Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Ketil »

Sitter på et hotellrom i Alta med forslått kropp og en MC med uvisst skadeomfang plassert på verksted i byen. På tur sørover fra Alta, på den gamle delen av E6, kom jeg inn i en venstresving og oppdaget litt for sent tre knyttnevestore steiner i veibanen min. Farten var ikke stor og ikke over fartsgrensen. Prøvde å styre mellom, men endte med å kjøre over den ene slik at framhjulet hoppet opp og jeg havnet så i grusen på veiskuldra. Forsøkte så å komme meg inn på veien igjen, men endte med at framhjulet skrenset i grusen slik at både jeg og sykkelen skrenset noen meter langs veien. Heldigvis var det autovern som hindret at vi for utover skråningen, og heldigvis kom det ikke trafikk i mot. E6 sør for Alta er et stort veiarbeidsområde og steinene som stoppet min ferietur kommer nok fra en av de mange lastebilene som frakter masse. Turen min til Senja og Lofoten gikk i vasken, sykkelen venter en uviss skjebne, jeg er litt forslått og humøret ikke akkurat topp, men jeg er sjeleglad for at jeg tross alt er like hel og at min første kjenning med asfalten ikke endte verre. Så skriver dette litt av egenterapi, men også som en påminnelse til alle som er ute å kjører om å ta det forsiktig. Det er så utrolig små marginer som avgjør utfallet når ulykken oppstår. En mer erfaren sjåfør enn meg kunne kanskje klart en mer kontrollert unnamanøver i situasjonen jeg hadde i kveld, men også erfarne kan ha uflaks.
Jeg har i alle fall fått meg en skikkelig vekker :-k Kjør pent folkens!

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Sprint »

Trøsten er vel at det gikk bra med deg :thumleft .Satser på at det er bare kosmetiske skader på sykkelen. :[-o<
Lykke til ...
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Bjerknez »

Et typisk eksempel angående hva som kan skje hvis man fyller mer pukk på hengeren enn man har lov til. Nå er dte en stund siden jeg kjørte hjullaster (i militæret) men der lærte vi at en lastebil henger aldri skal være mer enn 3/4 dels full og toppen på lasset skal ikke gå over kantene på hengeren.

Mulig dette ikke er helt riktig men det høres uansett logsk ut. Lasset skal jo fortsatt holde seg på hengeren ved nødstopp etc. og da må det være rom til at lasset kan "bevege" seg. Desverre er det sjedlent jeg ser en lastebil som oveholder dette og steiner/pukk ligger nærmest helt på nivå med høyden på hengerkarmene. Da sier det seg sel at det vil havne noe på utsiden til tider.

Men det er vel heller ikke lett og få tak i disse i etterkant...

Uansett så er det bra det tross alt endte godt (situasjonen tatt i betrakning). Når det kommer til hva andre hadde gjort i samme situasjon så blir jo dette umulig å svare på. Mange tilfeldigheter som spiller inn.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Jompa »

Nå er veiarbeissområdet varslet med et skilt som er ca 2x2 meter
.Da må man ha et øye på veien og et øye fremover.
Uansett var det skit at ferien gikk til gaiki på denne måten.
Bra at du slapp ganske bra i fra det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Jompa »

Bjerknez, du tar feil.
Straks du kommer inn i et anleggsområde gjelder ikke vanlige trafikkregler lengre.
En lastebil med gulblinkerne på er å regne som anleggsmaskin med de reglene som gjelder for dem.
Mao så gjelder ikke vanlige regler om ladtsikring inne på anlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Bjerknez »

Ok, da kan vi bare konkludere med at TS gjorde noen feilvurderinger som igjen førte til en ødelagt ferie grunnet steiner i veibanen. Uansett en kjip hendelse. Har nesten vert der selv, men min velt var nok ikke like alvorlig.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-( Men ny dag gir nye muligheter:-)

Legg inn av Ketil »

Våknet opp i Alta med vondt både her og der, og med visshet om at det ble hjemtur med fly i dag. Ringte IF og meldte inn skaden og fikk klarhet i vilkårene. Dro etter frokost ned til Alta motorsenter hvor Vstromen min ble innlosjert av Viking i går kveld. Sammen med en særdeles hjelpsom og trivelig mekanikerlærling fikk vi rullet sykkelen inn på verkstedet og tatt en titt på skadene. Det var tydeligvis ikke bare gubben som hadde flaks i går kveld, skadene på sykkelen var langt mindre enn jeg fryktet. Bortsett fra knekt klutsjhendel og sprukket brakett til vindskjermen, er det mest kosmetiske skader som jeg nok skal kunne leve greit med. Så status på det hele ble at jeg ikke tar skadene på forsikringen, med egenandel og bonustap vil det ikke bli lønnsomt på en så gammel MC som jeg har og spesielt ikke når skadene ikke var større. Så da handlet det bare om å komme i gang igjen, heldigvis var en ny klutsjhendel å oppdrive i Alta og den ble montert i rekordfart. Klokka rundet 14.00 i dag da jeg rullet rolig ut av Alta i regnvær og tok fatt på E6 sørover igjen. Ingen tvil om at uhellet i går satt litt i bevisstheten, men det var helt OK å kjøre gjennom "ulykkessvingen". Denne erfaringen blir jeg å ta med meg, for å minne meg på hvor fort det kan gå galt.

