Yamaha MT07 RUST :O

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
jokkedump4pp
Innlegg: 9
Registrert: 21 mai 2017, 00:34
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 689cc 2016

Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jokkedump4pp »

Hei. På min Yamaha MT07 2016 modell oppdaget jeg at det har kommet noe rust og korrosjon :O Det er rust i enden av styret og korrosjon på enkelte skruer f.eks. skruen til bremseslangen inn på kalipperen bak og feste til fotbremsen + enkelte andre steder på sykkelen.

Dette er utrolig sørgelig ettersom sykkelen er så ny. Er det noen andre her som har opplevd det samme med denne sykkelen? :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av Bjerknez »

På en så ny sykkel høres det art ut. Det eneste stedet jeg har hatt anntydning til rust er på kjedet, men det er jo normalt avhengig av forholdene.

På en så ny sykkel høres det rart ut. Spesielt på styret. At en og annen skrue vil bli litt brun er kanskje normalt, men hvis rammen på sykkelen begynner å ruste på en ett år gammel sykkel så bør du bli bekymret.

Anbefaler at du uansett gjør din forhandler oppmerksom på dette, slik at dem får sjekket det opp.

Toven

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av Toven »

Litt tidlig kanskje.. best å kontakte forhandler å høre :)
men hvis sykkelen har stått veldig fuktig gjennom vinteren kan det tære på skruer med lite korrosjons beskyttelse.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av AJ »

Har ingen erfaring med nyere Yamaha modeller, men eide en Yamaha TDM 900, 2006 mod. i fire sesonger og opplevde ikke rustangrep på denne.
En av svakhetene på den modellen, som en del eiere opplevde, var motorlakken som flasset av.
Men rust? Nei, det var det ikke. Heller ikke på skruehoder, noe som ikke er helt uvanlig.Har sett antydning til dette på KTM'en min, uten at dette bekymrer. Det er mer som misfarging å regne, enn rustangrep.
For egen del så sprayer jeg på litt ACF-50 olje og misfargingen forsvinner.

Hva forhandler vil si og evt. gjøre med problemet om du stikker innom for å reklamere, vet jeg ikke. Men du bør antakelig ta turen for å gjøre dem oppmerksomme hva du har oppdaget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

jokkedump4pp
Innlegg: 9
Registrert: 21 mai 2017, 00:34
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 689cc 2016

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jokkedump4pp »

Toven skrev: 21 mai 2017, 09:24 Litt tidlig kanskje.. best å kontakte forhandler å høre :)
men hvis sykkelen har stått veldig fuktig gjennom vinteren kan det tære på skruer med lite korrosjons beskyttelse.
Sykkelen har stått tørt hele vinteren på vinterlagring. Får reise en tur til forhandler å høre hva de sier om dette.

Det er ikke rust på rammen, men på skrue hodene på styre og en missfarging på en og annen skrue og festet til bak bremsen som kan se ut som korrosjon.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av olela »

Er det rust på hele skruen eller er det kun i umbraco/torx-sporet?

jokkedump4pp
Innlegg: 9
Registrert: 21 mai 2017, 00:34
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 689cc 2016

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jokkedump4pp »

olela skrev: 21 mai 2017, 11:20 Er det rust på hele skruen eller er det kun i umbraco/torx-sporet?
På styret så er det inni sporet. Og det er nok fordi rattlåsen er på en side. Som gjør at hendelen peker noe oppover, da legger det seg vann inni skruen desverre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av olela »

Kan det være at det er brukt verktøy på den som tidligere har blitt brukt på "sorte" skruer? Dvs skruer som ikke er rustfrie?
Slik at det har kommet små partikler med vanlig stål som nå ruster?
Har opplevd noe lignende tidligere..

jokkedump4pp
Innlegg: 9
Registrert: 21 mai 2017, 00:34
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 689cc 2016

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jokkedump4pp »

olela skrev: 21 mai 2017, 12:34 Kan det være at det er brukt verktøy på den som tidligere har blitt brukt på "sorte" skruer? Dvs skruer som ikke er rustfrie?
Slik at det har kommet små partikler med vanlig stål som nå ruster?
Har opplevd noe lignende tidligere..
Jeg har ikke brukt noe verktøy på disse skruene, så da må det isåfall vært Yamaha verksted som har gjort dette da det ble tatt 1. gang service i fjord, men det tvilier jeg på.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av Jompa »

