lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av arcticviking »

hei,
min far er såppas gammel at han har lettsykkel lappen på klasse b kortet.
hva må han gjøre for å klasse opp til A ?
Sist redigert av arcticviking den 11 jun 2017, 23:39, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: fra A1 til A, hva må til?

Legg inn av AJ »

arcticviking skrev: 11 jun 2017, 22:55 hei,

min far er såppas gammel at han har lettsykkel lappen på klasse b kortet.
hva må han gjøre for å klasse opp til A ?
Må bare erkjenne at jeg ikke kjenner reglene i detalj. Men for din far, som er over aldersgrensen for direkte erverv, som det heter, av klasse A, så vil jeg tro dette betyr kun få kjøretimer før han er oppkjøringsklar.

Mer om klasse A her:
http://www.vegvesen.no/forerkort/har-fo ... lasse+A%29
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: fra A1 til A, hva må til?

Legg inn av overlay »

arcticviking skrev: 11 jun 2017, 22:55 hei,

min far er såppas gammel at han har lettsykkel lappen på klasse b kortet.
hva må han gjøre for å klasse opp til A ?
Jeg går fra lett-sykkel til A nå. Jeg tok A1 spesifikt så vet ikke om det er noe annerledes for de som har det automatisk fra B.
Anyhow, det jeg slipper er en trinnvurdering og teori-prøven. Alt annet må jeg ta.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: fra A1 til A, hva må til?

Legg inn av LarsE »

De nye reglene som kom i år gjelder bare for A1-A2, ikke for A1-A. De gjelder likt for de som fikk A1 automatisk som for de som tok det separat (i vert fall i følge kjørelæreren min)

For faren din så betyr det at han må ta klasse A på vanlig vis, som om han ikke hadde sertifikat på motorsykkel fra før (som han i grunn ikke har) Usikker på om han behøver teoriprøven eller ikke, men antar at han må ta den også, siden han ikke tidligere har tatt teoriprøve for motorsykkel

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: fra A1 til A, hva må til?

Legg inn av L M »

Jeg har nettopp gått fra A1 til A, og helt konkret måtte jeg ha følgende:

1. Sikkerhetskurs på bane
2. Langkjøring
3. Veiledningstime

Det er ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Det er også anbefalt at man tar en time i kjøregård sammen med kjørelærer. Krypkjøringen går langt enklere hvis man har litt trening på sykkelen man skal bruke under oppkjøring.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: fra A1 til A, hva må til?

Legg inn av arcticviking »

faren min har jo ikke A1 (egentlig) bare B sertifikat fra 70 tallet.
så kan kansje være slik at han må ta hele A-opplæringen :/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: fra A1 til A, hva må til?

Legg inn av kjellv »

arcticviking skrev: 11 jun 2017, 23:32 faren min har jo ikke A1 (egentlig) bare B sertifikat fra 70 tallet.
så kan kansje være slik at han må ta hele A-opplæringen :/
Kanskje bør du se dette med positive øyne :-k Å kjøre ut i trafikken i dag med tung mc og null kjøreerfaring/opplæring er omtrent som russisk rulett.. Jeg tror vi skal være glad for at terskelen er så høy som den er for å erverve A på førerkortet!

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av L M »

Ring Statens Vegvesen og hør. Når jeg ble meldt opp til oppkjøring, fikk jeg full oversikt over det jeg manglet ved å logge inn på deres hjemmesider, så jeg vil tro de raskt kan finne svaret ved å søke på navn og fødselsnummer.

