Lett mc på motorvei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

Høres ut som en god plan :)

Jeg har sett flere Youtubevideoer av folk som prøver å presse 125-kubikkeren sin opp mot 130km/t. Min konklusjon når jeg ser dette er at å kalle dette toppfart blir feil. Man må regne med både medvind, hjemlengsel og det som bedre er for at den skal klare dette ser det ut til. Men rundt 90-100km/t ser det jo ut til at man kan ligge over lenger tid.

Som sagt vet jeg lite om hvor skadelig det er for en 125cc og ligge nær toppfarten over lenger tid av gangen. Men det er vel kanskje ingen hemmelighet at slitasjen er større.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 02:35 Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Å kjøre motorvei er det kjipeste alternativet uansett cc.

Har vanskelig å tro at kostnadene blir større enn bil. Har aldri hatt lett-MC så vet ikke. Men vegavgift må være mindre, null bompenger, mindre forbruk av drivstoff. Så er det dekk, det må da holde 20k på en lett motorsykkel så maks 1 gang i året? Også service forøvrig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 17 sep 2020, 00:25
Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 02:35 Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Å kjøre motorvei er det kjipeste alternativet uansett cc.

Har vanskelig å tro at kostnadene blir større enn bil. Har aldri hatt lett-MC så vet ikke. Men vegavgift må være mindre, null bompenger, mindre forbruk av drivstoff. Så er det dekk, det må da holde 20k på en lett motorsykkel så maks 1 gang i året? Også service forøvrig.
Kommer selvsagt ann på hvor mye man kjører. Men de første årene kjørte jeg 20k km. i året. Det betyr 2x servicer og minst to dekkbytter pr. År. Bompengebesparelsen er et godt poeng dog.

Min erfaring er at det vertfall ikke er noe billigere. Men det blir jo en hobby og hobby koster. Så kanskje ikke pengeaspektet er like relevant uansett.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

2 dekkbytte på 20k? Da hadde du en mye tyngre sykkel enn 125cc :mc5

Lurer på hvor langt en lett-MC kommer på et par dekk.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 17 sep 2020, 00:57
FreewheelBurning skrev: 17 sep 2020, 00:25
Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 02:35 Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Å kjøre motorvei er det kjipeste alternativet uansett cc.

Har vanskelig å tro at kostnadene blir større enn bil. Har aldri hatt lett-MC så vet ikke. Men vegavgift må være mindre, null bompenger, mindre forbruk av drivstoff. Så er det dekk, det må da holde 20k på en lett motorsykkel så maks 1 gang i året? Også service forøvrig.
Kommer selvsagt ann på hvor mye man kjører. Men de første årene kjørte jeg 20k km. i året. Det betyr 2x servicer og minst to dekkbytter pr. År. Bompengebesparelsen er et godt poeng dog.

Min erfaring er at det vertfall ikke er noe billigere. Men det blir jo en hobby og hobby koster. Så kanskje ikke pengeaspektet er like relevant uansett.
Du må huske på at sykkelvekt har enorm påvirkning på dekkslitasje, sammen med førervekt, fart, kjøremønster og hjulstørrelse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

Joa, mulig det. Men sønnen til sjefen min kjørte en Yamha MT125 som han kjøpte klin ny og nåår han solgte sykkelen når den hadde gått 11.000km. var dekkene helt utslitt. Han var 16 år og brukte den kun til skolependling i Oslo stort sett.

Så jeg klarer ikke helt å se for meg at det er voldsomme forskjeller her. Selv om det sikkert er noe. På de 11.000km. hadde han brukt totalt 6.000 kroner på service (førstegangsservice og vanlig service). Ett sett nye dekk koster vel også fort 3.000 kroner + omlegg hvis han skule kjøpt det. Så ca. 10.000 kroner på litt over ett år. Sykkelen kostet vel rundt 50k ny.

At en motorsykkel bruker mindre suppe enn en moderne bil i dag tror jeg ikke. Forskjellene der er så og si ubetydelige. Kanskje en 125cc bruker mindre, men når den går på full guffe, så tviler jeg..... Mulig jeg tar feil der.

Uansett så velger man jo ikke en 125cc for å spare penger uansett. Skal man ta med kjøreutstyr, kostnadene av å ta lappen etc. så baller det fort på seg.

Til sammenligning har vår Golf gått 42.000km. og vi har kun hatt en service på denne som kostet 3.200 kroner. Dekkene trenger ikke å byttes ennå.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 17 sep 2020, 04:32 At en motorsykkel bruker mindre suppe enn en moderne bil i dag tror jeg ikke. Forskjellene der er så og si ubetydelige. Kanskje en 125cc bruker mindre, men når den går på full guffe, så tviler jeg..... Mulig jeg tar feil der.
Hvis det er bensin du mener med suppe, så kan jeg absolutt bekrefte at en 125cc sykkel bruker langt mindre enn en bil. Feks en Honda C125 Super Cub ligger på 55 km kjøring per liter bensin, Yamaha YS125 som ble snakket om tidligere i tråden omtrent 46 km per liter. Dette i følge Fuelly som sporer hvor mye bensin biler og motorsykler faktisk bruker, heller enn produsentenes egne nummer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

Okay. Men som nevnt så tror jeg ikke det er noe billigere å kjøre motorsykkel i det lange løp. Vertfall ikke så mye billigere at det bør legges til grunn for å kjøre sykkel.

men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:Okay. Men som nevnt så tror jeg ikke det er noe billigere å kjøre motorsykkel i det lange løp. Vertfall ikke så mye billigere at det bør legges til grunn for å kjøre sykkel.

men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)
Vel du glemmer at trådstarter er 17, vanskelig å få lappen på bil da... Det andre er forsikringskostnad på bil, helt vanvittig for en 18 åring, husker jeg fikk tilbud på ansvarsforsikring som 18 åring på en Ford focus 2001 modell til mellom 12-18k i året...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 17 sep 2020, 09:37
Bjerknez skrev:Okay. Men som nevnt så tror jeg ikke det er noe billigere å kjøre motorsykkel i det lange løp. Vertfall ikke så mye billigere at det bør legges til grunn for å kjøre sykkel.

men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)
Vel du glemmer at trådstarter er 17, vanskelig å få lappen på bil da... Det andre er forsikringskostnad på bil, helt vanvittig for en 18 åring, husker jeg fikk tilbud på ansvarsforsikring som 18 åring på en Ford focus 2001 modell til mellom 12-18k i året...
Mulig jeg glemte det i farten ja. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det kan det være mange grunner til å ta lett MC lappen. Men økonomisk vil det vel ikke bli. Uten at jeg sier det er viktig for de fleste.

20-30k for lappen, 10k i kjøreutstyr, ca. 50k for sykkel og 10.000kr. i dekk/service det første året hvis man kjører 10.000km. (ca.)

Når to år er gått, må man sikkert ut med en del tusen til til førerkort klasse B også.

Det vil nok lønne seg å ta bussen, for å si det sånn, men hva er vel gøy med det :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

Vil tippe lønnsomhet går omtrent i denne rekkefølgen: sykkel, buss, moped, lett-mc, tog, bil / mc, ferje, fly, taxi?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av mekkern »

Jeg og guttungen kjørte 40000 med hyosung 125. Gikk ett sett dekk og årlig oljeskift.
Ellers ble det kun brukt penger på bensin. Ved normal kjøring gikk den på 0,3 på mila og rundt 0.45 ved konstant 500 inn på rødfeltet Lier-Svinesund-Lier på E6
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

40000km er imponerende på ett sett dekk! Trodde ikke det var så mye, men regnet med det ville være minst 20k+.

Det er ikke økonomisk med noe sertifikat eller kjøp av kjøretøy. Alt bør være billigere med lett-mc enn bil, kanskje bortsett fra hyppigere service intervaller? Men service på lett-mc skal uansett være billigere enn bil og tung-mc?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av mekkern »

Det gikk ca 15k på det som satt på og var ikke utslitt dwt jeg monterte når vi solgte.
Kun oljeskift på 40000km ikke noe annen motorservice
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

40k oljeintervall? :O

Svar