Forslag til MC til min datter på 155cm

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

Sånn ellers siden sist så har datteren fått seg en kjøretime. Læreren var overrasket hvor bra det gikk. Fikk til gir opp og ned. Dessverre rekker hun ikke ned på en KTM Duke når læreren ikke sitter bakpå... Hele kjøreskolekjeden har valgt å kun kjøpe KTM Duke. Alle er like høye. Heldigvis får skolen sannsynligvis lånt en Suzuki GSX 125 fra en annen skole. Får håpe at det går bedre, ellers vil hun rett å slett slite med å få tatt lappen😳
Når det er sagt. Hun har bestemt seg for at hun helst vil ha en sportsykkel. Ikke scooter utgave.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av niko »

Hosse skrev: 22 aug 2020, 17:44 Sånn ellers siden sist så har datteren fått seg en kjøretime. Læreren var overrasket hvor bra det gikk. Fikk til gir opp og ned. Dessverre rekker hun ikke ned på en KTM Duke når læreren ikke sitter bakpå... Hele kjøreskolekjeden har valgt å kun kjøpe KTM Duke. Alle er like høye. Heldigvis får skolen sannsynligvis lånt en Suzuki GSX 125 fra en annen skole. Får håpe at det går bedre, ellers vil hun rett å slett slite med å få tatt lappen😳
Når det er sagt. Hun har bestemt seg for at hun helst vil ha en sportsykkel. Ikke scooter utgave.
Smart jente! Mye moro i vente. Lykke til med lappen :-)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Sakkle »

Hosse skrev: 22 aug 2020, 17:44 Heldigvis får skolen sannsynligvis lånt en Suzuki GSX 125 fra en annen skole. Får håpe at det går bedre, ellers vil hun rett å slett slite med å få tatt lappen😳
Når det er sagt. Hun har bestemt seg for at hun helst vil ha en sportsykkel. Ikke scooter utgave.
Jeg sliter med å forstå dette. At til og med en kjøreskole underbygger det jeg mener er en myte, at små jenter ikke kan kjøre litt høyere sykler.

Misforstå meg rett, jeg skjønner at det kan virke mer skremmende til å begynne med å ikke ha begge føttene trygt plantet på bakken, men det ER virkelig ikke noe problem med rett teknikk. Det holder med en fot i bakken og låret på setet. Det krever ikke noen spesiell styrke, kun teknikk, balanse og litt planlegging ved stopp. For all del, jeg ser at det er en kompliserende faktor i å ta lappen å skulle tenke på dette i tillegg, men umulig er det da ikke?

Om hun ikke kommer nedi med en fot heller har man jo et problem. Men om de får låne en laver sykkel er jo uansett problemet løst.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Geiroe »

Sakkle skrev: 23 aug 2020, 12:24
Hosse skrev: 22 aug 2020, 17:44 Heldigvis får skolen sannsynligvis lånt en Suzuki GSX 125 fra en annen skole. Får håpe at det går bedre, ellers vil hun rett å slett slite med å få tatt lappen😳
Når det er sagt. Hun har bestemt seg for at hun helst vil ha en sportsykkel. Ikke scooter utgave.
Jeg sliter med å forstå dette. At til og med en kjøreskole underbygger det jeg mener er en myte, at små jenter ikke kan kjøre litt høyere sykler.

Misforstå meg rett, jeg skjønner at det kan virke mer skremmende til å begynne med å ikke ha begge føttene trygt plantet på bakken, men det ER virkelig ikke noe problem med rett teknikk. Det holder med en fot i bakken og låret på setet. Det krever ikke noen spesiell styrke, kun teknikk, balanse og litt planlegging ved stopp. For all del, jeg ser at det er en kompliserende faktor i å ta lappen å skulle tenke på dette i tillegg, men umulig er det da ikke?

Om hun ikke kommer nedi med en fot heller har man jo et problem. Men om de får låne en laver sykkel er jo uansett problemet løst.
Jeg kan veldig godt forstå, at det å ha begge benene i bakken er nødvendig i mange tilfeller. Jeg kjører en stor tung (ca. 280kg) sykkel, som er topptung. Når passasjer skal på bør man ha begge benene plantet i bakken, og være forberedt på at det setter seg en passasjer på. Selv når man kjører alene bør man holde den loddrett til enhver tid, litt overvekt til høyre eller venstre, og den går i bakken. Jeg kan love deg at det er ingen lett sykkel å reise opp igjen (har gjort det). Så jeg tror det har veldig mye med type sykkel å gjøre, og hvor trygg du føler deg på den.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av pekle »

Ved å velge sportssykkel så tar hun eierskap til lappen og framtidige opplevelser - lovende!

Jeg tenker litt som sakkle, men for henne er det kanskje vanskelig å vite hvor man skal starte for å lære teknikker for å mestre en relativt høy sykkel - tipper det ikke er særlig fokus på slikt på kjøreskolen. Alt jeg kan om slike teknikker har jeg lært i ettertid iallfall.

Men bare for å gi noen pekere med tips og inspirasjon:

Kanalen til Kandi Spangler, som nettopp handler om "short girl problems": https://www.youtube.com/channel/UCbMm9S ... PtQ/videos
Hun er riktignok hele 157,5cm høy - til gjengjeld har hun mye større sykler enn kjøreskole-Duke :)

Helt ny video med tips til korte motorsyklister: https://www.youtube.com/watch?v=CQO6grJYmOg

Eksemplene er med svære adventuresykler, men prinsippene vil være de samme på en hvilken som helt annen sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 23 aug 2020, 18:59
Sakkle skrev: 23 aug 2020, 12:24
Hosse skrev: 22 aug 2020, 17:44 Heldigvis får skolen sannsynligvis lånt en Suzuki GSX 125 fra en annen skole. Får håpe at det går bedre, ellers vil hun rett å slett slite med å få tatt lappen😳
Når det er sagt. Hun har bestemt seg for at hun helst vil ha en sportsykkel. Ikke scooter utgave.
Jeg sliter med å forstå dette. At til og med en kjøreskole underbygger det jeg mener er en myte, at små jenter ikke kan kjøre litt høyere sykler.

Misforstå meg rett, jeg skjønner at det kan virke mer skremmende til å begynne med å ikke ha begge føttene trygt plantet på bakken, men det ER virkelig ikke noe problem med rett teknikk. Det holder med en fot i bakken og låret på setet. Det krever ikke noen spesiell styrke, kun teknikk, balanse og litt planlegging ved stopp. For all del, jeg ser at det er en kompliserende faktor i å ta lappen å skulle tenke på dette i tillegg, men umulig er det da ikke?

Om hun ikke kommer nedi med en fot heller har man jo et problem. Men om de får låne en laver sykkel er jo uansett problemet løst.
Jeg kan veldig godt forstå, at det å ha begge benene i bakken er nødvendig i mange tilfeller. Jeg kjører en stor tung (ca. 280kg) sykkel, som er topptung. Når passasjer skal på bør man ha begge benene plantet i bakken, og være forberedt på at det setter seg en passasjer på. Selv når man kjører alene bør man holde den loddrett til enhver tid, litt overvekt til høyre eller venstre, og den går i bakken. Jeg kan love deg at det er ingen lett sykkel å reise opp igjen (har gjort det). Så jeg tror det har veldig mye med type sykkel å gjøre, og hvor trygg du føler deg på den.
Enig.

Men det betyr derimot ikke at Sakkle er helt på jordet mener jeg. Men som nybegynner og under opplæring så mener jeg man bør kjøre den sykkelen man føler seg mest trygg på. Så langt det er mulig. Så får man heller bygge erfaring og teknikk samt evt. velge en høyere sykkel ved en senere anledning.

Når jeg var 12-13 år så kjørte jeg en 400cc "crosser" på et jorde like ved der jeg bor. Den var ikke min, men fikk prøve den. Vi var vel neppe veldig høye i den alderen. 1.50cm. kanskje? Uansett så ble mitt første møte med en tohjuling på en slik og man måtte passe på og stoppe ved en forhøyning (en stein etc.) for å komme seg på sykkelen. Evt. måtte en holde den mens den andre klatret opp.

