Vibrasjoner Yamaha xj 900

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Janko
Innlegg: 2
Registrert: 27 jul 2017, 08:22
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 diversion 2003

Vibrasjoner Yamaha xj 900

Legg inn av Janko »

Har en Yamaha XJ 900 Diversion . Den har gått 42000 km. I den senere tid har det oppstått det vibrasjoner i motor på visse turtall.
Før var det på 4500 omdr/min, nå på flere turtall. Særlig når jeg slakker ned da vibrerer det ganske mye. Hva kan det være? ramlager,veivlager eller motorfester eller annet? Motorfestene ser ut til å være ok uten at de er tatt ut for sjekk. Noen som har formening hva som er feil?

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Vibrasjoner Yamaha xj 900

Legg inn av Greenone »

Tror ikke det er lagere, da ville du nok hatt andre symptomer. Sjekk av motorfester og synk av forgassere kan være et sted å begynne. Kommer også an på hvor du kjenner vibrasjonen, kan jo være noe helt annet som nå har begynt å vibrere. (f.eks slakk/slitt styrelager eller foringer i gafler kan få normal motorvibrasjon til å forplante seg kraftig i styret etc.)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vibrasjoner Yamaha xj 900

Legg inn av Kjellrf »

Etterstram alle motorfester/rammefester/bolter, sjekk bakhjulslagre, også den i drevbosset.
Hvis du har mistet en styrevekt eller 2, vil det også påvirke vibrasjonene.
Ellers, lenge siden ventiler og forgassere har blitt sjekket? Lenge siden sist oljeskift?
Har opplevd at motorer har gått penere etter oljeskift.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vibrasjoner Yamaha xj 900

Legg inn av kjellv »

I tillegg til ovennevnte, kamkjedestrammer :-k
Dette er en gammel sykkel som har gått lite. Bruker du skikkelig olje (ikke billigolje med kun mimimumsinnhold av additiver)?
Kamkjedestrammeren kan bli treg/henge seg fast pga avleiringer som samles, kanskje spesielt på steder der det er lav oljesirkulasjon. Slakk kamkjede kan fort lage slike vibrasjoner som du skriver om.

Men sjekk ut de andre tingene først..

Janko
Innlegg: 2
Registrert: 27 jul 2017, 08:22
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 diversion 2003

Re: Vibrasjoner Yamaha xj 900

Legg inn av Janko »

Kjellrf skrev: 30 jul 2017, 22:40 Etterstram alle motorfester/rammefester/bolter, sjekk bakhjulslagre, også den i drevbosset.
Hvis du har mistet en styrevekt eller 2, vil det også påvirke vibrasjonene.
Ellers, lenge siden ventiler og forgassere har blitt sjekket? Lenge siden sist oljeskift?
Har opplevd at motorer har gått penere etter oljeskift.
Takk for tipset . Skal bytte fremre motorfeste og etterstramme de andre som ikke går å skifte uten å ta ut motor. Nylig oljeskift så det er det ikke , men synkronisering av forgassere vet jeg ikke når det ble sist gjort da jeg bare har hatt sykkelen i et år bakhjulslager og det i drevbosset er ok . Styrevekt vet jeg ikke hvor de befinner seg men skal prøve å finne det ut. Skal det være 2?

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Vibrasjoner Yamaha xj 900

Legg inn av xyvind »

Jeg tenkte også på kamkjedet. Hadde en ny Yamaha MT-09 Tracer, og den hadde slakt kamkjede fra den var ny. Kamkjedet skulle liksom stramme seg selv ved hjelp av den kamkjedestrammeren, men det var alltid klakking pga slarke i kjedet da jeg slapp opp gassen/bremsa på motoren. Var ingen vibrasjoner da, men sjenerende lyd. Kan være verdt å sjekke det ut?

Svar