Kjølevæske

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Kjølevæske

Legg inn av Thunderace »

Hei, jeg må bare spørre. Er denne kjølevæska moden for utskifting? Jeg liker ikke brunfargen i ekspansjonstanken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bytte kjølevæske til høsten/vintern når jeg skal av med radiatorn ifb med ventilsjekk. Hva tror dere? :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Kjølevæske

Legg inn av Thunderace »

Jeg glemte å nevne at når jeg dypper en hvit fille ned i tanken så er det ingen farge enring, ser ut som om den er dyppet i vann

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kjølevæske

Legg inn av SverreOlsen »

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000031973/

Mål den :)
Men er billigt med kjøleveske så skader ikke å bytte.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjølevæske

Legg inn av cannon »

Het ok å bytte til høsten. Nå skal det kjøres :)

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Kjølevæske

Legg inn av Thunderace »

Ok, så fargen indikerer ikke rust eller olje? Det et jo mye blått i kjølevesken. Er det vanlig at man ser litt gulaktig farge i ekspansjonstanken? :scratch

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjølevæske

Legg inn av kjellv »

Thunderace skrev: 18 jun 2017, 11:23 Ok, så fargen indikerer ikke rust eller olje? Det et jo mye blått i kjølevesken. Er det vanlig at man ser litt gulaktig farge i ekspansjonstanken? :scratch
Kjølevæsker finnes i flere farger. Mest vanlig er blå eller grønn, men svært ofte kan den også være gul, rød eller oransje.
De blå og grønne kan brukes overalt. Gule/røde/oransje kan også det, men disse er spesialdesignet for lettmetall. Derfor er de ofte brukt i motorsykkelmotorer og moderne bilmotorer.
Det anbefales at du flusher kjølesystemet hvis du bytter farge, DVs fyller opp med rent vann etter at du har tappet alt, og kjører motoren varm før du tapper av igjen.
Men husk, ikke fyll på igjen kald kjølevæske på varm motor. Rask nedkjøling kan forårsake sprekkdannelser i toppen.
Ellers er skiftintervall for kjølevæske anbefalt hvert 3. år. Ikke bare frysepunkt som er viktig, like viktig er kjølevæskens evne til å hindre korrosjon og avleiring. Kjøp konsentrat og bland 50:50.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Kjølevæske

Legg inn av Thunderace »

Takk for godt svar :) men jeg finner ikke ut hvilken kjølevæske jeg skal kjøpe? Ifg hynes boka så er det ingen spesifikasjoner. Jeg er livredd for å fylle på feil type.

Konkret spm kjellv: når sykkelen kjøler godt og alt funker. Kan jeg vente til vintern med å flushe og skifte? For da skal jeg ned med radiatoren ifb ventilsjekk. Hva mener du? Ser væske ok ut?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjølevæske

Legg inn av kjellv »

Thunderace skrev: 18 jun 2017, 14:54 Takk for godt svar :) men jeg finner ikke ut hvilken kjølevæske jeg skal kjøpe? Ifg hynes boka så er det ingen spesifikasjoner. Jeg er livredd for å fylle på feil type.

Konkret spm kjellv: når sykkelen kjøler godt og alt funker. Kan jeg vente til vintern med å flushe og skifte? For da skal jeg ned med radiatoren ifb ventilsjekk. Hva mener du? Ser væske ok ut?
Man kan vel egentlig ikke svare noe om kjølevæskas tilstand ut i fra et bilde av den. Men jeg kan ikke tenke meg noen grunn til at det haster å bytte, at det ikke kan vente til høstservice. Den går ikke plutselig ut på dato for å si det slik, ikke uten at du vet at det er noe som har skjedd. Men bytt den før kuldegradene kommer, da er du ganske trygg.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Kjølevæske

Legg inn av Thunderace »

Ja jeg skjønner at et bilde er noe tynt grunnlag. For å være sikker så tar jeg å tapper ut litt fra dreneringspluggen i vannpumpen og etterfyller en halv liter konsentrat. Så får det bare stå til frem til vintern. Jeg har litt skrekk for at d skal ruste i systemet

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kjølevæske

Legg inn av SverreOlsen »

Det er som oftest aluminium hvis eg ikke tar feil, ingen rust, har en eldre "fun cart" gocart for grus, kjører den på vann hele sommerhalvåret da den lekker. Ingen korusjon i den. En kan kjøpe rent konsentrat av glykol som en blander med vann fra springen. Eg har aldri slitt med rust i systemet men det kan jo fårkomme pga (kjølekanalene i sylinderet/pumpa?), har ikke sett meg så mye inn i det men om du etterfyller med vann nå, og så flusher systemet samt ny glykol før vinteren trenger du ikke å bekymre deg for å bruke feil farge.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Kjølevæske

Legg inn av Thunderace »

Da tappet jeg litt kjølevæske av dreneringen nede med vannpumpa og væska så veldig fin ut. Men i slangen til ekspansjonstanken aå d slik ut se bilde. Er det normalt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar