Lett mc på motorvei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av mekkern »

Nei 3 skift med filter men ingen ventiljustering eller annet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av MaGr »

Jeg føler for å synse litt her jeg også, siden jeg har tvillinger på 17 år med hver sin YZF R125 på 2. sesong.
Nå er min/vår erfaring basert på "R" sykkel.

Lett MC på motorvei er ikke noe problem, du holder lett fartsgrensa og du har fortsatt mer å gi.
Før du legger ut på langtur mener jeg det er viktig at du er godt kjent med sykkelen, og har noen timer i bak styret.

Noen mener de er for lette og ustabile. Jeg tror ikke de har prøvd en relativt moderne 125 type R i denne situasjonen.
Klart den er lettere enn en tung sykkel, men ustabil, nei.
De fleste her har nok erfart at når du skal kjøre forbi ett vogntog så skaper denne masse turbulens,
og det er litt ekkelt, du må bare være oppmerksom på det, du blir ikke blåst av veien.
Når du føler deg trygg på sykkelen, er heller ikke køkjøring noe problem. Jeg tenker her på slik som inn/ut av Oslo i rushtrafikk med 2 felt. Du smyger deg lettere igjennom med en liten sykkel enn en tung og stor.
Ligger du pent og pyntelig i fila, så er det ikke noe annerledes enn med hvilken som helst annen MC.

Bjerknz hevder at en lett MC er dyrere å ha enn en bil, han om det.
Hadde det vært riktig, så måtte jeg ha hatt direktørlønn. ;)

Du har et budsjett på 20K, da sikter du deg ikke inn på en ny sykkel hvor du må ta service på verksted for å opprettholde garanti.
Da har du en gylden anledning til å lære deg å ta dette selv.
Oljeskift en gang i året (1 liter + filter på YZF R)
Bremsevæske og kjølevæske, kanskje aldri mens du er eier av den, men gjør det gjerne for å lære.
Sjekk, og kanskje skifte bremseklosser, som heller ikke er noe hokus pokus.
Passer du på at kjede og drev er i god stand på sykkelen du kjøper, så er ikke det noe tema. Pass bare på å vedlikeholde det med vask og olje.
Skifte av dekk er kanskje den største utgiften, men er økonomien viktig så kjøp dekk på f.eks dekkonline og studer noen filmklipp på youtube, så fikser du det også.
Så har vi forsikring da, denne kan bli dyr. Vi valgte å registrere på mora. Hun har meget gunstig forsikring hos Jernbanen.

Kjør på, og oppgrader til A2 når den tiden kommer :twothumbs:

Den største faren her er at du blir bitt av MC-basillen, og det kan være farlig og avhengighetsskapende :lol
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

MaGr skrev: 18 sep 2020, 12:11 Jeg føler for å synse litt her jeg også, siden jeg har tvillinger på 17 år med hver sin YZF R125 på 2. sesong.
Nå er min/vår erfaring basert på "R" sykkel.

Lett MC på motorvei er ikke noe problem, du holder lett fartsgrensa og du har fortsatt mer å gi.
Før du legger ut på langtur mener jeg det er viktig at du er godt kjent med sykkelen, og har noen timer i bak styret.

Noen mener de er for lette og ustabile. Jeg tror ikke de har prøvd en relativt moderne 125 type R i denne situasjonen.
Klart den er lettere enn en tung sykkel, men ustabil, nei.
De fleste her har nok erfart at når du skal kjøre forbi ett vogntog så skaper denne masse turbulens,
og det er litt ekkelt, du må bare være oppmerksom på det, du blir ikke blåst av veien.
Når du føler deg trygg på sykkelen, er heller ikke køkjøring noe problem. Jeg tenker her på slik som inn/ut av Oslo i rushtrafikk med 2 felt. Du smyger deg lettere igjennom med en liten sykkel enn en tung og stor.
Ligger du pent og pyntelig i fila, så er det ikke noe annerledes enn med hvilken som helst annen MC.

Bjerknz hevder at en lett MC er dyrere å ha enn en bil, han om det.
Hadde det vært riktig, så måtte jeg ha hatt direktørlønn. ;)

Du har et budsjett på 20K, da sikter du deg ikke inn på en ny sykkel hvor du må ta service på verksted for å opprettholde garanti.
Da har du en gylden anledning til å lære deg å ta dette selv.
Oljeskift en gang i året (1 liter + filter på YZF R)
Bremsevæske og kjølevæske, kanskje aldri mens du er eier av den, men gjør det gjerne for å lære.
Sjekk, og kanskje skifte bremseklosser, som heller ikke er noe hokus pokus.
Passer du på at kjede og drev er i god stand på sykkelen du kjøper, så er ikke det noe tema. Pass bare på å vedlikeholde det med vask og olje.
Skifte av dekk er kanskje den største utgiften, men er økonomien viktig så kjøp dekk på f.eks dekkonline og studer noen filmklipp på youtube, så fikser du det også.
Så har vi forsikring da, denne kan bli dyr. Vi valgte å registrere på mora. Hun har meget gunstig forsikring hos Jernbanen.

Kjør på, og oppgrader til A2 når den tiden kommer :twothumbs:

Den største faren her er at du blir bitt av MC-basillen, og det kan være farlig og avhengighetsskapende :lol
Mulig du har en ganske dyr bil som drar opp :)

På den annen side så setter man vel ikke sykkelen på service bare for å beholde garanti. Det er jo en grunn til at sykkelen skal på service. Det er ikke bare oljeskift som blir utført der. Så service bør man ta på sykkelen okke som. Dekkene slites også like fort om sykkelen er gammel eller ny.

Men som tidligere nevnt, ingenting er umulig. Det har jeg aldri sagt. Jeg sier bare at lett MC på E6 må være det jeg higer etter aller minst. Greit for å komme seg fort frem, men med en 125cc ville jeg nok funnet andre veier.

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av MaGr »

Nei, V70’n min fra 2001 har nok lavere verdi enn TS sitt MC budsjett, men den er mye dyrere å drifte enn en MC. Slitasje oppstår i hjuloppheng, forstilling, sommer og vinterdekk, turbo er heller ikke evigvarende, AC kompressor, dynamo, you name it.

Jeg sier ikke at en sykkel ikke trenger service, men det er unødvendig dyrt å sette den på verksted når du enkelt kan lære deg å gjøre det selv.

Selvfølgelig higer hverken du eller jeg etter en 125 Vi er gamle nok til å ha stemplet A i løyva vår. Det er heller ikke interessant for TS. Han spør om det er greit å kjøre 125 på motorvei til Sverige og til Vestlandet. Jada, han kan vente til han kan kjøre bil eller større MC, men kjøper han seg lett sykkel nå, noe jeg håper han gjør, så ser ikke jeg problemet med å kjøre på motorvei.

Javisst Bjerknz, jeg er helt enig i at mindre veier med god asfalt har mye mere gøy-faktor, noe nye sjafører også vil oppdage 😊
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

MaGr skrev: 18 sep 2020, 12:11 Bjerknz hevder at en lett MC
Bjerkes har en del meninger om diverse sykler, men av og til lurer jeg på om Bjerknes noensinne har kjørt en sykkel under 1000cc. 🤔 Mistenker nesten at han kjørte rundt på en 1600cc Harley Davidson trehjulssykkel som toåring. 😋

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Speedo »

Jeg hadde Honda Shadow 125 da jeg var 16. Hata med hele sjela å kjøre langt på motorvei. De få gangene jeg gadd å bry meg på E18 var på vei til hytta som tok ca. 1,5 timer, men valgte som regel småveiene. Det tok ofte dobbelt så lang tid men var verdt det. Å ligge i 90 i 10k rpm var ikke særlig gøy. Man har heller ikke noe å gå på hva gjelder forbikjøringer o.l. Måtte ofte bruke krabbefeltet opp Lierbakken på E18. Personlig synes jeg motorvei går fint hvis avstanden er under 5 mil eller veier med hastigheter under 90.

Altså det er ikke for å skremme deg fra Lett MC, men hovedargumentet for å kjøpe Lett MC burde ikke være for å pendle langt på motorvei, men fordi man synes det er gøy, ha det som et praktisk fremkomstmiddel og gjerne fordi man kunne tenke seg å kjøre opp til tung senere. Kan tross alt gå opp til A2 etter kun 2 år :twothumbs:
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Svar