Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av Hosse »

Kjøpte plutselig et brukt Mivv GP Carbon (mener jeg at det heter) til en Yamaha MT125. Det fulgte ikke med noen papirer på anlegget som ev kan brukes på biltilsynet. DB killer sitter på plass, men ser etter demontering at det mangler katalysator. Katalysator har jeg funnet på Motorleaks tror jeg: https://www.motorleaks.no/products/6342 ... 125cc.aspx

Er det mulig å få dette anlegget godkjent med katalysator og medfølgende dokumentasjon, til tross for at jeg ikke har dokumentasjon på selve anlegget? Hvis jeg får tak i all dokumentasjon til anlegg og katalysator, vil det da være mulig å få godkjent eller er dette et av anleggene som er vanskelig å få godkjent?

På forhånd takk!:-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av kjellv »

Det korte svaret er JA.
De fleste mc-forhandlere her i landet kan skaffe både kat og papirer til MIVV fra Norsk importør (grossist) SPS. Men kjøper du kat fra en eller annen nettbutikk er det ikke så sikkert at din nærmeste forhandler gidder ta seg bryet å skaffe deg papirer på anlegget..

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av Hosse »

@kjellv: Aha, det var et godt tips! Da må jeg jakte en forhandler av Mivv i Oslo/Bærum da og bestille kat der og håpe de kan stille med all dokumentasjon:-) Takk!

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av Erik_B70 »

kjellv skrev: 27 okt 2021, 23:13 Det korte svaret er JA.
De fleste mc-forhandlere her i landet kan skaffe både kat og papirer til MIVV fra Norsk importør (grossist) SPS. Men kjøper du kat fra en eller annen nettbutikk er det ikke så sikkert at din nærmeste forhandler gidder ta seg bryet å skaffe deg papirer på anlegget..
Ikke nødvendigvis. Det må fremdeles være under grenseverdier for standstøy. Dette har jeg erfart kan by på utfordringer på anlegg som er brukt en stund. Sannsynligvis pga. forringelse av dempevatt i potta etter en tids bruk.

Jeg prøvde dette på tilsvarende anlegg på YZF R125 i vår. Forskriftsmessig montert med katalysator og DB killer . Samt papirer fra Mivv.

Støymåling på trafikkstajon viste 93 DB , og dermed ikke godkjent, da typeskilt på YZF R125 fra 2012 sier max. 86 DB.
Papirene var i følge kontrollør ingenting verdt, så lenge støymålingen viser høyere verdi enn tillatt. Han antydet en "uskreven regel" på at de tillater opp til 5 DB over angitt verdi.
Vi kunne nok prøvd videre for å få dette til, men valgte å sette tilbake originalt anlegg,og fikk mer behagelig lyd, og en raskere sykkel på kjøpet.


På nyere MT 125 mener jeg det er angitt et høyere tall enn 86 på typeskiltet , så det mulig godkjenning vil bli enklere her . Dette kan nok @Kjellv bekrefte eller avkrefte.

Papirer får du ved å sende mail til moto@mivv.it og oppgi sykkeltype og nummeret så er stemplet på potta. Jeg fikk papirene en en halvtime etter jeg sendte mail :thumleft

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av Hosse »

@Erik_B70: Takk for info!
Da sender jeg en epost til Mivv nå😅

En par til spørsmål hvis dere gidder:
- Trenger jeg noen for for dokumentasjon på selve katalysatoren? Biltilsynet kan jo ikke se denne etter st den er montert, så litt spent på hvordan det virker..
- Sykkelen må da vises på biltilsynet med anlegget på. Hva skjer hvis jeg blir stoppet i kontroll på veien?
- Sånn generelt. Hvis ikke anlegget gir sykkelen mer enn 15hk, hva slags straff/effekt får jeg ved å kjøre uten katalysator og godkjenning i vognkortet?
- Noen som vet hvor dette nummer står på potten til Mivv? Har fortsatt ikke funnet det🤔

På forhånd takk!

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av Erik_B70 »

På vår potte stod nummeret på undersiden, helt bakerst på potta .
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Får jeg godkjent et brukt Mivv GP anlegg til MT125?

Legg inn av Hosse »

@Erik_B70: Takk! OK, da burde det være det på min også. Jeg ser at mitt anlegg er sort på endestussene. Tviler på at dette er originalt. Sikkert forrige eier som lakkert det sort. For prøve å fjerne fargen under DB killeren og håpe at jeg ser noen tall der.

Epost er sendt til Mivv, så kanskje de klarer å se dette ut fra bildene ellers:-)

Svar