Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av MorganX »

Hei, skal kjøpe meg en nybegynner sykkel og har sett på en Yamaha MT 07 og derfor lurer på om jeg skal gå for en brukt 2015 mod med lite kilometer og litt ekstra utstyr eller en ny 2016 mod uten ekstrautstyr? Er kanskje noen kroner å spare på det, eller hva anbefaler dere? Har ca opptil 100000,- å bruke. Er det noen forskjell mellom 2015 og 2016 modell annet en fargene, noen fiks av tidligere problemer f.eks?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

Tviler på at det er noe forskjell på disse som er nevneverdig. Men kjellv har vel førstehåndskunnskap om dette så han gir deg sikkert svar så fort han logger seg på vil jeg tro :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Ingen forskjell på 2015 og 2016.
Kan være litt å spare på en 2015 men samtidig ligger disse noe høyt i pris så kan være like greit å gå for en ny en.
Jeg kjøpte en på Alf Graarud for ikke lenge siden med følgene montert Arrow Carbon eksos, tailtidy og velteklosser
Kom på 107400.- fiks ferdig ut på veien, tar du med servicen etter 100 mil kom denne på 2500,
Så alt i alt 110000.- kunne spart 2000 på å velge stainless eksos kontra karbon men men.

Jævla spenstig lyd i disse, kan sterkt anbefales. Går meget bra også eid alt fra gsxr750 til ktm duke og denne er lett den mest morsomme av de jeg har eid.
Noen klager på myke dempere men de holder mer enn nok hvis du ikke skal på rudskogen, mange lurer på hvordan denne er kontra Duke690
og spør du meg er mt07en ett lett valg. Går minst like bra, komfort i en helt annen liga, 5 års garanti, billigere og sist men ikke minst lykke til med å selge duken igjen, den er omtrent like lett å bli kvitt som herpes.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av MorganX »

Takker for info.. :) Kommer nok da til å kjøpe meg en 2016 mod MT 07. Har sett også på MT 09,men da måtte jeg ha ventet noen mnd for å få nok kroner, men da er jo sesongen på hell.. Jeg er også ikke så høy så med MT 07 så får jeg føttene plantet i bakken noe jeg ikke får med MT 09.. da jeg kun rekker ned med tærne... sånn er det å være liten.. (171cm) :lol

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av kjellv »

Riktig, ingen endringer. Ikke har det vært recall eller modifiseringer på 07 heller.
Den er som flere sier en "Golf". Kommer i stadig nye varianter, men alle er basert på den samme grunnmodellen. Om det kommer endringer til 2017 vet vi ikke ennå, men jeg vil absolutt tro at endringer vil kun være farger og decaler foreløpig.
Siste variant av 07 er Tracerutgaven, har du sett den da? Prisen havner på rundt 115k + klargjøring. DET blir en godsykkel, særlig som førstesykkel er jeg fullstendig overbevist om. Skal ankomme i Juni i sommer.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev:Ingen forskjell på 2015 og 2016.
Kan være litt å spare på en 2015 men samtidig ligger disse noe høyt i pris så kan være like greit å gå for en ny en.
Jeg kjøpte en på Alf Graarud for ikke lenge siden med følgene montert Arrow Carbon eksos, tailtidy og velteklosser
Kom på 107400.- fiks ferdig ut på veien, tar du med servicen etter 100 mil kom denne på 2500,
Så alt i alt 110000.- kunne spart 2000 på å velge stainless eksos kontra karbon men men.

Jævla spenstig lyd i disse, kan sterkt anbefales. Går meget bra også eid alt fra gsxr750 til ktm duke og denne er lett den mest morsomme av de jeg har eid.
Noen klager på myke dempere men de holder mer enn nok hvis du ikke skal på rudskogen, mange lurer på hvordan denne er kontra Duke690
og spør du meg er mt07en ett lett valg. Går minst like bra, komfort i en helt annen liga, 5 års garanti, billigere og sist men ikke minst lykke til med å selge duken igjen, den er omtrent like lett å bli kvitt som herpes.
Jeg har kjørt MT07 og det var en fin sykkel, men den passer i mine øyne ikke større personer. Jeg er 182 høy og veier rundt 100kg. og for meg ble denne for liten. Men draget i denne var OK. Men noen fartsmaskin er det så absolutt ikke. Lyden er også veldig tøff.

Men det er nok en sykkel man fort blir vant til kreftene på. Jeg gikk fra en Street Triple R og prøvekjørte en MT07 og det var en direkte nedtur motormessig. Men som førstesykkel tror jeg den vil være et godt valg for de fleste hvis man ikke er for stor.

Hvis man evt. skulle vurdere MT09 eller XSR9 i stede for MT07 så kan jeg si at motoren i MT09 er vesentlig vassere. En helt annen liga. Motoren i XSR9 er den samme som i MT09, men i mine øyne er XSR9 en mer gjennomført sykkel og den passer også bedre til den som er litt større. :thumleft

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev:
supersic skrev:Ingen forskjell på 2015 og 2016.
Kan være litt å spare på en 2015 men samtidig ligger disse noe høyt i pris så kan være like greit å gå for en ny en.
Jeg kjøpte en på Alf Graarud for ikke lenge siden med følgene montert Arrow Carbon eksos, tailtidy og velteklosser
Kom på 107400.- fiks ferdig ut på veien, tar du med servicen etter 100 mil kom denne på 2500,
Så alt i alt 110000.- kunne spart 2000 på å velge stainless eksos kontra karbon men men.

Jævla spenstig lyd i disse, kan sterkt anbefales. Går meget bra også eid alt fra gsxr750 til ktm duke og denne er lett den mest morsomme av de jeg har eid.
Noen klager på myke dempere men de holder mer enn nok hvis du ikke skal på rudskogen, mange lurer på hvordan denne er kontra Duke690
og spør du meg er mt07en ett lett valg. Går minst like bra, komfort i en helt annen liga, 5 års garanti, billigere og sist men ikke minst lykke til med å selge duken igjen, den er omtrent like lett å bli kvitt som herpes.
Jeg har kjørt MT07 og det var en fin sykkel, men den passer i mine øyne ikke større personer. Jeg er 182 høy og veier rundt 100kg. og for meg ble denne for liten. Men draget i denne var OK. Men noen fartsmaskin er det så absolutt ikke. Lyden er også veldig tøff.

Men det er nok en sykkel man fort blir vant til kreftene på. Jeg gikk fra en Street Triple R og prøvekjørte en MT07 og det var en direkte nedtur motormessig. Men som førstesykkel tror jeg den vil være et godt valg for de fleste hvis man ikke er for stor.

Hvis man evt. skulle vurdere MT09 eller XSR9 i stede for MT07 så kan jeg si at motoren i MT09 er vesentlig vassere. En helt annen liga. Motoren i XSR9 er den samme som i MT09, men i mine øyne er XSR9 en mer gjennomført sykkel og den passer også bedre til den som er litt større. :thumleft
Jeg er også 182, 100 kg og kan ikke skjønne hvordan du mener den er for liten, mener du at du ser stor ut på sykkelen eller at du sitter trangt?

Jeg ser du også flere steder skriver at dette ikke er noe fartsmaskin, og føler dette er direkte misvisende, holder du deg mellom 0 og 120 er det kun akademiske forskjeller i akselerasjon sammenlignet langt vassere sykler. Hvor fort du kommer deg fra 120 til 220 er liksom ikke så viktig da det kun utgjør kanskje 5% av kjøringen til hvermansen.

Når det gjelder å bli vant til kreftene gjelder dette de aller fleste sykler inkludert din s1000r, det som er fint med sykler med litt mindre power er at du faktisk kan få utnyttet effekten som er der. Men klart det fett å ha grom sykkel når det skal sparkes dekk, kan jo ikke akkurat stolt vise frem en MT07 i sånne situasjoner.

