Førstegangsservice lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 aug 2019, 07:30 Ja du har misforstått noe.
Ventilsjekk er en del av hovedservice og skal utføres etter et visst antall km, men det er en del andre ting som skal gjøres for eksempel en gang i året eller hver 3.år.
Det er heller ikke forhandleren som avgjør hva som dekkes av garanti. Dokumentasjon på utført service avgjør mye.
Jeg kan ta et eksempel: dersom sykkelen tas ut av vinterlager i mars og fortsatt ikke har gått mer enn f.eks. 50 mil, og gasswiren sitter fast. Defekt og må byttes, og eier forlanger ny og viser til garanti.
Gasswiren har da nesten ikke beveget seg siden sykkelen var ny, og det finnes heller ingen dokumentasjon på at den har blitt smurt. Tror du forhandler eller importør/produsent har lyst å betale den?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Nei, det tror jeg ikke, men da må det vel derfor gå ann og tilpasse servicen ut fra hvor mye sykkelen har gått? Slik at man ikek betaler for full pakke når sykkelen ikke har gått nesten noen ting?

Kan vel ikek koste all verden og smøre noen wire og gå over ting som evt. skulle rustet/irret fast etc.

Som du skriver så skal hovedservice utføres etter et vist antall kilometer eller feks. 3 år. La oss si jeg har kjørt 5.000km. og jeg er på det tredje året med sykkelen. Er da ventilsjekk/justering nødvendig? Eller vil ikke dette bli gjort på en slik service?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av kjellv »

Nei. På en sykkel er det ventilsjekk etter antall km (motocross ant timer) uansett hvor gammel sykkelen er.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 aug 2019, 15:51 Nei. På en sykkel er det ventilsjekk etter antall km (motocross ant timer) uansett hvor gammel sykkelen er.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Okay, da har jeg missforstått. Det vil da altså si at jeg for min del (hvis ikke sykkelen blir solgt) slipper unna med service uten ventilsjekk/justering til neste år? (sykkelen blir tre år til neste år men har kun gått 17.000km, og det er hovedservice hvert tredje år eller 30.000km)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 15:52 .. hovedservice hvert tredje år eller 30.000km)
Hæ..? :scratch
Hovedservice med ventilkontroll hvert 3 år enten sykkelen brukes eller ikke? Den var ny for meg :eh

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Thomas1523 »

Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:54
Sakkle skrev: 29 aug 2019, 02:46
Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:41 Forhandlere har helt klart sine rettingslinjer som produsenten krever etc.(?) men enkelte ganger må det gå ann å ta på seg den fornuftige hatten. Miste garantien på en sykkel som har rullet fra Fredrikstad til Lillehammer fordi man ikke har tatt service?? Håpløst.
Ja... men om forhandler ikke er enig så er vel strengt tatt service eneste løsning om du vil beholde garantien?

Så får vi synes det er teit, men det hjelper jo lite.
Når det er sagt så er 30 mil så lite, at jeg nesten ikke ser grunn til å ha en motorsykkel. Det koster det det koster og det er ingen hemmelighet. Det er en hobby. Kan være at man kommer billigere ut med å kjøpe seg en bil.
Kjøpte den for noen uker siden og har ikke lappen enda.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av kjellv »

kjellv skrev: 29 aug 2019, 19:23
Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 15:52 .. hovedservice hvert tredje år eller 30.000km)
Hæ..? :scratch
Hovedservice med ventilkontroll hvert 3 år enten sykkelen brukes eller ikke? Den var ny for meg :eh
Jeg syntes dette var så snodig at jeg har googla litt.. Jeg fant denne, som antyder at sykkelen din skal ha storservice med ventilkontroll, kamkjedekontroll og tennplugger samt mye annet ved 20 000 km, altså om 3000 km. Dette har i så fall ingenting med årsservice å gjøre, men er likevel som du sier ved neste service som er nært forestående.
NB: tar forbehold om at siden jeg fant ikke har korrekte opplysninger, dette er ikke BMW Motorrad sine sider.. :-k
2019-08-29_edited.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

I følge side 194 i denne katalogen er hovedservice hver 30k..men jeg mener da ganske bestemt at jeg har lest hver at det som kommer først av km/år...?

https://manuals.bmw-motorrad.com/manual ... 317_01.pdf

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 23:05 I følge side 194 i denne katalogen er hovedservice hver 30k..men jeg mener da ganske bestemt at jeg har lest hver at det som kommer først av km/år...?

https://manuals.bmw-motorrad.com/manual ... 317_01.pdf
I følge den lista i instruksjonsboka så skal sykkelen din inn for en årlig sjekk med oljebytte og sjekk av diverse ting, samt oppsmøring av clutchwire. Ganske standard greier som gjerne også bør gjøres etter tid, ikke bare km.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Ok, da kryper jeg til korset. Da har jeg missforstått :redface

Svar