Innkjøring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring

Legg inn av mekkern »

Denne beskrivelsen synes jeg oppsummerer det greit- merk at man kan gasse på i kortere perioder:

" Overbelastning av motoren ved lave turtall og/eller for
tidlig kjøring av motoren ved høye turtall kan føre til skade på
motorkomponenter.
Følg disse forholdsreglene under innkjøringsperioden:
• Etter første gangs oppstart må du ikke la motoren gå på
tomgang i lengre perioder, ellers er det fare for overoppheting.(spesielt luftkjølte utgaver)
• Unngå raske oppstarter med vidåpen gass. Kjør sakte inntil
motoren varmes opp.
• Unngå kjøring av motoren ved ekstremt lave turtall i høye gir
(dra motoren).


KJØREHASTIGHETER OG GIR
KILOMETERTELLER INNKJØRINGSPROSEDYRE km miles
0–145 0–90 Ikke kjør i lengre perioder over 1/3 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
146–483 91–300 Ikke kjør i lengre perioder over 1/2 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
484–800 301–500 Ikke kjør i lengre perioder over 3/4 gassnivå.
Ved 800 Ved 500 Utfør innkjøringsvedlikehold slik det er beskrevet i vedlikeholdsavsnittet i denne håndboken.
Innkjøringsvedlikehold bør utføres av en forhandler. Innkjøringsvedlikehold må omfatte kontroll, justeringer,
tiltrekking av festeelementer og bytte av motorolje og oljefilter. Utførelse av innkjøringsvedlikehold ved påkrevd
avlesning av kilometertellerstand bidrar til å sikre topp motorytelse, minimalt med eksosutslipp og maksimal
levetid for motoren."



En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.

Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm.... :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Toven

Re: Innkjøring

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 30 mai 2019, 13:55
Toven posvE[/youtube skrev:
Om man har litt tid til overs :)
Disse videoene virket faktisk veldig overbevisende. (ja, jeg så alt).
Men nå er ikke jeg noen maskin ingeniør... :redface
Litt offtopic men;
Han har mange videoer, og i mange forklarer hva andre på youtube sier om typ motorsykkel relaterte emner som er feil eller unøyaktig. Til tider veldig artig og lærerikt :D

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innkjøring

Legg inn av Kawagutten »

Følg owners manualen og sett på oljeplugg med magnet ved første oljeskift. Har kjørt inn en del og sett at kommer en del spon i olja. Fabrikkens innkjørings anbefaling er nok ikke der uten grunn . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56 . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
Det er ikke sånn at fabrikken kaster sykkelen etter en test, det kan like gjerne være at akkurat DIN sykkel har gjennomgått akkurat det samme.
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Innkjøring

Legg inn av Sakkle »

Toven skrev: 30 mai 2019, 10:07 Om man har litt tid til overs :)
Hehe... liker han fyren. Relativt direkte om hva han mener, ja.

Jeg er ikke mekaniker. Har ikke peiling. Men, jeg velger nå å høre på de som selger meg sykkelen og produsenten. Jeg ser ikke helt motivasjonen de skulle ha for å lyve til meg med tanke på innkjøring.

Andre får gjøre akkurat hva de vil med sin sykkel, men når man hører hvor mange rare meninger folk har, er det vel ytterligere en ting som taler mot å kjøpe brukt etter min mening. :-k Man vet jo aldri om selgeren har logisk sans eller vett i hodet eller ikke...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 30 mai 2019, 19:15
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56 . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
...
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Du nevner ingen forbehold her. Da mener du kanskje at det heller ikke er noe poeng å la en (ny) motor bli varm før den kjøres på full gass og fullt turtall, eller?
Jeg har sett resultatet av hardkjøring av ny motor, fra første stund, en gang. Sylinder ble tatt av etter kanskje 100 mils kjøring, og stempelringene var veldig slitte. De var dessuten "ovale", ved at de var svært ujevnt slitt. Dette var en Sachs-motor, og for lenge siden,
men ignorering av produsentens råd gjorde at den motoren tidlig passerte toppen, for å si det slik.
Motorer vil tåle tidlig hardkjøring i større eller mindre grad, men å avfeie at det kan være problematisk - stikk i strid med produsentenes anbefalinger hva angår innkjøring -, blir bare unyansert og dumt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev: 30 mai 2019, 21:15
simpson skrev: 30 mai 2019, 19:15
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56 . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
...
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Du nevner ingen forbehold her. Da mener du kanskje at det heller ikke er noe poeng å la en (ny) motor bli varm før den kjøres på full gass og fullt turtall, eller?
Hva du må mene om at jeg KANSKJE mener men aldri har sagt noe om blir synsing fra din side og jeg ser ikke noe poeng i å kommentere hva andre KANSKJE mener om hva jeg mener utenom denne post :[-X

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 30 mai 2019, 21:48
gsx750_80 skrev: 30 mai 2019, 21:15
simpson skrev: 30 mai 2019, 19:15
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56 . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
...
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Du nevner ingen forbehold her. Da mener du kanskje at det heller ikke er noe poeng å la en (ny) motor bli varm før den kjøres på full gass og fullt turtall, eller?
Hva du må mene om at jeg KANSKJE mener men aldri har sagt noe om blir synsing fra din side og jeg ser ikke noe poeng i å kommentere hva andre KANSKJE mener om hva jeg mener utenom denne post :[-X
Ikke uventet type "svar" fra din side.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

Så langt jeg vet må det to til for å danse tango

Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best

MariusH
Innlegg: 3
Registrert: 30 mai 2019, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400 2019

Re: Innkjøring

Legg inn av MariusH »

I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8

Toven

Re: Innkjøring

Legg inn av Toven »

MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp :thumleft


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 30 mai 2019, 22:09 Så langt jeg vet må det to til for å danse tango

Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.

Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.

MariusH
Innlegg: 3
Registrert: 30 mai 2019, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400 2019

Re: Innkjøring

Legg inn av MariusH »

Toven skrev: 30 mai 2019, 22:32
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp :thumleft

Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.

Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Innkjøring

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev: 30 mai 2019, 22:44
simpson skrev: 30 mai 2019, 22:09 Så langt jeg vet må det to til for å danse tango

Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.

Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.
Måten du vil få fram ditt budskap på går under det som heter hersketeknikk.
Det funker på mange. Men ikke alle. Det å linke til alle mulige rare uttalelser på nett, pålegge andre meninger eller ytringer som aldri er nevnt blir feil får å få frem som mening

Toven

Re: Innkjøring

Legg inn av Toven »

MariusH skrev: 30 mai 2019, 23:00
Toven skrev: 30 mai 2019, 22:32
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp :thumleft

Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.

Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren. :thumleft
Har du sett hele videoen?
MC garage videon er ikke gjort nøyaktig nok, til å kunne si at det ikke er forskjell mellom innkjøringene.
Ari sier også i videon at den eneste forskjellen var i ring gap. Så det var ingen forskjell altså??

Jeg klarer ikke å forklare det godt nok. Se hele videon og så skjønner en at MC garage videon ikke bekrefter at det ikke er forskjell mellom innkjøringene. Som sagt, Ari sier at den eneste forskjellen er i ring-gap...

Beynner å bli litt off-topic mot trådstarter. Han har vel forhåptenligvis fått svar på sitt spørsmål, så kan man eventuelt flytte alt dette over i en annen tråd?

Svar