Den første tråssykkelen jeg hadde rakk jeg heller ikke ned på når jeg satt på setet. Lærte meg å sykle for det. Uten sammenligning forøvrig, men det viser vertfall at man ikke trenger å rekke ned overhodet for å lære seg å kjøre. Men selvsagt er det en fordel. Spesielt hvis man føler seg tryggere. Man skal tross alt kjøre i trafikken.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av AJ »

Geiroe skrev: 23 aug 2020, 18:59 Jeg kan veldig godt forstå, at det å ha begge benene i bakken er nødvendig i mange tilfeller.
Jeg må si meg ubetinget enig i dette.
Og mener å kunne begrunne det godt med enkelte situasjoner som fort kan oppstå i trafikken. Som bl.a. et par jeg opplevde på de siste få milene hjem fra treffturen.
Begge dreide seg om at trafikken foran bråbremset. I det ene tilfellet var det åpenbart en som plutselig kom på at han/hun skulle inn på en sidevei.
Skjedde ikke annet enn at flere måtte bråbremse. Heldigvis var alle våkne og fikk bremset raskt og sikkert ned. Utfordringen for meg som MCfører er jo å bremse kraftig ned for så å plante beina i bakken ved stans og har balansekontroll på sykkelen samtidig.
På stedet dette skjedde, i en sving i oppoverbakke, var det høydeforskjell i kjørefeltet på høyre og venstre side av sykkelen. I slike tilfeller mener jeg det er nærmest helt nødvendig med å få begge føttene trygt i bakken.
Kjører man en sykkel hvor man må skli litt ned på siden av salen for å rekke ned med en fot er faren for velt stor og antakelig uunngåelig om man instinktivt reagerer med å sette ned beinet på den siden med størst høydeforskjell...
Det skal ikke store helningen til på sykkelen før den tar overbalanse og går i bakken
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

gunner
Innlegg: 1
Registrert: 24 aug 2020, 11:13
Motorsykkelen din: MT-07 2020

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av gunner »

Hadde samme dilemma og ente opp med en CBR125R siden denne var ganske liten i fysisk størrelse. Kjøpte først en scooter og den ble bare stående. Har i ettertid prøvd scooteren og kjøreegenskapene på CBR'en er jo så vanvittig mye bedre at jeg nesten tror scooter er et dårlig valg for å spare penger.
Senere har jeg prata med en som mente en ny MT-125 ville være bedre siden du satt mer oppreist på den og fikk bedre overblikk i trafikken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

gunner skrev: 24 aug 2020, 11:22 Hadde samme dilemma og ente opp med en CBR125R siden denne var ganske liten i fysisk størrelse. Kjøpte først en scooter og den ble bare stående. Har i ettertid prøvd scooteren og kjøreegenskapene på CBR'en er jo så vanvittig mye bedre at jeg nesten tror scooter er et dårlig valg for å spare penger.
Senere har jeg prata med en som mente en ny MT-125 ville være bedre siden du satt mer oppreist på den og fikk bedre overblikk i trafikken.
Hehe, holder med deg der. Scooter er vel så langt unna motorsykkel som man kan komme egentlig når det kommer til tohjulinger. Men noen sverger til dette også.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Tore L »

Hosse skrev: 22 aug 2020, 17:44 Sånn ellers siden sist så har datteren fått seg en kjøretime. Læreren var overrasket hvor bra det gikk. Fikk til gir opp og ned. Dessverre rekker hun ikke ned på en KTM Duke når læreren ikke sitter bakpå... Hele kjøreskolekjeden har valgt å kun kjøpe KTM Duke. Alle er like høye. Heldigvis får skolen sannsynligvis lånt en Suzuki GSX 125 fra en annen skole. Får håpe at det går bedre, ellers vil hun rett å slett slite med å få tatt lappen😳
Når det er sagt. Hun har bestemt seg for at hun helst vil ha en sportsykkel. Ikke scooter utgave.
Det å ha begge bena i bakken er et must for meg, uansett valg av sykkel. Man kommer opp i situasjoner som tilsier at begge bena må i bakken, og da er det like greit at man har en sykkel som man klarer dette med. Så slipper man unødvendige velt og muligens vanskelige situasjoner.
Men hvis hun ikke når i bakken på en KTM duke - sittehøyde på den er 83 cm, så kan det bli bra å prøve en GSX 125, den har sittehøyde på 78,5. Det samme har Kawasaki Ninja 125, Honda CB 125F har 77,5. Yamaha MT 125, har 81,5 - Yamaha YS 125 ligger på 79,5 og ser slik ut:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=188078242

Så hvis hun får bena i bakken på en GSX 125, så har du noen eksempler over som hun da kan vurdere :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

Hei alle. Tusen takk for masse gode innspill!
@AJ: Ja, helt enig. På en KTM Duke når hun ikke ned med tærne når ikke læreren er på. Det går ikke og kjørelæreren mente også at det ikke var en bra løsning.
@Gunner: CBR har jeg kikket litt på, men hun har ikke hatt anledning til å teste en ennå. MT 125 er også interessant. Fruen kjører en senket MT 07 og da når hun ned. Hun er 164 cm, så ikke veldig høy hun heller:-)
@Tore L: Knallbra med sittehøyde oversikt! Hjelper oss masse!:-)

Heldigvis så jobber fruen i trafikkskolekjeden det er snakk om, og jeg tror hun har fått overtalt de til å kjøpe inn et par mindre 125cc sykler til neste år:-) Er jo avhengig av at skolen har skolesykler som hun rekker ned på. Ellers blir det vanskelig å få lappen i det heletatt. Det er tydeligvis umulig å bruke kjøreskole og kjøre med egen sykkel. Strenge regler der altså.

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

pekle skrev: 23 aug 2020, 19:07 Ved å velge sportssykkel så tar hun eierskap til lappen og framtidige opplevelser - lovende!

Jeg tenker litt som sakkle, men for henne er det kanskje vanskelig å vite hvor man skal starte for å lære teknikker for å mestre en relativt høy sykkel - tipper det ikke er særlig fokus på slikt på kjøreskolen. Alt jeg kan om slike teknikker har jeg lært i ettertid iallfall.

Men bare for å gi noen pekere med tips og inspirasjon:

Kanalen til Kandi Spangler, som nettopp handler om "short girl problems": https://www.youtube.com/channel/UCbMm9S ... PtQ/videos
Hun er riktignok hele 157,5cm høy - til gjengjeld har hun mye større sykler enn kjøreskole-Duke :)

Helt ny video med tips til korte motorsyklister: https://www.youtube.com/watch?v=CQO6grJYmOg

Eksemplene er med svære adventuresykler, men prinsippene vil være de samme på en hvilken som helt annen sykkel.
Tusen takk! Her var det mye bra:-)

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

Da har vi kommet litt lenger. Var innom MC Oslo i dag og prøvde litt sykler. Kjørte ikke, men prøvesatt en del.
MSX likte hun ikke. Den var for «Transformers» for henne. Jeg syns den var kul, men der var vi ikke enige😂 Hun testet en senket Honda CB125R. Den syns hun var for stor og tung. Hun testet også Honda CB125F og den likte hun veldig godt. Helst den i hvit. Jeg tror kanskje vi ender på en sånn! Hun når ned med tærne på den og sete var tydeligvis også mulig å kutte ned litt. I tillegg så vokser hun sikkert litt til frem til sesongen 2021. Hun blir 16 i januar, men får jo ikke lappen da. Sender med bilde på henne på en sort utgave av CB125F.
98927D55-061E-486D-9231-31608916DC89.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av oivindg »

Så bra at hun fant en sykkel hun likte! Nå kan hun gå og glede seg lenge.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Ja nakensykler er som oftes de syklene man sitter best på og som ikke er for store. Hadde ho prøvd Yamaha MT125? Den skal være en av de mest oppreiste syklene i den klassen. Vertfall gjelder dette MT07...

Yamahaen er også to sylindret og har litt "vassere" lyd. Spesielt med en liten bråkepotte :)

Svar