Og mt09 som nybegynnersykkel vel.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av MorganX »

Jeg er definitivt ingen rå kjører.. hverken med bil eller sykkel.. Holder meg til fartsgrensen. Setter pris på kvalitet på biler gjør jeg, så jeg må nok ha en sykkel som også er av god kvalitet. Nå vet jeg at MT 07 er er en budget sykkel,men som første sykkel i den prisklassen er den ok.. Får heller se neste år om jeg beholder den eller invisterer i noe dyrere... men synes foreløbig at det er bedre å kjøpe en ok sykkel nå som jeg har råd til enn å vente en hel sesong til med å kjøpe en ny og dyrere sykkel av bedre kvalitet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

Du må huske på at vi er forskjellige og at vi har forskjellige krav alle sammen. JEG syntes den var for liten da styret kom alt for nærme kroppen. Jeg følte jeg satt "oppå" sykkelen. Men det er dog i forhold til hva jeg er vant til. MT07 har bra med power i et meget begrenset område og igjen så sier jeg den virker litt slapp fordi jeg er vant til sykler som kan spille på et større turtallsregister.

Det du sier angående å faktisk utnytte kreftene er helt riktig. Men MT07'en syntes jeg fortsatt føltes litt slapp. Da er Street Triple R det beste valget... i mine øyne. Men som sagt... vi er forskjellige. Dette er bare min mening.

Kan man ikke stolt vise frem en MT07 på et treff? Tror du jeg kjøpte S1000R for å skape ansikt på diverse treff rundt omkring?

En S1000R ble kjøpt fordi den i mine øyne har ALT. Det er en rå streetfighter, den kan kjøres på E6 uten at man føler stemplene komme opp i endetarmen, den har plenty med moment på lavere turtall og den har alskens elektronikk som varmer mitt hjerte. Det er heller ikek en sykkel som skiller seg spesielt ut på diverse treff. Den ser ganske anonym ut, før man setter seg på og kjører den.

Kalleklovn her inne kjøpte seg en MT07. Han kjørte vel rundt 3-4.000km. før han byttet den ut med en Street Triple R. MT07 er IKKE en dårlig sykkel, men man må ta det for det den er. Hva man selv mener er morsomt/spennende etc. er smak og behag og det kommer også ann på hva man er vant til etc.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

MorganX skrev:Jeg er definitivt ingen rå kjører.. hverken med bil eller sykkel.. Holder meg til fartsgrensen. Setter pris på kvalitet på biler gjør jeg, så jeg må nok ha en sykkel som også er av god kvalitet. Nå vet jeg at MT 07 er er en budget sykkel,men som første sykkel i den prisklassen er den ok.. Får heller se neste år om jeg beholder den eller invisterer i noe dyrere... men synes foreløbig at det er bedre å kjøpe en ok sykkel nå som jeg har råd til enn å vente en hel sesong til med å kjøpe en ny og dyrere sykkel av bedre kvalitet.
Da er nok MT07 en sykkel for deg. MT07 er en flott sykkel med ekte Yamaha kvalitet. Liker du sykkelen så løp og kjøp :thumleft

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev:Du må huske på at vi er forskjellige og at vi har forskjellige krav alle sammen. JEG syntes den var for liten da styret kom alt for nærme kroppen. Jeg følte jeg satt "oppå" sykkelen. Men det er dog i forhold til hva jeg er vant til. MT07 har bra med power i et meget begrenset område og igjen så sier jeg den virker litt slapp fordi jeg er vant til sykler som kan spille på et større turtallsregister.

Det du sier angående å faktisk utnytte kreftene er helt riktig. Men MT07'en syntes jeg fortsatt føltes litt slapp. Da er Street Triple R det beste valget... i mine øyne. Men som sagt... vi er forskjellige. Dette er bare min mening.

Kan man ikke stolt vise frem en MT07 på et treff? Tror du jeg kjøpte S1000R for å skape ansikt på diverse treff rundt omkring?

En S1000R ble kjøpt fordi den i mine øyne har ALT. Det er en rå streetfighter, den kan kjøres på E6 uten at man føler stemplene komme opp i endetarmen, den har plenty med moment på lavere turtall og den har alskens elektronikk som varmer mitt hjerte. Det er heller ikek en sykkel som skiller seg spesielt ut på diverse treff. Den ser ganske anonym ut, før man setter seg på og kjører den.

Kalleklovn her inne kjøpte seg en MT07. Han kjørte vel rundt 3-4.000km. før han byttet den ut med en Street Triple R. MT07 er IKKE en dårlig sykkel, men man må ta det for det den er. Hva man selv mener er morsomt/spennende etc. er smak og behag og det kommer også ann på hva man er vant til etc.
Synes det står respekt av å kjøre 3-4000 km med en sykkel som har sort bakfelg og rød fremfelg, jeg hadde ikke klart mer enn max 1000 :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev:
Bjerknez skrev:Du må huske på at vi er forskjellige og at vi har forskjellige krav alle sammen. JEG syntes den var for liten da styret kom alt for nærme kroppen. Jeg følte jeg satt "oppå" sykkelen. Men det er dog i forhold til hva jeg er vant til. MT07 har bra med power i et meget begrenset område og igjen så sier jeg den virker litt slapp fordi jeg er vant til sykler som kan spille på et større turtallsregister.

Det du sier angående å faktisk utnytte kreftene er helt riktig. Men MT07'en syntes jeg fortsatt føltes litt slapp. Da er Street Triple R det beste valget... i mine øyne. Men som sagt... vi er forskjellige. Dette er bare min mening.

Kan man ikke stolt vise frem en MT07 på et treff? Tror du jeg kjøpte S1000R for å skape ansikt på diverse treff rundt omkring?

En S1000R ble kjøpt fordi den i mine øyne har ALT. Det er en rå streetfighter, den kan kjøres på E6 uten at man føler stemplene komme opp i endetarmen, den har plenty med moment på lavere turtall og den har alskens elektronikk som varmer mitt hjerte. Det er heller ikek en sykkel som skiller seg spesielt ut på diverse treff. Den ser ganske anonym ut, før man setter seg på og kjører den.

Kalleklovn her inne kjøpte seg en MT07. Han kjørte vel rundt 3-4.000km. før han byttet den ut med en Street Triple R. MT07 er IKKE en dårlig sykkel, men man må ta det for det den er. Hva man selv mener er morsomt/spennende etc. er smak og behag og det kommer også ann på hva man er vant til etc.
Synes det står respekt av å kjøre 3-4000 km med en sykkel som har sort bakfelg og rød fremfelg, jeg hadde ikke klart mer enn max 1000 :lol
Smak og behag :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av gsx750_80 »

supersic skrev:
Bjerknez skrev:
supersic skrev:Ingen forskjell på 2015 og 2016.
Kan være litt å spare på en 2015 men samtidig ligger disse noe høyt i pris så kan være like greit å gå for en ny en.
Jeg kjøpte en på Alf Graarud for ikke lenge siden med følgene montert Arrow Carbon eksos, tailtidy og velteklosser
Kom på 107400.- fiks ferdig ut på veien, tar du med servicen etter 100 mil kom denne på 2500,
Så alt i alt 110000.- kunne spart 2000 på å velge stainless eksos kontra karbon men men.

Jævla spenstig lyd i disse, kan sterkt anbefales. Går meget bra også eid alt fra gsxr750 til ktm duke og denne er lett den mest morsomme av de jeg har eid.
Noen klager på myke dempere men de holder mer enn nok hvis du ikke skal på rudskogen, mange lurer på hvordan denne er kontra Duke690
og spør du meg er mt07en ett lett valg. Går minst like bra, komfort i en helt annen liga, 5 års garanti, billigere og sist men ikke minst lykke til med å selge duken igjen, den er omtrent like lett å bli kvitt som herpes.
Jeg har kjørt MT07 og det var en fin sykkel, men den passer i mine øyne ikke større personer. Jeg er 182 høy og veier rundt 100kg. og for meg ble denne for liten. Men draget i denne var OK. Men noen fartsmaskin er det så absolutt ikke. Lyden er også veldig tøff.

Men det er nok en sykkel man fort blir vant til kreftene på. Jeg gikk fra en Street Triple R og prøvekjørte en MT07 og det var en direkte nedtur motormessig. Men som førstesykkel tror jeg den vil være et godt valg for de fleste hvis man ikke er for stor.

Hvis man evt. skulle vurdere MT09 eller XSR9 i stede for MT07 så kan jeg si at motoren i MT09 er vesentlig vassere. En helt annen liga. Motoren i XSR9 er den samme som i MT09, men i mine øyne er XSR9 en mer gjennomført sykkel og den passer også bedre til den som er litt større. :thumleft
Jeg er også 182, 100 kg og kan ikke skjønne hvordan du mener den er for liten, mener du at du ser stor ut på sykkelen eller at du sitter trangt?

Jeg ser du også flere steder skriver at dette ikke er noe fartsmaskin, og føler dette er direkte misvisende, holder du deg mellom 0 og 120 er det kun akademiske forskjeller i akselerasjon sammenlignet langt vassere sykler. Hvor fort du kommer deg fra 120 til 220 er liksom ikke så viktig da det kun utgjør kanskje 5% av kjøringen til hvermansen.

Når det gjelder å bli vant til kreftene gjelder dette de aller fleste sykler inkludert din s1000r, det som er fint med sykler med litt mindre power er at du faktisk kan få utnyttet effekten som er der. Men klart det fett å ha grom sykkel når det skal sparkes dekk, kan jo ikke akkurat stolt vise frem en MT07 i sånne situasjoner.

Og mt09 som nybegynnersykkel vel.
Er 183 cm, og var kanskje 105 kg sist sommer, og kjørte rundt på Kawasaki 250R.
Selv den er stor nok, men setet er ærlig talt for jævlig. Som å sitte på et tynt stykke isopor.

Akselavstand på BMW 1000 RR er 1.43 meter, og setehøyde 82 cm. (https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S1000RR )
Akselavstand på Yamaha Mt07: 1.40 meter, og setehøyde 80.5 cm.
Akselavstand på Kawa 250 R: 1.40 meter, med setehøyde 77.5 cm
Ikke så stor forskjell i størrelse på BMWen og Yamahaen, men det merkes muligens. Utforming på sete, og øvrig ergonomi kan vel også spille inn.
Ellers har jo MT07 solgt i bøtter og spann, så det må jo være en sykkel med vesentlige kvaliteter..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Tobben84 »

For å lage litt kontrovers her:

Velg heller en Ktm Duke 690, helst R. Den er etter min mening mye tøffere, bøsere og tiltaler meg på en helt annen måte. At den er vanskelig å selge er tull. Jeg ble nedringt i desember 2014 når jeg solgte min. Fikk det jeg ville ha og vel så det. Rett ut av boksen kan du konkurrere med sykler til tredobbel pris rundt en trang bane. Jeg kjørte min nærmest umodifiserte Duke "ikke R" mye på min lokale bane, og pisket mange der. Fjæringskvalitet(WP, fullt justerbar på r-utgaven)chassis og bremser(brembo) er milevis bedre enn mt-07, det kan ingen diskutere med. Mt-07 er en tøff sykkel med tøff lyd hvis du setter på annet eksosanlegg, men i mine øyne nok en japsesykkel :twothumbs:

Og jeg er også sær når det kommer til plass og komfort. På Duken sitter jeg på 183 og 90 kg som en konge og har kjørt 60 mil per dag uten problemer. Nydelig sittekomfort.

(Ps, jeg har kjørt over 10000km på Duke, samt prøvekjørt mt-09 flere ganger, men aldri kjørt mt-07, bare sittet på og kjørt tur sammen med)

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Trondgv »

Jeg vurderte også MT-07 til å begynne med, men nå sitter jeg på en 690 Duke R. Og jeg angrer IKKE i det hele tatt. Har kjørt i lag med MT-07 og til og med føreren av MT-07en skulle prøvekjøre Duke. :)

Svar