Når det gjelder selve ulykken og kjøringen i forkant så var jeg helt inneforstått med at jeg var i et veiarbeidsområde. Skiltingen om veiarbeid ble selvfølgelig lest og forstått, og jeg mener selv jeg kjørte etter forholdene. E6 der jeg kjørte meg av er gammel trasé og den vil bli erstattet av tunell, så det var ikke veiarbeid akkurat der og oppgitt hastighet på stedet var (utrolig nok med tanke på veikvaliteten) 80. Jeg lå nok ikke i mer enn 60/70 inn i svingen. At jeg ikke klarte å manøvrere meg forbi disse steinene kan nok skyldes manglende rutine på unnamanøver, men jeg har nok også hatt en porsjon uflaks. Uansett er jeg sjeleglad for at jeg ikke skadet meg, denne gangen var jeg heldig!

Jeg er også glad for at ferieturen likevel kan fortsette. Er i Tromsø nå og skal en tur innom forhandlere av mv-utstyr i morgen for å se på hjelm. Hjelmen og hodet ble slått i bakken under uhellet, ser ingen store ytre skader på hjelmen, men det er vel slik at den uansett bør kasseres etter noe slikt?

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Busa Trond »

Bra du deler slike opplevelser Ketil. Historien din kan være lur å ta med seg inn i neste sving for oss andre.

Knall du er på sykkelen og ferien kan fortsette. Lykke til med kropp og sykkel :vs

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Geiroe »

Endte jo nesten som en solskinnshistorie dette. Det er lett å si i etterkant at man skulle tatt en unnamanøver å unngått stein, men det er ikke like lett å beregne nøyaktig hvor du har hjulene i sving. Det endte jo godt til slutt. Godt du er tilbake på sykkelen, en erfaring rikere. Det er vel tryggest å kjøpe ny hjelm vil jeg tro, hvordan gikk det forøvrig med kjøreklærne, de gjorde tydeligvis jobben sin. God tur videre. :vs
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Bjerknez »

Enig med de andre her. Dette endte tross alt bra og selv om jeg vet at dette er en litt uggen og kjip opplevelse så kan man om ikke annet føre den opp på erfaringskvoten.

Uansett bra du er oppe på sykkelen igjen. Jeg tror det er sundt rent psykisk :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Jompa »

Flaks i uflaksen.
Enkelte ting skjer bare, sånn er det.
Det skulle ikke vært stein på veien, men den var der.
Du skulle ikke truffet den, men gjorde det.
Bra at du slapp med noen blåflekker og småskader på sykkelen.
At du kjører videre etterpå syns jeg er tøft. Er slett ikke sikker på om jeg selv hadde kjørt sykkel igjen etter en velt.
Mulig våre veier krysset hverandre i går da du kjørte mot Tromsø.
Jeg var på tur nordover og passerte Nordkjosbotn sånn ca i 5-tida.
God tur videre i hvertfall
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av Ketil »

Var rundt i Tromsø i dag og så etter ny hjelm. Har en Schubert c3 med intercomkrage og har lyst til å kjøpen maken ny, men det var ikke å oppdrive her. Tok ut trekket av hjelmen min i dag og klarer ikke å se sprekk hverken inni eller på det ytre skallet, men jeg er rimelig sikker på at jeg slo nedi med hodet da jeg falt. Satser likevel på at den ikke er 100% ødelagt og at jeg ikke skal ha kjenning mer med hodet i asfalten resten av turen. Bestiller ny C3 når jeg kommer hjem. Kjøredressen er hel bortsett av ei flenge i ermet på jakka.

Et par bilder tatt dagen etter:

[img]https://s26.postimg.org/3kawkl9y1/image.jpg[/img]photo host

Bildet viser inngangen til svingen og er tatt hvor steinene lå. Kom ut på grusen i svingen.

[img]https://s26.postimg.org/4l6jvz1jt/image.jpg[/img][url=https://postimage.org/]
Sporet mitt vises i gresset/grusen og jeg endte opp i bakkant av lastebilen. Ikke mye å gjøre før jeg var innen på veien igjen, men uten autovernet ville jeg fått en tur ned skråningen :O

Det var nok akkurat at vi ikke møttes i Lyngenfjorden Jompa, jeg kjørte av fra E6 i Kåfjorden til ferja i Olderdalen litt før kl. 18.

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens :vs

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Brå slutt på ferieturen pga stein i veibanen:-(

Legg inn av 45316 »

Til info så har Schubert 3 eller 5 års krasj garanti. Kort fortalt får du kjøpe ny hjelm til 1/3 pris av veiledende pris. Jeg venter på tilbakemelding fra forhandler igjen da importør først avviste dette, men etter å ha pratet med Schubert så skal dette gjelde i alle land så er i gang med runde 2 nå. Skal forsøke å huske tilbakemelding da jeg har fått avklart dette.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svar