Fra Enduro til Motard, hvilke regler gjelder

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Husky884
Innlegg: 2
Registrert: 07 mar 2017, 23:39
Motorsykkelen din: Husqvarna

Fra Enduro til Motard, hvilke regler gjelder

Legg inn av Husky884 »

Så, for oss som har Enduro sykler: Husaberg/KTM/Husqvarna/DRZ å lignende sykler, velger mange å konvertere om til Supermotard(noe jeg forstår). Det mange gjør er å bytte felger, å konverterer til større bremseskive foran. Mine spørsmål er:

* Er dette egentlig lov? Vognkort oppgir standard mål på felger, ved kontroll vil det fort komme frem at her er det avvik. Hva er konsekvensene?
* Hva er kravene for størrelse på bremseskive foran i forhold til felg størrelse ?
* Hvordan gjøres dette eventuelt lovlig, må ombyggningen vises hos vegvesenet å bli skrevet inn i vognkort?
* Ved ulykke kan avvik i hjulstørrelse i forhold til vognkort påvirke forsikringsutbetaling, eller gjelder dette kun ved trimming?

Tipper de aller fleste bare bytter om felger og håper på det beste, hadde derimot vært greit å finne ut reglene rundt dette.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Fra Enduro til Motard, hvilke regler gjelder

Legg inn av EasyRider »

Hei.

Konsekvensene ved å bli stoppet med et annet hjulsett av biltilsynet er ny visning i verste fall avskiltning til ny visning er gjort.

Krav for størrelse på bremseskive i forhold til hjulsett er jeg usikker på.

En kan vise sykkelen på nytt og få en enkeltgodkjennelse men hvilke regler som foreligger her må du nesten ringe biltilsynet og forhøre deg om.

Ja, alle ombygginger på et kjøretøy skal vises, godkjennes og føres inn i vognkort.


Jeg har en kamerat som har en 2013 KTM 690 Enduro R. Den leveres fra fabrikken med knaste dekk og med 21" foran og 18" bak.
Sykkelen er levert fra Spinning Wheel i Mysen. I hans vognkort er det oppført et alternativ hjulsett som er 17" foran og bak (Motard sett)
Dette er noe spinning Wheel innfører default på alle Enduro R de har solgt. Altså så sitter importøren med papirer som sier at denne sykkelen er typegodkjent med et alternativ hjulsett.

Når det gjelder bremseskive så er den originale skiven større på KTM sin SMC 690 modell i forhold til Enduro R modellen.

På SMC settet han har er det samme størrelse på bremseskiven som originale 21" forhjulet. Da har han samme størrelse som den er godkjent med fra fabrikken. Så sånn sett tror jeg han er innafor loven hvis det skulle bli noe bråk ved en ulykke. Men det er noe JEG tror.

Grunnen til at han har samme størrelse er jo fordi en større skive faktisk ikke passer :)
690 SMC har jo annen gaffel en Enduro R modellen og caliperen er innfestet anderledes.


Han har blitt stoppet av biltilsynet en gang vi var på tur. Han hadde da Motard hjulene på. De sa ikke noe på det så lenge det var ført i vognkortet men Lyden derimot var dem ikke så imponert over :D

Hvordan du går fram for å få innført alternativ hjulsett på andre merker er jeg ikke sikker på.
Men jeg vil tro du må ha papir fra importør som sier at den type sykkel du har også er typegodkjent med et alternativ hjulsett.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Husky884
Innlegg: 2
Registrert: 07 mar 2017, 23:39
Motorsykkelen din: Husqvarna

Re: Fra Enduro til Motard, hvilke regler gjelder

Legg inn av Husky884 »

Hei,
beklager sent svar vil bare takke for god informasjon! Jeg har også forstått det slik at når det gjelder bremseskive foran så kan ofte samme størrelse som sykkelen orginalt ble levert med brukes (om det er anbefalt er en annen sak).

Skal ta dette videre med veivesenet, gir beskjed hva jeg kommer frem til.

Svar