kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Bare les her feks.
https://www.aftenposten.no/norge/i/jPWo ... imyndighet

Er akkurat det jeg mener

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:40 Så det du mener er at hvis en bil står parkert midt i veibanen i Fredrikstads mest trafikkerte kryss midt på natten med dørene åpne så løser man problemet med at Europark kommer å legger en bot på frontruten?

Dette er feks. en jobb statens vegvesen kunne tatt, for politiet hadde tydeligvis ikke tid. Sikkert ikke så viktig da... med tanke på hvordan bilen var forlatt og at dne sto midt i veibanen burde alene tenne noen lys hos politiet.

Kanskje var bilen innblandet i noe straffbart? Noe som faktisk kanskje er høyst sannsynlig?

Jeg har ikke sagt at det kreves et ettermiddagskurs for å bli politi. Men man trenger ikke overlege utannelse for å gi paracet til pasienter. Med en midlertid tillatelse og riktig kursing bør det være mulig for vegvesenet og kunne forfølge en bil i over tillatt hastiget i påvente av hjelp fra politet.
Nei.

Da ringer parkeringsvakten falken og får den tauet.

Det er ingen løsning at andre etater skal ta oppgavene til politiet fordi politiet har lite ressurser, da må politiet får mer ressurser.
45316 skrev: 28 mar 2019, 12:38 Så over til det med blålys hos vegvesenet. Jeg er også av den oppfatning de ikke bør ha det. Videre synes jeg du tolker nødrett VELDIG
Var ikke det jeg mente, jeg mente at det kan være grunnlag for å bryte bl.a. fartsgrenser av nødrettsperspektiver, f.eks. ved liv og helse. Ikke at det generelt er grunnlag for det for å stoppe folk i trafikken for alle mulige forseelser
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 13:06 Ja.. enten eller...

Det det hele begynte med var vel om vegvesenet har myndighet til å stanse samt kontrollere kjøretøy og det har dem tydeligvis i følge norske lover. Jeg mener også dem burde få lov til (i enkelte tillfeller og ved begrenset fullmakt) å bistå politiet til politiet selv dukker opp. Som feks. å forfølge en som har unnlatt seg kontroll mens de har politiet på tråden etc.

Det er ikek snakk om å pågripe, arrestere å slike ting. Jeg snakker om "bistå" og ikke gjøre oppgevene til politiet. Tollvesenet har jo så vidt jeg vet politimyndighet? Eller i vertfall en begrenset en?
Nei, bare politiet og ansatte i påtalemyndigheten under politiet har politimyndighet.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 13:09 Bare les her feks.
https://www.aftenposten.no/norge/i/jPWo ... imyndighet

Er akkurat det jeg mener
Er fortsatt uenig i det som står der.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Men når politiet åpenbart ikke har ressurser eller får... hva gjør man da? Intill problemet er løst?

Når det gjelder den parkerte bilen... så sa politiet til meg i telefonen at dette var spesielt (eller noe i den duren) og takket for opplysningen. Dem lurte på om jeg kunne stå der til dem kom og jeg svarte ja. Spurte selvsagt ikke om når dem kom da jeg forklarte at bilen var plassert på en meget spesiell måte. Akkurat som om noen har bråstoppet, lukket opp dørene og stukket av eller noe.

Jeg sa at jeg MÅTTE kjøre om ca. 20 minutter, noe dem sa var greit. Men etter 30 minutter var det ingen som hadde kommet. Dem kunne i det minste ringt til et borttauingsbil eller noe. Hadde holdt med at det kom en bil og stilte seg bak bilen med gule lys også.

Uenig er lov. Men jeg anntar at de som taler i dette innlegget har litt mer innsikt i akkurat dette en vi her inne.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 13:09 Bare les her feks.
https://www.aftenposten.no/norge/i/jPWo ... imyndighet

Er akkurat det jeg mener
Med facebook, sosiale media, smarttelefoner offentlig informasjon mm er det mye lettere for myndigheter
å foreta treffsikre kontroller av befolkningen enn tidligere.
Som et ledd i dette benyttes sw som feks Palantir https://www.adressa.no/meninger/komment ... 968099.ece :

"... Omtrent slik fungerer Palantír, med den forskjellen at det bruker digital informasjon. Basert på data myndighetene legger inn, spytter Palantír ut en vurdering av hvor stor sjansen er for at du er smugler, terrorist eller kriminell. Er den stor nok, får tollerne en SMS om at bilen din skal sjekkes når du krysser grensen.

I dag skal systemet mates med data fra myndighetenes registre. Det er bare en brøkdel av hva Palantír er i stand til.

De fleste som har en smarttelefon har skrudd på «stedstjenester». Da registrerer telefonen hvordan du beveger deg.

Hvis noen vet hvor du går og hva du gjør på nettet, er det bare fantasien som setter grenser for hva de gjøre. I USA bruker Facebook informasjon om hvilke butikker du har gått inn til å målrette annonser og reklame. Reklamen er så presis at Facebook blir anklaget for å avlytte folks telefoner. Hvis politiet får de samme mulighetene, er det knapt grenser for hva de kan finne ut om deg."

Amerikanske firma, og delvis norske myndigheter, vet omtrent alt om oss, til enhver tid, i prinsippet. Eller så og si alt som er verdt å vite.

Mer om de "spennende" mulighetene i det godes tjeneste, her: https://www.bloomberg.com/features/2018 ... ter-thiel/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Men allikevel ble vi tatt på sengen av feks. ABB...

Jeg tror at det å besitte mye informasjon alene ikke hjelper noe som helst hvis man ikke klarer å håndheve dataene som blir samlet inn. Men som du sier så tviler jeg ikke på at PST vet litt av hvert av hva som beveger seg rundt om. Ikke alt virker det som... men nå var vel Utøya episoden et ganske spesielt tillfelle også...

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 28 mar 2019, 13:21
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 13:06 Ja.. enten eller...

Det det hele begynte med var vel om vegvesenet har myndighet til å stanse samt kontrollere kjøretøy og det har dem tydeligvis i følge norske lover. Jeg mener også dem burde få lov til (i enkelte tillfeller og ved begrenset fullmakt) å bistå politiet til politiet selv dukker opp. Som feks. å forfølge en som har unnlatt seg kontroll mens de har politiet på tråden etc.

Det er ikek snakk om å pågripe, arrestere å slike ting. Jeg snakker om "bistå" og ikke gjøre oppgevene til politiet. Tollvesenet har jo så vidt jeg vet politimyndighet? Eller i vertfall en begrenset en?
Nei, bare politiet og ansatte i påtalemyndigheten under politiet har politimyndighet.
Det er ikke korrekt.

Offiserer, befal, MP og militære vakter (også menige) har politimyndighet på militært område og i umiddelbar nærhet til dette. I denne sammenheng er militære kjøretøyer også å anse som militært område. Dvs. at når de parkerer på Esso er området rundt en militær kolonne å anse som militært område... for eksempel.

Ikke at dette er relevant i for denne diskusjonen, men siden du var så bastant følte jeg for å rette på deg :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

+ Kystvakten og Statens Naturoppsyn:
https://no.wikipedia.org/wiki/Politimyndighet

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Her er også en artikkel som underbygger det jeg mener i stor grad:
https://www.politiforum.no/artikler/na- ... ing/438768

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av simpson »

Sakkle og Bjeknez, de dere nevner har BEGRENSET POLITIMYNDIGHET, og det er stor forskjell på det og POLITIMYNDIGHET. Og de har bare begrenset politimyndighet i helt spesielle situasjoner og ikke på generelt basis.
Statens Naturoppsyn kan sjekke jaktkort, ammunisjon osv når de er jaktoppsyn og kan gi forelegg for brudd på loven i forbindelse med jakt, men kan ikke gi deg bot for å snakke i mobiltelefon uten handsfri

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Greit nok simpson.

Men poenget mitt her er at jeg mener vegvesenet med begrenset politimyndighet og midlertidige tillatelser kan bistå politiet i mange oppgaver uten å gå en treårig politiutdannelse. Altså i enkelte tillfeller i begrenset omfang. Som feks. når dem foretar kontroller.

Folk flest har mer respekt for blålys (jeg har vertfall det) da det er strengere regulert. Alle kan jo montere gule blinkers på bilene sine så vidt jeg vet.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 28 mar 2019, 14:20 Sakkle og Bjeknez, de dere nevner har BEGRENSET POLITIMYNDIGHET, og det er stor forskjell på det og POLITIMYNDIGHET. Og de har bare begrenset politimyndighet i helt spesielle situasjoner og ikke på generelt basis.
Statens Naturoppsyn kan sjekke jaktkort, ammunisjon osv når de er jaktoppsyn og kan gi forelegg for brudd på loven i forbindelse med jakt, men kan ikke gi deg bot for å snakke i mobiltelefon uten handsfri
Ja, jeg er klar over det. Og hva er da i veien for at veivesenet også kan ha begrenset politimyndighet? Eller tollvesenet?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 13:39 Men allikevel ble vi tatt på sengen av feks. ABB...

Jeg tror at det å besitte mye informasjon alene ikke hjelper noe som helst hvis man ikke klarer å håndheve dataene som blir samlet inn. Men som du sier så tviler jeg ikke på at PST vet litt av hvert av hva som beveger seg rundt om. Ikke alt virker det som... men nå var vel Utøya episoden et ganske spesielt tillfelle også...
Noen vil nok alltid unnslippe, men verktøy av den typen Palantir tilbyr, har bla gjort at Tollvesenet sparer mye tid på kontroller som ikke avdekker smugling feks, da SW bidrar til at de stopper en større deler av "riktige" kjøretøyer. Dvs kjøretøyer som er knyttet til kriminelle.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg tror at mulighetene er der, men forståelsen av dataene virker det som dem har problemer med.

Har sett en del smugler dokumentarer ala "Insider" og hvor overraskende lett det er og kjøre over landegrensene uten problemer. Det hjelper lite om noen ga meg en container topphemmelige dokumenter når jeg ikke forstår hvordan jeg skal gripe ann for å bruke infoen.

Dem klarer jo ikke engang å bøtelegge alle som blir tatt bilde av i fotobokser. Veldig mange av sakene blir henlagt fordi bildene er for dårlige. Å dette er jo spesifikke systemer som er satt opp for å ta fartssyndere.

Pawsce
Innlegg: 8
Registrert: 26 aug 2018, 23:56
Motorsykkelen din: Husqvarna wr 125 2007

Re: kan vegvesnet stopp deg utenfor kontroll?

Legg inn av Pawsce »

AJ skrev: 27 mar 2019, 17:19
Pawsce skrev: 27 mar 2019, 16:59 Hei, så jeg lurer på om vegvesnet kan stopp deg utenfor kontroll. og hvis de stopper deg, kontroll eller ikke, sjekker de sykkelen etter trim. jeg har en fmf potte på huskyen min, så kommer de til å gjøre noe når de ser den?
Jeg regner med at det du spør om er om kontrollpersonell fra Statens Vegvesen kan stoppe deg for sjekk langs veien på samme måte som politiet kan gjøre?
Det tror jeg de kan om de mener det er grunnlag for sjekk. Som f.eks. uoriginalt eksosanlegg.

Politi og også tollvesen, så vidt jeg vet, kan gjøre slike enkeltkontroller utenom steder de har stilt seg opp for å vinke inn biler og MC'er til kontroll.
Dermed tror jeg også at Biltilsynet/Statens Vegvesen har samme mulighet for slike enkeltkontroller utenom kontrollsted.
ok men hvis jeg blir stoppet på kontroll å de ser trim potta på sykkelen, kommer de til å bøtelegge meg og avskilte den der og da eller sender de deg på visning. jeg har også tenkt å ta av FMF klistemerke av potta, kommer det til å hjelpe noe? siden det står jo også FMF på svanen og det er ingravert. hjelper det f.eks å si at jeg ikke er så flink på tekniske ting på motorsykkel og sier at jeg ikke viste at det var trimmpotte?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kan vegvesnet stopp deg utenfor kontroll?

Legg inn av AJ »

Pawsce skrev: 28 mar 2019, 18:21 ok men hvis jeg blir stoppet på kontroll å de ser trim potta på sykkelen, kommer de til å bøtelegge meg og avskilte den der og da eller sender de deg på visning. jeg har også tenkt å ta av FMF klistemerke av potta, kommer det til å hjelpe noe? siden det står jo også FMF på svanen og det er ingravert. hjelper det f.eks å si at jeg ikke er så flink på tekniske ting på motorsykkel og sier at jeg ikke viste at det var trimmpotte?
Blir du stoppet i kontroll vil du mest sannsynlig får en mangellapp med frist til å vise sykkelen med originalanlegget på nærmeste tilsynsstasjon.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar