Får ikke start på Yamaha MT-03

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Noobie »

Jeg skriver her i håp om at noen vet hva som kan være galt med min kjære sykkel :-k Jeg har kun hatt lappen i en uke, så jeg har ikke kjørt egen sykkel mange dagene og vet for lite om den til å prøve meg frem på egenhånd :confused

På mandag var jeg en kort tur til Bygdøy på min Yamaha MT-03, 2009 modell (gått 18.000), da motorlampa begynte å lyse gult i displayet.. Jeg stoppet for å se om jeg kunne se en mulig årsak, men fant ingenting. Jeg ville satse på å kjøre den til et verksted, men da jeg skulle igang igjen ville den ikke starte. Display og lys går på når jeg vrir om nøkkelen, men slukner eller blinker febrilsk når jeg trykker på starteren. Som om batteriet ikke har nok strøm eller noen kabler har fått seg en trøkk? I følge selger som jeg kjøpte sykkelen av, så var batteriet nesten nytt (Biltema) da jeg kjøpte den i mai. Ellers har sykkelen gått veldig godt den uka jeg har kjørt..men termostatlampa har lyst rødt i displayet ved to tilfeller hvor jeg har blitt stående i kø noen minutt..med andre ord er også der noe møffins, for vi snakker 4-5min i kø før den har lyst..vet ikke om det kan ha noen sammenheng :sk?

Jeg legger ved en video av hvordan det ser ut og høres ut når jeg forsøker å få start på den.

http://vid1200.photobucket.com/albums/b ... ymy8jz.mp4

Vet det er mange flinke folk her inne, så jeg håper noen vet om dette kan ha en enkel løsning..?

Toven

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Toven »

Virket ikke som den hadde mye strøm... Det kommer nok noen svar til her i tråden :)
Ellers kanskje noe elektronisk mikkmakk feil? :scratch

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av gsx750_80 »

Noobie skrev:Jeg skriver her i håp om at noen vet hva som kan være galt med min kjære sykkel :-k Jeg har kun hatt lappen i en uke, så jeg har ikke kjørt egen sykkel mange dagene og vet for lite om den til å prøve meg frem på egenhånd :confused

På mandag var jeg en kort tur til Bygdøy på min Yamaha MT-03, 2009 modell (gått 18.000), da motorlampa begynte å lyse gult i displayet.. Jeg stoppet for å se om jeg kunne se en mulig årsak, men fant ingenting. Jeg ville satse på å kjøre den til et verksted, men da jeg skulle igang igjen ville den ikke starte. Display og lys går på når jeg vrir om nøkkelen, men slukner eller blinker febrilsk når jeg trykker på starteren. Som om batteriet ikke har nok strøm eller noen kabler har fått seg en trøkk? I følge selger som jeg kjøpte sykkelen av, så var batteriet nesten nytt (Biltema) da jeg kjøpte den i mai. Ellers har sykkelen gått veldig godt den uka jeg har kjørt..men termostatlampa har lyst rødt i displayet ved to tilfeller hvor jeg har blitt stående i kø noen minutt..med andre ord er også der noe møffins, for vi snakker 4-5min i kø før den har lyst..vet ikke om det kan ha noen sammenheng :sk?

Jeg legger ved en video av hvordan det ser ut og høres ut når jeg forsøker å få start på den.

http://vid1200.photobucket.com/albums/b ... ymy8jz.mp4

Vet det er mange flinke folk her inne, så jeg håper noen vet om dette kan ha en enkel løsning..?
Sjekk at batteriet er ok. Det høres jo ikke slik ut, fra lyden på motoren. Lav spenning kan gi snål oppførsel i det elektriske systemet, inkludert lamper og displayer.
Det kan være noe galt med ladingen. Hvis du får start på motoren ved å kople til et friskt
batteri kan du også måle spenningen over batteriet når motoren (evt) går.
Er den feks 15 V eller over, kan regulator være gåen. Da må den skiftes, for å unngå skader på batteri
mm.
Det kan jo og være at ladespenningen er for lav..
Dersom tidligere eier nylig har skiftet batteri kan dette ha kamuflert feil i ladesystemet, inntil du fikk problemer.
Lykke til.
Dersom du ikke har et multimeter kan du kjøpe et til en hundrings eller mindre hos Biltema e.l., feks.
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av WikingTnT »

Sjekk også tilkoblinger til batteriet, spray på litt wd40 el. l samt gå over alle jordtilkoblinger.
Ellers så er jeg dypt skeptisk til biltema-batteriene been there done that :-(

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av WikingTnT »

Hørte videoen nå - enig med forrige taler, batteriet høres flatt ut.
Prøv å koble på en booster eller bilbatteri etc

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av kjellv »

Det er vel ingen tvil om at denne er strømløs! Her er det knapt krefter nok til å dra den rundt.
Men du skriver at motorfeillampa lyste. Når du slår på tenninga skal det stå en feilkode i displayet dersom det er en aktiv feilkode. Har du sett noe sånt?

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Elruts84 »

Heisann-

Akkurat likt som på min. Ikke nok strøm til å dra igang noe som helst. Selv om jeg hadde en nytt batteri på min fra Yuasa så ble det ødelagt for det var noe som sto og trakk spenning da jeg ikke brukte sykkelen. Fant årsaken men det var mitt problem.

Jeg hadde prøvd med et nytt batteri. Og tatt det fra der. Da har du et utgangspunkt for å finne om det er noe flere feil. Noe som ikke er sikkert hvis det bare er et defekt batteri.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Svolp »

Batteriet ditt er kaputt, kjøp nytt kvalitetsbatteri. Les tråden min og kjenn deg igjen! viewtopic.php?f=16&t=10859
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Noobie »

Takk for hjelp folkens! Det viste seg å være regulatoren som var gåen, og den har tatt med seg både ledningssett og batteri :(

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av SverreOlsen »

Noobie skrev:Takk for hjelp folkens! Det viste seg å være regulatoren som var gåen, og den har tatt med seg både ledningssett og batteri :(
Pris med jobb? :(
Noe som kan tast på tidliger eier eller kunne det skje ka tid som helst? Att forgje eier ikke viste om feilen?

Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Noobie »

SverreOlsen skrev:
Noobie skrev:Takk for hjelp folkens! Det viste seg å være regulatoren som var gåen, og den har tatt med seg både ledningssett og batteri :(
Pris med jobb? :(
Noe som kan tast på tidliger eier eller kunne det skje ka tid som helst? Att forgje eier ikke viste om feilen?
Ja min teori er at forrige eier visste om problemet - at batteriet hans tok kvelden men at han i stedet for å bytte regulator, bare kjøpe nytt batteri og solgte fort som fy. Men på verkstedet sier de at det er vanskelig å bevise. At det kan ha skjedd når som helst. Men de er enige i at det er suspekt at forrige eier kjøpte nytt batteri rett før salg.. :sk?

Jeg måtte ut med 5600kr for regulator, ledningsett, batteri og arbeid.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av SverreOlsen »

Noobie skrev:
SverreOlsen skrev:
Noobie skrev:Takk for hjelp folkens! Det viste seg å være regulatoren som var gåen, og den har tatt med seg både ledningssett og batteri :(
Pris med jobb? :(
Noe som kan tast på tidliger eier eller kunne det skje ka tid som helst? Att forgje eier ikke viste om feilen?
Ja min teori er at forrige eier visste om problemet - at batteriet hans tok kvelden men at han i stedet for å bytte regulator, bare kjøpe nytt batteri og solgte fort som fy. Men på verkstedet sier de at det er vanskelig å bevise. At det kan ha skjedd når som helst. Men de er enige i at det er suspekt at forrige eier kjøpte nytt batteri rett før salg.. :sk?

Jeg måtte ut med 5600kr for regulator, ledningsett, batteri og arbeid.
Åh va redd for det skulle blitt enda dyrer eg, men det var jo ikke all verden.
Kan jo ta kontakt med tidligere eier og spør hvordan han vill løse det, for det er en grunn til han skiftet batteri.
Har hatt sykkel med over 10 år gammelt batteri eg.

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av adivass »

Du kjøpte sykkelen i mai sier du, som for mange er sesongstart. Ikke utenkelig at det gamle batteriet har tatt kvelden under vinterlagring og han derfor byttet det i mai til sesongstart. Det er også et gunstig tidspunkt å selge på. Så i mitt hode er det ikke veldig suspekt.
Regner med at selv om du ikke har hatt lappen lenge, så har du sikkert stoppet og startet ørten ganger siden mai, kjørt småturer rundt om i gata du bor etc? Antagelig problemfritt? Og du har sikkert ikke ladet batteriet selv siden? Startere trekker en hel del strøm, som gjør at mye småkjøring, stopping og starting ikke er bra for bl.a. batteriet.
For meg virker det i grunn som at du bare har vært veldig uheldig. Det skjer, livet suger til tider, men det er ikke alltid noen å klandre. Bit det i deg, fiks sykkelen og kos deg videre. Sykkelen betaler for seg selv i form av hygge og kos på veien rimelig fort! :)

Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Re: Får ikke start på Yamaha MT-03

Legg inn av Noobie »

adivass skrev:Du kjøpte sykkelen i mai sier du, som for mange er sesongstart. Ikke utenkelig at det gamle batteriet har tatt kvelden under vinterlagring og han derfor byttet det i mai til sesongstart. Det er også et gunstig tidspunkt å selge på. Så i mitt hode er det ikke veldig suspekt.
Regner med at selv om du ikke har hatt lappen lenge, så har du sikkert stoppet og startet ørten ganger siden mai, kjørt småturer rundt om i gata du bor etc? Antagelig problemfritt? Og du har sikkert ikke ladet batteriet selv siden? Startere trekker en hel del strøm, som gjør at mye småkjøring, stopping og starting ikke er bra for bl.a. batteriet.
For meg virker det i grunn som at du bare har vært veldig uheldig. Det skjer, livet suger til tider, men det er ikke alltid noen å klandre. Bit det i deg, fiks sykkelen og kos deg videre. Sykkelen betaler for seg selv i form av hygge og kos på veien rimelig fort! :)
Ja de pengene er for lengst glemt. Jeg gidder ikke dvele med det når jeg uansett ikke kan vite sikkert når problemet oppsto. Koser meg bare veldig nå som jeg kan kjøre igjen :)

Det ble tross alt billig utifra hva jeg trodde. Regulator og ledninger var helt svidd sa de, så det ble både ny regulator, ledningssett og batteri. Med andre ord var de veldig snille med arbeidstimene :prf

Svar