Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av BAJAZZ »

Har akkurat investert i ny sykkel(KTM 1290 Super Adventure T), denne blir vanligvis levert i blank hvit, men jeg har valgt en 2017 Black Edition utgave, og denne blir levert i matt svart . Blir kun levert 3 av disse i år. Men så til det stor spørsmålet: Er det noen som har noen tips om vask og behandling av "matt lakk"? Den skal jo i hvert fal ikke poleres! Fins det noe annet stoff til å smøre på for å bevare lakken? Og tips om en god "shampoo" kanskje?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av supersic »

Bilde

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av supersic »

Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av Bjerknez »

Hovedregelen er at når man har matt svart lakk så skal man ikke bruke midler som tilfører glans, da man naturligvis vil ha den matt.

Så ligg unna shampo med voks og glans i.

Hvis du ikke synes at det gjør noe at den "skinner litt" selv om den er matt, så bruk bare vanlige midler. Hvis ikke så får du kjøpt produkter beregnet for matt lakk på blandt annet scandicshine.no

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av BAJAZZ »

Supert, takk så lenge, da skal jeg sjekke ut dette :) Skulle jeg være uheldig å bomme litt, så fins det vel også midler for å "matte" den ned igjen? Salmiakk og klor er jo fine greier.... :P

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av SverreOlsen »

BAJAZZ skrev: 12 mar 2017, 18:23 Supert, takk så lenge, da skal jeg sjekke ut dette :) Skulle jeg være uheldig å bomme litt, så fins det vel også midler for å "matte" den ned igjen? Salmiakk og klor er jo fine greier.... :P
Zalo fjerner eventuelt glansen igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av Bjerknez »

Bare ikke kjøp noe med slipemidler i som polering/rubbing etc. så tror jeg nok det går bra. Er du helt nazi og vil beholde den slik den er når den var ny så kjøp produkter beregner for matt lakk. Da er du på den sikre siden.

Anbefaler deg en tur innom Detailersclub.no og få råd der. Dette er gutter som får selv en vaskeekte husmor til å virke slurvete med vasken. :)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Behandling og vedlikehold av "matt lakk"

Legg inn av BAJAZZ »

OK, takk for alle gode råd :D
Er ikke helt "gæær,n" da, litte granne greier må man regne med på en bruksgjenstand, hvis ikke kan man jo ikke eie noen ting uten å få vondt i huet :thumleft Og det gidder vi i alle fall ikke!
Har bestilt "pads" på tanken der bena gnisser i mot. I følge forhandleren var det å anbefale, da det blir en "poleringseffekt" over tid på akkurat det området. Ellers blir det Zalo og andre mildere midler. JUBALUBBA :yeyeye

Svar