Turtallsperra eller traction control?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av BC45 »

Opplevde noe merkelig i går og lurer på om noen kan bistå. Lå i 2. gir, hadde ca. 5000 omdr. og ga på. Sykkelen akselererte og alt virket greit en kort stund før motoren plutselig døde. Jeg slapp gassen tvert, men motoren virket død i kanskje to sekunder. Tenkte først at det var turtallsperra, men har aldri opplevd sperra på den måten på andre sykler før, det har vært mer hakking. Tenkte etterpå at det kanskje var traction controlen som slo inn, men det virket også rart når farten var ganske høy. Var en tur innom forhandleren i dag og han sa at det var ikke noe turtallsperre på mt-09. Kan det virkelig stemme? Trodde alle nye mc i dag hadde sperre :O

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Royal »

Sykkelen din har sikkert en rødlinje der du har en sperre.
Det er jo vanlig på litt eldre bilder at traction control var kutt på tenninga helt til hjulene ikke lenger spant, kan hende sykkelen din har likt setup. Kan være noe dritt som har kommet på sensoren som gjorde det.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

min sykkel kom ikke med sperre, den må du være selv
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Bjerknez »

Jøss.... det der hørtes rart ut. Når turtallsperra slår inn så vil den jo bare stoppe og dra. Motoren dør ikke av den grunn. Jeg kan også vanskelig forestille meg at det kan være tractionkontrollen. Du skrev at motoren døde i ca. 2sek, noe jeg annser som veldig mye.

Det mest nærliggende i mine øyne er at det kan ha kommet noe på sensoren kanskje (Som Royal nevner), men hvorfor/hvordan etc. aner jeg ikke.

Tror jeg ville latt verkested kjøre en diagnose her. Høres litt suspekt ut...

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Royal »

Når du gir på i 5k så dytter man ganske mye moment igjennom bakhjulet. Hvis det lå bittelitt gruss eller bittelitt diesel i asfalten kan jo gjøre at man får litt hjulspinn. Og hvis sykkelen din har et slikt TC oppsett som kutter tenning, så kan det kanskje være nok. Men forhandler burde kunne svare på dette mye bedre

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Bjerknez »

Hos meg så bare blinker det en lampe hvis jeg får hjulspinn. Jeg merker ikke noe spesielt til at TC slår inn. Det blinker en lampe i dashen og jeg merker en vag nykking i sykkelen. Ikke en fullstendig blackout av maskineriet i to sekunder.

Men som nevnt. Forhandler kan sikkert svare bedre på dette. kjellv er kanskje den som har best kunnskap om Yamaha her inne. Om ikke han har så kan han vertfall sikkert fremskaffe svar vil jeg tro.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Royal »

Dette gjelder jo 2016, men kan sikkert stemme på 2017 også

"The MT-09A that has an anti-lock braking system (ABS) has adopted a new traction control system (TCS). When detecting the spinning of the rear wheel during departure or acceleration, it controls both the fuel injection quantity and the throttle valve aperture during ignition, supporting a smooth departure and running performance."

Med ettertankte så er det jo egentlig ganske farlig å bare kutte tenningen på en motorsykkel når det er slipp på bakhjulet. Det er veldig uheldig midt i sving.

Men er enig i dette:
Bjerknez skrev: 12 jun 2017, 14:24 Men som nevnt. Forhandler kan sikkert svare bedre på dette. kjellv er kanskje den som har best kunnskap om Yamaha her inne. Om ikke han har så kan han vertfall sikkert fremskaffe svar vil jeg tro.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av BC45 »

Royal skrev: 12 jun 2017, 14:31 Dette gjelder jo 2016, men kan sikkert stemme på 2017 også

"The MT-09A that has an anti-lock braking system (ABS) has adopted a new traction control system (TCS). When detecting the spinning of the rear wheel during departure or acceleration, it controls both the fuel injection quantity and the throttle valve aperture during ignition, supporting a smooth departure and running performance."

Med ettertankte så er det jo egentlig ganske farlig å bare kutte tenningen på en motorsykkel når det er slipp på bakhjulet. Det er veldig uheldig midt i sving.
Det var ikke akkurat smooth nei. Gikk fra full aks til motorbrems i 2. gir og den er ganske kraftig. Ikke bra hvis dette skjer i sving. Men det må da være turtallsperre på motoren. Er veldig godt mulig at jeg kjørte maks turtall, da jeg ikke kikket på telleren da det skjedde og jeg hadde rundt 100 km/t vil jeg anta (på vei inn på motorvei med 110 grense :P ). Veldig brå til å være turtallsperre også, synes jeg :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror neppe det du har opplevd kan tilskrives turtellersperren eller TC. Høres rart ut. Få den på verksted. I spesielle omstendigheter kan jo dette være direkte farlig...

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av BC45 »

Bjerknez skrev: 12 jun 2017, 15:31 Jeg tror neppe det du har opplevd kan tilskrives turtellersperren eller TC. Høres rart ut. Få den på verksted. I spesielle omstendigheter kan jo dette være direkte farlig...
Er kanskje lurt det ja :sorry Får kjøre ekstra pent til 26. juni, da den skal inn på service :sk?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av SverreOlsen »

Husker på lett mcen eg hadde, cbr 2011 modell så kuttet motoren tvert når eg paserte det røde felte og kom oppi en 12-13 tusen rpm.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av BC45 »

SverreOlsen skrev: 12 jun 2017, 15:48 Husker på lett mcen eg hadde, cbr 2011 modell så kuttet motoren tvert når eg paserte det røde felte og kom oppi en 12-13 tusen rpm.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.
Interessant :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av Bjerknez »

SverreOlsen skrev: 12 jun 2017, 15:48 Husker på lett mcen eg hadde, cbr 2011 modell så kuttet motoren tvert når eg paserte det røde felte og kom oppi en 12-13 tusen rpm.
Da døde den i 2-4 sekund til eg kommet under 4 tusen rpm så gikk den som ei kula igjen :) var på turtallsperra to tri ganger i uka da det ikke var alt for mye effekt akk.
Skal vel ikke være sånn?
Høres bare rart ut...

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av DirtDiver »

jeg har samme sykkelen BC45(samme farge også,godt valg! ;) ) jeg har aldri opplevd dette, hadde du TC i nr. 2?

i innstillig 2 på TC så skal ikke sykkelen løfte seg etter som jeg skjønner, kan være der det ligger at den kutter da den er på vei til å reise seg!?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Turtallsperra eller traction control?

Legg inn av BC45 »

DirtDiver skrev: 23 jun 2017, 13:20 jeg har samme sykkelen BC45(samme farge også,godt valg! ;) ) jeg har aldri opplevd dette, hadde du TC i nr. 2?
i innstillig 2 på TC så skal ikke sykkelen løfte seg etter som jeg skjønner, kan være der det ligger at den kutter da den er på vei til å reise seg!?
Den var innstilt på nr. 2. Farten var rundt 100 km/t da det skjedde, så jeg tror ikke det var forhjulet som ville opp. Jeg tror det må ha vært turtallsperra som slo inn, bare på en litt uvanlig måte. Har sett noen videoer på youtube der turtallsperre slår inn på mt-09 og da er den mer som jeg er vant til fra før med litt "hakking". På min var det jo full tenningskutt virket det som så det er jo litt rart. Sykkelen skal inn på verksted på mandag for å montere noe greier, så skal høre med dem om de har peiling på hva det kan ha vært som skjedde.
Er du forresten fornøyd med akra-anlegget ditt?

Svar