Kjøpsprosessen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

Hei folkens. Ettersom jeg kun har kjøpt og solgt kjøretøy via forhandler, er jeg ikke veldig erfaren på kjøpsprosessen når man kjøper privat.

Jeg har funnet en sykkel et annet sted i landet. Den ser veldig fin ut og har kommunisert litt med selger. Det ligger ikke an til noen stygge overraskelser fra verken selger eller sykkelen sin tilstand.

Så nå sitter jeg med et innvilget lån og en selger som sender meg kontrakten innen kort tid.

Sykkelen henter jeg i løpet av noen dager.

Kan noen forklare den mest fornuftige måten å ta dette på, både for å sikre at jeg ikke sender over masse penger for noe som ikke finnes, samt at selger er trygg på at handelen skjer.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke mest kjennskap til dette, men først og fremst bør du sjekke om det er heftelser på sykkelen du skal kjøpe. Altså det vil si om det finnes gjeld hvor en bank har lånt ut med sikkerhet i sykkelen.

Ofte så er det vel slik at selger betaler heftelsen (betaler ut lånet) når han motta penger fra deg, men det er ikke noe lurt. Det beste er at du overfører pengene direkte til banken det gjelder, så sant ikke gjelden overgår salgssummen. Da må selger betale inn summen som er i "tap" først.

Jeg er LITT på blank is her, men det kan fort bli problemer hvis det er heftelser på sykkelen og spesielt hvis lånet er høyere enn verdien på sykkelen. Andre kan nok svare deg bedre på dette enn meg.

Du kan lage deg en salgskontrakt elektronisk på denne siden:
https://eskjema.forbrukerradet.no/skjem ... ate?lang=1

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Stian87 »

Heftelser er lurt å sjekke. Det er også lurt å besiktigelse sykkelen fysisk grundig før overtakelse. Overtakelse er bytte av nøkler og vognkort mot penger.

Når kjøper er privatperson og selger er privatperson gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven, kjøpsloven er en fravikelig lov, noe som betyr at den kan fravikes ved avtale. Jeg anbefaler deg å kreve standardkontrakter som ikke fraviker loven.

Ellers er det som vanlig ved kjøpt som den er, selger har ansvar for ting vedkommende har kjennskap til og som ikke du er informert om, men ikke ansvar for såkalte skjulte feil og mangler selger ikke viste. Du som kjøper har en vesentlig undersøkelsesplikt ved kjøp og må forventes å undersøke tingen på samme nivå som en normalt fornuftig person.

Ved kjøp fra privatpersoner er det lurt å huske at en privatperson som regel ikke har mye penger på bok, det kan derfor være vanskelig å få tilbake pengene, selv om du har retten på din side.

Med andre ord, gjør en grundig undersøkelse både av heftelser og fysiske mangler. Heftelser kan du sjekke ved å skrive inn regnr på brreg.no. Sjekk også at at vognkort stemmer med sykkel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av kvase »

Hei har nettopp solgt min ktm til et godt stykke over 100 000
hadde selv heftelse ca 50 %
Kjøpers finans selskap Sparebank 1 betaler ikke en krone før sykkelen er registrert på ny eier banken passer på å slette gammel heftelse da ny eier da er sikra seg bort fra din/mine heftelser so følger sykkelen/mc og kun har den nye eiers egne heftelsen i sitt heftelse register.-
Mulig dette blir praktisert litt i forskjellige varianter fra div låne institusjoner
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og ... lgsmelding
Dette med at selger da blir stående som et mehe stiller jeg meg litt betenkt til for i forsikringspapirer så står det at ved overtagelse til ny eier skal vedkommende kjøper betale hele summen til tidligere eier før ny eier overtar -Å forsikringsselskapets fraskriver seg ansvar vis du avleverer uten å ha fått de midlene du og selger/kjøper har blitt enig om først- så da er du forsikrings løs i tillegg som selger. ja kjønn det den som kan .-
http://www.juss.info/kontrakt-ved-kjop- ... ler-moped/
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

Heftelser er undersøkt via Finn.no - alt ok.

Videre har jeg gått gjennom bildene med lupe og ikke sett noe av betydning, men om jeg ved overtagelse ser noe - er det da for sent å snu? Dersom lånet er på vei til selger og kontrakt er signert?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Stian87 »

Det er overtakelse som er skjæringstidspunktet for når ansvaret går over på kjøper
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

Stian87 skrev: 26 mai 2017, 14:23 Det er overtakelse som er skjæringstidspunktet for når ansvaret går over på kjøper
Akkurat. Så selv om alt er fylt ut og sendt til partene, er ikke kjøpet fullført før selger er fornøyd ved overtagelse.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Stian87 »

Vel avtalen er inngått når et tilbud er akseptert av kjøper og aksepten er kommet selger til kjennskap. Risikoen for tingen endres ved overtakelsen. Dette innebærer at du kan være forpliktet til å kjøpe tingen selv om du mener den ikke er i så god stand som den burde være, men at du skal få en reduksjon i prisen fra selger.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes rett og slett det med kjøp og salg mellom private er en uhyre unødvendig innviklet prossess. En ting er selve besiktigelsen av sykkelen. En erfaren og eller en mekaniker kan nærmest saumfare sykkelen på kort tid for så og være rimelig sikker på at den er i god stand, mens en totalt uerfaren kan bli fullstendig rundlurt av egen inkompetanse. Jeg synes ikke man skal bli "straffet" for å ikke ha over middels greie på motorsykler ved kjøp og salg.

