kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig i at regelementet virker noe vagt. Nå har ikke jeg noen gang erfart av å bli stoppet av SVV langs veien med gule lys. Det er mange biler som har slike gule varsellys. Selv jeg har dette når jeg kjører aviser i helgene. Grunnen er at man stopper veldig mange rare steder og må ofte kjøre gjennom gågater etc for å komme frem til butikkene. Når dette skjer midt på natten i helgene med mye folk i gatene så foretrekker de politifolkene jeg har snakket med at jeg kjører med disse på.

Det er også mange rørleggere og annleggsbiler som har dette. Så man vet ikke alltid hvem som ligger bak en med slike gule lys. Selvsagt vil de fleste av oss stoppe, men det er ikke poenget. Det må vertfall være en del formildende omstendigheter hvis det skulel oppstå missforståelser rundt dette.

Derfor mener jeg at vegvesenet som er ute etter å kontrollere andre kjøretøy bør utstyres med blålys. Da er det liksom ingen tvil og det skaper ikke missforståelser.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Stian87 »

Nei vegvesenet bør ikke ha blålys, blålys er primært for uttrykning ikke for å stoppe folk.

Det er klart misforståelser kan oppstå. Jeg snakker om de tilfellene der det er åpenbart for enhver normal person at du måtte stoppe.

For øvrig handler det ikke om guts 45316, påtalemyndigheten kan ikke ta ut tiltale om de ikke mener at bevisene ut over en hver rimelig tvil holder til domfellelse
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av 45316 »

Kall det hva du vil, men det er i hvertfall stor forskjell i villigheten mellom forskjellige padv. Nå skal jeg ikke bastant påstå at dette gjelder kun ferske, men hyppigheten er større der enn hos mer erfarne. Redd for å gjøre feil og argumentere for sitt standpunkt. 100 % domfellelse er jo fint på CV...

I tillegg så spiller saksmengde og prioriteringer stor rolle.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

For å kjøre utrykning kreves det et kurs samt "kode 160" i førerkortet. Enkelte ganger mener jeg vegvesenet bør få lov til dette da det i følge avisene titt og ofte skjer at enkelte stikker av fra kontroller. Siden ikke vegvesenet har lov til å kjøre utsrykning så kan dem heller ikke bryte fartsgrensen og kan selv komme dårlig ut i en evt. rettsak i ettertid (tror jeg).

Jeg mener ikke at alle i vegvesenet bør få biler med blålys samt kursing rundt dette, men de som foretar kontroller bør i det minste få en midlertidig fullmakt fra politiet vedrørende bruk av blålys for å stoppe et kjøretøy eller foreta en utrykning.

Jeg kan ikke se problemer med dette. Det gir dem også mulighet til å gi forenklet forelegg på stedet. Dessuten tror jeg Statens vegvesen er mer skikket samt mer inne i reglene rundt kjøretøyer enn det politiet er til tider.

Så kan politiet bruke resursene sine til andre viktigere ting.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Stian87 »

45316 skrev: 28 mar 2019, 11:21 Kall det hva du vil, men det er i hvertfall stor forskjell i villigheten mellom forskjellige padv. Nå skal jeg ikke bastant påstå at dette gjelder kun ferske, men hyppigheten er større der enn hos mer erfarne. Redd for å gjøre feil og argumentere for sitt standpunkt. 100 % domfellelse er jo fint på CV...

I tillegg så spiller saksmengde og prioriteringer stor rolle.
De materielle kravene til tiltale er like uansett, så er det klart at erfaring kan påvirke vurderingen av bevisene. Nå er ikke det nødvendigvis positivt heller, det finnes masse eksempler på at folk med erfaring blir blaserte og ikke tar nok hensyn til tvilen ved bevisene.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 11:23 For å kjøre utrykning kreves det et kurs samt "kode 160" i førerkortet. Enkelte ganger mener jeg vegvesenet bør få lov til dette da det i følge avisene titt og ofte skjer at enkelte stikker av fra kontroller. Siden ikke vegvesenet har lov til å kjøre utsrykning så kan dem heller ikke bryte fartsgrensen og kan selv komme dårlig ut i en evt. rettsak i ettertid (tror jeg).

Jeg mener ikke at alle i vegvesenet bør få biler med blålys samt kursing rundt dette, men de som foretar kontroller bør i det minste få en midlertidig fullmakt fra politiet vedrørende bruk av blålys for å stoppe et kjøretøy eller foreta en utrykning.

Jeg kan ikke se problemer med dette. Det gir dem også mulighet til å gi forenklet forelegg på stedet. Dessuten tror jeg Statens vegvesen er mer skikket samt mer inne i reglene rundt kjøretøyer enn det politiet er til tider.

