Kjøp av lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Anonymousman12
Innlegg: 2
Registrert: 23 apr 2020, 21:57
Motorsykkelen din: Hyosung Aquila GV125

Kjøp av lett mc

Legg inn av Anonymousman12 »

Hei,

Ser etter ein god og kjekk lett mc cruiser. Trenger ein for vanlighvis korte turar, men ein som også kan bli brukt på lengre turar og motorveiar. Tenkte derfor på cruiserar, har hørt at dei er laget for å vere komfortable i kjøre. Har sitt på Yamaha Virago og Honda Shadow å syns disse virke greie. Noen som har noen andre anbefalinger, eller er disse greie valg?

Hvis dere trenger meir informasjon er det bare å spørre

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjøp av lett mc

Legg inn av Sakkle »

Anonymousman12 skrev: 23 apr 2020, 22:04 Tenkte derfor på cruiserar, har hørt at dei er laget for å vere komfortable i kjøre.
Hva som er behagelig for deg er vanskelig for andre å mene noe om. Selv er jeg ikke veldig fan av sittestillingen på de cruiserne jeg har prøvd (kun en liten håndfull). For meg er adv/dualsport/naked osv. mer komfortable. Når det er sagt tror jeg nok mange liker sittestillingen på cruisere, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Alt handler om vanesak og personlige preferanser for hva man mener er "behagelig". Noen mener at en renbarket RR sykkel er som det selveste spa oppholdet, mens andre MÅ ha GoldWing med henger for å bli tilfredstillit.

Jeg har eid både cruiser og nakensykler (gateversjonen av RR sykkelen) og jeg synes dem er behagelige begge to, men på hver sin måte. Cruiseren føles jo som å sette seg rett ned i en sofa og med ryggstøtte sitter du som støpt. Men sittestillingen gjør at man fort kan miste litt blodomløpet da man som oftest sitter med beina opp og frem og armene er ofte på linje med eller over skuldrene.

De fleste cruisere jeg har kjørt har også middelmådige dempere og beina forran deg får du ikke tatt i mot for dumper i veien på slik måte du kan på en nakensykkel.

En nakensykkel føles kanskje mer "anstrengt" i starten med tanke på sittestilling, men man sitter høyere og har generelt bedre oversikt. man kan som oftest bevege seg mer på sykkelen. Det at en nakensykkel også er lettere og mindre gjør den også mer lettkjørt.

På langturer blir man sår i ræva uansett hvilken sykkel man kjører etter en stund.

Hadde jeg vert deg så hadde jeg kjøpt den sykkelen jeg hadde mest lyst på. Har du mest lyst på en stilig cruiser, men er usikker på komforten, så kjøp en cruiser. Du blir uansett vant til den sykkelen du har og man kan som alltid bytte sykkel når erfaringene på sikt kommer.

Svar