spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

arcticviking skrev: 01 jun 2017, 10:10 bensin forbruk, priser på servicer? ser ikke dette er nevnt noe plasss.
Ikke noe avskrekkende servicekostnader på MT-07. Serviceintervallene er 10 000 km, ventilkontroll ved 40 000. Dette er den største servicen med ca 6 timer arbeid og koster litt over 8 000. 20 000 km service med kontroll og smøring av styrelager koster ca 5 500, 10 000 s er beregnet til knapt 4 000, og 1 000 km service er beregnet til litt under 3.000,- Disse prisene er kalkulert etter våre timepriser, og kan variere noe etter hvilke timepriser det enkelte verksted har lagt inn i kalkulatoren.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av supersic »

1000km betalte jeg ca 2500.- Alf Graarud.
10000km betalte jeg ca 2400.- Hestmann Motor
Begge godkjent Yamaha verksted.

Forbruk halvliter med knallhard kjøring landevei ca 0,3?

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Er en 2 år gammel yamaha xj6 et dårlig valg iforhold til en ny mt07.

er ca 20-30000kr rimeligere i pris og ca 1800kr billiger å forikre i året. ( for meg da)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av AJ »

arcticviking skrev: 11 jun 2017, 12:57 Er en 2 år gammel yamaha xj6 et dårlig valg iforhold til en ny mt07.

er ca 20-30000kr rimeligere i pris og ca 1800kr billiger å forikre i året. ( for meg da)
Kommer an på hva du foretrekker:
XJ6 - mindre kubikk, rekkefirer (litt anonym motorkarakateristikk/lyd?), tradisjonelt og kanskje litt kjedelig utseende?
MT-07 - Mer kubikk, tosylindret rekkemotor med mer karakter og bunndrag), designmessig mer spennende?

Ellers ser det ut til at syklene er omtrent like store, veier omtrent det samme også, kanskje?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av BC45 »

Det er ganske stor forskjell på de to syklene. XJ6 har firesylindret motor mens mt07 har en paralelltwin. Har ikke kjørt xj6 på noen år nå, men små firesylindrede motorer har som regel svært dårlig bunndrag. Mt07 drar bra fra bunnen av registreret. Har selv eid 600 kubikk rekkefirer og det blir fort kjedelig, etter min smak vel og merke. Skal du kjenne litt drag motoren må du jage turtall. Bunndrag er etter min mening noe av det som gjør en sykkel morsom og lettkjørt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

arcticviking skrev: 11 jun 2017, 12:57 Er en 2 år gammel yamaha xj6 et dårlig valg iforhold til en ny mt07.
Nei, slett ikke noe dårlig alternativ :thumleft
XJ6 ble tatt ut av programmet og erstattet av MT-07 da denne kom. Største forskjellen (utenom utseende) er motoren. Motoren til MT-07 er tosylindret og gir massevis av Power hele veien fra lavt turtall og oppover. Motoren i XJ6 er en rekkefirer og gir ikke all verden før det begynner å bli et visst turtall. Det blir derfor litt mer giring med XJ6, men det kan jo være morsomt det. Som begynnersykkel kan den faktisk være et veldig bra alternativ, du lærer nok mye mer kjøreteknikk med en mellomstor rekkefirer kontra en motor med mye mer bunndrag.
Dette blir nok til syvende og sist et valg mellom smak og lommebok, begge er gode alternativer :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Spør du meg, så ville jeg uten den minste tvil valgt MT07 fremfor XJ6.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av fjs »

Lagde meg konto bare for å svare på denne :) (lurka litt før)

Er du min doppelganger? Jeg også er 189 høy og veier ish 98kg.

Jeg har MT-07 og angrer egentlig bittelitt på at det ble den kontra f.eks MT-09. Sykkelen er kjempe fin, moro å kjøre og nok power, men jeg blir sittende veldig awkward pga høyden. Og har ved flere anledninger fått krampe/beina sovnet når jeg har kjørt mer enn 1 time av gangen.

