spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Bjerknez skrev: 19 jul 2017, 12:56 Er det en slik lyd?


Dær har du lyden!!🖒
Trodde ikke kjedet kunne lage slik lyd.
Nå er dette min første sykkel da..
Men ikke hørt slik kjedelyd av andre sine sykkler.

Når jeg kjører langs lydvegger og i tuneller er lyden helt sinnsy!!. Må si jeg er en smule skuffet og nysykkelgleden er litt dempet pga dette.
Sist redigert av arcticviking den 19 jul 2017, 21:52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

I følge en youtube video så skyldes dette (sagt av eier av en MT07) noe laber kvalitet på kjede/drev. Men lyden kunne i følge han forminskes mye med skikkelig smøring.

Jeg har vertfall aldri opplevd slike lyder fra kjedet fra noen sykler jeg har hatt. Å hadde jeg opplevd det så hadde det irritert meg såpass at jeg nok hadde byttet sykkel. "Ulyder" når man kjører etc. er bare så innmari kjipt. Tyder på en litt dårlig etterkontroll eller kanskje litt hastverk?

Er ikke sikkert det har noen betydning i praksis, utover ulyden, men irriterende er det jo...

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

har 1000km service denne uken.
blir å si dem må gjøre noe med den kjedelyden.spent å høre hva dem sier til det.
om jeg får til svar at det skal være slik eller at det er en "svakhet på denne modellen" så blir jeg sur.
man kjøper seg ikke ny sykkel for at man skal kjøre rundt å høres ut som et jævla tivoli.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

må vell oppgradere eksosen snart. sitter å ser på andre alternativer til akrapovic, mest fordi jeg syns det blir litt for dyr med 12.000kr.
syns scorpion har den fineste lyden. de har dem inne på xlmoto, men får ikke helt svar på spørsmålene mine.
virker ikke som de kan noe om produktene dem selger.

det jeg lurer på iforhold til scorpion er at på xlmoto så kan jeg "huke av" om jeg vil ha "not EC approved" eller ikke.
hva beyr dette? med eller uten katalysator?
står at det er fjernbar db killer, gjelder dette isåfall begge variantene? :scratch


https://www.xlmoto.no/scorpion-eksoanle ... 07-2017#?p

Toven

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Toven »

arcticviking skrev: 26 jul 2017, 10:51 må vell oppgradere eksosen snart. sitter å ser på andre alternativer til akrapovic, mest fordi jeg syns det blir litt for dyr med 12.000kr.
syns scorpion har den fineste lyden. de har dem inne på xlmoto, men får ikke helt svar på spørsmålene mine.
virker ikke som de kan noe om produktene dem selger.

det jeg lurer på iforhold til scorpion er at på xlmoto så kan jeg "huke av" om jeg vil ha "not EC approved" eller ikke.
hva beyr dette? med eller uten katalysator?
står at det er fjernbar db killer, gjelder dette isåfall begge variantene? :scratch


https://www.xlmoto.no/scorpion-eksoanle ... 07-2017#?p
Tittet på ny eksos selv, og sendte de en mail om eksosene de selger er godkjente slik at sykkelen kan få dette i vognkortet.
Fikk til svar:
Hei.

Det står i beskrivelsen om det er godkjent eller ikke + når du legger inn bestilling kan du velge på de fleste etter du har lagt inn modell osv om du vill ha EC approved eller not EC approved.

Mvh
XLmoto/ Maren
Sååååå vet ikke helt jeg. Blir ikke eksos i år, men ville i tilfelle gått for Scorpion og valgt EC approved. Regner med at de kommer med papirer og er stemplet (?) slik at det er lovlig i den stand.. :P

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Okey. Jeg ville bare ha et litt utfyllende svar på hva forskjellen på EC og ikke EC men det kunne dem ikke svare på.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av BC45 »

Hvis eksosen du ønsker å kjøpe er ec-godkjent, så godkjennes den av vegvesenet. Det betyr derimot ikke at Yamaha godkjenner anlegget og kan føre til at du mister garantien på sykkelen. Jeg har også lyst på et annet anlegg enn det Akropovic som selges av Yamaha, men fått tydelig beskjed om at jeg mister garantien hvis jeg setter på noe annet :sk?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av gsx750_80 »

I en fersk test i Motorrad ble eksosanlegg fra Akrapovic, Arrow, Leo Vince, Scorpion og Termignoni testet mot originalanlegget på en Yamaha R1. Samtlige anlegg resulterte i lavere maks ytelse enn originalanlegget. For ett anlegg ble effekten hele 12 hk lavere enn originalt eksosanlegg. 3 av erstatningsanleggene var tyngre enn originalanlegget fra Yamaha. Ingen av erstatningsanleggene ga høyere maks dreiemoment enn originalanlegget, men et par ga reduksjon. Det som sparte mest vekt var 600 gram lettere enn originalen ( men reduserte hk-antall).

Akrapovic-anlegget feks, kostet 2920 euro, men resulterte i litt lavere effekt og høyere vekt enn originalen. Ikke vinn-vinn, men "tap-tap"...

"Effektanlegg" kan mao være en dyr måte å redusere effekt og akselerasjon. Kjøp heller mindre mc. ;-)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av LarsE »

Ble syklene i den testen mappet om til å matche eksosanleggene? Hvis du ikke gjør det så er det klart du ikke tjener noe (luft i seg selv gir nøyaktig 0 hester, du må ha bensin til for å gjøre en forskjell)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av gsx750_80 »

LarsE skrev: 26 jul 2017, 23:47 Ble syklene i den testen mappet om til å matche eksosanleggene? ...
Regner med at testen tok de relevante faktorene med i betraktning, ja.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av overlay »

gsx750_80 skrev: 26 jul 2017, 23:07 I en fersk test i Motorrad ble eksosanlegg fra Akrapovic, Arrow, Leo Vince, Scorpion og Termignoni testet mot originalanlegget på en Yamaha R1. Samtlige anlegg resulterte i lavere maks ytelse enn originalanlegget. For ett anlegg ble effekten hele 12 hk lavere enn originalt eksosanlegg. 3 av erstatningsanleggene var tyngre enn originalanlegget fra Yamaha. Ingen av erstatningsanleggene ga høyere maks dreiemoment enn originalanlegget, men et par ga reduksjon. Det som sparte mest vekt var 600 gram lettere enn originalen ( men reduserte hk-antall).

Akrapovic-anlegget feks, kostet 2920 euro, men resulterte i litt lavere effekt og høyere vekt enn originalen. Ikke vinn-vinn, men "tap-tap"...

"Effektanlegg" kan mao være en dyr måte å redusere effekt og akselerasjon. Kjøp heller mindre mc. ;-)
Hvordan ble midrange etter bytte? Synes å ha sett at midrange blir ganske mye bedre av eksos og ecu tune

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 26 jul 2017, 23:07 I en fersk test i Motorrad ble eksosanlegg fra Akrapovic, Arrow, Leo Vince, Scorpion og Termignoni testet mot originalanlegget på en Yamaha R1. Samtlige anlegg resulterte i lavere maks ytelse enn originalanlegget. For ett anlegg ble effekten hele 12 hk lavere enn originalt eksosanlegg. 3 av erstatningsanleggene var tyngre enn originalanlegget fra Yamaha. Ingen av erstatningsanleggene ga høyere maks dreiemoment enn originalanlegget, men et par ga reduksjon. Det som sparte mest vekt var 600 gram lettere enn originalen ( men reduserte hk-antall).

Akrapovic-anlegget feks, kostet 2920 euro, men resulterte i litt lavere effekt og høyere vekt enn originalen. Ikke vinn-vinn, men "tap-tap"...

"Effektanlegg" kan mao være en dyr måte å redusere effekt og akselerasjon. Kjøp heller mindre mc. ;-)
overlay: Hvordan ble midrange etter bytte? Synes å ha sett at midrange blir ganske mye bedre av eksos og ecu tune

Effekt og moment får både original- og erstatningsanlegg er vist for 2 av de testede alternativene. Erstatningsanleggene ligger lavere både med tanke på effekt og moment, over storparten av turtallsområdet. Jeg kan ikke se at alternativene til originalanlegget er bedre på noe turtall. (Testen finnes i Motorrad fra 23. juni.)
Å sette på et Akrapovic-anlegg feks, på en Yamaha R1 senker som sagt makseffekten og øker vekten på sykkelen. Begge deler marginalt,
og antakelig uten nevneverdig praktisk betydning, utover at man enkelt kan kvitte seg med noen titusener kroner..

På en del andre sykler antar jeg det vil kunne forholde seg annerledes, da det antakelig er få som er såpass optimaliserte mtp effekt
og ytelse som det en R1 er. Yamaha ngeniørene har antakelig ikke anstrengt seg så mye for å lage et optimalt anlegg for "folkesykkelen" MT-07, som for premium-modellen R1.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 27 jul 2017, 13:07
gsx750_80 skrev: 26 jul 2017, 23:07 I en fersk test i Motorrad ble eksosanlegg fra Akrapovic, Arrow, Leo Vince, Scorpion og Termignoni testet mot originalanlegget på en Yamaha R1. Samtlige anlegg resulterte i lavere maks ytelse enn originalanlegget. For ett anlegg ble effekten hele 12 hk lavere enn originalt eksosanlegg. 3 av erstatningsanleggene var tyngre enn originalanlegget fra Yamaha. Ingen av erstatningsanleggene ga høyere maks dreiemoment enn originalanlegget, men et par ga reduksjon. Det som sparte mest vekt var 600 gram lettere enn originalen ( men reduserte hk-antall).

Akrapovic-anlegget feks, kostet 2920 euro, men resulterte i litt lavere effekt og høyere vekt enn originalen. Ikke vinn-vinn, men "tap-tap"...

"Effektanlegg" kan mao være en dyr måte å redusere effekt og akselerasjon. Kjøp heller mindre mc. ;-)
overlay: Hvordan ble midrange etter bytte? Synes å ha sett at midrange blir ganske mye bedre av eksos og ecu tune

Effekt og moment får både original- og erstatningsanlegg er vist for 2 av de testede alternativene. Erstatningsanleggene ligger lavere både med tanke på effekt og moment, over storparten av turtallsområdet. Jeg kan ikke se at alternativene til originalanlegget er bedre på noe turtall. (Testen finnes i Motorrad fra 23. juni.)
Å sette på et Akrapovic-anlegg feks, på en Yamaha R1 senker som sagt makseffekten og øker vekten på sykkelen. Begge deler marginalt,
og antakelig uten nevneverdig praktisk betydning, utover at man enkelt kan kvitte seg med noen titusener kroner..

På en del andre sykler antar jeg det vil kunne forholde seg annerledes, da det antakelig er få som er såpass optimaliserte mtp effekt
og ytelse som det en R1 er. Yamaha-ingeniørene har antakelig ikke anstrengt seg så mye for å lage et optimalt anlegg for "folkesykkelen" MT-07, som for premium-modellen R1.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av LarsE »

Her har gutta fra 44teeth fått tunet R1M sykkelen sin med Akrapovic: https://youtu.be/_TyQBqkDVYk?t=17m3s

Fikk en del hester i midten og litt på toppen også. Dette er jo riktig nok sammenlignet med samme sykkelen med effektanlegg uten tune, så hvor mange hester de eventuelt har fått/tapt i forhold til originalt vet jeg ikke, men viser jo klart at det har litt å si om du gjør noe med innsprøytingen eller ikke.

Men, Motorcyclist Magazine har gjort en slik sammenligning ett par ganger før: Med en CB300 (https://www.youtube.com/watch?v=3Ky2GiEW26k) og en Z125 (https://www.youtube.com/watch?v=Cch2US_KeFY) Med begge så fikk de litt mer hester.

For min del har jeg "effektanlegg" for lyden og utseende, det har nok mesteparten av de som kjører med det.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

BC45 skrev: 26 jul 2017, 16:17 Hvis eksosen du ønsker å kjøpe er ec-godkjent, så godkjennes den av vegvesenet. Det betyr derimot ikke at Yamaha godkjenner anlegget og kan føre til at du mister garantien på sykkelen. Jeg har også lyst på et annet anlegg enn det Akropovic som selges av Yamaha, men fått tydelig beskjed om at jeg mister garantien hvis jeg setter på noe annet :sk?
Å det viste jeg ikke. Mange nye sykkler som mister garantien sin da når eier monterer nytt anlegg. Verd å vite om man skal kjøpe brukt mc.

Svar