Innkjøring av MT 125 2020

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Benni125
Innlegg: 9
Registrert: 23 okt 2019, 09:29
Motorsykkelen din: Yamaha MT-125 2020

Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av Benni125 »

Hei. Jeg hentet nettopp MT 125'en min hos forhandleren og leste i instruksjonsboken at jeg ikke skal gå over 5000 RPM de første 500 kilometerne. Og fra 500-1000 km skal jeg ikke gå over 7500 RPM. Jeg lurer på om jeg egentlig burde gå over 5000 RPM fordi turtallet på sykkelen går til 12000 så 5000 er under halvparten. Det føles som om jeg lugger motoren hvis jeg dupper under 5000 og føler at jeg ikke burde gjøre slik instruksjonsboken sier. Jeg vet at det er en instruksjonsbok for en grunn, men jeg vet også at å lugge motoren er verre enn å ligge på et høyere turtall. Så hva synes dere at jeg burde gjøre? Er det ok å kjøre på et høyere turtall ved innkjøringen, eller følge instruksjonsboken?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av dypen »

Kjør så motor jobber lett og bruk gearene, unngå å gå helt i kjelleren og ikke tyn på høyt turtall. Følger du fartgrensene går det bra med kanskje unntak av motorvei og 110 km sone ... Du er den beste til å finne ut av det :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av AJ »

Den beste måten å kjøre inn en ny MC.motor på er å variere turtallet mye. Gjerne holde seg innenfor det turtallsregisteret produsenten oppgir i instruksjonboka.
Mye turtallsvariasjon betyr en del giring og ikke minst motorbremsing, gjerne også litt kraftigere motorbrems enn den man får på de høyeste girene. Altså noen litt kraftigere motorbremsinger på f.eks. fjerdegiret. Kjør opp til turtallsgrensen i dette giret i en bratt nedoverbakke og la motorbremsingen få virke litt før du girer opp og lar motoren gå lettere.

Det som ikke er bra med en ny motor er å la den gå jevnt og tid på lavt turtall. Og de fleste vil nok være enige i at lugging er fy-fy :[-X ! Dvs. "pen" kjøring på lavt turtall på høygir.

Jeg har kjørt inn flere nye sykler og har nok gjort dette på en tøffere måte enn mange andre. Dvs. kjørt opp til rødmerkingen ganske ofte for så å redusere farten med mye bruk av motorbrems, mye giring opp og ned selv om det ikke har vært nødvendig med tanke på fartsreduksjon pga. hindringer eller kø- Altså kun for å variere motorgangen og dermed unngå langvarig jevnt og gjerne lavt turtall.

Selv om jeg personlig kjører inn mine nye motorsykler på en tøffere måte enn hva produsenten oppgir, så skal ikke jeg stå beinhardt på at dette er rette og mest effektive måten. Jeg har mine meninger og erfaringer, men kommer ikke nærmere inn på disse nå.

Så mitt råde til deg er det jeg har skrevet i det første avsnittet ovenfor. Holde deg innafor oppgitt turtallsgrense i instruksjonsboka, varierer turtallet og bruk alle girene opp og ned, også der du ikke behøver å gjøre det, og bruk motorbremsing aktivt.
Unngå for all del lugging, kjøring i lav fart og lavt turtall på høyt gir.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Benni125
Innlegg: 9
Registrert: 23 okt 2019, 09:29
Motorsykkelen din: Yamaha MT-125 2020

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av Benni125 »

AJ skrev: 02 feb 2020, 12:15 Den beste måten å kjøre inn en ny MC.motor på er å variere turtallet mye. Gjerne holde seg innenfor det turtallsregisteret produsenten oppgir i instruksjonboka.
Mye turtallsvariasjon betyr en del giring og ikke minst motorbremsing, gjerne også litt kraftigere motorbrems enn den man får på de høyeste girene. Altså noen litt kraftigere motorbremsinger på f.eks. fjerdegiret. Kjør opp til turtallsgrensen i dette giret i en bratt nedoverbakke og la motorbremsingen få virke litt før du girer opp og lar motoren gå lettere.

Det som ikke er bra med en ny motor er å la den gå jevnt og tid på lavt turtall. Og de fleste vil nok være enige i at lugging er fy-fy :[-X ! Dvs. "pen" kjøring på lavt turtall på høygir.

Jeg har kjørt inn flere nye sykler og har nok gjort dette på en tøffere måte enn mange andre. Dvs. kjørt opp til rødmerkingen ganske ofte for så å redusere farten med mye bruk av motorbrems, mye giring opp og ned selv om det ikke har vært nødvendig med tanke på fartsreduksjon pga. hindringer eller kø- Altså kun for å variere motorgangen og dermed unngå langvarig jevnt og gjerne lavt turtall.

Selv om jeg personlig kjører inn mine nye motorsykler på en tøffere måte enn hva produsenten oppgir, så skal ikke jeg stå beinhardt på at dette er rette og mest effektive måten. Jeg har mine meninger og erfaringer, men kommer ikke nærmere inn på disse nå.

Så mitt råde til deg er det jeg har skrevet i det første avsnittet ovenfor. Holde deg innafor oppgitt turtallsgrense i instruksjonsboka, varierer turtallet og bruk alle girene opp og ned, også der du ikke behøver å gjøre det, og bruk motorbremsing aktivt.
Unngå for all del lugging, kjøring i lav fart og lavt turtall på høyt gir.
Ok, men en annen ting er hvis jeg gjør slik instruksjonsboken sier så kan jeg kjøre i maks 60km/t fordi da ligger jeg akkurat på 5000 RPM i 6 gir

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av AJ »

Du gjør fort unna 500 km. når du først er i gang. Så bruk disse kilometerne til å kjøre på steder hvor du er nødt til å gire mye, slik at du får variert turtall på motoren.
Også skader det nok ikke å gradvise øke turtallet fra 400 km heller... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av dypen »

Med andre ord, kjør så normalt som mulig og varier kjøringa samt det jeg nevnte i første post. Det hadd vært morro å høre om noen her inne har erfaring hvor innkjøringsperioden ble totalt feil med eventuele følger?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 02 feb 2020, 12:54 Med andre ord, kjør så normalt som mulig og varier kjøringa samt det jeg nevnte i første post. Det hadd vært morro å høre om noen her inne har erfaring hvor innkjøringsperioden ble totalt feil med eventuele følger?
En udokumentert påstand, jeg vet. Men likevel; det kan stilles spørsmål om innkjøringen har vært litt vel forsiktig på de syklene som etter forholdsvis få tusen kjørte km., har begynt å bruke olje.
Trolig som en følge av at stempelringene har "satt seg" og ikke løsnet skikkelig med den bevegeligheten som er påkrevd for å hindre motorolje å trenge inn i forbrenningskammeret.

Har vært mye debattert i mange forum over flere år, dette...
Og hvem som sitter med fasiten er vanskelig å si.

Jeg har i hvert fall aldri hatt noe målbart oljeforbruk mellom skiftintervallene på mine nykjøpte sykler med den innkjøringsmetoden jeg har brukt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 02 feb 2020, 12:54 Med andre ord, kjør så normalt som mulig og varier kjøringa samt det jeg nevnte i første post. Det hadd vært morro å høre om noen her inne har erfaring hvor innkjøringsperioden ble totalt feil med eventuele følger?
Problemet er nok at resultatene ikke vises før i andre enden av livsløpet til motoren. Du ødelegger ikke lett en motor dersom den får ren olje i systemet med jevne mellomrom, og ren tilførsel av drivstoff og luft. Da må man i så fall gå inn for å skade den. Men det er nok mange faktorer som påvirker motorens tilstand når årene har gått og den har rullet mange kilometer. Innkjøring kan være en av faktorene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av dypen »

Med andre ord, innkjøring og videre bruk med oppfølging av service samt utføre reparasjoner før det drar med seg følgeskader borger for ett godt og langt liv for mc’n.

Oljeforbruk da tenker jeg fastbrente stempelringer som følge av feil forbrenning drivstoffblanding timing etc over tid eller dårlig spenn i ringene som følge av ex produksjon varme etc som legger igjen for tykk oljefilm på sylinderveggene som igjen vil avsløres på eksosen ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av kjellv »

Det verserer veldig mange teorier om innkjøringprosedyre for nye motorer. Men jeg vil uansett anbefale å følge produsentens anvisninger i størst mulig grad. De er ikke skrevet i brukermanualen kun etter en eller annens mening eller teori. Når produsenten skriver det slik, er nok det fordi de kan underbygge dette i tester. Produsentene er mest tjent med at deres motorer går feilfritt og langt, og at det ikke oppstår rykter om dårlig holdbarhet over tid.
Turtallsgrensene som er satt i anbefalingen er ikke absolutte. Du kan kjøre den opp i høyere turtall under akselerasjon, men unngå høyt turtall over tid, og unngå å kjøre med høy belastning i innkjøringsfasen. Vær spesielt nøye med dette tidlig i fasen.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av dypen »

Jeg ble glad når jeg ser kjellv skriver «Du kan kjøre den opp i høyere turtall under akselerasjon, men unngå høyt turtall over tid» da det er veldig fort gjort å overskride max grensa angitt under innkjøring under akselerasjon ... fokuset er der det skal være og ikke bare på turtelleren :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av ejs »

Innkjøring er jo for å tilpasse alle deler...
Sylindere, tannhjul, glidelagere, .....
If it ain't broke, I'll break it.

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av steven »

Er nok ok å komme opp i 6000 rpm dann og vann. Bare ikkje kjør i samme turtall i timesvis. Variasjon er bra
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med kjellv. Samtidig så mener jeg man ikke bør følge boken til punkt og prikke angående innkjøring. Min mening er kjør som vanlig, men ikke ta den helt ut og ikke press den for mye på lave turtall. Kanskje greit og unngå 50 mil i strekk på E6 da...

Tut og kjør. :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Innkjøring av MT 125 2020

Legg inn av Audi Mannen »

Flott sykkel du har kjøpt, den kommer du til å ha mange fine turer med. Om det er til skole, arbeid eller bare for gøy. MT 125 er en god sykkel å kjøre.
Kan ikke dokumentere det, men ut fra egen erfaring har jeg dette.
Jeg kjørte inn min sønn's YZF R125 før han fikk lappen og den ble kjørt inn etter boka. Brukte girene og lot den dra lett og uten full gass. var kanskje litt for nøye på turtall, men holdt meg til det Yamaha har skrevet. Den motoren opplevde jeg som veldig jevn og fin etterpå, med jevnere drag over hele registeret enn sykkelen som han byttet den i som var en MT 125 og som noen andre hadde kjørt inn og brukt fra den var ny. MT'n var godt holdt og service var fulgt, men jeg har mine tvil om at den var kjørt inn på lik måte.

Mitt råd er å følg boka, om du girer på 5500 og ikke 5000 er ikke problemet, men kjør jevnt og smuuuuuud og kos deg. :twothumbs:
Og husk å kjøre den varm, ta en pause og la den få avkjølt seg litt før du kjører igjen. Dette står det vel også noe om i boka om jeg ikke husker feil.

Kjør pent og nyt friheten, snart er det vår :knegg
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar