Aggressive bilister

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at vi motorsyklister (undertegnede inkludert selvsagt) i enkelte tillfeller kan ta oss en bolle og et par valium. Jeg er langt i fra den mest erfarne motorsyklisten med kun fire år med tung lappen og rundt 80.000km, men det er jammen ikke ofte jeg møter på bilister som oppfører seg slik som det vises i mange av disse videoene. Filmer man lenge nok så vil man så klart få en del "gode" klipp og det gjelder nok begge veier vil jeg tro.

Jeg testet ut en ting hjem fra jobb i fjor sommer med motorsykkel. Det er en liten strekning hvor køen rett og slett står i stampe her i Fredrikstad (jada jeg vet... Det er ingenting i forhold til trafikken i Oslo). Jeg pleier alltid og lanesplitte her og være litt "frempå". Noen biler viker til siden, mens andre holder seg der dem er, mens noen få gir meg klar beskjed i form av plasseringen at dem ikke vil ha meg forbi.

Men en dag så testet jeg ut et lite eksperiment. Jeg skulle prøve og gi de som slapp meg forbi en "takk" ved å hilse på dem eller gi dem en tommel opp.

Første bil som viket til siden fikk en tommel opp og du skulle sett hvordan ansiktet på damen i bilen endret seg! Hun strålte som en sol og hilste tilbake. Bilen forran så dette tydeligvis og svingte også inn til siden. Jeg ga også han tommelen opp mens jeg nikket med hodet. Jeg la meg inn forran en av bilene jeg hadde kjørt forbi og samme bilisten holdt veldig god avstand bak meg og viste meg "respekt".

Jeg fikk rett og slett et helt annet velkomst med å være hyggelig.

Som motorsyklist så fremstår vi jo som litt "skumle" for noen med mørke klær og bråkete sykler. Vi lager oss selv et slags image som ikke helt hjelper oss tror jeg.

Når du kjører forbi en bil i kø så prøv og ikke bare buse forbi, men ligg bak bilen og ut mot midten av veien uten å virke truende. Så fort bilisten omsider ser deg så ser han at du holder avstand, og viser "respekt" men at du samtidig i følge plasseringen spør om å passere. Veldig ofte vil dem vike til siden, og gir du dem tommelen opp da så blir dem veldig fornøyd.

Nå er ikke jeg noe prakteksemplar selv, bare så det er sagt, men test dette ut og og se selv. Man kan gjerne velge og holde på sin rett, flekke fingeren, ruse motoren, kjefte og smelle etc. men det kommer man ingen vei med. Tror jeg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Aggressive bilister

Legg inn av cannon »

Mye fokus på bilistens ("SUV", som om det har noe å si) sin farlige oppførsel. Opp mot fingern til mc-fører.
Poenget er jo at mc-fører obstruerer en helt ok forbikjøring. Det er det eneste reelt farlige i denne saken, og det er mc-fører som forårsaker fare, både for forbikjører og for møtende trafikk. I tillegg er mc-førers forklaring på egen oppførsel helt hinsides. Til alt overmål er mc-fører tolket helt feil....jizzzez👎

NoWayBiker
Innlegg: 16
Registrert: 15 mar 2015, 19:38
Motorsykkelen din: Yamaha R1

Re: Aggressive bilister

Legg inn av NoWayBiker »

cannon skrev: 09 nov 2017, 08:25 Mye fokus på bilistens ("SUV", som om det har noe å si) sin farlige oppførsel. Opp mot fingern til mc-fører.
Poenget er jo at mc-fører obstruerer en helt ok forbikjøring. Det er det eneste reelt farlige i denne saken, og det er mc-fører som forårsaker fare, både for forbikjører og for møtende trafikk. I tillegg er mc-førers forklaring på egen oppførsel helt hinsides. Til alt overmål er mc-fører tolket helt feil....jizzzez👎
Du har helt åpenbart fortsatt ikke sett hele klippet. Tulling.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Grendel »

"Kjør forbi! Forskningen trenger din kropp".
Det sto det bak på bilen til en barndomskamerat.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Juicebox »

cannon skrev: 09 nov 2017, 08:25 Mye fokus på bilistens ("SUV", som om det har noe å si) sin farlige oppførsel. Opp mot fingern til mc-fører.
Poenget er jo at mc-fører obstruerer en helt ok forbikjøring. Det er det eneste reelt farlige i denne saken, og det er mc-fører som forårsaker fare, både for forbikjører og for møtende trafikk. I tillegg er mc-førers forklaring på egen oppførsel helt hinsides. Til alt overmål er mc-fører tolket helt feil....jizzzez👎
Vet ikke om du la merke til det, men det var en rundkjøring foran.
Var det en trygg distanse for bilen til å ta en forbikjøring? Nei.
Er det riktig av bilen å reagere på den måten og utsette andres liv for fare? Nei.
Kan bilens oppførsel forsvares på noe som helst måte selv om det var mc som provoserte? Nei.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Greenone »

NoWayBiker skrev:
cannon skrev: 09 nov 2017, 08:25 Mye fokus på bilistens ("SUV", som om det har noe å si) sin farlige oppførsel. Opp mot fingern til mc-fører.
Poenget er jo at mc-fører obstruerer en helt ok forbikjøring. Det er det eneste reelt farlige i denne saken, og det er mc-fører som forårsaker fare, både for forbikjører og for møtende trafikk. I tillegg er mc-førers forklaring på egen oppførsel helt hinsides. Til alt overmål er mc-fører tolket helt feil....jizzzezBilde
Du har helt åpenbart fortsatt ikke sett hele klippet. Tulling.
Du er tullingen her. Du ba om bråk med bilisten og ble rævkjørt. Ta lærdommen.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Juicebox »

