Bremse skiver og klosser

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Bremse skiver og klosser

Legg inn av kriss310886 »

Er på utkikk etter nye klosser og skiver til sykkelen min og xlmoto.no har et godt utvalg men lurer på en ting. Noen som har bestillt bremse skiver og klosser der før? Ang. Front er det pakker av to skiver og pakker av 4 klosser? Eller er prisen pr. Stk. Står ikke noe om dette.

https://www.xlmoto.no/kasse#?ref=https: ... g-0%23%3Fp

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av 45316 »

1 sett klosser pr caliper, dvs 2 sett foran.

Skive er pr stk.

PS fin sykkel! Har en 00 selv.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk



kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av kriss310886 »

Ja det var det jeg var redd for så da blir skivene dyre hehe.
Takk god sykkel det

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av kjellv »

Gode bremsedeler er normalt dyre, slik er det. Men gode bremser er viktig, gå ikke på jakt etter billige erstatningsløsninger. Akkurat det kan være noe du ikke en gang rekker å angre på :-k

kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av kriss310886 »

Jo da helt sant det men trodde ikke det var så dyrt som dette nå ble, men må mann så må mann

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har kjørt med "kina skiver" de siste 10-12 årene. (Arashi) Ingen problemer. Brukt SBS sinter klosser.
7-8 år på kawa turboen og de siste årene på guzzien.
Så for meg er det liksom ikke noe argument at originalt er det eneste sikre.
If it ain't broke, I'll break it.

kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av kriss310886 »

Så du mener jeg like gjerne kan kjøpe Kina skiver på ebay men "bedre" klosser bare?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av kjellv »

ejs skrev: 15 apr 2017, 17:10 :thumleft
Har kjørt med "kina skiver" de siste 10-12 årene. (Arashi) Ingen problemer. Brukt SBS sinter klosser.
7-8 år på kawa turboen og de siste årene på guzzien.
Så for meg er det liksom ikke noe argument at originalt er det eneste sikre.
Jeg har ikke sagt et ord om at originalskiver er bedre enn alt annet.
Men det finnes bremsedeler på markedet, spesielt Ebayvarer fra Kina som ikke er annet enn billige kopier og ikke er underlagt nødvendig kvalitetskontroll. Dette er produsenter som lever av å produsere til det umettelige billigmarkedet, og gir blaffen i begreper som stålkvalitet og funksjonssikkerhet.
Originaldeler er et begrep som mange uttaler nærmest som et skjellsord. Men vær klar over at begrepet originaldeler betyr mer enn at det omsettes gjennom merkeforhandler. Dette er deler som produsenten har godkjent kvaliteten til, og når det gjelder noe så viktig som bremsedeler er faktisk dette meget viktig.
Hva vet du om kinaskivene dine tåler de raske temperaturforandringene som bremseskiver må tåle uten å sprekke?

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av KawaGreen »

Finnes billige skriver, men da er det fra Kina uten merke! Jeg har kjørt på det i noen måneder nå, men følger meg ikke trygge på de, så har kjøpt originale til 5000 nå:/
Kjørte 1 gang på rudskogen på Kina skiver og det syns jeg ikke funka , virka som at de utvida seg masse ved varme som gjorde at klossene la seg på,ble borte nesten med en gang skivene fikk kjøla seg litt!

kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av kriss310886 »

Så da lønner det seg å kjøper original deler for å føle seg trygg da😊

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 19:28 Jeg har ikke sagt et ord om at originalskiver er bedre enn alt annet.
Men det finnes bremsedeler på markedet, spesielt Ebayvarer fra Kina som ikke er annet enn billige kopier og ikke er underlagt nødvendig kvalitetskontroll. Dette er produsenter som lever av å produsere til det umettelige billigmarkedet, og gir blaffen i begreper som stålkvalitet og funksjonssikkerhet.
Originaldeler er et begrep som mange uttaler nærmest som et skjellsord. Men vær klar over at begrepet originaldeler betyr mer enn at det omsettes gjennom merkeforhandler. Dette er deler som produsenten har godkjent kvaliteten til, og når det gjelder noe så viktig som bremsedeler er faktisk dette meget viktig.
Hva vet du om kinaskivene dine tåler de raske temperaturforandringene som bremseskiver må tåle uten å sprekke?
Amen. :thumleft Bremsene er definitivt det absolutt siste område på en sykkel hvor jeg ville ha montert bogus parts. Har man ikke råd til skikkelige bremser, så bør sykkelen groundes til finansieringa er ordnet. :[-X

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av ejs »

TGR skrev: 16 apr 2017, 00:15
kjellv skrev: 15 apr 2017, 19:28 Jeg har ikke sagt et ord om at originalskiver er bedre enn alt annet.
Men det finnes bremsedeler på markedet, spesielt Ebayvarer fra Kina som ikke er annet enn billige kopier og ikke er underlagt nødvendig kvalitetskontroll. Dette er produsenter som lever av å produsere til det umettelige billigmarkedet, og gir blaffen i begreper som stålkvalitet og funksjonssikkerhet.
Originaldeler er et begrep som mange uttaler nærmest som et skjellsord. Men vær klar over at begrepet originaldeler betyr mer enn at det omsettes gjennom merkeforhandler. Dette er deler som produsenten har godkjent kvaliteten til, og når det gjelder noe så viktig som bremsedeler er faktisk dette meget viktig.
Hva vet du om kinaskivene dine tåler de raske temperaturforandringene som bremseskiver må tåle uten å sprekke?
Amen. :thumleft Bremsene er definitivt det absolutt siste område på en sykkel hvor jeg ville ha montert bogus parts. Har man ikke råd til skikkelige bremser, så bør sykkelen groundes til finansieringa er ordnet.

:prf
Føler meg helt komfertabel med Arashi skiver og Biltema speil og motor & gir oljer.
Hadde en gang i tiden tilogmed ei tankveske, kjøpt på Lidl.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av Relax »

Det er et eller annet forhold mellom hardhet på klosser og hardhet på bremseskive.
Det er også et eller annet forhold mellom hardhet på klosser ( slitestyrke) og bremseeffekt.
Hardere klosser kan holde lenger, men gi noe lavere bremseeffekt og også slite bremseskiven mer...
Hardere klosser kan også lage mer irriterende ulyder...

At det finnes uorginalt som funker fint, helt sikkert ..... Men ....
"Do the right thing"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av TGR »

Relax skrev: 16 apr 2017, 07:55 At det finnes uorginalt som funker fint, helt sikkert ..... Men ....
Joda, det finnes sikkert.
Men det er litt underlig at folk flest har fokus på at man skal ha gode dekk, og i hvert fall ikke de billigste. Og så kjøper vi ikke de billigste plasthjelmene heller, for man er da opptatt av sikkerhet for skallen.

Men når vi skal ha nye bremser, så er det liksom ok med hva som helst?? Skjønner ikke helt den greia der.....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremse skiver og klosser

Legg inn av ejs »

Hva er værst, Originale Brembo skiver med tykkelse 3,4 mm , Brembo setter minimum til 3,9 mm. Tror ikke forrige eier tenkte på skivetykkelsen i det heletatt. Etter undersøkelser på nettet satt jeg nye Arashi skiver på Guzzien.1600 kroner med frakt fra England...
Originale Brembo var ca.5000kr. Mye øl for mellomlegget. :crazy:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar