Stoppie med abs-bremser

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Stoppie med abs-bremser

Legg inn av BC45 »

Testet bremsene i dag og fikk meg en liten tankevekker. Hadde full forbrems fra ca. 80 km/t, abs`n slo ikke inn og bakhjulet løftet seg minst en halv meter. Det gikk heldigvis bra, men det har aldri skjedd før så jeg ble mildt sagt litt overrasket. Testet flere ganger med litt lavere fart, noen ganger løftet bakhjulet seg andre ganger slo abs`n inn og bakhjulet holdt seg på bakken. Ved bruk av både for- og bakbremsen, slår abs`n inn både foran og bak hver gang. Jeg mener bestemt at jeg sitter skikkelig forankret med tåballene på fothvilerne og knærne presset rundt tanken og jeg presser ikke på styret når jeg bremser. Det jeg lurer på er om det skal være mulig med stoppie når du har abs-bremser eller er det noe galt med abs`n?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av FredrikE24 »

Mister forhjulet grepet med asfalten så går ABS inn for å unngå full låsing. Stoppie er fullt mulig fremdeles såfremt grepet er der.

Når det gjelder stoppie er det gjerne trykk på styret som sørger for at det skjer.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av BC45 »

Enig i det, mulig jeg ikke er forankret godt nok, selv om jeg tror jeg er det. Det jeg synes er merkelig er at abs`n slår inn både foran og bak når jeg bruker begge bremsene.

Jeg gjør disse bremseøvelsene med jevne mellomrom og abs`n har alltid slått inn tidligere. Jeg tror veigrepet var spesielt godt der jeg testet i dag, men stoppie skal vel ikke være mulig så lenge man ikke presser på styret uansett veigrep, så lenge man sitter riktig på sykkelen?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av Dansekris »

Om bakhjulet løfter seg med nødbrems fra 80km/t sitter du feil. Du kan prøve det samme med en hånd på styret, det skal også gå bra om du sitter riktig forankret på sykkelen.

Husker vi gjorde den øvelsen på sikkerhetskurset på bane da jeg kjørte opp. Flere, meg selv inkludert, hadde for stive armer og for løse bein

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av BC45 »

Dette skjedde på et sikkerhetskurs. Med en hånd gikk det helt fint, men jeg var nok ikke fullt så hard på bremsen da. Når jeg har øvd på lite trafikkert vei tidligere har dette vært helt uproblematisk. Full brems låser hjulet og abs`n slår inn. På banen var veigrepet veldig godt så hjulet låste seg ikke ved hvert forsøk. Sykkelen stoppet i hvert fall raskt :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av FredrikE24 »

I utgangspunktet, om du lar ABS jobbe støtt ved full "panikk"brems så bremser du i utgangspunktet i overkant hardt.
En (stor) del av opplæringen idag går på bremsing, nettopp å finne det perfekte bremsetrykk raskest mulig, som regel kalt en "sjuer" fra en skala fra 1 til 10, hvor 10 er full lås.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av BC45 »

Lenge siden jeg tok lappen og da fantes ikke abs på mc, så jeg lærte å bremse riktig den gang. De siste tre syklene mine har hatt abs og på alle disse har jeg kunnet klemme bremsen i bånn uten å få noe problemer, men jeg bør nok være litt mer forsiktig ja ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av FredrikE24 »

Har ABS selv, og hatt lappen i et år. Jeg kan ikke si at utløst ABS under nødbrems og ev. tilhørende unnamanøvrering er en fordel på noen som helst måte(det er svært forstyrrende). Har dog opplevd at det har vært en kjempefin ting på våt vei når jeg har bommet totalt på trykket sett i forhold til feste.

Så til tross for ABS, mener jeg at bremseteknikk er helt avgjørende.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av BC45 »

Jeg forstår ikke helt at man lærer å bremse 70% hvis man kjører sykkel med abs. Man bør heller lære å bremse sykler med og uten abs, for meg er det to forskjellige ting. Når man har abs er det mye mindre farlig å bli kjent med grensene til hjulslipp og da tør man kanskje dra på litt ekstra den dagen det virkelig gjelder. Da kan man kanskje bremse 90-100%.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg lever etter den regelen at jeg kjører ikke fortere enn jeg tør å panikkbremse fra. Øver i tillegg på å nødbremse til og fra jobb hver eneste dag.

Husk at det er bedre å legge seg på syvern med en eneste gang enn å feks. Gradvis gå på, evt. Låse eller løse ut ABS grunnet veigrep og kompensere etter dette.. da har brått stopplengde blitt utrolig lang. Tenk litt på det.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av BC45 »

FredrikE24 skrev: 15 aug 2017, 18:35 Jeg lever etter den regelen at jeg kjører ikke fortere enn jeg tør å panikkbremse fra. Øver i tillegg på å nødbremse til og fra jobb hver eneste dag.
Følger stort sett samme regel jeg også :thumleft Jeg øver kanskje ikke hver dag på nødbrems, men ganske ofte. Det gir en trygghetsfølelse å bli godt kjent med sykkelen :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av LarsE »

FredrikE24 skrev: 15 aug 2017, 14:30 I utgangspunktet, om du lar ABS jobbe støtt ved full "panikk"brems så bremser du i utgangspunktet i overkant hardt.
En (stor) del av opplæringen idag går på bremsing, nettopp å finne det perfekte bremsetrykk raskest mulig, som regel kalt en "sjuer" fra en skala fra 1 til 10, hvor 10 er full lås.
Når jeg nå tok lappen på A2 så hadde dessverre skolen bare sykkel med ABS... Både på A1 og A2. Øvde heller ikke på å bremse uten ABS, så kunne bare kline til på bremseøvelsen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde jeg gjort det, så hadde jeg fått "kjeft" av kjørelærer for å ikke få det skikkelig til. Hadde heller ikke bestått oppkjøring hvis jeg hadde låst fremhjulet gjentatte ganger.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av LarsE »

Han klarte ikke se at jeg ikke bremset "skikkelig". Teknologien har kommet en del videre siden tidlig 2000-tallet, når syklene våre ble laget. ABSen på Honda jeg kjørte jobbe kjapt og låste ikke hjulet en eneste gang.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Stoppie med abs-bremser

Legg inn av Grendel »

Syklene jeg kjørte opp på, og kjøreskolen, hadde ABS. Da fikk jeg melding om at det var bare å kliiiine til (100%), og la det stå til frem til sykkelen sto stille. Da skulle gearet være i 1te, og du skulle kjøre videre. Dette fungerte helt fint.

Min egen sykkel har ikke ABS. Jeg har ikke turt å ta en 100% med den enda. Jeg er så gammel at jeg kjenner godt til biler uten ABS, og kjører slike uten problemer. Derfor ble det litt uvant da jeg hadde tatt med "pompebremsing" fra mopeden over til MC. Kjørelæreren kommenterte det!

Hvor trygt er det å få en 100% på sykkel uten ABS? Er det 70% mann bør ta sikte på?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar