Honda VFR 800

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Mc73
Innlegg: 5
Registrert: 02 nov 2015, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Honda VFR 800

Legg inn av Mc73 »

Hallais folkens jeg lurer på å kjøpe meg en VFR 800 2002 mod ,så jeg lurer på om noen kan si meg noe om plusser og minuser om sykkelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda VFR 800

Legg inn av AJ »

Mc73 skrev:Hallais folkens jeg lurer på å kjøpe meg en VFR 800 2002 mod ,så jeg lurer på om noen kan si meg noe om plusser og minuser om sykkelen.
Hei og velkommen til MCsiden.no :vs .

Har ingen erfaring med VFR 800 selv, men den var med i vurderingen da jeg kjøpte ny Yamaha TDM 900 i 2006.

Det jeg vet om sykkelen er at det sitter en V-firer i den som låter bra :knegg .
Noen mener sykkelen er litt tung og at motoren mangler moment på lavt turtall.
Og mange (motorjournalister også) mener at VFR 800 er en av de aller beste MC'ene som er lagd.
Verdens beste MC er den ofte blitt omtalt som. Ikke uten grunn at modellen fortsatt eksisterer, selv om årets modell selvfølgelig er teknisk lenger fremme enn en 2002 modell.

Ser at du har skrevet posten i "Bikers Logg" forumet.
Fint hvis du har tenkt å starte en blogg her inne :prf .
Men hvis det først og fremst dreier seg om spørsmål om VFR 800 passer vel kanskje posten bedre under "Tung MC" forumet.

Bare gi beskjed hvis det var meningen så flytter jeg posten dit.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Mc73
Innlegg: 5
Registrert: 02 nov 2015, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Mc73 »

Det var nok bare et spørsmål ja :). Du må bare flytte det, og jeg takker for svar.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda VFR 800

Legg inn av AJ »

Mc73 skrev:Det var nok bare et spørsmål ja :). Du må bare flytte det, og jeg takker for svar.
Da er tråden flyttet.

Har vært flere her inne som lurer på VFR'en.
Kanskje denne tråden kan gi noen svar?

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=286221#p286221" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Olav K »

Tidlig i karrieren prøvde jeg en VFR, og jeg mener å huske at jeg synes den var veldig komfortabel, og at den gikk bra. Men dengang hadde jeg ikke all verdens sammenligningsgrunnlag.
Men med de salgstallene som denne modellen har, samt hvor lang "levetid den har hatt (første kom vel i 86/87 tror jeg) er det klart at det er en bra sykkel.
Det må bare avklares om det er en bra sykkel for DEG :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Mc73
Innlegg: 5
Registrert: 02 nov 2015, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Mc73 »

Olav K skrev:Tidlig i karrieren prøvde jeg en VFR, og jeg mener å huske at jeg synes den var veldig komfortabel, og at den gikk bra. Men dengang hadde jeg ikke all verdens sammenligningsgrunnlag.
Men med de salgstallene som denne modellen har, samt hvor lang "levetid den har hatt (første kom vel i 86/87 tror jeg) er det klart at det er en bra sykkel.
Det må bare avklares om det er en bra sykkel for DEG :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Honda VFR 800

Legg inn av hakhap »

Jeg fikk årets VFR800 som låne sykkel i to dager når min sykkel var på service.

Nå er det litt vanskelig å gå fra Tuono til VFR800 uten å føle det mangler litt, men dette er en sporttouring sykkel med clipons og en foroverlent posisjon. Den føltes litt liten men ikke ubehaglig å kjøre for meg.

Fikk VFR1200 som låne sykkel året før og den var mok mer romslig men i øvrig det samme, men med mer motor selvfølig.

Mange som er veldig glade i disse VFR og da spesiellt 800 så må nok sie at hvis den passer deg så er en god sykkel
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Kjellrf »

Den har ett svakhetspunkt, det er ladinga. Regulatoren ryker hvis du kjører med dårlig batteri, og statoren ryker etter endel år.
Anbefaler å kun bruke Yuasa batterier på den (originalmontert), da billig-batterier ikke klarer å gi like høy startstrøm fordi de har høyere indre motstand.

Ellers en trivelig sykkel, som det er lett å føle seg hjemme på. Men det finns mer spennende valg...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Honda VFR 800

Legg inn av ZZR-Erling »

Bra på mange måter. Selv liker jeg best de uten VTEC. Har tendens til å knekke spenningsregulatorer, alle sammen..uansett år.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:Har tendens til å knekke spenningsregulatorer, alle sammen..uansett år.
Faktisk er VFR750F-86 modellen uten denne svakheten. Den blei innført på 87-modellen....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda VFR 800

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Bra på mange måter. Selv liker jeg best de uten VTEC. Har tendens til å knekke spenningsregulatorer, alle sammen..uansett år.
Ja, hva er egentlig greia med denne VTEC løsningingen?
TDM 900 har også en ventilløsning som avviker fra 'normalen', nemlig fem ventiler i stedet for fire pr. sylinder. Skulle visst gi noen fordeler uten at jeg helt fikk tak i hva... :scratch .
Selv om jeg syntes sykkelen gikk overraskende bra til å være såpass effektsvak med oppgitt effekt på kun 86 HK.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Jompa »

5 ventiler, tre innsug og to utblås, puster brdre enn fire.
Altså bedre fylling av luft inn i cylindrene.
Den andre fordelen med flere små ventiler enn færre større er at hver ventil blir lettere, og motoren tåler høyere turtall før den får ventilflyt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda VFR 800

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:5 ventiler, tre innsug og to utblås, puster brdre enn fire.
Altså bedre fylling av luft inn i cylindrene.
Den andre fordelen med flere små ventiler enn færre større er at hver ventil blir lettere, og motoren tåler høyere turtall før den får ventilflyt.
Hm...
Godt svar :prf
Men litt rart at Yamaha gikk vekk fra konseptet... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Haavar »

AJ skrev:
Jompa skrev:5 ventiler, tre innsug og to utblås, puster brdre enn fire.
Altså bedre fylling av luft inn i cylindrene.
Den andre fordelen med flere små ventiler enn færre større er at hver ventil blir lettere, og motoren tåler høyere turtall før den får ventilflyt.
Hm...
Godt svar :prf
Men litt rart at Yamaha gikk vekk fra konseptet... :-k
Yamaha droppet 3 mindre innsugsventiler i stål til fordel for 2 større i titan (halv vekt og dobbel styrke i forhold til tilsvarende i stål).
Færre deler, billigere produksjon og fremdeles en lett (lettere?) slitesterk ventilmekanisme som tåler høye turtall.
Men litt av Yamaha særpreget er jo borte.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Honda VFR 800

Legg inn av SveinT »

Hei,
om du vil ha informasjon om VFR, så besøk det svenske VFR-Forumet. :-)
Dette ble vel startet av Henning Svedberg, kjent bla fra MC-Nytt.

Ellers finnes den danske og norske vfr klubben.
Danskene ser ut til å ha lagt det meste av info bak login nå,
og den norske klubben fokuserer vel mer på det sosiale og turer,
enn tekniske spørsmål som går mer i dybden.

Svar