Innkjøring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

MariusH skrev: 30 mai 2019, 23:00 Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren. :thumleft
Godt poeng :thumleft !
Ønsker deg samtidig velkommen hit til oss på MCsiden.no :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 30 mai 2019, 23:03
gsx750_80 skrev: 30 mai 2019, 22:44
simpson skrev: 30 mai 2019, 22:09 Så langt jeg vet må det to til for å danse tango

Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.

Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.
Måten du vil få fram ditt budskap på går under det som heter hersketeknikk.
Det funker på mange. Men ikke alle. Det å linke til alle mulige rare uttalelser på nett, pålegge andre meninger eller ytringer som aldri er nevnt blir feil får å få frem som mening
Jeg er egentlig lite opptatt av hva akkurat du mener. Folk får velge selv hvem de tror på.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

Jeg har sagt ganske tydelig i 2 post i denne tråden om hva jeg mener.
Men siden du nevner etanol og er americafan, hva kjører NASCR på?

MariusH
Innlegg: 3
Registrert: 30 mai 2019, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400 2019

Re: Innkjøring

Legg inn av MariusH »

Toven skrev: 30 mai 2019, 23:05
MariusH skrev: 30 mai 2019, 23:00
Toven skrev: 30 mai 2019, 22:32
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp :thumleft

Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.

Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren. :thumleft
Har du sett hele videoen?
MC garage videon er ikke gjort nøyaktig nok, til å kunne si at det ikke er forskjell mellom innkjøringene.
Ari sier også i videon at den eneste forskjellen var i ring gap. Så det var ingen forskjell altså??

Jeg klarer ikke å forklare det godt nok. Se hele videon og så skjønner en at MC garage videon ikke bekrefter at det ikke er forskjell mellom innkjøringene. Som sagt, Ari sier at den eneste forskjellen er i ring-gap...
Jeg så hele videoen. Han kommer med en del kritikk som godt kan være på sin plass, men da jeg ikke har noen erfaring med motortesting så har jeg vanskelig for å svare på om kritikken han retter er korrekt eller ikke. Det er jo ikke sånn på internett at alle som kommer med kritikk alltid har rett ;) (Jeg sier ikke at han nødvendigvis tar feil, jeg vil bare ikke sluke alt han sier for god fisk uten at han selv har noen tester å vise til). En del av kritikken han kommer med hviler på et par ting som ikke er fullstendig beskrevet i MC Garage, og han gjør dermed sine egne antagelser, som vi igjen ikke kan vite om er korrekt eller ikke.

Sånn jeg ser det kommer ikke noen av videoene med et fasitsvar.

MC Garage kan kanskje oppfattes som et forsøk på en fasit, men slik jeg skjønner avslutningen er Ari ganske forsiktig i måten han legger frem resultatene på, og han forklarer også at selv om de ikke fant noen spesielt store mekaniske forskjeller mellom de to forskjellige innkjøringsmetodene så er det flere andre gode grunner for å ta det litt med ro de første kilometerne på en ny MC.

Videoen du linket kommer med interessant kritikk, som nok har gitt meg en litt sunnere skepsis til metodikken hos MC Garage, men ettersom han ikke har noen egne tester å vise til som beviser en vesentlig forskjell mellom innkjøringsmetodene vil jeg ikke forkaste alt arbeidet til MC Garage bare på hans ord.

Tror jeg takker for meg med dette. Takk for opplysende diskusjon og link til en interessant type som påpekte svakheter ved testen, og så får vi se om ikke noen andre får gjennomført en enda mer detaljert test som han ønsket seg og så får vi da se om det vil gjøre noen vesentlig forskjell eller ikke ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 30 mai 2019, 22:32
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp :thumleft

Ååååhh... herregud så bra :)

Det han sier der høres veldig overbevisende ut. Dem han driver og siterer som mener at hard innkjøring er anbefalt og ikke sliter mer på motoren har jo åpenbart oversett egne målinger her? 33% forskjell er jo en massiv forskjell, og MCgarage avfeier dette helt....

Samt at dem anbefaler andre uvitende folk om å kjøre inn sykkelen hardt.

Kan noen her inne som kan mer om dette enn meg kommentere det som blir sagt i denne videoen?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

mekkern skrev: 30 mai 2019, 14:09 Denne beskrivelsen synes jeg oppsummerer det greit- merk at man kan gasse på i kortere perioder:





En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.

Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm.... :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

Fra Moto Guzzifabrikken i Mandello del Lario:



Sjekk hva testføreren gjør spesielt i siste halvdel av videoen jeg tok av ham da vi var der nede i 2016.
Ingen silkehansker på gassholka der akkurat, tør jeg på... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 30 mai 2019, 23:43 Fra Moto Guzzifabrikken i Mandello del Lario:



Sjekk hva testføreren gjør spesielt i siste halvdel av videoen jeg tok av ham da vi var der nede i 2016.
Ingen silkehansker på gassholka der akkurat, tør jeg på... :knegg
Du bør også se de tre videoene en gang til, så får du forklaringen :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg egentlig lurer på er:

Hvorfor tar alle som lager disse motorene og har drevet med forskning rundt dette med innkjøring av motorene dem selv lager feil? Det blir liksom litt funny at man da heller skal høre på en random Youtuber eller et tilfeldig forummedlem og trosse alt dette.

Hva er egentlig hennsikten og fordelene hvis en produsent skulle lyve om dette med innkjøring?

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men på en motorsykkel så er det langt flere deler enn sylinder og stempelringer som skal gå seg til. Det er også veldig mange andre deler i en motor og på sykkelen ellers.

Kan motstandere av slik innkjøring anbefalt av produsent forklare dette til meg med t-skje metoden?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

Hvilke deler er det er mere av?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

@Bjerknez:
Jeg tør komme med den påstanden at syklene allerede er testkjørt så grundig og hardt, om du vil, på fabrikken før de skipes til all verdens land og forhandlere, at ytterlige "pusete" innkjøring strengt tatt er unødvendig.
Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør opp og ned turtallregisteret slik at motoren får mye variert turtall over et bredt spenn uten å nødvendigvis overskride rødmerkingen og turtallsvarsellampa lyser i alle gir i tillegg til mye motorbrems.
Unngå lange strekk med jevn gass og lavt turtall på høygir. Gir opp og ned, varier turtallet mye. Ta noen pauser med avslått motor slik at den får kjølt seg litt ned. Start opp igjen og fortsett på samme måte.

Det er denne måten jeg kaller innkjøring på den harde måten og som jeg er overbevist om at motor og girkasse har veldig godt av.

Det eneste som står i brukermanualen til KTM'en jeg har er at man ikke skal overskride turtallsgrensen på 6500 omdr./min., turtallsvarslellampen er stilt inn på.
Så da er det bare å variere turtallet opp på skalaen til varsellampa blinker for deretter å slippe gassen og la motorbremsen slippe til.
Gjentar man dette hver gang man er ute å kjører de første 100 milene så ender du opp med en motor i god form hele dens levetid.

Det er ikke verre enn det... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Innkjøring

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 30 mai 2019, 23:54 Hvorfor tar alle som lager disse motorene og har drevet med forskning rundt dette med innkjøring av motorene dem selv lager feil? Det blir liksom litt funny at man da heller skal høre på en random Youtuber eller et tilfeldig forummedlem og trosse alt dette.
:scratch :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 31 mai 2019, 00:11 Hvilke deler er det er mere av?
Kan du se disse tre videoene og komme med en tilbakemelding av det som blir sagt?

Mye enklere. Bedre at du hører det fra en som kan dette langt mer enn meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 31 mai 2019, 00:22 @Bjerknez:
Jeg tør komme med den påstanden at syklene allerede er testkjørt så grundig og hardt, om du vil, på fabrikken før de skipes til all verdens land og forhandlere, at ytterlige "pusete" innkjøring strengt tatt er unødvendig.
Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør opp og ned turtallregisteret slik at motoren får mye variert turtall over et bredt spenn uten å nødvendigvis overskride rødmerkingen og turtallsvarsellampa lyser i alle gir i tillegg til mye motorbrems.
Unngå lange strekk med jevn gass og lavt turtall på høygir. Gir opp og ned, varier turtallet mye. Ta noen pauser med avslått motor slik at den får kjølt seg litt ned. Start opp igjen og fortsett på samme måte.

Det er denne måten jeg kaller innkjøring på den harde måten og som jeg er overbevist om at motor og girkasse har veldig godt av.

Det eneste som står i brukermanualen til KTM'en jeg har er at man ikke skal overskride turtallsgrensen på 6500 omdr./min., turtallsvarslellampen er stilt inn på.
Så da er det bare å variere turtallet opp på skalaen til varsellampa blinker for deretter å slippe gassen og la motorbremsen slippe til.
Gjentar man dette hver gang man er ute å kjører de første 100 milene så ender du opp med en motor i god form hele dens levetid.

Det er ikke verre enn det... :knegg
Men da vil jo jeg si at du har kjørt den inn ganske riktig, å dermed er vi kanskje ganske enige?

Igjen... se disse videoene i steden og kom med tilbakemelding om det du mener er feil med det han sier. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 31 mai 2019, 00:25
Bjerknez skrev: 30 mai 2019, 23:54 Hvorfor tar alle som lager disse motorene og har drevet med forskning rundt dette med innkjøring av motorene dem selv lager feil? Det blir liksom litt funny at man da heller skal høre på en random Youtuber eller et tilfeldig forummedlem og trosse alt dette.
:scratch :lol
Kom heller med noen motargumenter vedrørende det som blir sagt i videoene. Jeg påstår ingenting, men ber om informasjon fra noen som kan dette langt bedre enn meg.

Se videoen og forklar hvorfor du ikke er enig. :thumleft

Svar