Og jeg er forøvrig helt enig med kjellv over her. Tok lappen på A1 for omtrent 10 år siden, og jeg føler vel kanskje at det var litt lite som skulle til før jeg kunne kjøre opp i klasse A. Heldigvis gikk det bra, men jeg er samtidig veldig klar over at jeg har MYE å lære.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av arcticviking »

ringte vegvesenet. han må ha kurs i kjøreteknikk og sikerhetskurs på vei + oppkjøring. ingen teori eksamen.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av L M »

Jepp, det samme som meg. Tror kanskje han også må ha en veiledningstime, den tas gjerne i forbindelse med langkjøring. Det var hvertfall de tre tingene jeg måtte ha for å kunne kjøre opp. Hvis han aldri har kjørt motorsykkel, blir det nok en del kjøretimer i tillegg.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av arcticviking »

ble ikke nevnt noe om veilednings time, han har kjørt 125cc i alle år så tror han kommer unna det.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av LarsE »

Du skal gjennomføre ett "uvidelseskurs" på 2 timer, hvor elev og lærer skal diskutere litt om motorsykkel kjøring og det å gå fra A1 til A2 og hvilke forskjeller det innebærer. Minst 1 time av dette skal være kjøring der eleven kjører alene på sykkelen (lærer på sykkel bak)

Etter det kan du ta kurs i presis kjøreteknikk og sikkerhetskurs på veg. Dette er for A1-A2 da.

Ettersom du har nevnt oppkjøring så mener de nok at han må ta lappen på vanlig vis (som stemmer med hva jeg har hørt), da blir det kurs i presis kjøreteknikk, trinnvurdering, sikkerhetskurs på veg og så oppkjøring.

Men i praksis blir det nok ett par kjøretimer til å begynne med for å se hvordan han ligger an, i tillegg til at det kan bli en del ekstra kjøretimer for å blir oppkjørings klar.

Lykke til til faren din uansett :)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av L M »

Det stemmer ikke, LarsE. Når man går fra A1 til A, slipper man unna en del av det som egentlig et obligatorisk for å få kjøre opp på A. Den listen jeg skrev et par poster opp er 100% nøyaktig i ftl. hva Statens Vegvesen krevde av meg for at jeg skulle få gjennomføre førerprøve i klasse A.
Jeg hadde oppkjøring for noen dager siden, så dette er oppdatert info.
Sist redigert av L M den 12 jun 2017, 21:03, redigert 1 gang totalt.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av L M »

arcticviking skrev: 12 jun 2017, 20:05 ble ikke nevnt noe om veilednings time, han har kjørt 125cc i alle år så tror han kommer unna det.
Logg inn på Statens Vegvesen for faren din og sjekk der. Det er ikke kjørelærer som krever den veiledningstimen, det er statens vegvesen, så erfaring fra tidligere er dessverre helt likegyldig.
:)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: lettsykkel på B lappen, oppgradere til A, hva må til?

Legg inn av LarsE »

L M skrev: 12 jun 2017, 21:01 Det stemmer ikke, LarsE. Når man går fra A1 til A, slipper man unna en del av det som egentlig et obligatorisk for å få kjøre opp på A. Den listen jeg skrev et par poster opp er 100% nøyaktig i ftl. hva Statens Vegvesen krevde av meg for at jeg skulle få gjennomføre førerprøve i klasse A.
Jeg hadde oppkjøring for noen dager siden, så dette er oppdatert info.
Ut i fra den listen din så er det eneste du slipper MC-kurs og Teoriprøven, som du slipper uansett så lenge du har hatt førerkort for motorsykkel fra før (dette har vert i mange år, men nå kan man utvide fra A1 til A2 uten praktisk prøve dersom man har 2 års erfaring med A1 og gjennomfører "utvidelseskurs" og obligatoriske kurs for klasse A2) Det jeg mente med at han ikke slipper unna veiledningstimen er at kjørelærer nok vil ha en liten pekepinn på hvor god han er på å kjøre sykkel (du slipper ikke en som aldri har rørt en sykkel rett på kurs i presis kjøreteknikk) Og siden han da må gjennomføre praktisk prøve så må han også kunne bestå den, som betyr eventuelle kjøretimer dersom ikke ferdighetene er helt slik de skal.

Svar