Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av PAULUS »

Jeg har en stund leid ut bilen min på nabobil og GoMore, men de har ikke åpnet for motorsykkeleie eller -utleie. Men nå har nettstedet leieting.no åpnet for mc. Jeg har lagt ut min sykkel til utleie, fordi den er velegnet for formålet; enkel, slitesterk og ikke alt for verdifull. Selv kommer jeg til å leie sykkel som jeg vurderer å kjøpe. Det er mye bedre grunnlag en helgetur enn en time lånt fra en butikk, eller 10 minutters tur hos en privat selger.
Slik ser min annonse ut:
https://leieting.no/nb/listings/136962- ... g-toppboks

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Royal »

Hmm, det hadde nok ikke jeg turt med det første. Hva mener forsikringselskap om slikt?

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Longines »

Ideen er interessant. Jeg er grunnleggende skeptisk til å leie ut egne ting. Men, jeg holder på med mc-lappen, og det er nok flere enn meg som da kunne ønske å leie en lettkjørt sykkel til øvelseskjøring. Der er det nok et marked.

Så lenge alt er klart i forhold til ansvar, skade, slitasje og slikt så er det et positivt tilbud. :-)

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av PAULUS »

App-plattformen leieting.no tar 20% av leiesummen, som dekker forsikring. Jeg hadde en skade på en bil jeg leide ut, og det fungerte greit. If har spesialisert seg på dette. Mitt ordinære forsikringsselskap var ikke involvert i skadeoppgjøret i det hele tatt.
(Her er bilen: https://gomore.no/cars/10519)y
Leide ut sykkelen i sommer. Det var en kar som hadde tatt lappen i USA, som gir ham rett til å kjøre 6 måneder her hjemme, men da må/kan han kjøre opp uten noen obligatoriske kurs. For ham var det greit å leie min maskin, og han øvelsesskjørte med seg selv de siste 6 dagene før oppkjøring. Mens jeg satt på hytta og telte penger.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av kgjersda »

Tar opp igjen denne tråden og lurer på om noen har fått gjort seg noen erfaringer med utleie av motorsykkel i privat regi de siste 5 årene?
Har to små barn og får ikke brukt sykkelen så mye som jeg ønsker til sommeren, men har ikke lyst å selge. Kanskje det er mulig å tjene noen kroner på det i samme slengen?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av dypen »

I forbindelse med bilkjøp i 2017 leide jeg bil gjennom gomore av en privatperson for å teste over flere dager, for min del var det medvirkende til å ta ett valg ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

Har en onkel som har leid mye bil via nabobil. Det har stort sett gått greit. Men én av den var ikke i kjørbar stand, da fikk han leiebil i stedet.

Men når det kommer til å leie ut så ville jeg ha vert langt mer skeptisk. Spesielt når det kommer til å leie ut biler eller motorsykler som har litt futt.

For det er ingen hemmelighet at mange av de som leier ikke kjører spesielt fint. Så å gi tilgang til en MC med manuell girkasse og 70-150hk kan fort ende med veldig mye unødvendig slitasje eller en vraket sykkel.

Men hvis man derimot har feks en Honda PCX eller en Forza med CVT så tror jeg at jeg hadde vert langt mer komfortabel med tanken. Det gjør det jo ikke så mye om noen gir bånn gass ut av svingene

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av mekkern »

EL mc kan jo leies ut, ikke like enkelt å skamkjøre så motor eller drivverk skades.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av MGR1 »

Gleden ved å eie en flott maskin er for meg betydelig større enn gleden av selve kjøringen må jeg innrømme. Jeg hadde mistet veldig mye hvis jeg skulle kjørt på tur med lånt MC. Jeg kan leie en tilhenger, eller et stillas. Til nød en bil. Men motorsykkel? Nei takk.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

MGR1 skrev: 04 mar 2021, 08:04 Gleden ved å eie en flott maskin er for meg betydelig større enn gleden av selve kjøringen må jeg innrømme. Jeg hadde mistet veldig mye hvis jeg skulle kjørt på tur med lånt MC. Jeg kan leie en tilhenger, eller et stillas. Til nød en bil. Men motorsykkel? Nei takk.
:lol

Du er i det minste ærlig om det. Da regner jeg ikke med at du hadde leid ut heller? Eller lånt bort?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av MGR1 »

SilverSmurfer skrev: 04 mar 2021, 18:43 :lol

Du er i det minste ærlig om det. Da regner jeg ikke med at du hadde leid ut heller? Eller lånt bort?
Bilde

:[-X :[-X :[-X :[-X :[-X :[-X :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

Skjønner ikke dette med delingsøkonomi. Er det fordi noen har dårlig råd når de kjøper bil, sykkel osv skal dele det med andre for å få hjelp til å betale dette, eller tror de at det å dele på bilen skulle ha noe som helst med miljø å gjøre?
Bil og sykkel er jo noe som jeg setter pris på og hvertfall ikke vil leie ut til andre.
Jeg har ett personlig forhold til mine eiendeler.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

simpson skrev: 05 mar 2021, 07:52 Skjønner ikke dette med delingsøkonomi. Er det fordi noen har dårlig råd når de kjøper bil, sykkel osv skal dele det med andre for å få hjelp til å betale dette, eller tror de at det å dele på bilen skulle ha noe som helst med miljø å gjøre?
Bil og sykkel er jo noe som jeg setter pris på og hvertfall ikke vil leie ut til andre.
Jeg har ett personlig forhold til mine eiendeler.
Det handler jo rett og slett om at eiendelene vi har blir dårlig utnyttet, for eksempel så står en gjennomsnittlig bil ubrukt 97% av døgnet. Men mange bruker jo bilen langt mindre enn gjennomsnittet også, og bor for eksempel i gå eller sykkelavstand til matbutikker, postkontor og arbeidsplass. Eller som bor i byer som feks Oslo som har et ekstremt godt kollektivtilbud.

Eller som eier en scooter eller motorsykkel og er glad i å kjøre den ved en hver anledning? :twothumbs:

Og da trenger du kanskje bare bil 5 ganger i året? Og kanskje vil du da også ha forskjellige biler avhengig av hva du skal gjøre. Så du kan for eksempel ha en varebil når du trenger det, eller en stor familiebil en ukes tid når du skal på ferie, eller en liten elektrisk bil for å gjøre unna julehandelen?

Da er det mye mer hensiktsmessig å leie bil i de tilfellene enn å eie selv. Mens de som eier kan oppnå bedre utnyttelsesgrad på sin bil ved å leie ut. Som igjen kan finansiere vedlikehold samt å bytte ut bilen etter noen års tid.

For uavhengig av om man har god eller dårlig økonomi så er det lite hensiktsmessig å eie noe man ikke bruker, spesielt hvis det er en bil som uansett vil kreve regelmessig tilsyn, forsikring, EU kontroller og vedlikehold.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av kgjersda »

simpson skrev: 05 mar 2021, 07:52 Skjønner ikke dette med delingsøkonomi. Er det fordi noen har dårlig råd når de kjøper bil, sykkel osv skal dele det med andre for å få hjelp til å betale dette, eller tror de at det å dele på bilen skulle ha noe som helst med miljø å gjøre?
Bil og sykkel er jo noe som jeg setter pris på og hvertfall ikke vil leie ut til andre.
Jeg har ett personlig forhold til mine eiendeler.
Jeg tror den siste delen sier mye om hvorfor du ikke skjønner delingsøkonomi.
Det er dyrt å holde kjøretøy. Du skal betale forsikring, nye dekk, service, oljeskift, vannpumpe, nytt glass, parkeringsplass (for de som ikke har slikt), verditap bare av at det står stille.
Selv en bil uten lån har store løpende kostnader. Om du bare trenger eller benytter bil et par ganger i mnd så er nok delingsøkonomi helt supert.
Du betaler en ganske stor premium for å eie, for noen er det verdt det.
Noen har kanskje en ugrei partner som ikke vil at du skal legge 40-50lapper for en brukt eller opp mot 200 lapper for en nyere motorsykkel.
Det er mange-mange-mange grunner til at noen vil leie eller dele på.

Vi i Norge er veldig opptatt av å eie tingene våre. Det meste står jo ubrukt over 99% av tiden. Hvorfor ikke leie ut når du ikke bruker det? Eller på andre siden, hvorfor ikke bare leie de tingene du trenger når du behov eller lyst?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Snikendeugle »

Bil hadde jeg nok turt å leie ut, men ikke sykkelen... Hadde det vært mer en type bruksssykkel og ikke et limited edition-smykke, så kanskje :P
Jeg har selv lekt med tanken om å kjøpe en relativt raff bil (Polestar 2) og potensielt leie den ut én helg i måneden for å dekke nesten hele månedsutgiften, basert på hva jeg ser de går for hos Nabobil. Nå er jeg dog usikker på om noen faktisk gidder å bruke så mye på en leiebil en helg, istedenfor å bare ta noe litt rimeligere...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar