Honda CBR250R

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Honda CBR250R

Legg inn av TrondA »

Hyosung GT250R og Kawasaki Ninja 250R har fått en verdig konkurrent.

Dreiemomentet i Honda vil oppleves sterkere enn i konkurrentene siden den har ensylindret motor. Ved normal bruk i norske hastigheter, vil de færreste plages av toppeffekt på bare 26 hester.
Flottere instrumentering enn Ninja 250R. Bedre plass til passasjer på skikkelig baksete, vil også få mer komfortabel knevinkel. Lettere vekt og lavere bensinforbruk enn Hyosung og Kawasaki. Honda-garanti. Forventet pris; 60.000 kroner pluss lev.omk.

Største fordel sammenliknet med 250-konkurrentene; ABS bremser!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Gammelgutt

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Gammelgutt »

Dreiemomentet på Hyosungen er visstnok 22,7 nm. Jeg har kjørt, tidlig en søndags morgen, fra Sandvika- Drammen- Kongsberg- Notodden- Hjartdal på femte gir (høyeste gir) . Giret ikke en eneste gang på turen, og jeg veier 125 brutto medistertonn men full påkledning. :bananas

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBR250R

Legg inn av AJ »

Ser riktig snasen ut den CBR250R'en der, gitt :janikk
Potta ødelegger litt av det gode helhetsinntrykket, men slik er jo virkeligheten blitt; støydempingskravene krever plass som igjen krever mye av designet.
Er ikke helt sikker på om Honda har lykkes så godt i dette tilfellet...

Virker for øvrig som at italienerne fortsatt er flinkest i klassen når det gjelder eksos-estetikken - på design såvel som på lydsiden.
I hvert på tyngre MC'er...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBR250R

Legg inn av AJ »

Denne KTM'en er også en spennende nyhet:
KTM250.JPG
Mer å lese her:
http://www.mc-avisa.no/381111/?tx_ttnew ... 8d6c2d86e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Pollti »

Det står KTM 250 på bildet men den avbildede modellen er en 125.
Det er høyst usikkert om noen av disse Limited Edition Dukene kommer til Norge AJ. Å kommunisere med KTM forhandlerene er litt tregt for å si det pent. Prisanslagene for 125 Duke varierer fra 43 000 til 60 000 pluss og de vet fremdeles ikke når de kommer. KTM burde legge seg nærmere 43 enn 60 tror jeg. Da blir dette en salgssuksess selv med 2T motor,125 ccm og 15 hk.
KTM 125 Duke produseres i India og de har en fulleffekter også. På hele 20 hk . Etter hva jeg forstår er 125 Duke allerede i salg i India under navnet Bajaj eller KTM Bajaj. Er litt vanskelig å bli klok på akkurat hva de holder på med angående 125 Duke. I India sier ryktene at en 250 kommer også i løpet av 2011 men sist jeg sjekket på nettet så var det ingenting å finne om den så hva de sier fra Østerike er hyggelig. På indiske forum snakkes det om 200 og 350 også men det tror jeg må bare være for det indiske markedet ? 250 modellen får ingen ovasjoner der.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Honda CBR250R

Legg inn av TrondA »

Gammelgutt klarer ting med sin Hyosung ikke mange andre vil ta etter. Jeg har i alle fall ingen planer om å kopiere bedriften med min Kawa 250R. Det er åpenbart at en liten V2 som sitter i Hyosung også er fleksibel og tøyelig i kraftutviklingen! Når Honda oppgir dreiemomentet på papir, handler det om nesten 23 Nm allerede ved 7000 o/min. Dermed vil den oppleves marginalt sterkere enn tosylindrede konkurrenter i lavere hastigheter. I motorveitempo må den gi tapt også fordi effekten er merkbart lavere. Honda vil også lage sterkere og mer lavfrekvente vibrasjoner i styret og fothvilere på endunkers vis.
Likevel;
For lettvektstourere med et rolig kjøremønster, er det nesten uinteressant hva slags motor som sitter i sykkelen. Det er de praktiske egenskapene som har betydning. Honda og Kawasaki har en meget oppreist, "voksen" kjørestilling, der spesielt Honda åpner for førere lenger enn 180cm. Hyosung GT250R er en gateracer i miniatyr der sittestillingen er svært framoverlent.

KJEMPEBRA at Honda kom med denne lille sykkelen! Vi fikk ikke VTR250, men CBR250R fortjener en plass i markedet!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Honda CBR250R

Legg inn av ejs »

TrondA skrev: Dermed vil den oppleves marginalt sterkere enn tosylindrede konkurrenter i lavere hastigheter. I
Hvorfor det ??

Det er vel ikke noen regel som sier at man skal ha lavest mulig turtall når man trenger krefter.
Bruke girpedalen ??

:mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Honda CBR250R

Legg inn av TrondA »

Merk; Nå har vi havnet i en diskusjon om de marginale forskjeller - en og to sylindre med bare 250cc samlet sylindervolum.

En sylinder med stort slag og stort forbrenningskammer vil normalt gi høyere dreiemoment på lavt turtall enn tilsvarende motor med flere sylindre med samme samlet sylindervolum. For å utjevne vibrasjoner, monteres tyngre svinghjul som gir mer masse i bevegelse. Det gir "tyngdekraft", men lavere effekt. Endunkere gir seg tidligere i turtallsregistrert. Derfor lavere toppeffekt.
Unntaket er overkvadratiske motorer der borring er bredere enn slaget er stort. Her får vi motorsykler som tildels gir i pose og sekk; både høye turtall og jevnt, høyt dreiemoment. Honda CBR250R er kraftig overkvadratisk med 76mm borring og bare 55mm slaglengde! Det åpner for raske turtallsforandringer og "høye" ytelser; 26 hester på utgående aksel. Maks turtall er imidlertid mye lavere enn f.eks. Kawasaki Ninja 250R med sine 33 hester ved 11.200 o/min.
På små motorer er dreiemomentkurven kritisk. Det er ikke behagelig å balansere på en smal effektkurve på høye turtall ala trimmet totakter. Sånt passer best for de tøffe gutta på bane... For å slippe å gire så mye, prioriteres dreiemoment mye høyere enn effekt - også i større motorsykler.

Gammelgutt

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Gammelgutt »

Honda burde vel også vurdere å lage en 250 Varadero, men den ville vel bli for dyr.

Har sett på nettet at Yamaha leverer en YBR 250.
Sist redigert av Gammelgutt den 28 des 2010, 21:36, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda CBR250R

Legg inn av ArcticTiger »

Skulle jeg brukt kr. 40-60.000 på sykkel, så vill jeg heller kjøpt en pent brukt, med lav kmstand, 500, 600 eller større istedet for en ny 250. "Mer sykkel" for penga syns jeg. Det samme gjelder om det skulle være mellomklasse eller fulleffekt.

Og foresten, -98 Tigern (900 ccm) kosta jo ikke så veldig mye mer, med 14.000 km på tellern. Bruker 0,42 l på mila og er stø som fjell å kjøre.
Sist redigert av ArcticTiger den 28 des 2010, 21:37, redigert 1 gang totalt.

Pollti

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Pollti »

Å nei Artic ! Bruker gjerne penger på SMK jeg og 43 K er OK for en ny en. Men over det beveger jeg meg i bruktmarkedet.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Rottenikken »

YBR 250


Vet du om den blir tatt inn i Norge?
Veien er viktigere enn målet.

Gammelgutt

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Gammelgutt »

Rottenikken skrev:YBR 250


Vet du om den blir tatt inn i Norge?
Nei, den selges ikke i her.

Gammelgutt

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Gammelgutt »

TrondA skrev: Hyosung GT250R er en gateracer i miniatyr der sittestillingen er svært framoverlent.
Men Hyosung gt 250 uten R er en nakensykkel med rimelig oppreist sittestilling. Jeg har prøvekjørt R-utgaven, 28 kilometer var mer enn nok. Da var jeg helt stiv i nakken, styret var jo så lavt at jeg lå på tanken.

Hadde Kawasaki hatt en nakenutgave av tofemyien så hadde jeg kanskje vurdert den i stedet.

Pollti

Re: Honda CBR250R

Legg inn av Pollti »

Fikk denne på mail fra en SMK fanatiker i England da jeg ba om å bli oppdatert om KTM 125/250 Duke. Trimming er visst planlagt virker det som ?

125 engine bottom end is almost identical to the 250SXF motor which is identical to the new 350SXF. Meaning an engine swap with the 50bhp 350 should be very easy indeed. That would be fun!

Svar