HELT ny. trenger deres erfaringer!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Crinos »

Forsikring kan ødelegge drømmen for mange unge MC-sjåfører..
En ting er at man kjøper sykkelen man ønsker seg, en annen ting er at kaskoen koster det samme i året som du ga for sykkelen..

Helt sykt å dyrt enkelte sykler er å forsikre for de under 30-år...

For en del år siden fikk jeg tips om at Gjensidige var så rimelige på Harley forsikringer, så jeg hørte med dem.
30.000,- i året skulle de ha, uten å vite hva slags sykkel det var i det hele tatt... Problemet var at jeg var under 30 år, og da hadde dem ikke lyst til å forsikre meg, men de hadde ikke lov til å nekte meg, dermed var prisen så urimelig høy.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av KennethV »

Og prisen er endå dyrare når ein i tillegg er under 24 år.
Fullkasko er ikkje verdt prisen. Det lønner seg ikkje i det heile tatt når det gjeld ein mc til under 100k. Det samme gjeld forsåvidt bil og.
Men delkasko er ganske greit å ha, med tanke på tyveri.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av TrondA »

Det er jammen ikke rart Elolz er fornøyd med sin Ninja 250r. Sykkelen alene er god nok til å gjøre mange glade enten man bruker den som sportsykkel eller sportstourer. Bike har nylig gitt ut Bruktguide der sykkelen blir omtalt som liten sportsykkel. Også som dette innfrir sykkelen høye krav til kjøreegenskaper og underholdningsverdi.
Økonomisk er dette en vinner. Billig i innkjøp og billig i drift. Vannavkjølt motor dekket av kåper gir arbeidstid på verksted, men vedlikeholdsbehovet utover vanlig service er minimalt.
Jeg har et kjøremønster som tillater minstesatser i forsikring. Jeg betaler 1099 kroner for ansvar i Gjensidige.

Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

Woow! ikke dårlig. kanskje jeg bør gå for ninjaen after all :thumleft

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av KennethV »

Her har du ein test av Kawasaki 250R
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=213

Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

Har nettopp fått vite at jeg kan få ekstremt billig forsikring om jeg kjøper en sykkel som er fra 91 eller eldre. Delkasko på 1380 kr!
Kan også få en yamaha fzr 600 for 5000 i året.

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Gliciouz »

Hvor er disse forsikringene?
Det er sant at mange ikke forsikrer personer under 30. Og dette med 3 eller fler forsikringer hos samme selskap...osv...

Jeg var 26 ifjor da jeg først kjøpte sykkel...forsikring havnet hos Unison som beste alternativ.. 5304,-/år...gsx-r 750 1998...50%bonus...delkasko

Du finner nok kun et par fåtall selskaper som er villige til å forsikre deg....jeg slet ifjor...og prisforskjellene er EKSTREME.... Og med engang du går for en R sykkel, om det er det du ønsker...så skyter det også premien opp noe sykt....det sagt så er jeg fornøyd med min forsikring...

Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

Bilsport og MC spesialforsikring heter det.

http://www.bilsport-mc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

Noe spesielt jeg må tenke på når jeg kjøper en gammel sykkel?
Håper ikke det ofte er feil med gamle sykler?

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Svolp »

Syntes det er litt feil og si at det bare er et fåtall forsikringselskaper som vil forsikre unge folk.
Når jeg kjøpte min første store sykkel var jeg bare 21 år gammel, det var en Suzuki GSF650S.. Da begynte jeg på 20% siden bilen var registrert på min far.

Prisen lød på 10.000 kr hos Gjensidige full kasko. Ringe også IF, Frende og Storebrand. Alle ville ha meg som kunde. 2 år senere var jeg kommet ned i 6500kr hos samme selskap ved og servere en hvit løgner èn gang i året.
Nå er jeg 24 år og har kjøpt meg Kawasaki ZZR1400 og ringte 10 forskjellige forsikringselskaper, har kun 40% Dem jeg ringte til kan sees ca midt på denne sidenhttp://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &hilit=klp 9 stk ville ha meg som kunde men selvsagt med stor forskjell i pris.

Dyreste var 46.000kr og billigste 12.000kr.

Til deg Freez91 så foreslår jeg at du finner noen forskjellige motorsykler som du kunne tenke deg så RINGER du alle de forsikringselskapene som står i bloggen min. I tilegg kan du ta en titt her så har du egentlig hele rekka med forskjellige selskaper. Finn de bikene du kunne tenke deg start med ringerunden til forsikringselskapene.... Du vil bli overrasket! http://www.bike.no/forum/thread.php?t=23478

Lykke til.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Gliciouz »

Elolz skrev:Såvidt jeg har forstått må de gi deg et tilbud om ansvarsforsikring uansett. De kan ikke si nei, men istedenfor skrur de opp prisen til et latterlig nivå. Det er rene r-sykler som er problemet å forsikre som ung, som ZX6R, GSXR, CBRR, R6 etc. FZR, CBF, SV650 osv er myyye billigere.
Stemmer...

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Cbr »

Storebrand er billigst for meg med RR mc, men jeg må ha husforsikring hos de og da. Ikke regna på det ennå, å flytte kontra ikke. Har gjensidige nå å betalerundt 12.000.- med full kasko, har snart 60% bounus tror jeg. Hos storebrand kan jeg komme ner på 6-7 tusen med full kasko.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

IF på ZZR14 skulle ha 9500kr mot Gjensidige på 10500kr men Gjensidige var 2000kr billigare på total pakken en en IF på bil,mc og reise.
Det enklaste og minst tidkrevande er å fylle ut et skjema med det en har å forsikre så detaljert så muli og sende det rundt på mail.
Er et ork å ringe rundt å repeter det samme oppatt å oppatt å oppatt *mas

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Kawasaki »

Fikk tlf fra IF her om dagen,hvor han påstod han skulle konkurrere med hvem som helst når det gjaldt forsikring. Jeg lot han jabbe en liten time,noe han var god til. Det endte opp med at jeg ba han om å sende meg et skriftlig tilbud på mail.

ZX'en skulle han ha 871 kroner for,75%bonus og kun ansvar, xt'en skulle han ha 576 for samme bonus, Yamaha scooteren til jentungen skulle dem ha 881 for. Den var faktisk den dyreste.

Vil jo si at de prisene ikke var så verst,men dem priset seg noe ut på hus og bil.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Onsløv »

Prøv frende, sparte 5000,- på 3 kjøretøy.

Svar