Førstegangsservice lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Thomas1523 »

For litt siden kjøpte jeg en suzuki gsx r125. Det er en 2018 modell og den ble kjøpt ny i mars av forrige eier. Førstegangsservice skal utføres på 1000 km men nå sier forhandleren at den skal være på service 1 gang i året uansett for å opprettholde garantien. Forrige eier skulle hatt denne på service i april/mars i år og nå sier leverandøren at garantien kan frafalle i reklamasjonssaker, men for at jeg skal få mest mulig ut av garantien så burde jeg ha den på service så fort som mulig.

Burde jeg ha denne på service nå? Den har bare gått litt over 300 km.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av LarsE »

De aller fleste sykler har service intervaller på antall KM, ELLER år. Årlig er vel ganske vanlig, men kan være det er noen sykler med annenhvert år.
Sykkelen min har for eksempel intervaller på 7500km og 15 000km, eller årlig og annenhvert år. Handler om at oljen blir skitten, dårligere til å gjøre jobben sin, og kan tære ekstra på deler inni motoren. Kjølevæske og bremsevæske bør også bytte med jevne mellomrom, da disse også forverres med tid.

Garanti er en avtale mellom produsent og kjøper/eier, og er egentlig ganske opp til hver enkelt produsent hva slags krav de vil stille til eier hva gjelder vedlikehold for at garantien skal gjelde. Du har dog også 5 års reklamasjonsrett i lovverket, hvor du har en del mer rettigheter, men dersom manglende vedlikehold har forårsaket feilen så står du på like bar bakke.

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Thomas1523 »

LarsE skrev: 28 aug 2019, 19:11 De aller fleste sykler har service intervaller på antall KM, ELLER år. Årlig er vel ganske vanlig, men kan være det er noen sykler med annenhvert år.
Sykkelen min har for eksempel intervaller på 7500km og 15 000km, eller årlig og annenhvert år. Handler om at oljen blir skitten, dårligere til å gjøre jobben sin, og kan tære ekstra på deler inni motoren. Kjølevæske og bremsevæske bør også bytte med jevne mellomrom, da disse også forverres med tid.

Garanti er en avtale mellom produsent og kjøper/eier, og er egentlig ganske opp til hver enkelt produsent hva slags krav de vil stille til eier hva gjelder vedlikehold for at garantien skal gjelde. Du har dog også 5 års reklamasjonsrett i lovverket, hvor du har en del mer rettigheter, men dersom manglende vedlikehold har forårsaket feilen så står du på like bar bakke.
Den er nå ca 4 måneder over tiden da garantien skulle vært. Har det mye å si, kommer garantien til å gjelde om jeg tar service nå? Burde jeg i det hele tatt ta den enda?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av AJ »

Thomas1523 skrev: 28 aug 2019, 18:51 For litt siden kjøpte jeg en suzuki gsx r125. Det er en 2018 modell og den ble kjøpt ny i mars av forrige eier. Førstegangsservice skal utføres på 1000 km men nå sier forhandleren at den skal være på service 1 gang i året uansett for å opprettholde garantien. Forrige eier skulle hatt denne på service i april/mars i år og nå sier leverandøren at garantien kan frafalle i reklamasjonssaker, men for at jeg skal få mest mulig ut av garantien så burde jeg ha den på service så fort som mulig.

Burde jeg ha denne på service nå? Den har bare gått litt over 300 km.
Her mener jeg forhandler bør se mellom fingrene om full service ikke er fulgt. I ditt tilfelle med så lav km.stand burde det holde med et oljeskift og generell sjekk av sykkelen til en samlet lavere pris enn hva en full årsservice koster og samtidig stemple i servicehefte at service er utført.
Men dette er altså min mening og ikke forhandlers - om de da ikke kommer til at de vil gjøre det slik ;) .

Ellers er det riktig som det påpekes at det er lagt opp til årlige servicer, en mellomservice med færre sjekk- og servicepunkter enn hovedservice som gjerne utføres annet hvert år.

Så får jeg ønske deg velkommen til oss her på MCsiden.no :vs . Hyggelig at du fant oss!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av LarsE »

Thomas1523 skrev: 28 aug 2019, 19:20
LarsE skrev: 28 aug 2019, 19:11 De aller fleste sykler har service intervaller på antall KM, ELLER år. Årlig er vel ganske vanlig, men kan være det er noen sykler med annenhvert år.
Sykkelen min har for eksempel intervaller på 7500km og 15 000km, eller årlig og annenhvert år. Handler om at oljen blir skitten, dårligere til å gjøre jobben sin, og kan tære ekstra på deler inni motoren. Kjølevæske og bremsevæske bør også bytte med jevne mellomrom, da disse også forverres med tid.

Garanti er en avtale mellom produsent og kjøper/eier, og er egentlig ganske opp til hver enkelt produsent hva slags krav de vil stille til eier hva gjelder vedlikehold for at garantien skal gjelde. Du har dog også 5 års reklamasjonsrett i lovverket, hvor du har en del mer rettigheter, men dersom manglende vedlikehold har forårsaket feilen så står du på like bar bakke.
Den er nå ca 4 måneder over tiden da garantien skulle vært. Har det mye å si, kommer garantien til å gjelde om jeg tar service nå? Burde jeg i det hele tatt ta den enda?
Det kan nok bare forhandler svare deg på. Garanti er som sagt en ekstra tjeneste som produsent gir, og derfor helt opp til de hvilke krav som stilles. Ville nok tatt en service uansett, i det minste tatt et oljeskift. Er du heldig får du forhandler/Suzuki til å gå med på at du tar service i høst før vinterlagring, eller mens sykkelen står på vinterlagring. Da kan du gjøre det de neste årene også, som er å foretrekke.

