Juleferien min begynte med å få et brev fra Yamaha i posten. Der står det at de har oppdaget at kabelen til tenningslåsen kan ha en svakhet, og at jeg må kontakte forhandler for å få det kontrollert. Greit nok. Synes at det er bra de sier ifra når de oppdager slike ting, selv om jeg ønsket de oppdaget det litt tidligere, og ikke mitt i 'vinterhvilen'
Vil selvfølgelig kontakte forhandleren min så fort jeg er tilbake fra ferie etter nyttår, men håper denne kontrollen er noe som kan vente til det blir kjørbart vær igjen. Er jo litt ekstra styr å måtte frakte sykkelen når det ikke går å kjøre den... får se hva de sier.
Noen her som har erfaringer av slike ting?
Dette skal ifølge brevet ikke koste noe for meg, og det er jo greit og riktig i slike tilfeller. Står ikke oppgitt noen tidsfrist når de må være sjekket - kun at jeg skal kontakte forhandleren min raskest mulig. Er det noen konsekvenser av å vente med sjekken når jeg uansett ikke kjører sykkelen? Kommer til å få den sjekket så fort den startes opp igjen til våren, da det jo burde være det beste - eller?
Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37764
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
Dette er jeg ganske sikker på du kan vente med til kjøresesongen starter.
Selv har jeg hatt slike recalls på to av syklene jeg har kjøpt, Stelvioen og 1290'en.
På Stelvio gjaldt det nedre fjærfest på bakdemperen hvor gummien sto i fare for å løsne fra metalldelen hvor denne gummiforingen var festet.
Jeg fikk recall'en rett etter Italia-turen hvor sykkelen var oppe i hastigheter på litt over 200 km/t - med passasjer og bagasje... .
Iflg. recall'en var det viktig å ikke kjøre over 50 km/t før den aktuelle delen ble byttet ut med en ny.
Merket ingenting på sykkelen på turen, men i verste fall kunne det å ha gått rett så galt om delen det var recall på hadde sviktet ...
På 1290'en var det recall på mulig oljelekkasje i bakdemperen, noe jeg fikk sjekket på hovedservice kort tid etter at jeg fikk brev om dette fra KTM.
Nå er det visst noen som har fått en ny recall som dreier seg om en kabel til ABS systemet som står i fare for å gnisse mot en skarp metallkant under salen. Har ikke fått noen melding om denne selv, men kommer til å sjekke straks sesongen er i gang.
To skruer og løfte vekk et deksel og en kommer lett til der problemet kan oppstå, som evt. fikses lett med et strips for å feste kabelen slika t den ikke kommer i berøring med metallkanten det er tale om.
Selv har jeg hatt slike recalls på to av syklene jeg har kjøpt, Stelvioen og 1290'en.
På Stelvio gjaldt det nedre fjærfest på bakdemperen hvor gummien sto i fare for å løsne fra metalldelen hvor denne gummiforingen var festet.
Jeg fikk recall'en rett etter Italia-turen hvor sykkelen var oppe i hastigheter på litt over 200 km/t - med passasjer og bagasje... .
Iflg. recall'en var det viktig å ikke kjøre over 50 km/t før den aktuelle delen ble byttet ut med en ny.
Merket ingenting på sykkelen på turen, men i verste fall kunne det å ha gått rett så galt om delen det var recall på hadde sviktet ...
På 1290'en var det recall på mulig oljelekkasje i bakdemperen, noe jeg fikk sjekket på hovedservice kort tid etter at jeg fikk brev om dette fra KTM.
Nå er det visst noen som har fått en ny recall som dreier seg om en kabel til ABS systemet som står i fare for å gnisse mot en skarp metallkant under salen. Har ikke fått noen melding om denne selv, men kommer til å sjekke straks sesongen er i gang.
To skruer og løfte vekk et deksel og en kommer lett til der problemet kan oppstå, som evt. fikses lett med et strips for å feste kabelen slika t den ikke kommer i berøring med metallkanten det er tale om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6940
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
Det er ingen dramatikk i denne servicemeldinga. Men jeg har lest gjennom den, og det er en del arbeid med den. Hovedkabelen fra tenningslåsen skal byttes, og legges annerledes rundt styrekrona da det har vist deg at den er litt sårbar slik den ligger. Som du selv sier, det er veldig bra at slike ting blir tatt og utført før problemer oppstår.Skogstrollet skrev:Juleferien min begynte med å få et brev fra Yamaha i posten. Der står det at de har oppdaget at kabelen til tenningslåsen kan ha en svakhet, og at jeg må kontakte forhandler for å få det kontrollert. Greit nok. Synes at det er bra de sier ifra når de oppdager slike ting, selv om jeg ønsket de oppdaget det litt tidligere, og ikke mitt i 'vinterhvilen'
Vil selvfølgelig kontakte forhandleren min så fort jeg er tilbake fra ferie etter nyttår, men håper denne kontrollen er noe som kan vente til det blir kjørbart vær igjen. Er jo litt ekstra styr å måtte frakte sykkelen når det ikke går å kjøre den... får se hva de sier.
Noen her som har erfaringer av slike ting?
Dette skal ifølge brevet ikke koste noe for meg, og det er jo greit og riktig i slike tilfeller. Står ikke oppgitt noen tidsfrist når de må være sjekket - kun at jeg skal kontakte forhandleren min raskest mulig. Er det noen konsekvenser av å vente med sjekken når jeg uansett ikke kjører sykkelen? Kommer til å få den sjekket så fort den startes opp igjen til våren, da det jo burde være det beste - eller?
Det haster nok ikke å gjøre dette, men jeg ville likevel rådet deg til å få det gjort nå mens det er vinter og utenfor sesong. Verkstedene har ledig kapasitet nå, men fra Mars/April blir det betydelig travlere.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
AJ skrev: På Stelvio gjaldt det nedre fjærfest på bakdemperen hvor gummien sto i fare for å løsne fra metalldelen hvor denne gummiforingen var festet.
Jeg fikk recall'en rett etter Italia-turen hvor sykkelen var oppe i hastigheter på litt over 200 km/t - med passasjer og bagasje... .
Iflg. recall'en var det viktig å ikke kjøre over 50 km/t før den aktuelle delen ble byttet ut med en ny.
Merket ingenting på sykkelen på turen, men i verste fall kunne det å ha gått rett så galt om delen det var recall på hadde sviktet ...
Det må ha vært litt av en skummel følelse å få en slik recall etter den turen...
Skjønner at det er lurt å få det gjort når det finnes tid hos verkstedene, og det betyr jo lite/ingen nedetid for meg. Problemet er å få fraktet sykkelen... men det er ikke umulig, bare en del styrkjellv skrev: Det er ingen dramatikk i denne servicemeldinga. Men jeg har lest gjennom den, og det er en del arbeid med den. Hovedkabelen fra tenningslåsen skal byttes, og legges annerledes rundt styrekrona da det har vist deg at den er litt sårbar slik den ligger. Som du selv sier, det er veldig bra at slike ting blir tatt og utført før problemer oppstår.
Det haster nok ikke å gjøre dette, men jeg ville likevel rådet deg til å få det gjort nå mens det er vinter og utenfor sesong. Verkstedene har ledig kapasitet nå, men fra Mars/April blir det betydelig travlere.
Det jeg tenker i tillegg er at jeg uansett må boka tid for første service til våren, da jeg regner med å kjøre de siste km som trenges innen et par uker av sesongstart. Kanskje kan ta det samtidig?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6940
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
Kontakt din forhandler du, og legg fram saken akkurat slik du beskriver den. Kan godt være de har gode løsninger på alt detteSkogstrollet skrev: Det jeg tenker i tillegg er at jeg uansett må boka tid for første service til våren, da jeg regner med å kjøre de siste km som trenges innen et par uker av sesongstart. Kanskje kan ta det samtidig?
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
Ja, får gjøre det når jeg er tilbake fra ferienkjellv skrev: Kontakt din forhandler du, og legg fram saken akkurat slik du beskriver den. Kan godt være de har gode løsninger på alt dette
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- jongsanim
- Innlegg: 1007
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
Noen forhandlere tilbyr også å hente mcen på bil eller henger
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: Sikkerhets inkalling - Yamaha XSR700
Tenkte bare komme med en kort oppdatering her, da jeg huket tak i forhandleren på MC messen i helga (nope, klarte ikke å få ringt etter juleferien som planert... og så skjer det jo ting som retter fokusen andre steder ).
Ihvertfall: det var ikke noen problemer å ta dette sammen med service. Han hadde ikke hørt om noen tilfeller om problemer i Norge (gjelder visstnok både MT07 og XSR700), og jeg ble fortsalt at det kun trengs et par tre tilfeller totalt før Yamaha går ut med slike beskjeder.
Føler med da rimelig trygg for å kjøre de siste kilometerne som trengs til førstegangsservicen - hvilket jeg håper på å få gjort om ikke så lenge. Det har klødd ordentlig å gasshånda i dag, nå som sola har begynt å varme litt
Ihvertfall: det var ikke noen problemer å ta dette sammen med service. Han hadde ikke hørt om noen tilfeller om problemer i Norge (gjelder visstnok både MT07 og XSR700), og jeg ble fortsalt at det kun trengs et par tre tilfeller totalt før Yamaha går ut med slike beskjeder.
Føler med da rimelig trygg for å kjøre de siste kilometerne som trengs til førstegangsservicen - hvilket jeg håper på å få gjort om ikke så lenge. Det har klødd ordentlig å gasshånda i dag, nå som sola har begynt å varme litt
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"