spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

arcticviking skrev: 25 jun 2017, 19:17
Skogstrollet skrev: 24 jun 2017, 23:40
arcticviking skrev: 23 jun 2017, 15:01
Skogstrollet skrev: 23 jun 2017, 12:44
arcticviking skrev: 23 jun 2017, 01:06 aha, ja det har dem på ermax. veldig lyst til å bestille sport vindskjerm,hugger og belly pan dær.
noen med erfaring å handle dær?
på feks belly pan står det to priser oppgidd.
public price : 210 €
price vat excl.: 175 €
hva gjelder?
Jeg bestilte fremskjermen min fra Ermax, men tror det var via http://www.speedmax.biz/ (lurer på om ikke det er den internasjonale nettbutikken dems). De leverer uten mva til Norge :)
Det eneste man kanskje skal ha i hodet er at de leverer på døra via Postnord, som tar gebyr for utlegg av toll/mva - og alt dette kommer på regning en måned eller to ettepå... :roll

Uansett, gratulerer masser med ny sykkel! :twothumbs:
Skal sjekke ut den siden. Husker du om det var lang leveringstid?
Mener det var 2-3 uker, men husker ikke akkurat dessverre.
fikk du noe "overaskelse" i forbindelsemed avgifter i ettertid? eller betalte du kun det opgidd i butikken?
Det er kun årsavgifta som kommer i ettertid. Registrering etter 1. Juli er 1/2 årsavgift

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Vi prater om erfaringer ved kjøp av ermax akkurat dær 😁

Men ja, ble nevt halv årsavgift hos yamaha når jeg ba dem vente til 1juli pga avgiften.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Halv årsavgift OG billigere sykkel! :thumleft

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av HeHy »

arcticviking skrev:Vi prater om erfaringer ved kjøp av ermax akkurat dær Bilde

Men ja, ble nevt halv årsavgift hos yamaha når jeg ba dem vente til 1juli pga avgiften.
Dersom du ikke betaler norsk moms i nettbutikken (noe du omtrent bare gjør på noen ebaybutikker) så må du betale moms (25% av total kostnad på varen) etterpå i butikk eller avhengig av transportselskap i posten, da også med et gebyr på ca. 200kr i tillegg til prisen du betale i nettbutikken.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Skogstrollet »

arcticviking skrev: 25 jun 2017, 19:17
Skogstrollet skrev: 24 jun 2017, 23:40
Mener det var 2-3 uker, men husker ikke akkurat dessverre.
fikk du noe "overaskelse" i forbindelsemed avgifter i ettertid? eller betalte du kun det opgidd i butikken?
Ved kjøp betalte jeg prisen eks. mva, og frakt. En måned eller to etter levering kom det en faktura i posten på norsk toll/mva og utleggsgebyr fra Posgtnord - tror det gebyret de tok var på rundt 250-300kr, så noen hundrelapper ekstra utenom mva ble det jo.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Mandag og henting av mt-07 nærmer seg 😊

Hva inngår egentlig i "klargjøring" av sykkelen?
Kjøpte ny bil i vår og fikk intrykk av at det veste var pussing og det kosmetiske. Hvordan er det med sykkel?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Tror ikke dem gjør så mye annet enn å tørke av støver og ta en liten kjapp shining. Husket jeg hadde min på service på Speed MC i fjor. Etter servicen så tok dem pokker meg å spylte av sykkelen med høytrykk! :evil
UTEN å tørke den!

Pokker meg bedre å la være.

Det beste er å ta den biten selv. Altså med tanke på vask av sykkelen. sykkelen er jo helt ny, så man har et godt utgangspunkt, og det er ren terapi og gnikke på en helt ny sykkel :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av AJ »

arcticviking skrev: 30 jun 2017, 20:17 Mandag og henting av mt-07 nærmer seg 😊

Hva inngår egentlig i "klargjøring" av sykkelen?
Kjøpte ny bil i vår og fikk intrykk av at det veste var pussing og det kosmetiske. Hvordan er det med sykkel?
Blir artig med ny sykkel :D .

Klargjøring?
Vel... syklene kommer jo i kasser til forhandleren og det er et par-tre ting som skal skrus på før den er leveringsklar.
Hva som inngår i klargjøringen utover dette er jeg ikke sikker på. Men så veldig mye pussing på nysykkelen tror jeg ikke er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til at jeg så klart er klar over at den kommer i kasse til forhandler og at dem delvis må skru den sammen. Jeg tenkte mer på klargjøringen som i vask og evt. Polering her. Det tror jeg ikke dem gjør, og det er like greit også, for det tror jeg ikke de fleste har noe peiling på.

Men spyler dem sykkelen så får dem jaggu meg tørke den først før levering! Det er helt sikkert! :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Skogstrollet »

Er vel å skru de skikkelig sammen, samt å se til at dekkene har korrekt trøkk, kjede korrekt slakk og nivået på olje, kjølevæske og slikt er riktig? Alt som trengs for å gjøre den kjøreklar, med andre ord.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

Skjønner godt at mange lurer på hva denne klargjøringen innebærer og hvorfor dette kommer som en ekstra kostnad på toppen av prislisten. I denne samlesekken ligger det gjerne flere ting, og arbeidsmengden varierer mye fra modell til modell. Mopeder og 125cc har noe lavere klargjøringskostnader enn tyngre sykler, og de fleste forhandlere har lagt inn faste takster for dette arbeidet.

Det er faktisk slik at importørene kjemper om å holde prisene så lave som mulig ettersom disse gjerne er offentliggjort både i deres egne hjemmesider, i annonser og i MC-blader. Forhandlernes margin er så lav at vi faktisk er nødt til å ta oss betalt for arbeidet vi har fra sykkelen ankommer i en solid spesialemballasje til den står ferdig registrert og leveringsklar.

Arbeidet innebærer mottak av sykkelen med umiddelbar visuell kontroll for synlige transportskader som i tilfelle må tas opp med transportør og noteres i følgeseddel med sjåføren signatur. Sykkelen blir så pakket ut og en ny og grundigere sjekk skal utføres. Denne innebærer også kontroll og opptelling av medfølgende utstyr som skal monteres. Det er ofte korte frister for rapportering av skader og mangler når en ny sykkel ankommer.
Opprydding og håndtering av emballasje inngår også. Dette er ofte stort og omfattende. Noen sykler kommer i en stålpalle med bur rundt sykkelen og formsydd presenning over. Denne må skrues fra hverandre og demonteres. I noen tilfeller skal denne returneres og må da pakkes på en spesiell måte for lagring.
Så blir gjerne speil, hendler, evt vindskjermer og annet montert, beskyttelsesfilm over tank, kåper, lykter og annet blir fjernet. Hvis ikke sykkelen allerede er solgt blir den nå trillet inn i butikkutstillingen.
Selve klargjøringen skjer etter at sykkelen er solgt. Inn på verkstedet, klargjøring av batteri (i noen tilfeller syrefylling og lading, andre batteri skal bare lades), montering av batteri og et par liter bensin fylles på tanken. Det er en hel sjekkliste sykkelen skal gjennom. Dette innebærer momentkontroll av en rekke bolter og skruer, sjekk og etterfylling av alle væskenivå, kontroll og justering av lys og alle elektriske funksjoner, kjedestramming, lufttrykk, stille klokken. Montering av skiltramme. Oppkobling til datamaskin, kontroll og nedlasting av programvareoppdateringer m.v. Så skal sykkelen startes og blir gjerne til slutt prøvekjørt noen meter på verkstedet for å sjekke funksjon av clutch, gass, gir og bremser. Arbeidet avsluttes med dokumentasjon og arkivering av papirene.
Litt mer omfattende prøvekjøring utføres senere før overlevering. Montering av kundebestilt ekstrautstyr utføres gjerne underveis i klargjøringen der dette er naturlig, eller til slutt.
Vask og polering som noen nevner her vet jeg knapt om at det har vært behov for ved noen av syklene vi har klargjort, med unntak av sykler som har stått lenge i butikken.

Håper dette er litt opplysende og kan forklare nødvendigheten av denne tilleggskostnaden..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg leser det du skriver der Kjellv så er dte nesten jeg får dårlig samvittighet av å bare ha betalt rundt 2.000,- for klargjøringen :redface :)

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Jeg betalte 98.900 for sykkelen. Fiks ferdig. Nevnte ikke noe om betalinģ/kostnad for klargjøring.

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av mekkern »

Det der er som å bestille biff -og betale ekstra for steking kokkeklær og rydding på kjøkkenet.
klart det er arbeid med å selge et "halvferdig" produkt, det er en del av det å drive butikk.

kostnader for å kunne levere et produkt til kunde skal ligge i salgsprisen.
samme som at Mva skal være inkludert i pris til privatkunder.
alt annet er faktisk litt villedende prising.

betale ekstra for å få ferdigstilt et NYTT kjøretøy til 100vis av tusen er litt frekt.
for en kunde er det helt uinteressant hvilken tilstand kjøretøyet ankommer utsalgsstedet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Regner med du mener det er måten det blir betalt på som irriterer deg og ikke det at man faktisk må betale det? For som du sier... det blir jo det samme hvis man baker det inn i prisen uansett...

Så det du mener er at når man legger klargjøringskostnaden inn i kjøpesummen så blir det ikke en ekstra kostnad?

Svar