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Thomas1523 »

Ok takk for alle svar :twothumbs:

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av mekkern »

Sånn for å presisere litt så er det forskjell på 12 mnd som er fra-til dato og årlig/1 gang pr år som er kalenderår.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Thomas1523 »

mekkern skrev: 28 aug 2019, 20:23 Sånn for å presisere litt så er det forskjell på 12 mnd som er fra-til dato og årlig/1 gang pr år som er kalenderår.
Kan du forklare litt mer? :)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av mekkern »

Thomas1523 skrev: 28 aug 2019, 21:37
mekkern skrev: 28 aug 2019, 20:23 Sånn for å presisere litt så er det forskjell på 12 mnd som er fra-til dato og årlig/1 gang pr år som er kalenderår.
Kan du forklare litt mer? :)
Årlig spesifiserer ikke når - bare i løpet av året.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Herregud... sykkelen har gått 30 mil. Den beste servicen sykkelen kan få i mitt hode er er en god og lang variert tur rundt om i Norge. Å bytte olje på en sykkel som har gått 30 mil bare fordi det er et krav om årlig service er i mitt hode fullstendig idiotisk.

Forhandlere har helt klart sine rettingslinjer som produsenten krever etc.(?) men enkelte ganger må det gå ann å ta på seg den fornuftige hatten. Miste garantien på en sykkel som har rullet fra Fredrikstad til Lillehammer fordi man ikke har tatt service?? Håpløst.

Jeg forstår at det kan bli kondens etc. I oljen hvis sykkelen har stått lagret kaldt/varmt, men i så tillfelle burde min motor havarert for lenge siden. Jeg kjørte 1.200km. Over service intervall etter en kald vinter i garasjen. Altså trolig det samme som du kanskje kjører på 2-3 år?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:41 Forhandlere har helt klart sine rettingslinjer som produsenten krever etc.(?) men enkelte ganger må det gå ann å ta på seg den fornuftige hatten. Miste garantien på en sykkel som har rullet fra Fredrikstad til Lillehammer fordi man ikke har tatt service?? Håpløst.
Ja... men om forhandler ikke er enig så er vel strengt tatt service eneste løsning om du vil beholde garantien?

Så får vi synes det er teit, men det hjelper jo lite.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 29 aug 2019, 02:46
Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:41 Forhandlere har helt klart sine rettingslinjer som produsenten krever etc.(?) men enkelte ganger må det gå ann å ta på seg den fornuftige hatten. Miste garantien på en sykkel som har rullet fra Fredrikstad til Lillehammer fordi man ikke har tatt service?? Håpløst.
Ja... men om forhandler ikke er enig så er vel strengt tatt service eneste løsning om du vil beholde garantien?

Så får vi synes det er teit, men det hjelper jo lite.
Joda, det har du rett i. Man blir svartelistet hvis ikke service intervallen følges. Dette er vel i utgangspunktet ikke butikken sin feil. Selv om dem tjener penger på disse servicene. Det er vel produsent som har bestemt dette, samt punger ut hvis noe skjer under garantitiden. Hvis ikke butikken kan vise til at service er tatt, så må butikken ta dette på egen kappe overfor kunde, og det tror jeg ikke dem er veldig interresert i.

Når det er sagt så er 30 mil så lite, at jeg nesten ikke ser grunn til å ha en motorsykkel. Det koster det det koster og det er ingen hemmelighet. Det er en hobby. Kan være at man kommer billigere ut med å kjøpe seg en bil.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av kjellv »

Må minne om at en "annual service" består av en del mer enn et oljeskift.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 aug 2019, 06:58 Må minne om at en "annual service" består av en del mer enn et oljeskift.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Joda, det skjønner jeg. Men den har gått 30 mil...

Jeg skjønner selvsagt at forhandler i utgangspunktet ikke har mulighet til å se bort fra dette uten å "svarteliste" sykkelen. Men samtidig må jeg få lov til å si at kravene rundt dette med service på motorsykler burde blitt justert litt.

Si hvis jeg kjøpte meg en helt ny sykkel. Jeg kjørte kanskje 3.000km. på tre år. (altså veldig lite) Etter tre år er det hovedservice og dermed justering av ventiler....Really? Eller har jeg missforstått noe her og at det finnes en utvei med tanke på hovedservice når sykkel har gått veldig lite?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av kjellv »

Ja du har misforstått noe.
Ventilsjekk er en del av hovedservice og skal utføres etter et visst antall km, men det er en del andre ting som skal gjøres for eksempel en gang i året eller hver 3.år.
Det er heller ikke forhandleren som avgjør hva som dekkes av garanti. Dokumentasjon på utført service avgjør mye.
Jeg kan ta et eksempel: dersom sykkelen tas ut av vinterlager i mars og fortsatt ikke har gått mer enn f.eks. 50 mil, og gasswiren sitter fast. Defekt og må byttes, og eier forlanger ny og viser til garanti.
Gasswiren har da nesten ikke beveget seg siden sykkelen var ny, og det finnes heller ingen dokumentasjon på at den har blitt smurt. Tror du forhandler eller importør/produsent har lyst å betale den?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Svar