Gode tips for transport av MC i varebil

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
teu87
Innlegg: 5
Registrert: 07 apr 2017, 12:52
Motorsykkelen din: Street Triple RS

Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av teu87 »

Hei,
Da har jeg fått meg til å lage en bruker etter og brukt denne siden aktiv til ulike formål siden jeg startet med MC lappen i fjor sommer. Etter lappen var i boks fikk jeg streng beskjed fra fruen at sykkel kjøp måtte vente til vi var flyttet inn i vårs nye bolig. Det ble gjort i starten av februar i år som også gjorde at jeg hadde veldig mye tid til å lette etter riktig sykkel. Etter mye fram og tilbake både på diverse forum og mye Youtube og et besøk på MC messa, falt jeg til slutt på den nye Street Triple RS fra Triumph.

Denne ble bestilt av den nye Triumph forhandleren så nettopp startet opp i Bergen. Sykkelen har ankommet forhandler slik at jeg skal reise opp neste tirsdag å hente den sammen med en kompis. Turen hjem er vell rett over 5 timer. Må fra Åsane til Jæren i Rogaland. Jeg har valgt å frakte den hjem med bruk av en varebil fra jobb slik at jeg får kjøre noen turer her hjemme før den må på første service etter 800km.

Bilen jeg har til disponible er en Ford Transitt som har nok av feste for å stroppe den fast. Dette er min første MC også min første gang jeg skal hente en MC. Så jeg lurte på om dere hadde noen gode innspell på hvordan jeg kan sikre sykkelen uten å gjøre noen modifikasjoner til lasterommet i varebilen. Er det nok med å stroppe den på hver side av styret og en på bakhjulet? Eller er det flere ting jeg bør gjøre for å sikre sykkelen best mulig.
På forhand takk, og beklager for grammatikken har dessverre litt skrivevansker så går heilt imot min logikk å opprette et emne selv. Bruker normalt forum bare til å lese meg opp på ting. :crazy:

ZZR-Erling

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av ZZR-Erling »

Den skal ikke stå på sidestøtta!

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av WikingTnT »

Dette hjelper nok forhandleren til med - de har nok fraktet noen sykler før.
Men ta med 4-5 strapper og gjerne en "klemme" til for-bremsen.
Jeg bruker samme metode som gutta på autozug , en på hver for-gaffel og dra ned kompresjonen litt samt en på hver bak-ramme og la sykkelen stå på sidestøtta. Men ikke dra sykkelen for hardt mot sidestøtta ,gå rundt å justere til du finner en god balanse .
Hvis du får tak i en klampe til forhjulet så bruk samme praksis men da bruker du ikke sidestøtta.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av frankh »

Stroppe styret er bra. Men du bør kanskje også få stroppet den slik at du klemmer sammen bakdemperen. Er den stroppet fast foran og bak, og demperne godt sammenklemt, kan du snu bilen opp ned uten at sykkelen flytter seg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av kjellv »

teu87 skrev: 07 apr 2017, 16:04 Da har jeg fått meg til å lage en bruker etter og brukt denne siden aktiv til ulike formål siden jeg startet med MC lappen i fjor sommer.
Så bra :thumleft Velkommen! Dette blir en spennende sommer for deg. Håper du blir en aktiv bruker og deler bilder og opplevelser med oss :twothumbs:

Jeg er også ganske sikker på at forhandleren hjelper deg med stopping og stroppekurs. Det er et utall metoder, og veldig mange sterke meninger om dette. Som forhandler har jeg sett mange gode metoder, og veldig mange som ikke er gode.

