Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Tobben84 skrev:For å lage litt kontrovers her:

Velg heller en Ktm Duke 690, helst R. Den er etter min mening mye tøffere, bøsere og tiltaler meg på en helt annen måte. At den er vanskelig å selge er tull. Jeg ble nedringt i desember 2014 når jeg solgte min. Fikk det jeg ville ha og vel så det. Rett ut av boksen kan du konkurrere med sykler til tredobbel pris rundt en trang bane. Jeg kjørte min nærmest umodifiserte Duke "ikke R" mye på min lokale bane, og pisket mange der. Fjæringskvalitet(WP, fullt justerbar på r-utgaven)chassis og bremser(brembo) er milevis bedre enn mt-07, det kan ingen diskutere med. Mt-07 er en tøff sykkel med tøff lyd hvis du setter på annet eksosanlegg, men i mine øyne nok en japsesykkel :twothumbs:

Og jeg er også sær når det kommer til plass og komfort. På Duken sitter jeg på 183 og 90 kg som en konge og har kjørt 60 mil per dag uten problemer. Nydelig sittekomfort.

(Ps, jeg har kjørt over 10000km på Duke, samt prøvekjørt mt-09 flere ganger, men aldri kjørt mt-07, bare sittet på og kjørt tur sammen med)
Ja i segmentet billig og bra mc på gokartbane er Duken ett meget godt valg. Jeg er enig i at duken er veldig tøff, men den er og blir en sylindret og det blir fort gammelt nytt.

Rett ut av butikken må den modifiseres med O2 mod og helst dreves om for å være semivennlig til hverdagsbruk men uansett hva du gjør klarer du ikke kvitte deg med nykkingen da det ikke er mulig med en endunker.

Driver du med køkjøring blir duken så varm at folk flokker til ktmforums og lurer på om noe er galt med sykkelen deres

Skal du få kul lyd på denne får du ett sett nye problemer med stopping på tomgang osv pga catdelete luftfilter etc, har sagt det før og sier det igjen hadde ett av japsemerkene vært produsent av LC4motoren hadde de fått tyn så det holder, men siden det er KTM er det liksom litt av sjarmen og litt sånn man må regne med.
Sitte stillingen på Duken er fin, det er bare så synd at du blir verdens største vindfang og hastigheter rundt 120 er slitsomt selv på MT07 er det passe ille.

Har hatt Duke selv og liker de egentlig men jeg føler at Dukeeire er spesielt flinke til å glatte ut ting som ikke er så bra når de skal fortelle andre om sykkelen.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Trondgv skrev:Jeg vurderte også MT-07 til å begynne med, men nå sitter jeg på en 690 Duke R. Og jeg angrer IKKE i det hele tatt. Har kjørt i lag med MT-07 og til og med føreren av MT-07en skulle prøvekjøre Duke. :)
Er det ikke litt kjipt at den stopper på tomgang?

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Trondgv »

Stopper ikke på tomgang den kjære deg, slik som forventet så var det kammen som manglet, og den har jeg nå ;) Mappingen er lagd til den kammen. Må være kjipere å snakke om noe en ikke har peiling om BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Trondgv skrev:Stopper ikke på tomgang den kjære deg, slik som forventet så var det kammen som manglet, og den har jeg nå ;) Mappingen er lagd til den kammen. Må være kjipere å snakke om noe en ikke har peiling om BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tror du misforstår jeg liker faktisk Duken og har eid en selv men den er langt fra så problemfri som man skal ha det til, men bra at en 3 tusenkroners jobb fikset tomgangen

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Trondgv »

Har har nå kjørt 10000 problemfrie km foruten feilene jeg selv har forårsaket. Når mappingen er lagd for luftfilter, fjerne kat og KAM så er det selvsagt at det ikke funker optimalt med mapping som er laget for nettopp det oppsettet.

Ellers er det godt du liker den. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

Bare man er fornøyd med sykkelen man har selv så er jo det det viktigste, uansett om den koster 30.000 eller en halv mill. En sykkel passer ikke alle da vi alle har forskjellig erfaring og preferanser. For noen er MT07 en knakande feit sykkel, mens for andre så er den bare "så dar". Sånn vil det alltid være.

MT07 er nok en knakande flott sykkel. Mange vil nok fort vokse seg ut av den, men det betyr jo ikke at sykkelen er dårlig. SuperDuke er også en spennende sykkel synes jeg. Kjørte en smc 690r for litt siden og den var morsom. Ikke noen E6 racer, men det føltes som om denne var litt kjappere i avtrekkeren enn MT07. Kvaliteten på KTM vet jeg svært lite om :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Nå er det ikke slik at MT07 er helt feilfri heller, startkanppen på min er litt treg av og til og spretter ikke alltid tilbake til utgangsposisjon.
Etter litt googling er jeg langt fra den eneste som har hatt dette problemet.

Det som skjer da er at motorlampen lyser når man trykker inn clutchen det var en litt hva faen opplevelse før jeg skjønte at det var startknappen som forårsaket det.

Ringte Alf Graarud og de skulle bytte denne på garantien :thumleft

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Trondgv »

Bjerknez skrev:Bare man er fornøyd med sykkelen man har selv så er jo det det viktigste, uansett om den koster 30.000 eller en halv mill. En sykkel passer ikke alle da vi alle har forskjellig erfaring og preferanser. For noen er MT07 en knakande feit sykkel, mens for andre så er den bare "så dar". Sånn vil det alltid være.

MT07 er nok en knakande flott sykkel. Mange vil nok fort vokse seg ut av den, men det betyr jo ikke at sykkelen er dårlig. SuperDuke er også en spennende sykkel synes jeg. Kjørte en smc 690r for litt siden og den var morsom. Ikke noen E6 racer, men det føltes som om denne var litt kjappere i avtrekkeren enn MT07. Kvaliteten på KTM vet jeg svært lite om :)
Enig med deg her! Mener på du nevnte du ville prøve Duken en gang i sommer vis vi treffes, så kan du teste en som har alt som jeg syntes gjør den perfekt, altså EVO 2 og annet jeg har kosta bort penger på :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det hadde vert artig å prøvd en duke. Er nok uansett ikke en sykkel som appelerer spesielt til meg og mitt bruk, men jeg er ganske sikker på at duke er en flott sykkel på mange områder. Jeg ble vertfall imponert over Blaamand sin 690 smc. Når jeg satt meg på denne så var det nesten som om jeg sporenstreks fikk lyst til å bevege meg ut på en grusvei og DET har jeg aldri sagt før :)

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av MorganX »

Ok,så utifra det dere skriver er at MT 07 ikke har nok kraft.. at den er for slapp og at den ikke er annet enn en nybegynner sykkel av middels kvalitet som er veldig liten? Kanskje man skulle vente med å kjøpe seg en sykkel til neste år da til man får spart opp litt mere penger..hmm.. tenke..tenke.. :-k Til dere der ute,er det normalt å rekke kun ned med tærne eller er det best å skaffe seg en sykkel der man får hele foten ned i bakken når man stanser?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror du må lese det som skrives en gang til hvis det er det inntrykket du fikk. Jeg mener du bør danne deg ditt eget bilde. Prøvekjør sykler og kjøp den du liker best, uavhenig av hva jeg og andre mener. Vi har som sagt forskjellige preferanser alle sammen.

Grunnen til at dette er en typisk nybegynnersykkel for mange er den lave prisen for det første. Mye sykkel for pengene. Kvaliteten har jeg aldri nevnt er dårlig. Yamaha har gode garantier og er kjent for god kvalitet.

At den ikke er raskest i klassen ut fra mitt ståsted er jo fordi jeg sammenligner den med sykler som ikke er direkte konkurrenter og som er dyrere og har større motor etc. Altså ingen rettferdig sammenligning. Men jeg mener ganske sikkert at at MT07 er mye sykkel for pengene. Det at jeg mener at mange "vokser" av seg sykkelen er fordi man fort blir vant til kreftene. I førsten vil det føles som om man sitter på et atomvåpen, men etter noen mil i salen og kanskje prøvekjøring av andre sykler etc. Så merker man fort forskjeller. Det betyr ikke at sykkelen er dårlig,mog det betyr heller ikke at DU får lyst til å bytte til en sykkel med mer krefter.

Vi er alle forskjellige :)

EDIT:
Å rekke ned kun med tærne er i utgangspunktet ikke noe problem, men man vil få problemer med å manøvrere sykkelen frem og tilbake etc. Så lenge du får feste nok til beina til å rygge sykkelen bakover i slakk oppoverbakke så bør det være nok. Men så klart tryggere hvis du får skikkelig fotfeste. Spesielt hvis du ikke har kjørt sykkel før.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av Geiroe »

Her kan du se alt fra setehøyde, sittestilling osv. på forskjellige modeller. http://cycle-ergo.com/
Du vil føle deg mye mer komfortabel med beina i bakken, istedet for å balansere på tæra.
Mt07 vil vel være en fin begynnersykkel, å gå for en 1000 vil i mine øyne være dumt, best å bli vant til draget på en mc. En 1000 er jo som å sette seg på en rakett, hvis du ikke er vant til å kjøre, ting kommer veldig fort på.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av MorganX »

Takker for linken i siste innlegg.. den var nyttig. Men ser ut i fra den at jeg på MT 07 ikke får hele foten ned...noe jeg nesten gjør etter å ha prøvekjørt den. Min inseam (lengden på fot til skrittet) er 75cm så direkte lang i beina er jeg ikke.. :lol
Så til neste spørsmål hvilken farge ser best ut av Night Fluo eller Matt Grey? http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... io-002.jpg og http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... io-002.jpg Jeg er ingen 20 åring, har bikka over 40 streken med noen år så kanskje Matt Grey passer en noen å førtiåring bedre? :-k Hva mener dere?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

MorganX skrev:Takker for linken i siste innlegg.. den var nyttig. Men ser ut i fra den at jeg på MT 07 ikke får hele foten ned...noe jeg nesten gjør etter å ha prøvekjørt den. Min inseam (lengden på fot til skrittet) er 75cm så direkte lang i beina er jeg ikke.. :lol
Så til neste spørsmål hvilken farge ser best ut av Night Fluo eller Matt Grey? http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... io-002.jpg og http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... io-002.jpg Jeg er ingen 20 åring, har bikka over 40 streken med noen år så kanskje Matt Grey passer en noen å førtiåring bedre? :-k Hva mener dere?
Haha jeg hadde samme dilemma. Jeg er 40 og hadde lyst på Night Fluo men er jo ikke 20 lengre så ble matt grå på meg og angrer ikke ett sekund.

Vet ikke om du har sett night fluo live men den gråfargen er litt rar, matt grå med de gule felgene hadde vært litt mer nais
Sist redigert av supersic den 30 apr 2016, 13:17, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen forskjell på Yamaha MT 07 2015 og 2016 mod?

Legg inn av supersic »

Jeg kjøpte titanfargede korte justerbare hendler fra Ebay de gjør seg jævla bra på matte grå sykkel, valgte sort farge på justereren
http://www.ebay.com/itm/321969765483?_t ... EBIDX%3AIT

Svar