Greenone skrev: 09 nov 2017, 21:23
NoWayBiker skrev:
cannon skrev: 09 nov 2017, 08:25 Mye fokus på bilistens ("SUV", som om det har noe å si) sin farlige oppførsel. Opp mot fingern til mc-fører.
Poenget er jo at mc-fører obstruerer en helt ok forbikjøring. Det er det eneste reelt farlige i denne saken, og det er mc-fører som forårsaker fare, både for forbikjører og for møtende trafikk. I tillegg er mc-førers forklaring på egen oppførsel helt hinsides. Til alt overmål er mc-fører tolket helt feil....jizzzezBilde
Du har helt åpenbart fortsatt ikke sett hele klippet. Tulling.
Du er tullingen her. Du ba om bråk med bilisten og ble rævkjørt. Ta lærdommen.
Herregud :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 09 nov 2017, 21:18 Vet ikke om du la merke til det, men det var en rundkjøring foran.
Var det en trygg distanse for bilen til å ta en forbikjøring? Nei.
Er det riktig av bilen å reagere på den måten og utsette andres liv for fare? Nei.
Kan bilens oppførsel forsvares på noe som helst måte selv om det var mc som provoserte? Nei.
Joda, neida, neida.

Dette er i Professor Birkelandsvei, Toyotaen prøver å kjøre forbi NoWayBiker som ønsker å sette en stopper for bilisten. Da gir NoWayBiker på rett før trafokiosken på venstre hånd.
I henhold til kartdata, så er det ca. 220 meter til rundkjøringen og klar bane. Å smette forbi bør ikke være noe stort problem.
Prof. Birkelandsvei Trafo.png
Jeg mener at man kommer langt med å være fleksibel. Å læxen med en hånd på styret i fartsgrensa i Oslo, da må man regne med å bli forbikjørt :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

NoWayBiker
Innlegg: 16
Registrert: 15 mar 2015, 19:38
Motorsykkelen din: Yamaha R1

Re: Aggressive bilister

Legg inn av NoWayBiker »

FredrikE24 skrev: 09 nov 2017, 22:30 Dette er i Professor Birkelandsvei, Toyotaen prøver å kjøre forbi NoWayBiker som ønsker å sette en stopper for bilisten.
Jeg hadde som sagt ikke noen baktanker med det så du har dessverre en litt tynn sak der.

NoWayBiker
Innlegg: 16
Registrert: 15 mar 2015, 19:38
Motorsykkelen din: Yamaha R1

Re: Aggressive bilister

Legg inn av NoWayBiker »

Greenone skrev: 09 nov 2017, 21:23 Du er tullingen her. Du ba om bråk med bilisten og ble rævkjørt. Ta lærdommen.
Har vi begynt med surpomperi?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Juicebox »

Han skulle bare til IKEA. Å ta slike forbikjøringer og være en surpomp, som Green, var unødvendig :p
Skjønner ikke hvorfor folk klikker sånn og «kjefter» på den måten på noway når bilens oppførsel var uakseptabelt. Ja, noway gjorde noe som proveserte bilen, men det er da ikke god grunn for å drepe han?
cannon skrev: 09 nov 2017, 08:25 jizzzez👎

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Gulars »

Jeg klarer bare ikke å se at bilisten prøvde å drepe motorsyklisten. Hvis han ville hadde bilen truffet. Han ville nok skremme litt og mulig han klarte det. Men å treffe for å drepe, skade person eller skade sykkel. Niks!
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Bjerknez »

Gulars skrev: 10 nov 2017, 09:21 Jeg klarer bare ikke å se at bilisten prøvde å drepe motorsyklisten. Hvis han ville hadde bilen truffet. Han ville nok skremme litt og mulig han klarte det. Men å treffe for å drepe, skade person eller skade sykkel. Niks!
Vi kan vel være enige om at det var en meget farlig situasjon den bilisten skapte. Drapsforsøk blir overdrivelse ja, men at han hadde mistet førerkortet på stedet hvis onkel var der er jeg rimelig sikker på.

Nå er så klart ikke Nowayrider uskyldig her heller da jeg mener det var han som startet hele greia, men det unskylder ikke bilistens oppførsel synes jeg.

Uansett så synes jeg videoen ikke beviser noe som helst annet enn at man finner dårlige manerer i begge leire. Vi motorsyklister er så absolutt ikke noe bedre enn bilister.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Juicebox »

Gulars skrev: 10 nov 2017, 09:21 Jeg klarer bare ikke å se at bilisten prøvde å drepe motorsyklisten. Hvis han ville hadde bilen truffet. Han ville nok skremme litt og mulig han klarte det. Men å treffe for å drepe, skade person eller skade sykkel. Niks!
Kom igjen. Stryk drepe, det var for å sette ting på kanten for å beskrive hvor farlig det var. I den perfekte verden, selvfølgelig så vil ingen skade hverandre, men du ser jo at det skulle bare litt for at bilen kunne treffe sykkelen?! Det er ikke slik man skremmer en mcsyklist, kunne fått varige men om noway hadde gått på tryne her. Her kunne folk fått panikk og alt kunne ha skjedd.

Som deg så klarer jeg bare ikke å skjønne hvorfor du ikke ser det

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Bjerknez »

Det han mener er nok at han ikke ser dette som et "drapsforsøk", men et forsøk på og skremme som kunne i værste tillfelle endt med et drap. Altså i absolutt ytterste konsekvens.

Ikke en særlig smart manøver av bilisten, men et reelt drapsforsøk var det ikke. Uten at jeg unskylder bilistens oppførsel her på noe som helst måte. Ei heller oppførselen til Nowayrider.

Svar