Kjøpsprosessen

Forum for fulleffekt tung-MC
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

Måten selger og jeg landet på, var at jeg signerte lånedokumentene fra banken samt selgers kontrakt. Kontrakten ble så sendt til banken.
Banken sendte så garanti til selger for at salgssummen står klar til utbetaling.

Det siste banken krever før utbetaling er bekreftelse fra statens vegvesen for at selger overdrar eierskapet til meg.
Dette gjøres etter jeg har sett sykkelen. Vi går da inn på nettsidene til vegvesenet og endrer eier elektronisk.

Tipper selger får kjøpssummen på konto en til to virkedager etter dette.

Sånn sett kjører jeg avgårde med sykkelen uten at selger har fått pengene sine, men prosessen er "automatisk" mellom SVV og banken. Høres komplisert ut, men er som å klikke seg gjennom noen rutinetrinn.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av L M »

Signerer du da kontrakt på kjøpet før du har sett sykkelen? Hvis det er tilfelle, syns jeg kanskje det høres bittelitt skummelt ut. Da har du vel ingen slingringsmonn når det kommer til pris?

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

L M skrev: 27 mai 2017, 17:06 Signerer du da kontrakt på kjøpet før du har sett sykkelen? Hvis det er tilfelle, syns jeg kanskje det høres bittelitt skummelt ut. Da har du vel ingen slingringsmonn når det kommer til pris?
Nei, det stemmer. Så er ikke nødvendigvis riktig i alle kjøpssituasjoner. Men utifra slik selger fremstår og hvordan sykkelen ser ut, er det liten sjanse for at jeg vil prute.

Jeg brukte litt tid på å føle meg frem på både selger og sykkel.

Samtidig gir det en trygghet til selger. Ikke at det er mitt problem sånn sett, men er fint når begge parter stoler på hverandre.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av MissNoble »

Jeg ville ikke skrevet under på kontrakt før jeg hadde sett sykkelen.Jeg er ingen fagperson men har alltid forstått det som at når kontrakt er signert er handelen gjort. Hva med intensjonsavtale eller klausul i kontrakten som sier at hvis noe ikke stemmer ved overlevering så annuleres kontrakten?
Jeg tenker også at hvis dere stoler på hverandre burde det holde med en skriftlig mail hvor du bekrefter at du vil ha sykkelen. Så kan dere skrive kontrakt og omregistrere på nett når dere møtes. Når jeg kjøpte sykkel fra privatperson var det krav fra banken om naf-test. Siden jeg ikke kan mye sykkel var det egentlig kjempegreit for meg og.
Vi brukte en standard-kontrakt, og alt gikk veldig greit.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

I kontrakten vi brukte er det forbehold om mangler. Dvs at selger fyller ut endel punkt om sykkelens tilstand. Så er det opp til meg og se om dette stemmer ved overtagelse.

Om noe ikke stemmer er kontrakten ugyldig.

Grunnen til at det ikke blir skrevet kontrakt så sent i løpet er banken min. De krever kontrakt for å starte prosessen med utbetaling. Mulig andre banker er litt mer fleksible på dette, men her var det ikke å komme rundt. Hadde jeg betalt hele summen direkte fra egen konto, ville jeg nok gjort det slik du tenker.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av L M »

Også DnB krevde kontrakt før lånet var ferdig behandlet, men det spiller jo egentlig ingen rolle, da omregistrering kreves for at pengene skal overføres.

Jeg lastet opp kontrakt mens selger var her med sykkelen, slik at han kunne se at prosessen ble satt igang.

Det blir litt feil gang i det, når man skriver kontrakt FØR beskuelse og prøvekjøring. Jeg skriver ikke det her i et forsøk på å gjøre narr av deg, men som et velment tips til andre som kanskje kommer over denne tråden senere.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Eirikvestfold »

L M skrev: 28 mai 2017, 10:41 Også DnB krevde kontrakt før lånet var ferdig behandlet, men det spiller jo egentlig ingen rolle, da omregistrering kreves for at pengene skal overføres.

Jeg lastet opp kontrakt mens selger var her med sykkelen, slik at han kunne se at prosessen ble satt igang.

Det blir litt feil gang i det, når man skriver kontrakt FØR beskuelse og prøvekjøring. Jeg skriver ikke det her i et forsøk på å gjøre narr av deg, men som et velment tips til andre som kanskje kommer over denne tråden senere.
Neida, jeg er helt enig i at det blir litt bakvendt, men er det min bank har som rutine. Er det mangler blir det ikke noe salg, uavhengig av kontrakt med mindre selger truer meg inn til SVV ;)

Hadde det vært penger fra min privatkonto ville jeg gjort det på en helt annen måte.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Kjøpsprosessen

Legg inn av Blaamand »

Jeg solgte min sykkel for kort tid siden. Kjøper ville ha med sykkelen samme dag, løste det ved at han vippset over 100.000(var helligdag så normal bankoverføring ville ikke gått..tror jeg)

Når jeg kjøpte min nye så omregistrerte vi sykkelen til meg og så betalte han inn den del av heftelsen som ikke ville bli dekket av kjøpssummen. Så kom jeg tilbake senere og fikk bekreftet at hans overføring var OK. Da satte jeg over kjøpssummen direkte til banken han hadde lånet i. Fungerte smertefritt.

Standardkontrakt ble også benyttet.
BRAAAAAP! :mc1

Svar