Valg av lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Chr6575
Innlegg: 5
Registrert: 12 apr 2020, 23:42
Motorsykkelen din: Din MC her

Valg av lett mc

Legg inn av Chr6575 »

Hei, jeg er 14 år blir snart 15. Ser etter en lettsykkel som kan bli brukt til små turer, men den må også kunne klare lengre turer og motorvei. Jeg er 173 høy og veier 65 kg

Har sett på ktm duke 125 og Yamaha yzf 125.

Noen forslag?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Jompa »

Både Yamaha og KTM er helt kurant.
Selv har jeg bare erfaring med Yamaha DT 125 X som døtrene mine kjørte tilsammen 15000 km på uten problemer av noe slag.
Lettsykkel med «voksne» kjøreegenskaper, god fjæring, solid nok ramme og gode bremser. Med toppfart over 110 skulle den også klare motorvei.
Hold deg til kurante merker og skygg unna spanske og kinesiske merker som selges av alle andre enn mc-forhandlere.
Den dagen noe må repareres har de hverken kunnskap eller god tilgang på reservedeler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Valg av lett mc

Legg inn av barske »

Syns jeg ser bare ktm duke 125 og Yamaha MT 125 langs veiene i lettklassen. I alle fall her i Trondheim. Hvilken type sykkel kunne du tenkt deg da? Naken (streetfighter), R-sykkel, cruiser, motard?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Valg av lett mc

Legg inn av dypen »

125 kubikk motorsykkel i dag er jammen gromme saker :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 13 apr 2020, 01:07 125 kubikk motorsykkel i dag er jammen gromme saker :)
Åå? :roll

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av lett mc

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 13 apr 2020, 01:26
dypen skrev: 13 apr 2020, 01:07 125 kubikk motorsykkel i dag er jammen gromme saker :)
Åå? :roll
Rull med øya du.
En må se det i forhold til det en skal sammenligne med.
En 15hk sykkel med sikkelig ramme og dempere er noe helt annet enn tidligere med max 7 hk og 80kmh som max.

Og det er alltid noe grommere og større- det du har er bare moped det også i forhold til annet på markedet.


Holder med de andre kjøper du japansk eller KTM så har du forhandler i ryggen hvis en trenger hjelp.
Man må bare finne ut hvordan sykkel en har lyst på og passer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 apr 2020, 01:53
Bjerknez skrev: 13 apr 2020, 01:26
dypen skrev: 13 apr 2020, 01:07 125 kubikk motorsykkel i dag er jammen gromme saker :)
Åå? :roll
Rull med øya du.
En må se det i forhold til det en skal sammenligne med.
En 15hk sykkel med sikkelig ramme og dempere er noe helt annet enn tidligere med max 7 hk og 80kmh som max.

Og det er alltid noe grommere og større- det du har er bare moped det også i forhold til annet på markedet.


Holder med de andre kjøper du japansk eller KTM så har du forhandler i ryggen hvis en trenger hjelp.
Man må bare finne ut hvordan sykkel en har lyst på og passer.
Selvsagt skjønner jeg det. Bare litt morsomt at en som kjører KTM 1290 mener at en 125 er "gromme saker". :knegg

Men jeg skal ha meg frabedt at du disser mopeden min. :lol

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av lett mc

Legg inn av mekkern »

:lol jeg skal la "garasje- herskeren" bli forbigått i stillhet... :twothumbs:
Men fra spøk til Halvor.:
Jeg tror de fleste 125ccm er flotte sykler for en 16åring.
Eller så har jo disse "mopedbilene" også seilet opp som alternativ nå ser jeg.
Regelverket har jo åpnet for dette og det går jo å bruke hele året m varmeapparat og greier...
Men 45kmh.... DET hadde jeg ikke fikset.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 apr 2020, 09:12 :lol jeg skal la "garasje- herskeren" bli forbigått i stillhet... :twothumbs:
Men fra spøk til Halvor.:
Jeg tror de fleste 125ccm er flotte sykler for en 16åring.
Eller så har jo disse "mopedbilene" også seilet opp som alternativ nå ser jeg.
Regelverket har jo åpnet for dette og det går jo å bruke hele året m varmeapparat og greier...
Men 45kmh.... DET hadde jeg ikke fikset.
Selvsagt. For en 16 åring er nok dette gromme saker :thumleft

Mopedbil ja... jeg vil ikke en gang si hva jeg mener om disse. Man jeg håper vi slipper masseinnrykk av slike i trafikken. ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 13 apr 2020, 09:19
mekkern skrev: 13 apr 2020, 09:12 :lol jeg skal la "garasje- herskeren" bli forbigått i stillhet... :twothumbs:
Men fra spøk til Halvor.:
Jeg tror de fleste 125ccm er flotte sykler for en 16åring.
Eller så har jo disse "mopedbilene" også seilet opp som alternativ nå ser jeg.
Regelverket har jo åpnet for dette og det går jo å bruke hele året m varmeapparat og greier...
Men 45kmh.... DET hadde jeg ikke fikset.
Selvsagt. For en 16 åring er nok dette gromme saker :thumleft

