HELT ny. trenger deres erfaringer!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

Jeg er en gutt på snart 20 år og har førerkort klasse B, bil.

Nå er jeg hypp på å ta timer for klasse A1. Jeg har ingen erfaringer med motorsykkel og tenkte derfor kanskje at noen her på forumet kan hjelpe meg. Hva er det jeg må tenke på når jeg skal kjøpe motorsykkel? Er det ting jeg trenger å vite osv? Pris, max km på en bike man kjøper brukt?
Her er det bare å fortelle alt jeg trenger å vite :thumleft

To ting til:
Jeg får automatisk klasse A, tung mc, når jeg er 21 år gammel?

Også tenkte jeg noe i denne duren da..

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27139957" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;

Er helt ny her :-)
Sist redigert av Freez91 den 14 mar 2011, 14:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av AJ »

Hei :vs Freez91 og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Tror ikke jeg skal begi meg inn på å mene så mye om disse førerkortklassene og når retten til å kjøre mellomklasse går over til å gjelde hele røkla, dvs. så stor sykkel du måtte ønske :P :p

Vet at flere her på MCsiden som har Ninja 250. Og de kommer nok på banen etter hvert med tips og erfaringer.

Lykke til med å følge drømmen - å bli motorsyklist :prf
Du har mye å glede deg til
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Onsløv »

Hei!

Tar du klasse A1, så kan du bare kjøre lette sykler opp til 125 kubikk.

Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for klasse A. Så kan du kjøre de tyngste syklene, når du blir 21.

-mvh-
Kristian

edit: endret alder da jeg skrev feil alder, sorry.
Sist redigert av Onsløv den 14 mar 2011, 12:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

Eg rekner med det er klasse A mellom tong mc du meiner.
For å få kjøre fulleffekt mc så er det enten å ha lappen i 2 år eller fyllt 21år, det er det som skjer først av de to som gjelder, så ja du går rett opp til tung når du fyller 21 :thumleft
Er det etter dina sesongen eller i neste år du fyller 21?

Brukeravatar
MC-FOLK
Innlegg: 44
Registrert: 10 mar 2011, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GS 1000G 1980

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av MC-FOLK »

Hei...
Skal du kjøpe mellomtung MC,så er det jo greit å forsikre seg om at den faktisk er mellomtung.
Det vil si: Max 25kw/34hk..Og at Forholdet effekt/egenvekt er max 0,16 kw/kg...
Ikke kjøp en ny mellomtung sykkel,dersom du bare har tenkt å bruke den i et år...Mye fint i mellomtung å få tak i brukt...Se f.eks Suzuki GSX R600...Denne fås i 34 hk versjon.. :jada:

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av SheDevil »

Velkommen Freez91 :vs

Det finnes et utall med sykler å velge mellom, så sånn sett må de vel prøves....

Regler for førerkortklassene finner du her:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +forerkort

Lykke til :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av MaxTron »

Hei :vs og velkommen Freez91

Når det gjlder sånne "hvilken sykkel passer for meg"-tråder er det bestandig lurt å opplyse hva slags budsjett du har. Hva er makspris du kan gå for??
Andre ting er hva du liker, hvilken sykkelsmak du har (ser ut som der er RRR-stilen som faller i smak??)
Hvor lang du er kan også være avgjørende for hvilke sykkler du blir komfortabel med.

Sånn i første omgang hadde æ villa anbefalt å gått for den 600'n du linka til siden du er 20 snart, og snart vil ha full effekt.
På den annen side er det IKKE sikkert det lønner seg, du MÅ sjekke opp hvor mye du må ut med i avgifter om ett års tid når du skal oppgradere.
Det sjekker du enklest her: http://toll.no/templates_TAD/ChangeVehi ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers er det definitivt lov til å grave og spørre, ingen spørsmål er for dumme :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Micke »

Hej
Jag ska också ta A-kortet i år; snackade med trafikskolan jag ska köra med på MC mässan och de planlägger att börja köra den 1a april.
Det som är bra att ha gjort färdigt innan du börjar att övningsköra är att ha tagit 1 timmes teorikurs på en körskola (kostar runt 1000 kr och är obligatoriskt) samt ta teoriprovet. För att plugga till teoriprovet använde jag dels boken, och testade mig själv på http://www.teoritentamen.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Beroende på området du bor i kan det också vara en bra idé att boka tid för uppkörningen så snart som möjligt, vad jag har hört så blir tiderna snabbt uppbokade när snön börjar att försvinna...

Vad gäller rekommendation till cykel överlämnar jag till veteranerna här på forumet.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

Er sykkelen 10år eller eldre koster det ikkje noke i avgifter å gjere den om til fulleffekt, men når det gjelder Suzuki sine så må det skiftast ECU for å få det godkjent og det kan koste nokre tusen, men 97 gsxr600 er vel kansje forgasser i og dermed enklare og billigare løysning? Hør med Erling Sande som er importøren av suzuki for det er han som var gjenom rettsaken om laveffekt greiene.

Ninja 250 er vel det beste kjøpet når det gjelder 34hk og den er nok sikkert lettare å selge igjen, men fordelen med 600cc og spesielt vist du fyller 21 før neste års sesongen er at den kan gjerast om til fulleffekt og i grunn så har du da fått en ny sykkel uten å måtte selge å kjøpe igjen en ny.
Men hør med forhandler og biltilsynet om kor lett/vanskelig og eventuelt kor mykje det koster å få omgjort fra 34hk til full før du kjøper 600cc og bruk linken til maxtron.

Lykke til med lappen og mc kjøp :thumleft


PS: Pris må du nok bere bruke det du finner på finn og samenligne.
Når det gjelder KM stand så har det alt å seie om korleis den er blit behandlet, en sykkel med lav km kan ha vore hardt behandlet og f.eks vore griseprylt med kald motor fra og til råne plassen og en med høg KM kan vere nesten så god som ny. Det betyr ikkje at en eldre med lav km er dårlig eller en med høg er bra,
Sist redigert av ZZR-Tom den 14 mar 2011, 17:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Globe »

Heisann Freez91 og velkommen til oss her på mcsiden.no :=D> :=D>

Spennende tider for deg....spennende tider \:D/
Hva gjelder de eksemplene du kommer med så regner jeg med at budsjettet ditt ligger på 40.000 +/- (Psst...Sjekk FORSIKRING...en fastkostnad du må ta høyde for ved sykkelvalg!)

Jeg hadde valgt Ninja...en sykkel JEG faktisk er litt svak for...og Ninja 250 ser jeg får masse positiv tilbakemelding som en god nybegynnersykkel...også er den knalltøff!!..synes jeg da (Huff...nå åpner jeg meg veldig til HUGG her fra medlem Dexter..men skitt au.) Jeg liker den ihvertfall :thumleft og tror den er et fornuftig valg gitt modellutvalget du legger opp til, så langt.

Skal virkelig bli spennende å følge deg i oppkjøring og valg av sykkel...for du har tenkt å holde oss oppdatert??? :[-o< ;e

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av MaxTron »

ZZR-Tom skrev:... men når det gjelder Suzuki sine så må det skiftast ECU for å få det godkjent og det kan koste nokre tusen,...
Hvilke modeller gjelder det??

En kompis kjøpte en 2007 eller muligens 2008 gsxr 600.
Han betalte for fulleffekt men siden han jobbet hos en Suzukiforhandler fikk han sykkelen urørt i kasse fra importøren.
Det var da en 34hk, forstod det sånn at ALLE var levert som 34hk fra fabrikk, han fikk instruks på mail om hva som måtte gjøres for å gjøre den om til fulleffekt. Det var ganske enkelt å klippe EN av alle de kablene som kommer ut av ECU-en, ingen bytting av ECU nødvendig!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Steinkastar »

Hei og velkommen Freez91.

Gleder meg til å høre hva du kjøper. Jeg hadde nok gått for en 600, så fjernet sperren når jeg fikk lappen på tung MC.

Suzukien som du kikker på er avgiftsfri, da den er eldre en 10 år (som ZZR-Tom forklarer). Uansett hva du velger, hør med forsikringseskapene også, greit å ha en viss peiling på hva de forskjellige MC`ne vil koste deg....Forsikringsselskapene kan bite hardt i "pungen" din hver mnd.


Lykke til!
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

MaxTron skrev:
ZZR-Tom skrev:... men når det gjelder Suzuki sine så må det skiftast ECU for å få det godkjent og det kan koste nokre tusen,...
Hvilke modeller gjelder det??

En kompis kjøpte en 2007 eller muligens 2008 gsxr 600.
Han betalte for fulleffekt men siden han jobbet hos en Suzukiforhandler fikk han sykkelen urørt i kasse fra importøren.
Det var da en 34hk, forstod det sånn at ALLE var levert som 34hk fra fabrikk, han fikk instruks på mail om hva som måtte gjøres for å gjøre den om til fulleffekt. Det var ganske enkelt å klippe EN av alle de kablene som kommer ut av ECU-en, ingen bytting av ECU nødvendig!!
Det er riktig at det er bere å klippe en kabel så blir den fulleffekt, men en får den ikkje godkjent som fulleffekt og for å få den godkjent så må det skiftast ECU.
Det er sansynligvis på grunn av at suzuki har valgt å strupe den ved ECU at det er sån fordi eg meiner at på f.eks kawasaki så er strupingen på gassveieren som forhindrer full rulle, der er det bere å skru av noke ned med veieren og vise sykkelen(evnt betale avgift) så skal den vist bli godkjent.
Men ikkje ta det eg skriver som den absolutte fakta, det her er meir meint som et OBS husk å sjekk før handel.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av MaxTron »

ZZR-Tom skrev:
MaxTron skrev:
ZZR-Tom skrev:... men når det gjelder Suzuki sine så må det skiftast ECU for å få det godkjent og det kan koste nokre tusen,...
Hvilke modeller gjelder det??

En kompis kjøpte en 2007 eller muligens 2008 gsxr 600.
Han betalte for fulleffekt men siden han jobbet hos en Suzukiforhandler fikk han sykkelen urørt i kasse fra importøren.
Det var da en 34hk, forstod det sånn at ALLE var levert som 34hk fra fabrikk, han fikk instruks på mail om hva som måtte gjøres for å gjøre den om til fulleffekt. Det var ganske enkelt å klippe EN av alle de kablene som kommer ut av ECU-en, ingen bytting av ECU nødvendig!!
Det er riktig at det er bere å klippe en kabel så blir den fulleffekt, men en får den ikkje godkjent som fulleffekt og for å få den godkjent så må det skiftast ECU.
Det er sansynligvis på grunn av at suzuki har valgt å strupe den ved ECU at det er sån fordi eg meiner at på f.eks kawasaki så er strupingen på gassveieren som forhindrer full rulle, der er det bere å skru av noke ned med veieren og vise sykkelen(evnt betale avgift) så skal den vist bli godkjent.
Men ikkje ta det eg skriver som den absolutte fakta, det her er meir meint som et OBS husk å sjekk før handel.
På R1 er det bare å koble en ledning til jord så forandrer man fra 106hk til fulleffekt.

Men helt enig, viktig å sjekke opp sånt så en ikke får uforutsette utgifter på flere tusen!!!

Også viktig å sjekke det med forsikring, yngre førere kan jo risikere forsikringer på både 30 og 50 000 i året har æ sett :oh
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

Mulig det er sån på yamaha, men Erling Sande var i retten fordi dei meinte han dreiv med avgifts svindel med dei 106hk sykklane(eller noke i den duren), han vant vel saken men etter det så blei det bestemt at ECU`n måtte skiftast, det er ett eller anne med serie nr til ECU`n om den er lave eller fulleffekt.
På Bike er det en gedigen tråd om det evnet og til og med redaksjonen tok kontakt med Erling Sande og biltilsynet.
Men 97 mod er vel vist eg ikkje tar heilt feil med forgasser? Og med forgasser så er det vel ikkje ECU?
Ring Erling Sande så får du nok vite alt du trenger, og når du har snakket med han så ringer du vegvesenet og kontrollerer at det er riktig.

Svar