Innkjøring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Vazska
Innlegg: 5
Registrert: 29 mai 2019, 19:08
Motorsykkelen din: KTM duke 125 2019

Innkjøring

Legg inn av Vazska »

Kjøpte meg en ny ktm duke 125 2019 forrige uke. Den har nå gått 90 km. Da jeg skulle kjøre den inn så "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. Siste 10 km har jeg kjørt som jeg skal, går dette bra eller har jeg ødelagt noe...? :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

Går helt fint, så du kan sove godt om natta.
Mange sykler blir testet på fabrikk og da er maks turtall på rullende landevei ved første oppstart av motor.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

Vazska skrev: 29 mai 2019, 19:16 Kjøpte meg en ny ktm duke 125 2019 forrige uke. Den har nå gått 90 km. Da jeg skulle kjøre den inn så "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. Siste 10 km har jeg kjørt som jeg skal, går dette bra eller har jeg ødelagt noe...? :redface
Et par artikler fra antatt kompetent hold, her:

https://www.cycleworld.com/sport-rider/ ... -procedure :

"Advocates of the hard break-in are usually looking for this tight engine seal for good performance and are not so concerned with the long-term aspects. This might be fine for a racebike that will be rebuilt every season but not so good for your ZX-6R, which will hopefully last you many years without that kind of attention. Most manufacturers give similar break-in guidelines to what you cited for your Kawasaki, with varying rpm and mileage limits, though 4,000 rpm is on the low side compared with most that I’ve read. The owner’s manual for a new Yamaha YZF-R6, for example, lists 8,300 rpm to 600 miles and 9,900 rpm to 1,000 miles, and it says that you should avoid prolonged operation above those numbers. The Honda CBR600RR manual says simply to avoid full-throttle starts and rapid acceleration in the first 300 miles."

https://www.cycleworld.com/2013/10/04/b ... new-engine:

"...EASE INTO REVS Don’t over-rev the engine, but don’t under-rev it either. Taking it up to 50 percent of redline for the first 50 miles (80 km), and then up to 75 percent for the next several hundred is a good rule of thumb. Practice this in turn with the alternate on/off power and load technique we've discussed.

KEEP IT UP Never neglect the need for routine maintenance. Many bikes call for an initial inspection after 600 miles (965 km): adjusting the chain, setting the valves, changing the oil. Do it—especially the oil and filter. Oil isn’t like wine or scotch—it doesn’t get better with age. In those first few hours of operation, your engine is producing tiny metal shavings as the parts wear in, and all that metal ends up in your oil and filter. Pull the plug and get that junk out of there. ...."

Neppe gunstig for sykkelen din, spesielt på lengre sikt, det du har foretatt deg. Ville personlig aldri ha kjøpt en mc jeg visste var behandlet på den måten, med mindre prisen var vesentlig lavere enn normalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

Heisan Vazska og velkommen her på MCsiden.no :vs !
Jeg drister meg til å påstå at du har gjort det som er helt riktig :).
Sørg for litt "sjokkbehandling" allerede fra start ved å bruke turtallet begge veier. Med det mener jeg å kjøre sykkelen opp på godt turtall i alle gir. Deretter fra moderat til ganske kraftig motorbrems.
Dette har en ny motor bare godt av, er min erfaring etter å ha kjørt inn flere nye sykler på denne måten.
Ingen av dem har begynt å bruke olje den tiden jeg har eid dem, som har vært opp mot til 60000 km.
Og min opplevelse av motorene er at de bare er blitt bedre og bedre.
Så bra gikk min forrige KTM 1290 da den passerte 50000 og jeg tenkte på å bytte den inn en nyere modell, at jeg gikk noen runder med meg selv og tenkte å beholde den.
Nysgjerrigheten på den nye modellen vant den maktkampen til slutt... :redface

Også har jeg hørt om flere som melder om at syklene deres har begynt å bruke urovekkende mye olje etter kun 20-30000 km.
Kan være flere årsaker til det, men jeg tror pusete og altfor forsiktig innkjøring kan være årsaken.
Dvs. at stempelringene i sylindrene ikke har "løsnet" skikkelig, som vi pleier å si og dermed ikke tetter godt nok slik at olje kommer i forbrenningskammeret og brenner opp. Derav oljeforbruk.

Langt fra alle er enige med meg i det jeg har skrevet her, men det får stå sin prøve.
Jeg testkjørte nylig en ny nye Moto Guzzi V86 TT som den aller første bortsett fra de på verkstedet som hadde kjørt den med egen motorkraft verksted til butikk etter klarkjøring. Altså 0 km bortsett fra de som fabrikken hadde kjørt før levering.
Kjørte denne fra første km,. som jeg gjorde med min egen Moto Guzzi Stelvio for noen år siden og de to KTM'ene jeg har hatt siden.

Så helt enig med simpson; ingen fare og ingen skade skjedd.
Det er viktigere å få tatt førstegangsservice og byttet olje og filter innafor de rammene produsenten har satt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 29 mai 2019, 19:46 Heisan Vazska og velkommen her på MCsiden.no :vs !
Jeg drister meg til å påstå at du har gjort det som er helt riktig :).

....Så helt enig med simpson; ingen fare og ingen skade skjedd.
...
Jøss! Det var en uventet melding, men her kan det ligge an til god underholdning.. ;-)

En sak kan vi muligens være enige om; "...From “ride it like you stole it” to “you can ruin your engine in the first hour if you’re not careful,” you’ll hear more superstition and voodoo around engine break-in protocol than about virtually any other aspect of motorcycle ownership...", som det het i en av artiklene fra Cycleworld.

Vazska
Innlegg: 5
Registrert: 29 mai 2019, 19:08
Motorsykkelen din: KTM duke 125 2019

Re: Innkjøring

Legg inn av Vazska »

Takk for svar alle sammen :)

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Innkjøring

Legg inn av NickNei »

Det er vel en ting du skal være litt forsiktig med, og det er å belaste den fullt på lavt turtall. Lite trolig at det vil gjøre noen stor skade, men det er nok det jeg hadde vært forsiktig med.
Nye biler trenger man ikke kjøre inn og første service kan være etter 30000KM.. lurer litt på hvorfor det er forskjell på en MCmotor..

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Innkjøring

Legg inn av haakeik »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

simpson skrev: 29 mai 2019, 19:18 Går helt fint, så du kan sove godt om natta.
Mange sykler blir testet på fabrikk og da er maks turtall på rullende landevei ved første oppstart av motor.
Så dette selv da jeg var på Åpen dag besøk på Guzzifabrikken i 2016. Egentlig litt fascinerende å se, faktisk!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Innkjøring

Legg inn av Rune75 »

Vazska skrev: 29 mai 2019, 19:16 Kjøpte meg en ny ktm duke 125 2019 forrige uke. Den har nå gått 90 km. Da jeg skulle kjøre den inn så "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. Siste 10 km har jeg kjørt som jeg skal, går dette bra eller har jeg ødelagt noe...? :redface
Det som er viktig er at motoren rekker å bli varm før du drar opp turtallet, at den er ny har lite eller ingenting å si. Det var viktigere med innkjøring i "gamledager", motorene ble ikke laget med like stor nøyaktighet da.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Innkjøring

Legg inn av jongsanim »


Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Innkjøring

Legg inn av Olav K »

simpson skrev: 29 mai 2019, 19:18 Går helt fint, så du kan sove godt om natta.
Mange sykler blir testet på fabrikk og da er maks turtall på rullende landevei ved første oppstart av motor.
Stemmer det, jeg var på Triumphfabrikken i 2014.
Der kom en en nymontert Speed Triple rett fra samlebåndet og inn i et testlaboratorium. Litt bensin og olje, så var det å dra på til turtallsperra på alle gear på rullende landevei. 5-6 repetisjoner.

Tror nok innkjøring på dagens sykler er av akademisk interesse. Jeg er mer redd for å la sykkelen jobbe tungt på høye gear under innkjøring.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Innkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Gi gass er nå min mening. Ikke tomgangskjør, bare kjør. Når den er varm kan du fint gi gass.

På en totakter blander jeg litt ekstra olje og lar stempelfjærer og stempler få litt tid på seg før man kjører idiot i etter en 10-12 mil med innkjøring.

Har en Peugeot Partner som vaktbil som jeg fikk kjøre rett ut av butikken. Den har fått kjørt seg hardt fra første meter. Kjennes mye friskere ut enn en kamerat sin partner som fikk en forsiktig start. Samme bil, samme motor. Ingen oljeforbruk.

Drev med modellflyvning, biler og helikopter(lenge før det var enkelt å mestre) i mine yngre dager. Oppskriften der var fet blanding og full rulle. Da med nitromotorer. Metanol med opp mot 25% nitro og 18-20% olje.

Toven

Re: Innkjøring

Legg inn av Toven »




Om man har litt tid til overs :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 30 mai 2019, 10:07


Om man har litt tid til overs :)
Disse videoene virket faktisk veldig overbevisende. (ja, jeg så alt).
Men nå er ikke jeg noen maskin ingeniør... :redface

Svar