Innkjøring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Innkjøring

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 01:21
Sakkle skrev: 31 mai 2019, 00:25
Bjerknez skrev: 30 mai 2019, 23:54 Hvorfor tar alle som lager disse motorene og har drevet med forskning rundt dette med innkjøring av motorene dem selv lager feil? Det blir liksom litt funny at man da heller skal høre på en random Youtuber eller et tilfeldig forummedlem og trosse alt dette.
:scratch :lol
Kom heller med noen motargumenter vedrørende det som blir sagt i videoene. Jeg påstår ingenting, men ber om informasjon fra noen som kan dette langt bedre enn meg.

Se videoen og forklar hvorfor du ikke er enig. :thumleft
Altså, jeg er helt enig med deg...

Har ikke peiling i det hele tatt. Holder meg til det som blir anbefalt av produsent og leverandør inntil det motsatte er bevist.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Ok... da missforsto jeg smileysene... :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 01:04 Men da vil jo jeg si at du har kjørt den inn ganske riktig, å dermed er vi kanskje ganske enige?

Igjen... se disse videoene i steden og kom med tilbakemelding om det du mener er feil med det han sier. :thumleft
Nei, jeg melder meg av debatten med dette innlegget. Har ingen interesse av å være på å problematisere dette ytterligere.
Tror jeg har sett alle de innkjøringsvideoene det er blitt vist i tråden.
Denne diskusjon blir som en oljetråd. Noen sverger til Biltemas, mens andre har ståltro på de kjente merkenavnene.
Så... enhver for bli salig i sin egen tro, som man sa i gamledager.

Men igjen og for siste gang; Start den nye MC'en, begynn kjøringen med en gang og ta det rolig til motoren er driftsvarm. Deretter begynn "sjokkbehandlingen" med å gasse kjapt gradvis opp mot turtallsgrensa, som altså gjerne er stilt inn lavere enn hva som er oppgitt som maksgrense for motoren. Som f.eks. KTM'en min: 10500 rpm er motorens maksgrense, mens den er satt til 6500 i innkjøringsperioden, innstilt fra fabrikken med et varsellys som tennes når grensen nås.
Så altså, kjapt opp og ned på turtallsskalaen gradvis til turtallslampa tennes, gassreduksjon og motorbrems på alle gir.
Ta en pause, la motoren kjøle seg litt ned. Deretter på'n igjen med "sjokkbehandlingen" til innkjøringsgrensa på 1000, evt. 1500 er nådd.
Enkelt og greit :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

Trådstarter skrev: "... "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. ..."
Så svarer AJ: "...Jeg drister meg til å påstå at du har gjort det som er helt riktig :). ..."

Motoren var neppe driftsvarm i løpet av den første kilometeren. (En av mine sykler bruker vanligvis i overkant av en mil på å nå normal driftstemperatur, når jeg kjører til jobb.)

Senere heter det fra sistnevnte hold: "...Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør ..."

Det låt noe bedre, i alle fall. :thumleft
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg følger ikke innkjøringsmanualen 100% slavisk jeg heller, men jeg rævkjører den ikke før førstegangs service. Kjører stort sett som vanlig uten å ta den helt ut. Dette tror jeg stemmer sånn noenlunde med manualen.

Men å tvinge livskjiten ut av sykkelen fra første time får jeg meg ikke helt til å gjøre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

OK, da... ;) .
@gsx750_80:
Tror neppe noen noengang har opplevd motorras om enn har kommet i skade for å være litt uforsiktig med gassen før motoren er driftsvarm.
Jeg vil tro alle sykler er testkjørt ganske heftig på fabrikken, jfr. Guzzivideoen jeg la ut, før de havner hos kjøperen. Altså har de allerede fått "kjørt seg" og jeg tror neppe en overivrig kjøper greier å ødelegge noe med "glemme seg bort" før motoren er blitt driftsvarm.
Kan jo hende trådstarter ga full rulle rett etter start. Men jeg tror neppe han gjorde det. De aller fleste gjør vel ikke slikt før de gjør seg i hvert litt kjent med den nye sykkelen.

Men jeg har ingen problemer å trekke tilbake uttalsen du har sitert meg på.
Resten står jeg derimot inne for.

Og med, takk for debatten :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

De aller fleste kjører vel sykkelen som vanlig og da gjør man nok ingen skade. Ved vanlig kjøring er man nok ikke langt unna manualen heller.

Det det er snakk om her er at enkelte anbefaler en såkalt HARD innkjøring og mener å ha belegg for dette, mens andre mener man bør følge manualen. (som man ser i videoene). Noen velger altså og trosse det ekspertene og de som faktisk designer og produserer motorene anbefaler vedrørende innkjøring.

Dette finner jeg selv veldig merkelig. Spesielt etter jeg så de tre siste videoene postet Toven.

Men overbevis meg gjerne :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 31 mai 2019, 08:42 Trådstarter skrev: "... "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. ..."
Så svarer AJ: "...Jeg drister meg til å påstå at du har gjort det som er helt riktig :). ..."

Motoren var neppe driftsvarm i løpet av den første kilometeren. (En av mine sykler bruker vanligvis i overkant av en mil på å nå normal driftstemperatur, når jeg kjører til jobb.)

Senere heter det fra sistnevnte hold: "...Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør ..."

Det låt noe bedre, i alle fall. :thumleft
Takk i like måte. :thumleft

P.S. Lurte litt på om jeg skulle svare simpson, men ser vel egentlig ingen hensikt i det.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Innkjøring

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 31 mai 2019, 10:01
gsx750_80 skrev: 31 mai 2019, 08:42 Trådstarter skrev: "... "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. ..."
Så svarer AJ: "...Jeg drister meg til å påstå at du har gjort det som er helt riktig :). ..."

Motoren var neppe driftsvarm i løpet av den første kilometeren. (En av mine sykler bruker vanligvis i overkant av en mil på å nå normal driftstemperatur, når jeg kjører til jobb.)

Senere heter det fra sistnevnte hold: "...Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør ..."

Det låt noe bedre, i alle fall. :thumleft
Takk i like måte. :thumleft

P.S. Lurte litt på om jeg skulle svare simpson, men ser vel egentlig ingen hensikt i det.


Svarer du på ditt eget innlegg ? Må vel ha blitt en liten mix her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo hende han lider av schizofreni kanskje? Slikt skal man ikke spøke med. Det kan virke svært så ekte for den det gjelder. :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 31 mai 2019, 10:38
gsx750_80 skrev: 31 mai 2019, 10:01
gsx750_80 skrev: 31 mai 2019, 08:42 Trådstarter skrev: "... "glemte" jeg litt innkjøring og var helt ærlig en idiot. Bånna gassen og maksa turtallet fra første km. ..."
Så svarer AJ: "...Jeg drister meg til å påstå at du har gjort det som er helt riktig :). ..."

Motoren var neppe driftsvarm i løpet av den første kilometeren. (En av mine sykler bruker vanligvis i overkant av en mil på å nå normal driftstemperatur, når jeg kjører til jobb.)

Senere heter det fra sistnevnte hold: "...Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør ..."

Det låt noe bedre, i alle fall. :thumleft
Takk i like måte. :thumleft

P.S. Lurte litt på om jeg skulle svare simpson, men ser vel egentlig ingen hensikt i det.


Svarer du på ditt eget innlegg ? Må vel ha blitt en liten mix her.
Nei. Det var ikke ment som det. Det ble dobbelt opp, i forbindelse med en edit..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Innkjøring

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 10:41 Kan jo hende han lider av schizofreni kanskje? Slikt skal man ikke spøke med. Det kan virke svært så ekte for den det gjelder. :lol
Jeg lider av schizofreni, men jeg hører aldri etter når han andre snakker for vi har ADHD også - heldigvis :-|

Edit: Kan jo legge til at jeg har gått til behandling for dette i mange år og vi fungerer ganske bra nå.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Innkjøring

Legg inn av cannon »

For å trampe skikkelig på AJ:
"Denne diskusjon blir som en oljetråd. Noen sverger til Biltemas, mens andre har ståltro på de kjente merkenavnene. "

Hallo!!!!Her på forumet er Biltema det desidert mest kjente merkenavnet.....;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Blir litt sånn... Hey... jeg punger ut en kvart mill for en sykkel og bruker enda 50k på ekstrautstyr, men jeg tror ikke noe på innkjøringsmetoden som produsent anbefaler så jeg kjører dritten av den og sparer penger på og kjøpe motorolje og kjedespray på Biltema. :lol *mas

God helg folkens :vs

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Innkjøring

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 15:05 Blir litt sånn... Hey... jeg punger ut en kvart mill for en sykkel og bruker enda 50k på ekstrautstyr, men jeg tror ikke noe på innkjøringsmetoden som produsent anbefaler så jeg kjører dritten av den og sparer penger på og kjøpe motorolje og kjedespray på Biltema. :lol *mas

God helg folkens :vs
Hadde jeg kjøpt sykkel til en kvart mill hadde det blitt Biltema-olje og First Price på frokostbordet i laaaang tid.

Kjøper ikke den sammenligningen du bruker. Det er det en ny sykkel koster. Finnes ingen alternativer.
Olje derimot, der finnes det mye å velge mellom.

Svar