Trenger nytt dekk

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Geiroe »

Biltema har alt du trenger for å legge om selv, balanserer, lodd, dekkspaker og felgbeskytter. Sett dekket i skrustikka for å løsne det fra felg, strips er vel et tips som gjør ting enklere, ellers ligger det ute på tuben. Kanskje noen her har tips til hva du bør bruke for å smøre inn dekket med. Jeg har brukt glidekrem for kabler, fordi jeg har det, kanskje ikke ideelt men det funker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Thunderace »

Da ble det et continental motion på motorsykkeldekk.com
Var 1/3 av prisen hos nesten alle dekkforhandlere jeg kontaktet. Stor forskjell på å bestille på nett!!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av pingvin »

Thunderace skrev: 16 mai 2017, 18:07 Da ble det et continental motion på motorsykkeldekk.com
Var 1/3 av prisen hos nesten alle dekkforhandlere jeg kontaktet. Stor forskjell på å bestille på nett!!
Blir sikkert bra, Continental er vel i fred med å komme opp i øverste divisjon også for MC-dekk :thumleft Alle dekk er jo bra i dag så lenge fra kjent merke, ofte handler det like mye om hva man føler seg komfortabel med like mye som hvor mye grep faktisk har.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 14 mai 2017, 08:45
Bjerknez skrev: 14 mai 2017, 07:20 Men har Vianor egentlig lov til å legge om dekk på motorsykkel?
I hvert fall på Kongsberg, innehaveren er motorsyklist selv :D Men må vel ikke ha løyve for å legge om dekk...bruker samme maskin som for bildekk så utstyret har de jo. Bare husk å sjekke trykket, ofte de setter på trykk til dekket popper på plass og det er det, ikke alltid de senker til riktig trykk igjen.

Og de har vanligvis noe dekk inne, typisk Pilot Power og Road og AC10 mx dekk, så om plutselig må ha dekk så har de gjerne noe som gjør jobben. Og en del slanger, også heavy duty for mx/enduro. Vianor Kongsberg anbefales :thumleft
Jo, det er faktisk slik at et godkjent dekkverksted ikke uten videre har lov å ta av og på hjulene på motorsykkel. Har du med bare hjulene er det greit, men ting som bremsekalippere, hjulaksler og kjedestramming har ikke et dekkverksted lov å drive med. Det er det bare et verksted som er godkjent moped og motorsykkelverksted som har lov til, bortsett fra eieren av sykkelen. Han har lov å skru på sin egen sykkel.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av pingvin »

Ach so...leverer alltid bare hjula uansett men Vianor på Kongsberg mener jeg du kan levere MCen og de tar hele jobben :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 16 mai 2017, 21:03 Ach so...leverer alltid bare hjula uansett men Vianor på Kongsberg mener jeg du kan levere MCen og de tar hele jobben :)
Det hadde ikke jeg gjort! Ikke snakk om at jeg hadde godtatt at noen som ikke har greie på hva de gjør får ta av og sette på kalippere på min sykkel, ei heller ut og inn igjen med hjullaksel gjennom tetningene, stramming av kjede eller stolt på at de ikke bruker muttertrekker og drar over gjenger... Ikke f...!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av pingvin »

Helt enig, gylden anledning til litt rengjøring/service på kallipere, hjul og aksling :) Sier bare at tror de har lov. Men kjenner innehaveren og tror da han både har kunnskapen og er pliktoppfyllende. Hele sommeren ser du står en sykkel på utsiden, han kjører stort sett MC på jobb. For øyeblikket nye Yamaha R1 (eller hva den nå heter nå...). Ekte motorsyklist :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 16 mai 2017, 21:31 Helt enig, gylden anledning til litt rengjøring/service på kallipere, hjul og aksling :) Sier bare at tror de har lov. Men kjenner innehaveren og tror da han både har kunnskapen og er pliktoppfyllende. Hele sommeren ser du står en sykkel på utsiden, han kjører stort sett MC på jobb. For øyeblikket nye Yamaha R1 (eller hva den nå heter nå...). Ekte motorsyklist :thumleft
Jeg kjenner ikke verkstedet, og har ingen meninger om dette verkstedet spesielt. Men det handler ikke om innehaveren, men om de som jobber på golvet og skal utføre arbeidet på x antall minutter til lavest mulig pris.
På et dekkverksted har de som regel godkjenning for av/på montering av hjul på bil i tillegg til at de har alt med felger og dekk å gjøre. Dette kalles "hjulutrustningsverksted".
Her kan du søke opp firmaet og se hvilke godkjenninger de har: http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+ ... t-verksted

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 16 mai 2017, 21:24
pingvin skrev: 16 mai 2017, 21:03 Ach so...leverer alltid bare hjula uansett men Vianor på Kongsberg mener jeg du kan levere MCen og de tar hele jobben :)
Det hadde ikke jeg gjort! Ikke snakk om at jeg hadde godtatt at noen som ikke har greie på hva de gjør får ta av og sette på kalippere på min sykkel, ei heller ut og inn igjen med hjullaksel gjennom tetningene, stramming av kjede eller stolt på at de ikke bruker muttertrekker og drar over gjenger... Ikke f...!
Det er jeg enig i.

En ting er å skru av og på hjulet på bil (noen ganger klarer dem ikke det en gang da jeg flere ganger har opplevd at det er brukt alt for høyt moment)

På en motorsykkel skal kjedet strammes og jeg regner ikke med at dem har noen tabell over hvor stramt kjedet skal være. I tillegg skal man montere demontere kalipperene foran. Mye som kan gå galt her når man er hastverk og aldri skrudd på en sykkel før.

Har eieren motorsykkel selv og du kan gå god for at han vet hva han driver med så er det nok greit, men å sette sykkelen til et Vianor verksted på generelt grunnlag hadde jeg IKKE gjort.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 14 mai 2017, 02:58
Thunderace skrev: 13 mai 2017, 23:50 Ja, jeg bor i Ålesund. Hører at dekkverkstedene her blir sure om man kommer med dekk selv bestillt på nett, og fakturerer deretter
Det er nok ganske vanlig :D Men sikker på mye billigere? Vianor her er bra på pris så marginalt å spare og greit å støtte lokalt når kan. Dekk er blitt MYE billigere siste årene, tror mye fordi må møte netthandel.
Hm...må kanskje arrestere meg selv her. Ble litt overrasket når hentet hjula på Vianor i går med Pirelli Supercorsa, 5.200,- for 2 dekk, omlegging og avbalansering. Rabatten får er gjerne gratis omlegging uten at spurte om det.

Men synes var dyrt, omtrent som for kanskje 8 år siden før prisene ble reduserte. Spurte om dette og karen på Vianor bekreftet dette og trodde kunne ha med å gjøre at prisen på rågummi var økt mye.

Sjekket for moro skyld motorsykkeldekk.com og der ca. 3.200,- for Supercorsa (sjekket ikke om samme utgave, men riktig dimensjon). Da litt nedsatt men det er vel det meste på denne siden?

Så mulig mer å tjene på å kjøpe på nett og ordne selv nå, andre som har samme erfaring? Har nordmenn blitt så late/rike at bransjen har kunnet skru opp prisen igjen?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av 45316 »

Jeg legger om hos en bekjent. Tar veldig kort tid, det som tar tid er kaffe og pratinga etterpå.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av ejs »

:-k
Er det virkelig noen motorsykler der man må justere kjedet på grunn av dekkbytte.??????
Så det var bemerket på ett innlegg.???? :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 17 mai 2017, 20:20 :-k
Er det virkelig noen motorsykler der man må justere kjedet på grunn av dekkbytte.??????
Så det var bemerket på ett innlegg.???? :scratch
Aldri vært nødvendig på de syklene jeg har hatt i hvert fall...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av HeHy »

ejs skrev::-k
Er det virkelig noen motorsykler der man må justere kjedet på grunn av dekkbytte.??????
Så det var bemerket på ett innlegg.???? :scratch
Man tar jo av felgen så man må eventuelt stille inn etter felgen igjen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Geiroe »

Du har vel justeringskruer på din også vel?? Bare å plassere akslingen på samme plass som du tok den av, ikkeno hokus pokus. Hvis det var riktig før, er det riktig etterpå. Mc verstedene sjekker kanskje om det er riktig etterpå, og justerer. Det er vel ekstraservicen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar