Import/frakt av MC fra Tyskland

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
oll1954
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2016, 17:57
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2008, CB500 1972

Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av oll1954 »

Hei!

Skal importere en MC fra Tyskland i løpet av ettervinteren/våren. Jeg har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal få den hjem, dvs oppover til Trondheim. Tre alternativer:

1. Få den fraktet hjem av en transportør/spedisjonsfirma. Noen som har noen tips om aktuelle firmaer? Jeg har søkt litt på nettet uten egentlig å ha funnet noen. Men problemet med denne måten er at jeg ikke får sett sykkelen før kjøp, har vel derfor egentlig mest lyst på alternativ 2 eller 3 ...

2. Kjøre til Tyskland med varebil/henger og hente den. Dette er kanskje det enkleste, ser ingen spesielle problemer med det.

3. Fly ned og kjøre sykkelen hjem på egne hjul. Dette er det jeg har mest lyst til men må da skaffe eksportskilt i Tyskland. Noen som har erfaring med det? Må sykkelen vises (fysisk) for det tyske tilsynet (litt praktisk vanskelig om den ikke har skilter ...), og hva koster det? Har funnet ut at forsikring hos ADAC for 15 dager koster 50 Euro, eksportskiltene 10 Euro, noe mer?

Takknemlig for å høre om alle erfaringer dere har med dette! :D
Min MC-historie:
MZ 125 ES, 1970
Suzuki 350, 1972
Yamaha XJ650, 1980
Yamaha XJ900, 1984
Yamaha FJ1200, 1987
Honda CB900F2 Bold'Or, 1982
Honda VFR800 ABS VTEC, 2008
Honda CB500 K2, 1972

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av Tommas »

Jeg var på nippet til å gjøre dette (hadde betalt håndpenger på sykkel), men handelen ble avlyst. Jeg ville definitivt droppet #1, om du ikke kjenner noen der nede som du kan bruke til å se på sykkelen.

#2 Veldig sorgløst, strømlinjeformet import på grensa i Norge (så vidt jeg har lest meg til), så lenge du har dokumentene du trenger og sykkelen er original (når du skal vise den i Norge). Ta med en kompis/kjæreste/søsken og ta Kielferga ;-)

#3 Litt mer logistikk, men kjøper du av et firma skal de kunne skaffe eksportskilt og forsikring, ellers er det steder å få kjøpt dette lokalt. Så vidt jeg skjønte ingen visning nødvendig. Du kan også få norsk forsikring (om den skulle bli stjålet etc) fra dag 1 så lenge du har chassinummer.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av AJ »

Må bare innrømme at jeg ikke har særlig peiling på privat bruktimport... Så der er jeg nok ikke til noen hjelp, er jeg redd... :-k
Men! jeg kan i det minste minste ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, oll1954 :vs .
Hyggelig at du fant veien til oss :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av EasyRider »

Hei.

Jeg har importert 2 sykler fra Sverige, holder på med den 3 nå.

Jeg pleier å gå for forslag nr 2.
Grunnen er at du får se sykkelen før du kjøper og det er minst styr i forhold til importen som å ordne eksportskilter og forsikring.

Men står sykkelen langt unna, så skal du jo være rimelig sikker på å ikke kjøre bomtur da. Her er go dialog med selger, bra bilder og informasjon veldig viktig.

Skulle jeg gå for forslag 3 så må det bli å kjøpe sykkel fra en butikk. Og la de styre med eksport, skilter og forsikring.

Viktig at sykkelen du skal importere er i så original stand som mulig. Det forenkler visning hos Norsk biltilsyn.
Sitter det slip on på sykkelen bør du få med original eksos osv.

Og alle pappirer må være i orden.
Lykke til. :twothumbs:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av gorbys »

Flaug til Stockholm i fjor sommer og handla meg bil, kjørte heim igjen, gikk ganske greit det. Bare å kjøre på rødt når en kommer til Norge igjen, husk vognkort og kjøpekontrakt.
Har desverre ikkje erfaring med eksportskilt. No er det slik at en kan kjøre på utenlandske skilt i 30 dager, ellers så er jo prøveskilt gyldige i Skandinavia så det var aldri en problemstilling for meg.
Men skal du gjere det på denne måten så må du være dønn sikker på at det er den sykkelen du skal ha og da, er for seint å snu når en står med lua i hånda i et annet land uten returbillet...


Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
oll1954
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2016, 17:57
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2008, CB500 1972

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av oll1954 »

Oppdatert informasjon:

Jeg tok kontakt med "kundeservice" hos zoll.de ang. det jeg spurte om i mitt første innlegg, og det skulle jeg kanskje ikke gjort ..., det ble litt mer komplisert. Det jeg først og fremst spurte zoll.de om (prosedyre og kostnad ifm det å få eksportskilt) fikk jeg ikke svar på ("Please ask the competent registration office for details concerning costs of plates and the necessary procedure."), men de sa mye annet:

- En "export declaration" er nødvendig for alle varer med verdi høyere enn 1000 Euro og/eller vekt over 1000 kg. Prosedyren for å sende inn en slik declaration ble beskrevet, og den var ikke enkel (i praksis umulig for en privatperson). Denne skal forevises på grensen, før varen tas ut av Tyskland. Denne "export declaration" er viktig for å få tilbake tysk VAT (hvilket jeg ikke skal), men det ser ut som om den er obligatorisk uansett. Og hva skjer om jeg kommer på grensen ut av Tyskland, kjører på grønt og blir stoppet? Noen slik "export declaration" har jeg ikke sett noen andre har nevnt er nødvendig for export av mc fra Tyskland, verken på dette forumet eller andre steder.

- I forbindelse med registrering på eksportskilt sier de: "After the registration was made, you will also have to pay the vehicle tax. This tax will be taken from a German bank account. So maybe you will need the help of somebody based in Germany (e.g. car trader) for this." En slik "vehicle tax" har jeg ikke hørt om før, noen som vet noe om den?

Oppsummert:
- Å kjøpe fra forhandler ser ut til å være betydelig lettere enn å kjøpe privat, iallfall om sykkelen skal registreres.
- Er mer overbevist enn noen sinne at varebil er det beste alternativet, men det var denne "export declaration" da :(

Takknemlig for alle råd, tips og egne erfaringer med dette!
Min MC-historie:
MZ 125 ES, 1970
Suzuki 350, 1972
Yamaha XJ650, 1980
Yamaha XJ900, 1984
Yamaha FJ1200, 1987
Honda CB900F2 Bold'Or, 1982
Honda VFR800 ABS VTEC, 2008
Honda CB500 K2, 1972

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av gorbys »

Hørtes da voldsomt ut, mulig de har misforstått?
Tysk "vegvesenet" skal vel ha en form for beskjed om at kjøretøyet har blitt eksportert så de kan fjerne det fra sine register men resten av det hørtes voldsomt ut...

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av MGR1 »

Jeg har importert fire MC'er, og en bil. Henter en sykkel til i Tyskland i april, og kjører den hjem til Trondheim.

Du må ha originalt vognkort, og helst CoC sertifikat fra selger. Også en kjøpskontrakt. Få selgeren til å ordne eksportskilt, eller få hjelp av ham til dette. Det gjøres på et 'Zulassungsstelle'. Alternativt, hvis han er velvillig, kan du kjøre på hans skilt. Ordne forsikring hjemme, da trenger du bare chassisnummer. Be om å få et 'grønt forsikringskort'.

Når du kjører ut av Tyskland (jeg har gjort det på Color Line Kiel), stopper du på tollkontoret rett til høyre etter porten hvor de sjekker billetten og slipper inn kjøretøyene. Der fyller de ut et skjema for å eksportdeklarere kjøretøyet.

I Norge må du stoppe på grensa. På Color Line kaia kjører du på grønt, men stopper ved tollkontoret som ligger ca. 100m lenger frem. Husk, uansett hvor du kommer inn i Norge, MÅ du stoppe og fortolle sykkelen. Moms skal betales umiddelbart, eller du kan få inntil en uke utsettelse. Du kan kjøre på tyskt skilt (eller tollskilt) lovlig i mellomtiden. Inntill en måned tror jeg.

Vel hjemme må du innom det lokale tollkontoret. Der fyller de ut et skjema du skal ha med til Statens Vegvesen. Så bestiller du time (eller gjør det helst i forveien, så snart du har chassisnummeret) på Vegstasjonen. Ved visning sjekker de originalt vognkort og evt. CoC papir. Det er viktig at sykkelen er helt original, ellers får du problemer. Spesielt eksos. Ta av skiltet hvis du vil henge det opp i garasjen, Vegstasjonen vil at du skal innlevere det. Si at du måtte sende det tilbake. Noe du også må hvis det er eierens original skilt du kjørte på.

Så er det tilbake til tollkontoret for å betale engangsavgift. Deretter tilbake til Vegstasjonen for å få skilt.

Etter registrering kan du søke om å få tilbakebetalt tysk moms. Dette gjør du via selgeren. Har ikke gjort det mot en tysk selger, men i Sverige. Gikk greit å få tilbake momsen da. De forlanger kopi av det norske vognkortet som bevis. Alternativt kan du be selgeren trekke fra momsen (hvis han er velvillig og moms er fradragsberettiget) på forhånd.

Det er mindre hassle enn det høres ut som. Lykke til!

Edit: Glemte å si at jeg kjørte alle hjem selv, bortsett fra den jeg kjøpte i Kina. Den kom med båt :-).

Brukeravatar
oll1954
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2016, 17:57
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2008, CB500 1972

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av oll1954 »

Tusen takk for gode svar!

Til MGR1: Det du skriver stemmer så noenlunde med det jeg trodde selv før jeg opprettet denne tråden, det jeg på en måte derfor var ute etter var å få bekreftet det. Men har du sett innlegget mitt litt lenger opp med svaret jeg fikk fra zoll.de hvor de både snakker om en obligatorisk "export declaration" og at det skal betales tax ved registrering? Iflg. dette høres alt utrolig komplisert ut. Vet du hva kostnaden med tyske tollskilter er? Ut fra det jeg har lest meg til er det 40 Euro for forsikring i 15 dager + 10 Euro for skiltet, men noe mer har jeg ikke funnet.

PS. Er fra Trondheim jeg også, høres ut som om det kunne vært nyttig med en prat :)
Min MC-historie:
MZ 125 ES, 1970
Suzuki 350, 1972
Yamaha XJ650, 1980
Yamaha XJ900, 1984
Yamaha FJ1200, 1987
Honda CB900F2 Bold'Or, 1982
Honda VFR800 ABS VTEC, 2008
Honda CB500 K2, 1972

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av MGR1 »

Så innlegget ditt lenger oppe, men får det ikke til å stemme. Eksportskilt får man fra et 'Zulassungstelle', og der sjekker de ikke noen papirer annet enn registreringsdokumentet. Det er i hvert fall ingen 'vehicle tax' å betale der. Eksportskilt kan du få på nett til og med: http://www.export-plate.com/ men denne tjenesten har jeg ikke prøvd må jeg innrømme.

Export declaration er mest viktig for selger tror jeg. Jeg tror at det har med momsfradrag å gjøre, men selgeren av sykkelen jeg skal hente i april har ikke eksplisitt bedt meg om dette, selv om de har gitt meg momsfradrag på forhånd. Det de ber om er kopi av norske registreringspapirer når den er registrert her. Men jeg tenkte å stoppe og eksportdeklarere den uansett.

Ellers kan jeg anbefale å kjøre sykkelen hjem selv. Det har gitt meg et skikkelig kick hver gang :-). Turen i seg selv er jo kjempespennende, og avhengighetsdannende :-).

Brukeravatar
aledah4
Innlegg: 17
Registrert: 14 jun 2015, 18:05
Motorsykkelen din: Honda Cbr 600 F 04
Sted: Fredrikstad/ Stavanger

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av aledah4 »

Jeg har planer om å hente i Polen da jeg har en kompis som kan hjelpe til. Skal kjøre den hjem, regner med at det også i Polen går ann å få tak i eksportskilt og at "oppskriften" er temmelig lik der som i tyskland :-)?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av MGR1 »

Det enkleste er alltid å kjøre på eierens skilt, hvis du får til det.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av EasyRider »

MGR1 skrev:Det enkleste er alltid å kjøre på eierens skilt, hvis du får til det.
Og det er ikke så enkelt.

2 av sykler jeg har importer fra Sverige, så ønsket ikke selger at jeg kjørte ut av landet på deres skilter.

Hovedgrunnen til det er vel at det ikke finnes noen god side/informasjon hvor dette står godt beskrevet. At det er lov for oss å kjøre på eiers skilter ut av landet.

En av selgerene påstod at han hadde ringt myndighetene (svenske biltilsynet) Og fått beskjed/anbefalt at han ikke skulle la meg få kjøre ut av landet på hans skilter. Grunnen var ansvar og forsikring ved ulykke.

Mulig dette er mer utbredt når en kommer til motorsykkel. Siden det ofte er snakk om lette kjøretøy, mye HK og høy ulykkesstatistikk.

Derfor har jeg alltid hentet motorsykkelen på henger.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av MGR1 »

Du må avtale dette på forhånd. De tre syklene jeg har kjørt hjem fra utlandet har jeg kjørt på eierens skilt, med dennes samtykke selvfølgelig. Forsikring ordnet jeg på egenhånd hjemme, knyttet opp mot chassisnummer.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Import/frakt av MC fra Tyskland

Legg inn av MGR1 »

En oppdatering til denne saken. Jeg ser at det er litt forskjellig praksis ift. eksportskilt i de forskjellige delstatene i Tyskland.

Jeg hentet en sykkel i Erfurt i april, og fikk beskjed om at det var litt annerledes i Thuringen enn andre steder; de krever personlig oppmøte for signering av skjema for eksportskilt. Noen steder aksepterer de dette pr. e-post. De ville også at en tysk borger opprettet en konto for overføring av veiskatt (mer om dette nedenfor).

Prosedyren var altså:
* Betalte for sykkelen hos forhandler
* Forhandler kontaktet servicebyrå for skiltbestilling, og fremla nødvendige dokumenter
* Forhandler måtte opprette en bankkonto for overføring av veiskatt. Denne påløp seg til 5,90 Euro, men det måtte altså opprettes en konto i en tysk borgers navn for dette.
* Jeg måtte signere for eksportskiltet hos servicebyrået. De startet da runden hos Skiltladen og Zulassungsamt. Dette tar et par timer hvis man gjør det selv, derfor tilbyr servicebyråer denne tjenesten.
* Skiltet kostet 130 Euro + 30 til servicebyrået + 5.90 veiskatt.
* Ved tollstasjonen før utreise fra Tyskland (i mitt tilfelle Kiel) må det gjøres en Ausfuhrerklarung, og sykkelen offisielt eksportdeklareres. Det er en tollbod på kaia rett til høyre etter innsjekk, altså der de sjekker billetten før du kjører ombord. Det er åpent alle dager. Et firma (Sartori & Berger) i lokalet skriver ut Ausfuhreklarung. Du må ha Fahrzeugbrief og salgskontrakt. De tar 50 Euro for dette.
* I samme lokale sitter tollerne. Du går så til luken med Ausfuhrerklarung, og de eksportdeklarerer sykkelen. Dette er gratis. Sartori & Berger sender e-post til forhandleren om eksportdeklarasjonen.
* Vel hjemme i Norge kjører man på rødt, parkerer sykkelen der tollerne står, og går til det gule tollbygget ca. 100 meter lenger bort. Spør tollerne om hvor det er. Her kan det være mange lastebilsjåfører i kø, så det lønner seg å være rask. Vis frem kjøpsdokumentet og vognkortet til tollerne. Du må fylle ut et skjema om momsberegning, og får ca. 4 dager å betale på.
* Kjør hjem.
* Betal momsen ved din lokale tollstasjon. Du får et skjema som skal leveres SVV.
* Bestill time hos vegstasjonen i god tid. Ha med Fahrzeugbrief, skjema fra tollkontoret, COC-papir. Når alt er OK (tar fra 30 min til 1 time hvis man har COC i orden) får du et skjema som skal leveres SVV når du henter skiltet.
* Betal engangsavgift til Skatteetaten (nytt opplegg på nett). Din bank må ha BankAxess, eller du må betale i nettbanken og ha med kvittering.
* Møt opp hos SVV igjen og få skilt. Husk å ordne forsikring på forhånd (på seks siste nr. i chassisnummer).
* Ferdig :-).

Svar