Skruen på det nederste bildet har ingen lakk i umbrakosporet, bare blankt stål. Det må nødvendigvis ruste.
Ut ifra bildet ser det ut som banjoskruen på bremseslangen er veldig tynt lakkert.
Bruk en dråpe rustløser eller olje på alle sånne skruer, så holder rusten seg borte ei stund.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:45, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av SverreOlsen »

xj6 skrev: 21 mai 2017, 18:12 Vet ikke når du startet sesongen, men hvis du har kjørt på saltet vei eller tørr vei før det har regnet, så har siste salting tørket til støv på veien og legger seg typisk på slike steder som du viser under kjøring. Når det da kommer fuktighet til, korroderer det.
For meg ser dette ut som korrosjon etter veisalt eller saltstøv, og elforsinkede bolter som de fleste boltene på MC er, tåler ikke salt.
Man kan og bli lurt på høsten ved at de har saltet uten at man er klar over det, og at det da er saltrester tilstede under vinterlagring.
Jeg husker spesielt i fjor jeg så en sykkel kjøre på tørre veier og hvor en støvsky virvlet opp etter han, og det var salt. Det var noen dager etter siste salting og saltet hadde tørket til et fint nesten usynlig støvlag på veien. Da bestemte jeg meg at jeg heretter venter til etter første skikkelig regnskyll før jeg starter sesongen.
Spyl godt etter bruk selv på tørr vei så har det ikke så mye å sei, samt gå over det med stoff beregnet for å beskytte lakk etter du har fjerna oveeflaterustet så burde det se pent ut igjen :)

jokkedump4pp
Innlegg: 9
Registrert: 21 mai 2017, 00:34
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 689cc 2016

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jokkedump4pp »

Da var det nok det at jeg starta sesong for tidlig, starta rundt starten av april. Syns jo at Yamaha burde valgt noe som hvertfall tålte støvet fra saltet :p
Så noen tidligere i tråden nevne acf-50. Hvordan er denne? Må det påføres flere ganger i sesongen, evt. etter hver vask?
Skal uansett ta meg en tur på Yamaha å høre med de om de har noe å si om dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av AJ »

jokkedump4pp skrev: 21 mai 2017, 20:06 Så noen tidligere i tråden nevne acf-50. Hvordan er denne? Må det påføres flere ganger i sesongen, evt. etter hver vask?
Skal uansett ta meg en tur på Yamaha å høre med de om de har noe å si om dette.
Mange anbefaler å gi sykkelen en let dusj med ACF-50 når sykkelen vinterlagres. Spray på og tørk av overskytende olje.
I løpet av sesongen anbefaler jeg, basert på egen erfaring, å pensle på en dråpe ACF-5 olje på skrueholder og andre metalldeler som kan være utsatt for rustmisfarging. Gjør dette gjerne et pa-tre ganger i løpet av sesongen.
Rustangrep av noe omfang å snakke om skjer nok ikke på våre moderne motorsykler. Men overflaterustmisfargingen er skjemmende nok i seg selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

jokkedump4pp
Innlegg: 9
Registrert: 21 mai 2017, 00:34
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 689cc 2016

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jokkedump4pp »

AJ skrev: 21 mai 2017, 20:48
jokkedump4pp skrev: 21 mai 2017, 20:06 Så noen tidligere i tråden nevne acf-50. Hvordan er denne? Må det påføres flere ganger i sesongen, evt. etter hver vask?
Skal uansett ta meg en tur på Yamaha å høre med de om de har noe å si om dette.
Mange anbefaler å gi sykkelen en let dusj med ACF-50 når sykkelen vinterlagres. Spray på og tørk av overskytende olje.
I løpet av sesongen anbefaler jeg, basert på egen erfaring, å pensle på en dråpe ACF-5 olje på skrueholder og andre metalldeler som kan være utsatt for rustmisfarging. Gjør dette gjerne et pa-tre ganger i løpet av sesongen.
Rustangrep av noe omfang å snakke om skjer nok ikke på våre moderne motorsykler. Men overflaterustmisfargingen er skjemmende nok i seg selv.
Nice, da skal jeg prøve en boks med dette :D
Eneste rusten er egentlig kun på skruen ved bakbremsen og inni unbrako skruen på styret. Resten er egentlig kun missfargingen som du sier er faktsik skjemmende nok i seg selv :p

Svar