Jeg ville prøvekjørt den før jeg evt ville gått for den, for å se om den passer deg. Kan f.eks være jeg er lengre i beina enn deg, og at denne passer perfekt.

Er absolutt en super starter sykkel, veldig lettkjørt og du sitter med begge beina planta godt i bakken ved stopp.

Jeg prøver å få prøvekjørt en MT-09 istedenfor, for å se om det er noe bedre med tanke på høyden, men den er så poppis så vanskelig å finne en forhandler som har den inne :)

Jeg er ellers veldig fornøyd med sykkelen min, eneste jeg "klager" litt på er at den blir litt liten. Samt skjermen kan bli litt for langt ned så man må ta øynende helt bort fra veien for å f.eks se speedometeret.

Håper dette hjelper deg i valg av sykkel :)

Edit:

Førstegangsservice kostet 1800kr hos yamaha vinterbro

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av BC45 »

fjs skrev: 12 jun 2017, 11:28 Jeg prøver å få prøvekjørt en MT-09 istedenfor, for å se om det er noe bedre med tanke på høyden, men den er så poppis så vanskelig å finne en forhandler som har den inne :)
Tror de er tomme overalt og at det først er mulig å få tak i mt-09 en gang i august. Hvis du bor i Oslo-område kan du komme innom å prøvesitte min hvis du vil. Fothvilerne sitter litt høyere og litt lengre bak på mt-09, så knevinkelen bllr skarpere. Jeg er bare 172 cm og for meg er vinkelen perfekt, men innbiller meg at du ikke skal ha dårlige knær hvis du er 189 høy.
Bare send en pm hvis du vil ta en kikk :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av fjs »

BC45 skrev: 12 jun 2017, 16:05
fjs skrev: 12 jun 2017, 11:28 Jeg prøver å få prøvekjørt en MT-09 istedenfor, for å se om det er noe bedre med tanke på høyden, men den er så poppis så vanskelig å finne en forhandler som har den inne :)
Tror de er tomme overalt og at det først er mulig å få tak i mt-09 en gang i august. Hvis du bor i Oslo-område kan du komme innom å prøvesitte min hvis du vil. Fothvilerne sitter litt høyere og litt lengre bak på mt-09, så knevinkelen bllr skarpere. Jeg er bare 172 cm og for meg er vinkelen perfekt, men innbiller meg at du ikke skal ha dårlige knær hvis du er 189 høy.
Bare send en pm hvis du vil ta en kikk :)
Takk for tilbudet, sender deg en PM hvis det blir interessant.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

fjs skrev: 12 jun 2017, 11:28 Lagde meg konto bare for å svare på denne :) (lurka litt før)

Er du min doppelganger? Jeg også er 189 høy og veier ish 98kg.

Jeg har MT-07 og angrer egentlig bittelitt på at det ble den kontra f.eks MT-09. Sykkelen er kjempe fin, moro å kjøre og nok power, men jeg blir sittende veldig awkward pga høyden. Og har ved flere anledninger fått krampe/beina sovnet når jeg har kjørt mer enn 1 time av gangen.

Jeg ville prøvekjørt den før jeg evt ville gått for den, for å se om den passer deg. Kan f.eks være jeg er lengre i beina enn deg, og at denne passer perfekt.

Er absolutt en super starter sykkel, veldig lettkjørt og du sitter med begge beina planta godt i bakken ved stopp.

Jeg prøver å få prøvekjørt en MT-09 istedenfor, for å se om det er noe bedre med tanke på høyden, men den er så poppis så vanskelig å finne en forhandler som har den inne :)

Jeg er ellers veldig fornøyd med sykkelen min, eneste jeg "klager" litt på er at den blir litt liten. Samt skjermen kan bli litt for langt ned så man må ta øynende helt bort fra veien for å f.eks se speedometeret.

Håper dette hjelper deg i valg av sykkel :)

Edit:

Førstegangsservice kostet 1800kr hos yamaha vinterbro
takk for at du delte dine erfaringer :thumleft
har googlet dette med høyde på fører og mt07.
en del diskutert i utenlandske forum og det virker som at flere høye personer fra 188-198 er veldig fornøyd med sykkelen og sittestilling.
men samtidig ser jeg folk selger den for at den ble for liten.....
personlig driter jeg i om jeg ser stor ut på sykkelen, bare jeg føler den er komfortabel å kjøre.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av fjs »

arcticviking skrev: 12 jun 2017, 19:37
fjs skrev: 12 jun 2017, 11:28 Lagde meg konto bare for å svare på denne :) (lurka litt før)

Er du min doppelganger? Jeg også er 189 høy og veier ish 98kg.

Jeg har MT-07 og angrer egentlig bittelitt på at det ble den kontra f.eks MT-09. Sykkelen er kjempe fin, moro å kjøre og nok power, men jeg blir sittende veldig awkward pga høyden. Og har ved flere anledninger fått krampe/beina sovnet når jeg har kjørt mer enn 1 time av gangen.

Jeg ville prøvekjørt den før jeg evt ville gått for den, for å se om den passer deg. Kan f.eks være jeg er lengre i beina enn deg, og at denne passer perfekt.

Er absolutt en super starter sykkel, veldig lettkjørt og du sitter med begge beina planta godt i bakken ved stopp.

Jeg prøver å få prøvekjørt en MT-09 istedenfor, for å se om det er noe bedre med tanke på høyden, men den er så poppis så vanskelig å finne en forhandler som har den inne :)

Jeg er ellers veldig fornøyd med sykkelen min, eneste jeg "klager" litt på er at den blir litt liten. Samt skjermen kan bli litt for langt ned så man må ta øynende helt bort fra veien for å f.eks se speedometeret.

Håper dette hjelper deg i valg av sykkel :)

Edit:

Førstegangsservice kostet 1800kr hos yamaha vinterbro
takk for at du delte dine erfaringer :thumleft
har googlet dette med høyde på fører og mt07.
en del diskutert i utenlandske forum og det virker som at flere høye personer fra 188-198 er veldig fornøyd med sykkelen og sittestilling.
men samtidig ser jeg folk selger den for at den ble for liten.....
personlig driter jeg i om jeg ser stor ut på sykkelen, bare jeg føler den er komfortabel å kjøre.
Er enig med deg. Jeg prøvesatt den før jeg kjøpte den (kjøpte før jeg fikk lappen) og den føltes veldig god. Og det er den også på kortere turer, litt lengre turer blir det litt slitsomt for meg ihvertfall. Iom at den er naken og du er høy vil du jo ta veldig mye vind rett i kassa + en ganske spenstig vinkel på beina. Det er uansett veldig vanskelig å si noe uten at du har prøvd selv, men det er nå ihvertfall min erfaring :)

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

har 95% bestemt meg for mt 07. har oppkjøring 5 juli og skal bruke tiden fram til da til å overtenke dette til jeg blir nesten gal :)
sykkelen blir jo 4000billigere fra 1 juli 2017, og det gjør jo ingenting.
sitter å ser på mc lån på nettet. hos meg kommer gjensidige bank best ut. noen som efaring med mc lån hos dem?
såvidt jeg ser er det ingen start eller månedlige gebyrer.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Royal »

arcticviking skrev: 13 jun 2017, 15:23 har 95% bestemt meg for mt 07. har oppkjøring 5 juli og skal bruke tiden fram til da til å overtenke dette til jeg blir nesten gal :)
sykkelen blir jo 4000billigere fra 1 juli 2017, og det gjør jo ingenting.
sitter å ser på mc lån på nettet. hos meg kommer gjensidige bank best ut. noen som efaring med mc lån hos dem?
såvidt jeg ser er det ingen start eller månedlige gebyrer.
Hør med forhandler om finansiering. Du kan være heldig med gode tilbud. Jeg var heldig selv og fikk godrente hos DNB. Selv om jeg ikke kan fordra DNB, så var det for godt til å takke nei til.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

yamaha lokalt samarbeider med santander, men kunne ikke gi meg bedre pris en det jeg greier selv på lånekalkulatoren deres.
gjensidige kom 80kr billigere ut per mnd og inget startgebyr.

Svar