Men det krever så klart at det er en tredjeaktør inne i bildet med kompetanse. For selger er jo heller ikke pliktig til å saumfare sykkelen. Plikten til selger er vel å fortelle om de mangler han vet om. For selger så bør ikke en bitteliten raslelyd som oppstår en sjelden gang være en mangel feks.

Derfor så mener jeg det må være verdt for begge parter og spleise på en tistandsrapport fra et eksternt verksted. Feks. NAF. Da vet man vertfall at det tekniske er i orden. Så kan man heller bebreide NAF i ettertid hvis dem har driti seg ut og gitt feil opplysninger. jeg vil heller ha med NAF og gjøre enn en blakk privatperson.

Når det kommer til heftelser så får man vel ikke gjort så mye med det, annet enn at prossessen rundt dette bør gjøres enklere mellom kjøper og selger. Jeg vet ikke helt hvordan men dog. :redface

Så har man forsikringen og selve eierskiftet....

Jaggu meg litt av en kabal dette. Spesielt for han stakkaran som skal selge sykkelen sin privat for første gang... (som feks. meg) :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Solgte nettopp min gamle sykke. Det viste seg og være... vanskelig ja.

Jeg krevde bekreftelse fra hans bank på at de skal slette min gjeld, samt betale ut overskudd direkte til meg. Så måtte sykkel registreres på kjøper, ellers gidder ikke banken betale, som nevnt i tråden.

Banken til kjøper presterte sette inn "mitt" overskudd på han sin konto istedet for min, det driver og ordnes nå, men fy faen for ett styr, har ikke opplevd å faktisk bli ringt opp igjen de 6gangene det ble lovet, må purre selv hver gang :/
Men alt er jo i orden da sånn lovlig sett, så er bare litt slitsomt.

Ellers så fikser bankene seg imellom de store beløpene. Trodde overtakelse var når kjøper er blitt registrert eier og har fikset forsikring?
Eirikvestfold skrev: 26 mai 2017, 14:22 Heftelser er undersøkt via Finn.no - alt ok.

Videre har jeg gått gjennom bildene med lupe og ikke sett noe av betydning, men om jeg ved overtagelse ser noe - er det da for sent å snu? Dersom lånet er på vei til selger og kontrakt er signert?
kjøpsloven spiller jo inn her. Om det står "selges som den er" i kontrakten er det vel noe vanskeligere å se helt utifra HVA som evt går galt. Om kåpen har riper du har oversett er det ingenting å gjøre, men motorproblemer du umulig kunne ha visst før den er brukt litt skal kunne gå ann å klage på.
Braaaaaap

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av L M »

Hei.

For det første, ikke signer kontrakt før du har sett / prøvd sykkelen.

For det andre, her er en trinnvis oversikt over hvordan min prosess var som kjøper av sykkel:

1. Ordnet finansiering hos DNB.
2. Ordnet forsikring hos Gjensidige - dette gjorde jeg før kontrakten var skrevet under. Gjorde avtale med Gjensidige om at jeg skulle ringe hvis det ikke ble kjøp av sykkel, for å kansellere forsikringen. Satte ganske enkelt startdato til dagen jeg skulle se på / kjøpe sykkelen.
3. Skrev under på kontrakter og tok over sykkelen.
4. Omregistrerte sykkelen (dette gjøres av selger, og som mange her allerede har nevnt, er det mange banker som ikke betaler før dette er gjort).
5. Sendte egenkapital på mitt lån direkte til selger, DNB ordnet sin andel på egenhånd.

Det er sikkert mange som krever at pengene befinner seg på konto før nøklene bytter eier, mens det for noen holder det med et finansieringsbevis e.l fra banken.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

L M skrev: 26 mai 2017, 17:36

Det er sikkert mange som krever at pengene befinner seg på konto før nøklene bytter eier, mens det for noen holder det med et finansieringsbevis e.l fra banken.
Jepp, jeg tok til gode med signering av kontrakt og bekreftelse fra kjøpers bank at de skulle finansiere.
Sålenge kontrakten er skrevet under har jeg jeg som selger all rett på pengene, det vil bare potensielt være mer stress om kjøper prøve lure, men kontrakt er kontrakt.
Braaaaaap

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av LarsE »

Tenker at kjøper kommer med finansieringsbevis, eller selger får bekreftet fra banken at penger blir overført etter registrering. Etter at dere er blitt enig om prisen skriver dere under på kontrakten, og sender salgsmelding på vegvesen.no. Da kan også selger betale omreg avgift, og når sykkelen da blir forsikret er den registrert på kjøper og banken an betale ut penger.

Kjøpte meg sykkel på Mandag, hadde da vert og sett på den på Lørdag, jeg og selger skrev under på kontrakt, han "solgte" sykkelen på vegvesen, og etter at jeg godtok salget på tirsdag (kjøper har 10 dager på seg, ellers blir salget avbrutt), betalte avgift og forsikret sykkelen så var den registrert på meg og jeg kunne skrive ut midlertidig vognkort.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Nomade »

IKKE send/gi penger til selger før du har sett på sykkelen selv. Bilder lyver, det er ikke gull alt som glimrer osv....

Skal du ved et evt kjøp kjøre sykkelen hjem selv så fiks forsikring før du kjører en meter.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Geiroe »

Kjøretøyet forblir hos meg til pengene står på min konto, selv om det er omregistrert. En gang har jeg levert ut bil, etter at finansieringsselskapet forsikret meg om at pengene var på vei. Når man handler med kjøretøy i flere hundretusenkroners klassen, så må jeg sikre at jeg får pengene mine, før kjøretøyet forlater gårdsplassen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar