Overtale foreldre til å få lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av TheGinger »

Eg trur eg har gitt opp å prøve og overtale foreldrene mine, men eg trur nok eg vil ha meg motorsykkel når eg vert eldre.

Takk for alle svar!

Ps: Det er berre å fortsette å skrive på emnet, i tilfelle nokon andre lurar på det samme.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 13 aug 2020, 19:16 Eg trur eg har gitt opp å prøve og overtale foreldrene mine, men eg trur nok eg vil ha meg motorsykkel når eg vert eldre.

Takk for alle svar!

Ps: Det er berre å fortsette å skrive på emnet, i tilfelle nokon andre lurar på det samme.
Drømmer er absolutt noe man bør ta vare på, gi god næring og ikke minst strekke seg etter :) .
Én dag blir det sikkert skikkelig motorsykkel på deg!
Gi ikke slipp på den drømmen!
Du har mye å glede deg til :yahoo !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg gikk over fra moped til bil som 18-åring, brukte mopeden om jeg skulle noe i byn feks. En periode. Så fikk jeg firmabil året etter. Da var det stopp. Da jeg var 26 var jeg imidlertid ferdig på universitetet og ønsket å gi meg selv en påskjønnelse. Det var egentlig en veldig fin ting. Jeg har hatt bare glede av det. Men jeg kan ikke si at jeg lengtet etter å få kommet meg på motorsykkel, var mer av praktiske årsaker. Livet går videre og løpet er ikke kjørt!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Moped hadde vert mye morsommere hvis man lovlig kunne kjørt i 60km/t. Med dagens regler og krav til at den ikke går fortere enn 45km/t føler jeg det blir for snevert. Når man ikke lovlig kan holde følge med annen trafikk i bykjerner så blir man en flaskehals i trafikken å det merker man godt.

Jeg brydde meg ikke noe om dette når jeg var 16 år mener jeg å huske, men da hadde jeg jo ikke noen trafikal erfaring med bil og annet heller. Men i dag synes jeg moped bare blir for kjipt, hvis man skal gjøre dette på lovlig vis. Jeg trimmer jo ikke en moped og risikrerer bøter når jeg har en MC stående. Det er vertfall ren idioti.

Men jeg forstår dem som kjører Tempo og kjører moped for det det er og trives med det. Det finnes flere slike klubber i Norge hvor voksne mennesker fullt vitende kjører rundt på moped og arrangerer treff etc. . "Stram Wire" er navnet på en av dem.

Men som fremkomstmiddel og brukskjøretøy er moped bare veldig kjipt. Såpass kjipt at jeg faktisk foretrekker å sykle med morsan sin EL-sykkel (med kurv). Ja, det er faktisk helt sant :)
IMG_2910.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av KiMedic »

Nå skal ikke jeg oppfordre til å trosse foreldre sine meninger og standpunkt. Men strengt tatt kan du vel bare ta lett lappen uten noe samtykke fra foresatte?

Skjønner de er redd for deg og at de vil hindre deg i å ta risikoen ved å kjøre mc. Men det handler om å minimere risikoen så godt man kan. Kjøre forsvarlig, gå ut i fra at ingen ser deg i hvert kryss, bruke besyttelse/kjøreklær. Å ikke tøffe seg å være bajas på uegnet sted.

Man kan kveste seg greit på mange andre måter også, som man ikke har kontroll over.

Er det en spesiell grunn til at de absolutt ikke ønsker deg på 2 hjul? opplevd ulykke i nær familie feks? Husker at muttern og bestemor ikke vær særlig begeistret over at jeg skulle kjøre mc/moped som ung. Men de likte ikke at vi dro å bada alene uten voksne heller. Å hvis noen snakket om båt fikk de helt panikk..De var heller ikke båtfolk og visste lite om sjølivet. eneste forholdet de hadde til båt og mc var alle oppslag om ulykker i media.

Ikke så lett for en 15 åring å argumentere mot voksne/foreldre. mitt tips er å ikke blande inn ulykker og statistikk. Da blir det fort eneste fokuset..Mye som er farlig i livet! Mc kan være farlig, men det kan jaggu mye annet også!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av TheGinger »

KiMedic skrev: 14 aug 2020, 12:05 Nå skal ikke jeg oppfordre til å trosse foreldre sine meninger og standpunkt. Men strengt tatt kan du vel bare ta lett lappen uten noe samtykke fra foresatte?

Er det en spesiell grunn til at de absolutt ikke ønsker deg på 2 hjul? opplevd ulykke i nær familie feks? Husker at muttern og bestemor ikke vær særlig begeistret over at jeg skulle kjøre mc/moped som ung. Men de likte ikke at vi dro å bada alene uten voksne heller. Å hvis noen snakket om båt fikk de helt panikk..De var heller ikke båtfolk og visste lite om sjølivet. eneste forholdet de hadde til båt og mc var alle oppslag om ulykker i media.
Nei, ein må ha med underskrift frå foreldre når ein skal til trafikkskulen.


Ein av dei mange onklane mine har velta, men var heldig. Det er først og fremst i nyheitene dei ser ulykker og slikt.

Mutter seier at det ikkje er lov til å kjøre båt aleine med oss, men det går heilt fint å kjøre 60hk på båten med fattern på sida.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av FredrikE24 »

Er du over 16 og har bestått båtførerprøven kan du vel føre hva som helst opp til 49fot. Slik var det hvertfall før.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Geiroe »

TheGinger skrev: 14 aug 2020, 14:00 Ein av dei mange onklane mine har velta, men var heldig. Det er først og fremst i nyheitene dei ser ulykker og slikt.
Sønn min tok lappen på tung ifjor høst, i april var han uheldig og kjørte på et rådyr, og sykkelen ble vraket, men han var like hel. Heldigvis hadde han fullt kjøreutstyr, og alt ble dekket av forsikringen. Jeg var med han og kjøpte "ny" sykkel av samme type i sommer, og han koser seg på den nå.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Fjeldern »

FredrikE24 skrev: 13 aug 2020, 15:23
Fjeldern skrev: 06 aug 2020, 21:05 Det synes er merkelig. Vet ikke om man må ta mellomtung med en gang eller ikke?
Uansett var det jo før så man måtte ta alt på nytt. Man prater jo en besparelse på opp til 10k kontra det, det var. Spesielt da prisen var hoved grunn til at det ikke var i fokus her før et par år senere.
Jeg synes ikke dette er merkelig. Etter to år er man rimelig lei tohjuling i all slags vær.
Mye kulere med bil og det er jo det man bruker pengene sine på om interessen for det er der.
Jeg vil nesten si at jeg nærmest bodde i min bil fra jeg var 18 til jeg var 20. "All" lønn gikk til bilen :redface
Samme var det med kompisene som hadde hatt lett også. Ingen interesse for tohjuling lenger.
Det er mer spennende, sosialt og tøft med bil når man er 18.

Jeg synes det er mye tid og penger man skal legge i å ta lettsykkel-lappen for å kunne kjøre i to år. Man skal gjøre det godt på skolen også :roll
Folk har forskjellige interesser. Jeg så ikke poenget i å bruke penger på noe som bil, som i utgangspunktet er et tapsprosjekt.
Motorsykler, til og med mellomtung, yter jo mer enn dem fleste ungdomsbilene, og en tungsykkel til 40 000 kjører det aller, aller meste av biler. Så bil ble aldri så tøft som motorsykkel, selv om jeg har mange venner som har brukt mye penger på det.
Derimot er det mange som tar lappen på motorsykkel senere i livet, da dem får litt mer lyst på frihet igjen.
Det er jo da oftest nærmere 30 igjen. Og så tror jeg ikke noen som bor i byområder som utsiden av Oslo har skjønt hvor lønnsomt det egentlig er med MC istedet for bil.

Over til selve tråden:
Skjønner at du legger den død så lenge. Får håpe du holder hodet med deg da du bestemmer deg for å ta førerkortet.
Hadde jeg blitt nektet å bruke mine egne penger på motorsykkel i flere år, og så fått det, så hadde en endt med noe som gikk verre og kjørt verre også. Nesten garantert. I ren stahet.
Satser på du har en mer logisk og tilbakelent holdning.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Geiroe »

Hverken jeg eller min bror fikk lov til å kjøpe oss moped eller lettmc. Grunnen var at min far hadde flydd etter damene, og haiket hjem, da en mc stoppet. Han ble da kjørt "religiøs" og motorsykkel var per definisjon farlig.
Både min bror og jeg kjøpte lettsykkel, og senere tung mc. Vi har begge vært i asfalten, men kjører begge mc idag.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

magnuuus
Innlegg: 19
Registrert: 19 sep 2020, 23:52
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av magnuuus »

Hvis det er noe trøst, så fikk ikke jeg kjøre opp før jeg flytta ut! Er 20 år, og begynner først nå :s

Foreldre kommer alltid til å være redd for at du skader deg, på godt og vondt. Jeg foreslår å spørre om mopedlappen så kjøper du en ATV i stedet. 4 hjul, så du kan kjøre på vinterstid også :thumleft

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av TheGinger »

Nei, dei synest fortsatt at eg er ekstremt utsatt på ein sånn dings. Det einaste dei godtek er bil, traktor og andre ing med tak der du er godt beskytta. Ps: kan ikkje kjøre traktoren på garden, fordi bestefar brukar den. Skulle tatt seg ut om eg hadde fore til byen, mens han skulle i skogen å jobbe🤣

Men no har eg nettop kjøpt meg ein "liten" leikebil, den har toppfart på 80 km/h (denne er for liten til å sitte i, størrelse 1/8). Dette har eg gitt uttrykk for at er kjekt, og at det hadde vore kjekkare å hatt noko større å mekke på, som for eksempel ein golfbil. I tillegg har eg hinta litt om at eg vil bli bilmekanikar, så det kan hende at eg får kjøpt meg eit litt større prosjekt å leike meg med i den tida eg må vente.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Crinos »

Nå skal jeg ikke oppfordre deg til å trosse dine foreldre.. Men... :P

Vi har en 15 åring hjemme, som vi har overtalt om at lett MC er bedre enn moped, nettopp fordi jeg føler at mopeder er farlig i trafikken.
Bilister blir irriterte på dem når dem ikke kan holde fartsgrensen og tar til tider stygge forbikjøringer.

På den andre siden sier statestikkene at det er langt større ulykker på lett MC, spesielt blant gutter.
Fremdeles ønsker vi at poden skal kjøre lett MC.

Skade seg kan man gjøre hvor som helst. Jeg knuste foten min til de grader, hvor det måtte flere spesialister for å kunne opperere den tilbake til en mer eller mindre fungerende sak.... Dette skjedde IKKE på 2 hjul, dette skjedde på noe så allminnelig som trening.

Men jeg forstår foreldrene dine også, uansett hvordan man snur og vender på ting, så er man mer utsatt på 2 hjul. Akkurat det samme som mine foreldre sa, og jeg fikk både lappen og bil da jeg var 18, for å ikke kjøpe moped som 16åring.
Så.... Da jeg ble 18, ble jeg først bilsjåfør, og kort tid etter også MC sjåfør :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Rune75 »

Crinos skrev: 07 okt 2020, 11:14

Vi har en 15 åring hjemme, som vi har overtalt om at lett MC er bedre enn moped, nettopp fordi jeg føler at mopeder er farlig i trafikken.

På den andre siden sier statestikkene at det er langt større ulykker på lett MC, spesielt blant gutter.

I dette tilfellet ville jeg nok stolt mere på statistikken enn følelser.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av E-strom »

TheGinger skrev: 05 aug 2020, 14:53 Hei!
Eg blir snart 15 år, og har veldig lyst til ta lett mc lappen, og eg klarar nesten ikkje å tenke på noko anna...
Kanskje du finner noen gode argumenter her?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar