Veien til Klasse A førerkort

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Syversen
Innlegg: 14
Registrert: 14 apr 2021, 18:54
Motorsykkelen din: Xvs 1100 custom

Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Syversen »

Hei igjen!

Jeg er nå godt i gang med kjøringen, er faktisk ferdig med alt det obligatoriske men jeg sliter med en ting, nemlig å mestre landevei... :lol
kjøring generelt både på motorvei og i by gjør jeg faktisk ganske bra, men Landevei med sporvalg viste seg å bli min akilleshel.

Hvorfor?

Jeg sliter med fartsregulering inn mot svinger, gjerne da også av den skarpe varianten og det kan utarte seg noe brutalt slik at jeg ikke klarer å følge kurven slik jeg skal, dette skal jo "egentlig" være ganske logisk men jeg sliter litt med mindsettet her.

Jeg skjønner teorien bak sporvalg å plassering, jeg sliter altså med fartsreguleringen ( mulig fordi jeg blir fartsblind på 80km/t strekka? )

Noen som har et tips eller to man kan benytte for å gjøre sporvalg, fartsregulering etc mer konsistent?

Det skal sies at jeg hadde Sikkerhetskurs på veg i går 14.06.2021 med MASSE regn :sk?

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av E_S »

Ta det litt overdrevent rolig i kurvene til det "sitter" - om du gjør det riktig vil tempoet komme av seg selv, men om tempoet er for høyt blir det ikke bra uansett.

Ser du dit du skal? Om blikket er 5 meter foran deg nedi veien vil sporet bli bare tull, og om blikket er rett frem selv om veien svinger, det samme. Se dit du skal, ikke overteoretiser kjøringen, sørg for å ha et riktig utgangspunkt, så faller nok brikkene fort på plass av seg selv med litt mengdetrening. :)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Rex Rudi »

Her er noen ypperlige klipp du bør ta en titt på.
https://www.youtube.com/channel/UCLSwMa ... ICg/videos

Brukeravatar
Syversen
Innlegg: 14
Registrert: 14 apr 2021, 18:54
Motorsykkelen din: Xvs 1100 custom

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Syversen »

E_S skrev: 15 jun 2021, 10:40 Ta det litt overdrevent rolig i kurvene til det "sitter" - om du gjør det riktig vil tempoet komme av seg selv, men om tempoet er for høyt blir det ikke bra uansett.

Ser du dit du skal? Om blikket er 5 meter foran deg nedi veien vil sporet bli bare tull, og om blikket er rett frem selv om veien svinger, det samme. Se dit du skal, ikke overteoretiser kjøringen, sørg for å ha et riktig utgangspunkt, så faller nok brikkene fort på plass av seg selv med litt mengdetrening. :)
Jeg må inrømme at jeg tror du traff problemstillingen her!
Blikkbruket er ikke noe jeg tenkte på overhodet, og husker at jeg så "rett ned" på dårlig asfalt og spor i veien jeg ubevisst forsøkte å unngå.

Skal definitivt fokusere på korrekt blikkbruk ved neste kjøretime :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av dypen »

Se så langt du kan gjennom svingen og følg på :thumleft Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 15 jun 2021, 11:02 Se så langt du kan gjennom svingen og følg på :thumleft Lykke til :)
Enig!
Rett blikket mot der veien "slutter". Dvs. så langt fram som du ser veien og det bevegelige "forsvinningspunktet" der framme.
Krever trening og tilvenning, men straks man behersker kunsten går kjøringen i svingene nærmest av seg selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Nomade »

Forsvinningspunktet 😉


Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Monkeeh »

Sporvalg tilpasser jeg etter sikt. Har jeg dårlig/ikke sikt holder jeg lavere fart og holder meg lengst vekke fra motgående felt. Lettere å korrigere ut av sving enn inn. Aksellerer når jeg har overblikk ut av svingen.
Ved god sikt, bredt og rolig inn, aksellerere for å holde linje i/ut av sving.
For fartsregulering i svingen, tenk over gir - høyt turtall gir selvfølgelig bråere respons ved fartsendring. Forsiktig bruk av bakbrems gir og mykere korrigering av linje og fart.
I sving har jeg hovedfokus langt frem, men sveiper blikket innimellom nærmere sykkelen.

Men best å gjøre som kjørelærer sier da - på meg synes det som det kan være litt vekslende meninger på sporvalg - ikke alle følger 'textbook'.

Uansett lykke til, litt øvelse så går dette bra skal du se! :)

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Monkeeh »

Sporvalg tilpasser jeg etter sikt. Har jeg dårlig/ikke sikt holder jeg lavere fart og holder meg lengst vekke fra motgående felt. Lettere å korrigere ut av sving enn inn. Aksellerer når jeg har overblikk ut av svingen.
Ved god sikt, bredt og rolig inn, aksellerere for å holde linje i/ut av sving.
For fartsregulering i svingen, tenk over gir - høyt turtall gir selvfølgelig bråere respons ved fartsendring. Forsiktig bruk av bakbrems gir og mykere korrigering av linje og fart.
I sving har jeg hovedfokus langt frem, men sveiper blikket innimellom nærmere sykkelen.

Men best å gjøre som kjørelærer sier da - på meg synes det som det kan være litt vekslende meninger på sporvalg - ikke alle følger 'textbook'.

Uansett lykke til, litt øvelse så går dette bra skal du se! :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Veien til Klasse A førerkort

Legg inn av Audi Mannen »

Min anbefaling er å se gjennom filmene som Rex Rudi og Nomade linker til, de er av ypperlig kvalitet. Har selv brukt de hver vår før oppstart av sesongen for å friske opp. Jeg er selv fersk med bare 4 år i salen og føler faktisk at jeg trenger det påfyllet som filmene til NMCU gir meg. Husk at det du ser rett foran sykkelen når blikket detter ned er noe du helst skulle sett langt fremme med hevet blikk, da slipper du overraskelser hele tiden. Filmen om Forsvinningspunkt er suveren etter min mening.
Kjør pent og lykke til.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar