forespørsel ang. servicepriser

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

Heisann

Nyregistrert forummedlem her som har lest en del på denne fantastiske forumsiden før han tok spranget :thumleft og nå håper jeg at jeg kanskje kan få drukket litt av kunnskapens kilder her inne :[-o<

Jeg driver i disse dager å vurderer å skifte ut min sterk aldrende, og loslitte suzuki med noe nytt... forhåpentligvis i noe HELT nytt :knegg i løpet av dette året- eller neste. I tråd med dette har jeg forsøkt å kartlegge litt hvordan servicepriser faktisk er på nye sykler da jeg har skrudd på min gamle sykkel selv, og har derfor ingen innsikt i det :P Dette har vist seg å være litt utfordrende (mulig søketeknikkene mine ikke er helt på høyden :crazy: ). Jeg har skjønt at det varierer en del fra verksted- til verksted, men håper nå at folk her inne kanskje kan gi ett ca. gjennomsnitt eller noe slikt ved ordinær "stor" og "liten" service.

I den anledning er jeg spesielt nysgjerrig på yamaha mt07/tracer 700, kawasaki z650 og div. bmw 800cc sykler, men siden dette er en gryende utredning så er også andre merker av interesse hvis noe vil dele sine erfaringer :twothumbs:

Håper jeg ikke er for storkrevende nå i dette mitt første innlegg her inne.... men all info, innlegg og hjelp mottas med takk :[-o<

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

Ikke de syklene du nevner, men:
Stor service, Kawasaki ninja 250R: ca 8000 NOK (2-3 år siden).
Liten service: 2000-3000.
Liten eller stor service kommer annenhver gang, og det er service hver 6000 km..

Hadde større service på Kawa zx 11 på slutten av 90-tallet. Kostet ca 7000 den gang, noe som tilsvarer 14-15000 NOK i dag.
mvh

-gsx750_80

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

Var ikke gale det for liten service (tror jeg? :-k ) har lest litt rundt at kawa'er har ventilsjekker ofte, stemmer det? :) stor service innebærer kanskje det? :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av AJ »

@Greenhorn:

Av syklene jeg har hatt har servicekostnadene vært høyest på Triumph Tiger'en.
Lavest på Moto Guzzi Stelvio.
KTM'en ligger et sted midt i mellom, men nærmere Tiger'en enn Stelvio'en.

Skal ha ny mellomservice i slutten av mai og kan etter det opplyse nærmere om hva den koster.

Ellers; velkommen hit til MCsiden.no :vs .
Hyggelig at du fant oss :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

jøsses... jeg trodde at moto guzzi'er ville være meget dyre å ta servicer på, så feil kan man ta :D tilbakemelding mottas med takk :thumleft

Jo takk for det, er ett flott forum dette :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av AJ »

Greenhorn skrev: 10 mai 2017, 21:55 jøsses... jeg trodde at moto guzzi'er ville være meget dyre å ta servicer på, så feil kan man ta
Bl.a utstikkende sylindre uten å måtte fjerne mye plast og bensintank for å gjøre en veldig enkel ventiljustering uten shims, slippe å ta av tanken for å bytte luftfilter, ingen kjølevæske å bytte... ;)
Joda, Guzzikonstruksjonen sørger for holde servicekostnadene nede.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

hehe ja jeg ser den :D guzzier er nydelige sykler og, så ikke dumt at slike ting er lettere på de i tillegg :D

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

Greenhorn skrev: 10 mai 2017, 21:42 Var ikke gale det for liten service (tror jeg? :-k ) har lest litt rundt at kawa'er har ventilsjekker ofte, stemmer det? :) stor service innebærer kanskje det? :)
Det er i prinsippet ventilsjekk hver 12000 km, på stor service, på 250Ren. (Hittil har jeg hatt en av disse, på 24000 km. Da var alle ventiler innenfor spesifikasjonene.)
Lurer på om det ikke var ventilsjekk hver 6000 km på ZX11.
Så, det kan kanskje stemme at Kawasaki skal ha relativt hyppige ventilsjekk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Bjerknez »

Jeg betaler ca. 3000 for vanlig service og har hørt hovedservice koster 8-9.000 på min. I tillegg kommer evt. Bytte av bremseklosser, kjede og drev etc hvis nødvendig.