Tenk enkelt. To stopper foran og en eller to bak holder. Mer enn dette blir smør på flesk, og er helt unødvendig.
Kreftene du skal motvirke er viktige her. Den kraft som er sterkest er rett forover når du bremser bilen. Sykkelen bør derfor stå helt foran i varerommet slik at framhjulet står støtt mot framveggen og ikke kommer lenger. Hjulet rett fram, da blir stropping i styre eller forgafler likt på begge sider, og stroppene bør da helst gå litt skrått fram og ned i hjørnene på begge sider. Fest stroppene så høyt du kan på gaflene, eller på styret. Jo lavere du fester, jo svakere vil stroppingen stå i mot kreftene sideveis i svinger mens du kjører. Disse stroppene strammer du slik at du komprimerer demperne, og stroppene vil da samtidig dra sykkelen fram og ned, holde den godt fast. Har du gjort dette riktig, er det strengt tatt nok. Men jeg pleier også å sikre en siste ting: Hvis du bråbremser hardt kan du risikere at fordemperene dykker ytterligere, og bakhjulet av sykkelen løfter seg. Hvis dette skjer vil bakhjulet samtidig slenge over til ene siden med kostbart resultat. Sett derfor en stropp fra siden av bilen helst litt bak sykkelens bakhjul, opp til passasjerfotkviler. Der strammer du opp og legger et par kast rundt. Så trer du stroppen gjennom bakhjulet og ned til samme punkt på motsatt side av bilen. Denne trenger du ikke å stramme så mye, den er bare for å sikre med så ikke bakhjulet løfter seg.

Det neste som er viktig er at du stopper etter å ha kjørt noen kilometer, går bak og sjekker at alt står som det gjorde, ingenting har forandret seg. Sjekk dette litt hyppig til å begynne med, og i hvert fall hvis ett eller annet spesielt har skjedd som har utløst større krefter.

Jeg vil gjerne nevne noe av det verste jeg har sett når det gjelder stopping. Dette var riktignok kun en 50cc scooter. Den sto på midtstøtte, midt i varerommet, og kun en enslig stropp fra ene siden over salen og ned til andre siden. Kun flaks og forsiktig kjøring hadde gjort at dette gikk bra.
Jeg vil ellers si at all stropping over salen ikke er egnet til så mye annet enn å skade salen..

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av Olav K »

Gode tips fra Kjell her (som alltid)
Om jeg skal få legge til noe... ta med noen reine filler eller gamle T skjorter og ha under der du fester stroppene.
Kjedelig å sette merker i sitt nye smykke allerede under transporten hjem.
Og apropos ny...GRATULERER med ny, kul og driiitflott sykkel. Etter min ringe mening er Triumph det eneste rette.
Gratulerer igjen :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

teu87
Innlegg: 5
Registrert: 07 apr 2017, 12:52
Motorsykkelen din: Street Triple RS

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av teu87 »

Takker for innspillene, har også troen på at forhandleren hjelper til, men greit å høyre litt med dere. Slik at jeg har litt mer grunnlag og forståelse på at det blir gjort riktig.

Ja satser på det blir en bra sommer, å håper jeg får tatt den ut på noen små turer i påsken. Her hvor jeg holder til ser jeg flere og flere som er ute på veiene og ser fram til å bli en av de.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev: 07 apr 2017, 20:05 Gode tips fra Kjell her (som alltid)
Alltid er et sterkt ord, jeg er ikke så sikker på at det stemmer.. :redface
Men jeg kjører en del med varebil og transporterer sykler. Så langt har det gått bra, så noe riktig har jeg gjort. Men en ting er i hvert fall sikkert. Hver eneste sykkel har sin egen måte å gjøre det på, det finnes ingen fasit for hvordan dette skal gjøres.

teu87
Innlegg: 5
Registrert: 07 apr 2017, 12:52
Motorsykkelen din: Street Triple RS

Re: Gode tips for transport av MC i varebil

Legg inn av teu87 »

Jo takker, har et gammelt sengetøy som jeg tenkte jeg kunne bruke som mellomlegg mellom sykkelen og stroppene.
Ja syns Triumph gjør mye riktig om dagen, og den nye street triple synes jeg har mye av det jeg ønsker av en sykkel.

Så har den fått veldig mye bra omtale av de ulike YouTube kanalene jeg følger. Så ser veldig fra til å teste den ut. :twothumbs:

Svar