Hjelp til valg av sporttourer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Første sykkel,alt blir nedtur etter den motoren :lol .
Endelig hjemme,i morgen skal jeg sette på bremselhendel,og så blir det tur om det så snør.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Hadde vel egentlig ikke tenkt til å skrive noe mer her,men,men,er på hugget.
Etter mer banekjøring så er det en ting som er sikkert,jeg har ikke like stor krav til gatesykkel lenger.
I alle fall ikke til motor.
I forhold til de som kan kjøre så går det uhorvelig sakte når jeg knirker meg rundt på banen.
Men likevel så går det mye fortere enn det jeg kjører på vei.
Og i år startet jeg sesongen på bane uten å ha hatt min gatesykkel igang.Så da var det faktisk merkelig å sette seg på MT´en igjen.
Opprett kjørestilling,dårlig fjæring,og mye bedre tid til å titte seg rundt.
Ikke at jeg har pleid å kjøre fort på vei,det er bare blitt ett annet perspektiv.
Så det åpner litt andre muligheter også.
Men,banekjøring er jo litt langt i fra gratis,det skjer litt ting i livet ellers,så da er der jeg har vært før-usikker.
På hva jeg skal finne på av motorsykkelmoro altså.
Heller mot bedring av fjæring på den jeg har.
Som vel ble nevnt av Barbarozza,man er vel egentlig bare ute etter noe anderledes,ikke nødvendigvis bedre.
Og det ligger jo noe i det.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Globe »

Kawa Z1000 SX kan anbefales, av det jeg kan bidra med innenfor din "kravspec". Kjøpte en ny i 2012, kjørte den i nesten 2 sesonger. Eneste minus, for min del, var at originalsetet avga vannvitig tresmak i baken. Greit med pause hver time, men ikke når man føler at ma bare MÅ ta pause :-D . God effektkurve på motor og vil kunne gi deg det kicket du er ute etter, ved passerte 7.000 rpm. Absolutt en sykkel jeg kan vurdere å gå tilbake til i hvertfall, engang :-)

Lykke til i jakten :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av TGR »

Altså, hvis ikke du skal bære den rundt omkring, så ville jeg ikke tenkt på vekta. Litt vekt er bra, og gjør sykkelen stabil og fin. Styregeometri, fjæring og bremser er viktigere for kjøreopplevelsen enn vekt :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kommentert demperne på MT09 mange ganger tidligere og den MT09'en jeg kjørte imponerte vertfall ikke der. Mulig det var en mandagssykkel jeg kjørte, men demperne virket "svampete" og "billige". Klart når du går fra en banesykkel som mest trolig er satt opp helt annerledes så vil nok ikke demperne på MT09'en imponere deg etterpå.

Men det vil jo ikke nødvendigvis si at den ikke funker på vanlig vei. Det ER en grunn til at prisen er lav og de aller fleste som kjøper en MT09 er kanskje førstegangskjøpere og da har man ingen preferanser for hva som er bra og ikke og lever dermed fint med sykkelen, frem til man prøver noe annet.

Men er du glad i sykkelen så får du kjøpt Øhlins dempere til MT09 også så vidt jeg vet. Det er ikke billig og du får ikke tilbake pengene du gir for nye dempere, men kan være noe å vurdere hvis du vil beholde sykkelen.

Jeg synes MT09 sit hovedargument er motoren. Mye motor for pengene og det er vel egentlig det eneste argumentet, ved siden av lav pris. Den nye MT09 ser også bra ut synes jeg og lyden er så vidt meg bekjent også bra. Men dempere og bremser er nok ikke valgt fra øverste hylle. Ett sted må man som nevnt spare inn.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Nei,får ikke igjen pengene for oppgradering av fjæring,men du får heller ikke igjen pengene for din S1000.
Skal man velge hobby etter hva man får igjen pengene på,så kan man droppe det meste,og spesielt motoriserte ting.

Kan jo ta en spansk en og bare kjøpe fjærer til gaffel,litt tykkere olje og en brukt ZX demper,så er mye gjort.
Burde vel kunne slippe unna med ett par tusenlapper da.
Öhlins/Adreani har jo også noen mindre kostbare kit enn de som Yamaha selger også.
Og så har man de andre,YSS,Bitubo,Wilbers,Nitron,Maxton etc osv.

Tror forresten ikke du testet ett Mandagseksemplar,de er nok ikke bedre.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Er selv ikke imponert over MT09 bortsett fra prisen og at den trekker bra, men der stopper det. Jeg føler det er en sykkel som jevnt over gjør ting litt halvveis.
En kamerat har en slik, klager konstant på vond sittestilling og tresmak, ekstremt liten tank og sykkelen i seg selv føles veldig billig å ta på.
Noen sport-tourer blir det vel heller aldri. Traceren er vel specca med litt mer med de tingene man trenger under norske forhold.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Bjerknez »

Hadrian skrev: 10 mai 2017, 08:32 Nei,får ikke igjen pengene for oppgradering av fjæring,men du får heller ikke igjen pengene for din S1000.
Skal man velge hobby etter hva man får igjen pengene på,så kan man droppe det meste,og spesielt motoriserte ting.

Kan jo ta en spansk en og bare kjøpe fjærer til gaffel,litt tykkere olje og en brukt ZX demper,så er mye gjort.
Burde vel kunne slippe unna med ett par tusenlapper da.
Öhlins/Adreani har jo også noen mindre kostbare kit enn de som Yamaha selger også.
Og så har man de andre,YSS,Bitubo,Wilbers,Nitron,Maxton etc osv.

Tror forresten ikke du testet ett Mandagseksemplar,de er nok ikke bedre.
Det jeg mente med det utsagnet var at det er liten vits i å invistere i dyre dempere hvis man uansett evt. skulle ha planer om å bytte sykkel i nærmeste fremtid. Da får man jo ikke glede av demperne og man taper i tillegg pengene man har inviestert.

Skal man derimot beholde sykkelen en stund, så kan jo en slik invistere lønne seg. Ikke økonomisk, men med tanke på opplevelsen, hvis man er fornøyd med sykkelen ellers.

Uansett hva man kjøper av tilleggsutstyr til en sykkel så vil disse pengene stort sett gå rett i dass. Men det finnes nok noen unntak og min sykkel er kanskje en av dem.

Man kan velge S1000R med to utstyrspakker som inneholder "alt" man trenger. Disse to pakkene koster til sammen rundt 20.000,- og det er penger man får igjen. Kjøper man en BMW S1000R uten disse to pakkene (Noe som omtrent aldri har skjedd i Norge) så faller prisen tilsvarende.

Men dette er utstyr som bli montertpå fabrikk under bestilling og ikke noe som er ettermontert i Norge. Kanskje det har med det å gjøre?

Svar