Jeg tror de prisene er relativt like på de fleste sykler og service intervallene er normalt pr. 10.000km eller en gang i året (det som kommer først) kjører du ca. 10000km. I året så regn også med et sett dekk pr. År. Avhengig av hvilke type dekk du har. Typiske sportsdekk slites fortere så da må du kanskje ha to bytter på 10.000km.

Det er ca. 3.500 for et sett dekk og det koster vel fort en tusenlapp og få lagt om på godkjent verksted. Så med en kjlrelengde på 10.000 km. Så regn med 7-8.000 i året i utgifter og kanskje opp mot 15.000 det året du har hovedservice.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av kjellv »

Jeg synes tråden er veldig interessant, og vil nok tro at det kan bli litt aktivitet i denne.
Men det er forskjeller på servicepriser, relativt store forskjeller også. Både på delepriser og på tidsforbruk. Bladet "Bike" har ofte slike sammenligningstester av flere sykler i samme størrelse og kategori, der det pleier å være et oppsett på 5-6 forbruksdeler fra hvert merke, og pris på dem. Forskjellene kan være veldig store.
Som merkeforhandler skal jeg la være å kommentere så mye i denne tråden. Jeg vet at det er noen merker som skiller seg klart ut i overprisede deler, men jeg vil ikke avsløre hvilke. Sier jeg noe ufordelaktig om en bestemt sykkel, kan du vedde på at jeg om et par uker står med en brukt slik en i butikken som jeg skal selge.. Men direkte spørsmål om Yamaha kan jeg svare på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ble vertfall overrasket over hvor billige delene var til min BMW. Sidedeksel, inspeksjonsdeksel inkl. Skruer og pakninger, deksel rundt radiator etc. Kostet totalt 3.500 kr. Orginalt. Den dyreste delen som faktisk var veldig dyr var klistremerket det står s1000r på. 590 spenn!!!

Men totalt sett må jeg si jeg ble litt imponert...

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av unXnown »

På min Kawasaki ZX6R 08 er det ventilsjekk hver 24000 km (15000 Miles) - for US og Canada modeller. Utenom US og Canada så er det hver 42000 km (26000 miles)
ventiljustering2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

kjellv skrev: 10 mai 2017, 22:59 Jeg synes tråden er veldig interessant, og vil nok tro at det kan bli litt aktivitet i denne.
Men det er forskjeller på servicepriser, relativt store forskjeller også. Både på delepriser og på tidsforbruk. Bladet "Bike" har ofte slike sammenligningstester av flere sykler i samme størrelse og kategori, der det pleier å være et oppsett på 5-6 forbruksdeler fra hvert merke, og pris på dem. Forskjellene kan være veldig store.
Som merkeforhandler skal jeg la være å kommentere så mye i denne tråden. Jeg vet at det er noen merker som skiller seg klart ut i overprisede deler, men jeg vil ikke avsløre hvilke. Sier jeg noe ufordelaktig om en bestemt sykkel, kan du vedde på at jeg om et par uker står med en brukt slik en i butikken som jeg skal selge.. Men direkte spørsmål om Yamaha kan jeg svare på.
Ja jeg leser bike, får det i postkassen :knegg og har sett de sammenligningene der :roll virker som det er noenlunde likt faktisk i stor grad, hvis en del som virker dyr på en type sykkel, så var gjerne en annen del veldig billig på samme sykkel :knegg så jeg fant ikke noen markante forskjeller i total delepris i de numrene jeg har lest ihvertfall :roll

Men jeg har ett spørsmål angående yamaha: er mt03 forsvunnet fra modellprogrammet her i norge? isåfall hvorfor da mange av de andre merkene ser ut til å satse litt på dedikerte a2 modeller (eks. kawa 250/300cc, suzuki v-strom 250, bmw g310r etc.) har en steddatter på 18 år som kanskje og skal begynne på MC lappen :knegg

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 22:40 Jeg betaler ca. 3000 for vanlig service og har hørt hovedservice koster 8-9.000 på min. I tillegg kommer evt. Bytte av bremseklosser, kjede og drev etc hvis nødvendig.

Jeg tror de prisene er relativt like på de fleste sykler og service intervallene er normalt pr. 10.000km eller en gang i året (det som kommer først) kjører du ca. 10000km. I året så regn også med et sett dekk pr. År. Avhengig av hvilke type dekk du har. Typiske sportsdekk slites fortere så da må du kanskje ha to bytter på 10.000km.

Det er ca. 3.500 for et sett dekk og det koster vel fort en tusenlapp og få lagt om på godkjent verksted. Så med en kjlrelengde på 10.000 km. Så regn med 7-8.000 i året i utgifter og kanskje opp mot 15.000 det året du har hovedservice.
hehe ja jeg kjører med en gang det er mulighet (les ikke frost), bruker sykkelen til jobbpendling så racker opp en god del km i året vil jeg tro :crazy: så har måtte skiftet dekk, drevpakker, olje etc. noen ganger ja :crazy: dette har jeg gjort selv (utenom selve dekkskiftet) :knegg men hvis jeg skaffer meg flett ny sykkel så tenker jeg at jeg kommer til å benytte verksted pga. garanti og rett og slett manglende tid å stå å skru :sorry jobbpendlingen er på ca. 13 mil tur - retur så det sier vel sitt :knegg, og jeg har en -85 honda rebel 250cc som jeg skal pusse opp til fordums glans (forhåpentligvis) i tillegg til suzukien som trenger sitt. Siden jeg kjører så mye så ville jeg derfor kartlegge dette litt mer før evt. nytt sykkelkjøp :thumleft men tusen takk for alle innspill så langt :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

Greenhorn skrev: 11 mai 2017, 09:28
Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 22:40 Jeg betaler ca. 3000 for vanlig service og har hørt hovedservice koster 8-9.000 på min. I tillegg kommer evt. Bytte av bremseklosser, kjede og drev etc hvis nødvendig.

Jeg tror de prisene er relativt like på de fleste sykler og service intervallene er normalt pr. 10.000km eller en gang i året (det som kommer først) kjører du ca. 10000km. I året så regn også med et sett dekk pr. År. Avhengig av hvilke type dekk du har. Typiske sportsdekk slites fortere så da må du kanskje ha to bytter på 10.000km.

Det er ca. 3.500 for et sett dekk og det koster vel fort en tusenlapp og få lagt om på godkjent verksted. Så med en kjlrelengde på 10.000 km. Så regn med 7-8.000 i året i utgifter og kanskje opp mot 15.000 det året du har hovedservice.
hehe ja jeg kjører med en gang det er mulighet (les ikke frost), bruker sykkelen til jobbpendling så racker opp en god del km i året vil jeg tro :crazy: så har måtte skiftet dekk, drevpakker, olje etc. noen ganger ja :crazy: dette har jeg gjort selv (utenom selve dekkskiftet) :knegg men hvis jeg skaffer meg flett ny sykkel så tenker jeg at jeg kommer til å benytte verksted pga. garanti og rett og slett manglende tid å stå å skru :sorry jobbpendlingen er på ca. 13 mil tur - retur så det sier vel sitt :knegg, og jeg har en -85 honda rebel 250cc som jeg skal pusse opp til fordums glans (forhåpentligvis) i tillegg til suzukien som trenger sitt. Siden jeg kjører så mye så ville jeg derfor kartlegge dette litt mer før evt. nytt sykkelkjøp :thumleft men tusen takk for alle innspill så langt :thumleft
Pendler ca 8 mil t/r per dag selv, på Kawasaki Ninja 250R. I helga var jeg ute på en tur med en 1985 Honda CB 1100 F, uten kåpe, og det slo meg at det var mye fartsvind og vesentlig kaldere å kjøre denne, sammenliknet med den lille Kawasakien. Trodde ikke den lille kåpa på Kawa'en beskyttet såpass mye som den tydeligvis gjør. Vil derfor anbefale mc med kåpe, om du skal pendle såpass langt.
For bla å opprettholde garanti har jeg hatt sykkelen til service på 1k km, 6000 km, 12k km, 18 k km, ... 36 k km. De eneste uforutsette "problemene" jeg har hatt etter 40 300 kjørte km er 1 defekt lyspære og lekkasje i venstre gaffelbein sist høst, og nå for en drøy ukes tid tiden.
Lekkasjene ble begge ganger fikset vha det "Seal Mate", til tross for relativt kraftig lekkasje sist gang, en gjenstand til noen få titalls kroner.
Seal Mate virket ærlig talt "for godt til å være sant", men har ikke skuffet. http://sealmate.net/
Sist redigert av gsx750_80 den 11 mai 2017, 10:23, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Svar