Mopedbil ja... jeg vil ikke en gang si hva jeg mener om disse. Man jeg håper vi slipper masseinnrykk av slike i trafikken. ;)
Det blir ikke masseinnrykk av mopedbiler.
Det kreves en del mer enn mopedlappen for å kjøre disse, og prisen blir så høy at de koster samme som en side by side ATV. Da er det bedre å ta traktorlappen og kjøpe ATV.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 13 apr 2020, 09:27
Bjerknez skrev: 13 apr 2020, 09:19
mekkern skrev: 13 apr 2020, 09:12 :lol jeg skal la "garasje- herskeren" bli forbigått i stillhet... :twothumbs:
Men fra spøk til Halvor.:
Jeg tror de fleste 125ccm er flotte sykler for en 16åring.
Eller så har jo disse "mopedbilene" også seilet opp som alternativ nå ser jeg.
Regelverket har jo åpnet for dette og det går jo å bruke hele året m varmeapparat og greier...
Men 45kmh.... DET hadde jeg ikke fikset.
Selvsagt. For en 16 åring er nok dette gromme saker :thumleft

Mopedbil ja... jeg vil ikke en gang si hva jeg mener om disse. Man jeg håper vi slipper masseinnrykk av slike i trafikken. ;)
Det blir ikke masseinnrykk av mopedbiler.
Det kreves en del mer enn mopedlappen for å kjøre disse, og prisen blir så høy at de koster samme som en side by side ATV. Da er det bedre å ta traktorlappen og kjøpe ATV.
Det var oppløftende :twothumbs:

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av lett mc

Legg inn av mekkern »

ingen har vel påstått masseinnrykk av disse(håper jeg slipper mange i trafikken-spesielt på vinter) -men når en ser hvor mye penger som er i omløp i de senere årene så vil jeg nok tro at det kan bli noen på veiene-og de kan leveres i den nye "EL-gleden"..hvordan det blir med bruktverdien kontra ATV er en ting, men kjøreopplæring på traktor er heller ikke voldsomt utbredt i alle bynære strøk.

men nå er vi nok litt unna Trådstart..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av kjellv »

Ja, 125cc syklene er noe helt annet enn de var for en del år siden. Større, sterkere og ser ut som en mye større sykkel ved første øyekast. De siste årene har 125cc markedet vært "eid" av Yamaha. Med markedsandeler på rundt 50% har dette satt konkurrentene i skyggen. YZF-R125 ble lansert i 2008 og avløste totakteren TZR125. Fornyet i 2014 0g 2019. Bestselger i markedet fra første år. MT-125 ble lansert i 2015 og overtok straks toppen av listene og har vært bestselger i dette markedet hvert år siden 2015. KTM har også solgt bra. De senere årene har de fått bedre kvalitet på motorene sine også.
Honda har solgt jevnt og brukbart, men volumet har vært små sykler med 13hk. Suzuki og Kawasaki kom først i 2017 med modeller som skulle ta opp konkurransen med Yamaha, men nå har Yamaha igjen tatt et skritt lenger med nye YZF-R125 som kom i 2019 og MT-125 som ble fornyet i 2020. Disse to har samme motor, elektronikk, bremser, mv. Den nye motoren har variable kammer som endrer seg ved 5700 rpm. Det gir mer moment både på lavt og høyt turtall.
Det finnes ennå folk som argumenterer sterkt for to-takt motorer hvis du stiller spørsmål og hva du skal velge. To-taktmotorene er nå utgått, og skal du kjøpe noe sånt er det stort sett bare mer enn 10 år gamle sykler som allerede har vært skrudd mye på igjen. Glem disse!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 13 apr 2020, 09:38 ingen har vel påstått masseinnrykk av disse(håper jeg slipper mange i trafikken-spesielt på vinter) -men når en ser hvor mye penger som er i omløp i de senere årene så vil jeg nok tro at det kan bli noen på veiene-og de kan leveres i den nye "EL-gleden"..hvordan det blir med bruktverdien kontra ATV er en ting, men kjøreopplæring på traktor er heller ikke voldsomt utbredt i alle bynære strøk.

men nå er vi nok litt unna Trådstart..
Jeg vil tro at trafikkopplæring på traktor dekker etterspørselen i alle distrikter av landet. Det er nok kjøreskoler i alle byer som tilbyr dette, og skulle etterspørselen øke så økes tilbudet på opplæring også.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Erik_B70 »

Guttungen kjøpte seg en YZF i fjor sommer da han fylte 15. Dette var en litt eldre modell , 2012 kjørt ca 27000 km.
Sykkelen bar preg av godt vedlikehold og ikke ihjelskrudd og herjet med.
Bilde

Vi har vel snart et par tusen km. lærekjøring bak oss nå, og kan ikke si annet at han er kjempefornøyd med sykkelen .
Jeg har hatt et par prøveturer med den selv også, og den er slett ikke værst å kjøre. Er faktisk litt imponert av kjøreegenskapene , sammelignet med de lettsyklene vi hadde tilgjengelig på åttitallet .

Regelmessig vedlikehold med hyppige oljeskift er nøkkelen til et langt liv for disse maskinene så vidt jeg forstår.
Tror nok både KTM og Yamaha er sikre valg. Personlig ville jeg valgt Yamaha om jeg skulle kjøpe brukt , tror jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar