MC med automat.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
pluto
Innlegg: 4
Registrert: 04 aug 2017, 21:12
Motorsykkelen din: 2017 Honda NC 750x

MC med automat.

Legg inn av pluto »

En flopp eller snart en standard for alle ?????
(har selv auto og er :twothumbs: )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC med automat.

Legg inn av AJ »

Automatgir er i hvert fall i ferd med å bli den nye standarden på nye biler.
Dermed ikke helt utenkelig at det på noe sikt antakelig blir standarden på MC også.

Kunne vært interessant å høre litt mer detaljert om hvilke erfaringer pluto og evt. andre her inne, har med sine automatsykler.
Som f.eks. nye Honda Africa Twin.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: MC med automat.

Legg inn av Sir Limpalot »

Er ikke glad i automat på bil, engang, og på sykkel er det helt og fullstendig uaktuelt å ikke ha full kontroll på hva som foregår, selv.
Men de fleste er jo uenig med meg på bil, så det er mulig jeg blir ensom på manuelt giret sykkel også, etterhvert. :dontknow

pluto
Innlegg: 4
Registrert: 04 aug 2017, 21:12
Motorsykkelen din: 2017 Honda NC 750x

Re: MC med automat.

Legg inn av pluto »

Har selv Honda NC 750 med automat og finner bare gode argumenter for automat.
Har alle ønskelige kjøreinnstillinger fra full auto som tar deg ganske raskt til 6 gir for rolig kjøring til sport der den girer omtrentlig slik vi vanligvis velger selv (kan med begge disse innstillinger med enkelt knappe trykk overstyre aut om ønskelig) eller sjalte over på manuelt med fri gir skifte til aktiv kjøring ved bruk av enkel pluss/minus knapp og disse tre ulike valgene gjøres raskt med enkel knapp.
Det som er uvant er når sykkelen står stille/parkeres står den i frigir, har nå en enkel håndbrekk-hendel på styre som virker på bakhjul.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC med automat.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte en Africa Twin med automat.
Nå synes jeg ikke denne girkassen fungerte i det hele tatt i "standard" mode. Men i "sport" mode føltes den mer riktig for meg. Personlig synes jeg automat er en uting på motorsykkel. Jeg synes jeg har mer kontroll over balansen i tett bytrafikk når jeg får slure litt på clutchen.

I bil på fire hjul foretrekker jeg automat, men på motorsykkel... not so mutch...

Sjobing
Innlegg: 13
Registrert: 22 feb 2017, 23:09
Motorsykkelen din: Honda CRF1000 DCT Afrika Twin

Re: MC med automat.

Legg inn av Sjobing »

Jeg har en AT med DCT, og har kun kjørt ca 10.000 km til nå...
Men så langt er jeg veldig fornøyd, denne har 4 forskjellige automodus. D som er "Daffe" programmet, her virker den omtrent som en dieselbil og legger seg på høyest mulig gir hele tiden for å holde turtallet så lavt som mulig.
Dette funker greit til rolige transportstrekker.

Så er det S1-S2-S3 program, disse holder girene lenger og minner kanskje mer om hvordan du girer med vanlig giring. Jeg bruker mye S2 ved litt aktiv kjøring, og veldig sjelden jeg syns den girer "feil" da.

Du kan også når som helst overstyre valget sykkelen gjør manuelt, (feks ved forbikjøring og du ønsker et gir ned) med et trykk på giringa og dette går nok raskere enn du klarer på en vanlig manuel kasse.

Evt du kan kjøre i full manuell modus hvor du velger gir selv. (Har kun vært prøvd for min del, auto funker så bra med rett program at jeg klarer ikke å gjøre bedre selv)

Eneste gangene jeg har tatt meg i å savne clutch er ved krypkjøring, dette krever endel tilvenning og kun styre med gass.

Har så langt i hovedsak kun kjørt på asfalt, men har akkurat fått nye dekk som er mer egnet på grus så blir nok noe flere mil på dette underlaget også etterhvert. 😎

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC med automat.

Legg inn av AJ »

I tillegg til en ATV, som jeg synes var en helt forferdelig kjøregreie,har jeg kun kjørt Piaggio MP3 og Honda NC700 med automat.
Ikke spesielt inspirerende, må jeg erkjenne...
Men slett ikke ubehagelig på noen måte.
Og heller ikke noen treiginger i trafikken, selv om ingen av dem på langt nær kan måle seg med kjøremaskinen jeg bruker til daglig... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC med automat.

Legg inn av cannon »

pluto skrev: 05 aug 2017, 08:58 En flopp eller snart en standard for alle ?????
(har selv auto og er :twothumbs: )
Her på berget tror jeg flertallet av MC-eiere kjører vel så mye for kos/moro/hobby/tur/sport som for rent transportbehov. Hvis det stemmer så tror jeg at manuell giring oppfattes som et "must", mer eller mindre. Jeg kan ikke leve uten girpedaler :crazy:

Ute i den store verden er mc mange steder et helt nødvendig transportmiddel, og for slike markeder er ulike former for automat svært ønskelig og fornuftig.

Så jeg tror; ikke en flopp, men heller ikke en standard for alle....foreløpig.
Og jeg skriver "foreløpig" fordi: snart kommer nok EL-mc'ene for fullt, og da vil jo hele girkassa forsvinne.....trenger ikke kløtsj og girpedal da.....dessverre...

Og nå høljer det ned....ut i garasjen og vrenge om noen dekk, skifte olje på 2 sykler, skifte bremsevæske på den ene, skifte kjedegang på den andre :prf

holstson
Innlegg: 7
Registrert: 07 feb 2017, 01:18
Motorsykkelen din: Bmw R60/6 - K75, Husqarna, Java 175.

Re: MC med automat.

Legg inn av holstson »

Veldig gode og begrunnede tilbakemeldinger her, men hva med bremsing på gir og inngang til kompliserte trafikk situasjoner. Jeg har kjørt 160.000 km de siste årene 7 år på en gammel k75, med tørr klutch. Og jeg er ikke i nærheten av å tenke på å bytte bremseklosser en gang på disse årene.

Denne sykkelen har kun fått olje i dempere og drivverk samt på motor. Det er vel ikke mulig med automat?

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC med automat.

Legg inn av cannon »

Bilen jeg kjører nå er min første med automatkasse. MYE bremsing bekymrer meg, manuelt gir var bedre sånn sett.

Sjobing
Innlegg: 13
Registrert: 22 feb 2017, 23:09
Motorsykkelen din: Honda CRF1000 DCT Afrika Twin

Re: MC med automat.

Legg inn av Sjobing »

cannon skrev: 06 aug 2017, 14:06 Bilen jeg kjører nå er min første med automatkasse. MYE bremsing bekymrer meg, manuelt gir var bedre sånn sett.
Det er ingen bekymring på AT'n ihvertfall, den girer ned som jeg selv ville gjort så ingen problem å "henge" på gir.

Disse er ikke bygd opp som konvensjonelle automatkasser, men er mer en elektronisk styr manuell kasse som gir automatikken.

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: MC med automat.

Legg inn av AageO »

Sjobing skrev: 06 aug 2017, 15:10
cannon skrev: 06 aug 2017, 14:06 Bilen jeg kjører nå er min første med automatkasse. MYE bremsing bekymrer meg, manuelt gir var bedre sånn sett.
Det er ingen bekymring på AT'n ihvertfall, den girer ned som jeg selv ville gjort så ingen problem å "henge" på gir.

Disse er ikke bygd opp som konvensjonelle automatkasser, men er mer en elektronisk styr manuell kasse som gir automatikken.

Bremsene må vrukes for at de ikkje skal ruste i stykker :-)
Vurderte automat da jeg kjøpte sykkel men droppet det da prisen steg med xa 15 kapper.. Har 7 trinns dobbeltcluch på min MB CLA i dag og er superfornøyd, kommer aldri til å bytte tilbake.
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Svar