Sjekkliste for vinterlagring
Sjekkliste for vinterlagring
God kveld godtfolk!
Det nærmer seg vinter og min første mc-sesong er snart over. Gleder meg allerede til neste sesong og vil sørge for at sykkelen får riktig vedlikehold og lagring før neste sesong. Min MT 07 (2018) skal stå varmt og tørt, ca 15 grader gjennom hele året. Har kjøpt mc-stativ og presenning, men etter et søk på nettet, skjønner jeg at det trengs litt mer enn så. Hvordan gjør dere sykkelen klar for vinter?
Jeg tenker jeg bestiller en pakke på XLmoto med det jeg trenger. alt av tips tas i mot med glede :)
Takk på forhånd!
Det nærmer seg vinter og min første mc-sesong er snart over. Gleder meg allerede til neste sesong og vil sørge for at sykkelen får riktig vedlikehold og lagring før neste sesong. Min MT 07 (2018) skal stå varmt og tørt, ca 15 grader gjennom hele året. Har kjøpt mc-stativ og presenning, men etter et søk på nettet, skjønner jeg at det trengs litt mer enn så. Hvordan gjør dere sykkelen klar for vinter?
Jeg tenker jeg bestiller en pakke på XLmoto med det jeg trenger. alt av tips tas i mot med glede :)
Takk på forhånd!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Gratulerer med første vel gjennomførte MC-sesong !
Og grattis med ny sykkel :) .
Med så gode lagringsforhold som du skriver om i innlegget ditt så ville ikke jeg bekymre meg for noe egentlig.
Det er bare å fylle opp tanken og glede seg til våren.
Kanskje vedlikeholdslade batteriet et par ganger i løpet av vinteren.
Og grattis med ny sykkel :) .
Med så gode lagringsforhold som du skriver om i innlegget ditt så ville ikke jeg bekymre meg for noe egentlig.
Det er bare å fylle opp tanken og glede seg til våren.
Kanskje vedlikeholdslade batteriet et par ganger i løpet av vinteren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Er ny av året selv og etter å ha spurt litt rundt begynner jeg å forstå at her vil du få like mange forskjellige svar som folk du spør...
Min kommer til å stå i en garasje uten oppvarming, så velger å bytte olje, vaske sykkelen skikkelig, fylle opp med bensin og parkere på depotstøtter og dekke til sykkelen. Jeg har kjøpt batterilader også men ikke bestemt meg for om jeg tar ut batteriet eller ikke ennå. Det sitter litt klønete til på min sykkel, under tanken, men hadde problemer i batteriet i våres så mulig jeg tar det ut.
Min kommer til å stå i en garasje uten oppvarming, så velger å bytte olje, vaske sykkelen skikkelig, fylle opp med bensin og parkere på depotstøtter og dekke til sykkelen. Jeg har kjøpt batterilader også men ikke bestemt meg for om jeg tar ut batteriet eller ikke ennå. Det sitter litt klønete til på min sykkel, under tanken, men hadde problemer i batteriet i våres så mulig jeg tar det ut.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Jeg har montert hurtigkobling for lader. Litt mikk å få det til, men tror det er verdt strevet. (Har også batteri under tanken)Sakkle skrev: ↑16 okt 2018, 03:45 Er ny av året selv og etter å ha spurt litt rundt begynner jeg å forstå at her vil du få like mange forskjellige svar som folk du spør...
Min kommer til å stå i en garasje uten oppvarming, så velger å bytte olje, vaske sykkelen skikkelig, fylle opp med bensin og parkere på depotstøtter og dekke til sykkelen. Jeg har kjøpt batterilader også men ikke bestemt meg for om jeg tar ut batteriet eller ikke ennå. Det sitter litt klønete til på min sykkel, under tanken, men hadde problemer i batteriet i våres så mulig jeg tar det ut.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Det er ikke noe å stresse med, vask sykkelen fyll opp tanken og sleng på et laken.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 23137
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Enig.
Jeg er jo en liten detailing freak selv, men dette stresser jeg ikke med. Vi snakker motorsykkel som om det skulle være verdens skjøreste gjenstand. Jeg setter min i tørr, (men kald) garasje. Full tank og slenger et pledd over. Vasker den skikkelig og smører kjede etc. før jeg setter den bort. Kjører en vedlikeholdsladning sporadisk gjennom vinteren. Thats it.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Helt enig med Bjerknez. Bortsett fra at jeg stort sett ikke vedlikeholdslader heller. Depotstøtte kan jeg heller ikke se at det er behov for.Bjerknez skrev: ↑16 okt 2018, 09:37Enig.
Jeg er jo en liten detailing freak selv, men dette stresser jeg ikke med. Vi snakker motorsykkel som om det skulle være verdens skjøreste gjenstand. Jeg setter min i tørr, (men kald) garasje. Full tank og slenger et pledd over. Vasker den skikkelig og smører kjede etc. før jeg setter den bort. Kjører en vedlikeholdsladning sporadisk gjennom vinteren. Thats it.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Vask sykkelen, kjør en kort tur etterpå slik at sykkelen tørker i alle deler/eksosanlegg.
dette gjør også at demperbena får tilbake en liten oljefilm og hindrer at de kan sette seg over vinteren(og begynner å lekke neste sesong)
Fyll tanken med bensin(helst 98 oktan da den inneholder mindre etanol som tiltrekker seg vann fra lufta)
Ta ut nøkkelen og vent til rundt nyttår og lad batteriet.(eller ta ut batteriet og oppbevar det kjølig)
På våren setter du inn nøkkelen og kjører fornøyd avgårde.
Dette holder.
men som tillegg er nettet fullt av mystiske ritualer hvis en ønsker..
dette gjør også at demperbena får tilbake en liten oljefilm og hindrer at de kan sette seg over vinteren(og begynner å lekke neste sesong)
Fyll tanken med bensin(helst 98 oktan da den inneholder mindre etanol som tiltrekker seg vann fra lufta)
Ta ut nøkkelen og vent til rundt nyttår og lad batteriet.(eller ta ut batteriet og oppbevar det kjølig)
På våren setter du inn nøkkelen og kjører fornøyd avgårde.
Dette holder.
men som tillegg er nettet fullt av mystiske ritualer hvis en ønsker..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Ja, det er sant!! Utrolig mye hysteri rundt dette med vinterlagring.
Jeg parkerer som regel bilen min i april, den står ute med vinterdekka på til jeg har bruk for den igjen på senhøsten.
Hvorfor skal ikke en MC som står tørt og varmt innendørs tåle å stå like lenge?
Vinteren er en fin tid for å ta grundig vask og service på sykkel, thats it! Man trenger ikke noen mirakelkur for å lagre en sykkel et par måneder!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Mirakelkur og mirakelkur... det er definitivt noen som går all in. Men jeg tenker at å få unnagjort noen småting, som oljeskift, kjedesmøring osv. når det uansett er på tide kan være greit.
Det er vel heller ikke alle sykler som blir stående spesielt varmt. Noen har sikkert ikke en gang plass innendørs.
EDIT: Jeg ser OP nevner at den blir stående i 15 grader.
Hører også mange meninger om batterier. Jeg har ikke mye greie på dette, men vet at i fjor vinter gjorde jeg ikke noe og da døde batteriet over vinteren. I år kommer jeg til å vedlikeholdslade så får vi se om det går bedre.
Mulig depotstøtter ikke er nødvendig, men jeg har nå depotstøtter liggende og da kan jeg likså godt bruke dem.
Sist redigert av Sakkle den 16 okt 2018, 12:42, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Takk for mange gode innspill!
Da blir det full tank, vask og smøring og noe vedlikeholds-lading sporadisk.
Jeg har vedlikeholds-lade tilkobling på sykkelen men ingen strøm så må uansett ta med batteriet opp. skjønner jeg det rett bør den stå kaldt og ikke varmt som innendørs?
har dere tips til noen batterilader som er rimelig og enkel å bruke?
ingen tvil om at man finner mye rart på internett. Takk gud for at dere finnes
Da blir det full tank, vask og smøring og noe vedlikeholds-lading sporadisk.
Jeg har vedlikeholds-lade tilkobling på sykkelen men ingen strøm så må uansett ta med batteriet opp. skjønner jeg det rett bør den stå kaldt og ikke varmt som innendørs?
har dere tips til noen batterilader som er rimelig og enkel å bruke?
ingen tvil om at man finner mye rart på internett. Takk gud for at dere finnes
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Jeg kjøpte denne. Hørt at den skal fungere bra og prisen var ikke ille.
Når det gjelder temperatur har jeg hørt begge deler. De meste av info jeg finner på nett nå anbefaler at batteriet oppbevares innendørs i 15-20 grader. Jeg vet bestefar hadde batterier i kjøleskapet, men det tror jeg var noe man drev med før i tida da kjøpebatterier (AA osv.) ikke var like holdbare som de er nå.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Liten ønskereprise av denne, husker ikke hvem som skrev den.
2 alternativer for vinterlagring av MC:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
2 alternativer for vinterlagring av MC:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Hahaha, batteriet passes av innleid fjøsnisse rundt juletider.
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Tar du ikke ut batteriet eller har planer om å lade det litt innimellom vil det måtte byttes raskere. Det kan vi vel alle være enige om?