Så kan politiet bruke resursene sine til andre viktigere ting.
Hvorfor i alle dager skal de kjøre utrykning, de kan jo ringe politiet som skal gjøre den jobben. For øvrig kan enhver bryte fartsgrenser i særlige tilfeller, jf. bestemmelsene om nødrett. (Utrykning gir deg ikke anledning til å kjøre som du vil uansett, du må fortsatt forholde deg til trafikkreglene).

Nei nå må du gi deg, forenklet forelegg??? Det er ikke utrykning som gir politiet denne muligheten, den enkelte polititjenestemann har fått delegert anledningen til dette fra påtalemyndigheten. Statens veivesen kan gi gebyrer, forenklet forelegg er straff. Det skulle tatt seg ut om andre enn politi, påtalemyndighet og retten skulle kunne gjøre det. Hva blir det neste? At ansatte på bensinstasjoner eller privatpersoner skal kunne ilegge forenklet forelegg?

For øvrig er det stort sett SVV som gir nettopp gebyrer for regelbrudd om kjøretøy, men politiet har også denne myndigheten.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 28 mar 2019, 12:11
45316 skrev: 28 mar 2019, 11:21 Kall det hva du vil, men det er i hvertfall stor forskjell i villigheten mellom forskjellige padv. Nå skal jeg ikke bastant påstå at dette gjelder kun ferske, men hyppigheten er større der enn hos mer erfarne. Redd for å gjøre feil og argumentere for sitt standpunkt. 100 % domfellelse er jo fint på CV...

I tillegg så spiller saksmengde og prioriteringer stor rolle.
De materielle kravene til tiltale er like uansett, så er det klart at erfaring kan påvirke vurderingen av bevisene. Nå er ikke det nødvendigvis positivt heller, det finnes masse eksempler på at folk med erfaring blir blaserte og ikke tar nok hensyn til tvilen ved bevisene.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 11:23 For å kjøre utrykning kreves det et kurs samt "kode 160" i førerkortet. Enkelte ganger mener jeg vegvesenet bør få lov til dette da det i følge avisene titt og ofte skjer at enkelte stikker av fra kontroller. Siden ikke vegvesenet har lov til å kjøre utsrykning så kan dem heller ikke bryte fartsgrensen og kan selv komme dårlig ut i en evt. rettsak i ettertid (tror jeg).

Jeg mener ikke at alle i vegvesenet bør få biler med blålys samt kursing rundt dette, men de som foretar kontroller bør i det minste få en midlertidig fullmakt fra politiet vedrørende bruk av blålys for å stoppe et kjøretøy eller foreta en utrykning.

Jeg kan ikke se problemer med dette. Det gir dem også mulighet til å gi forenklet forelegg på stedet. Dessuten tror jeg Statens vegvesen er mer skikket samt mer inne i reglene rundt kjøretøyer enn det politiet er til tider.

Så kan politiet bruke resursene sine til andre viktigere ting.
Hvorfor i alle dager skal de kjøre utrykning, de kan jo ringe politiet som skal gjøre den jobben. For øvrig kan enhver bryte fartsgrenser i særlige tilfeller, jf. bestemmelsene om nødrett. (Utrykning gir deg ikke anledning til å kjøre som du vil uansett, du må fortsatt forholde deg til trafikkreglene).

Nei nå må du gi deg, forenklet forelegg??? Det er ikke utrykning som gir politiet denne muligheten, den enkelte polititjenestemann har fått delegert anledningen til dette fra påtalemyndigheten. Statens veivesen kan gi gebyrer, forenklet forelegg er straff. Det skulle tatt seg ut om andre enn politi, påtalemyndighet og retten skulle kunne gjøre det. Hva blir det neste? At ansatte på bensinstasjoner eller privatpersoner skal kunne ilegge forenklet forelegg?

For øvrig er det stort sett SVV som gir nettopp gebyrer for regelbrudd om kjøretøy, men politiet har også denne myndigheten.
Hvorfor det bør gis midlertidig tillatelse fra politiet vedrørende utrykning?
Er ikke det ganske åpenbart ut fra det jeg skriver?

Er vel viktigere å fjerne farlige kjøretøy fra trafikken enn å diskutere formaliteter rundt hvem som bør ha lov til hva? De fra vegvesenet som skal ha denne myndigheten må selvsagt gjennomgå samme opplæring som politiet.

Jeg synes at vegvesenet fint kunne bistått politiet i enkelte tillfeller. Finnes også flere artikler rundt om dette på nettet, så det er tydligvis en sak flere steder.

https://www.motor.no/artikler/2018/janu ... ha-blalys/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Stian87 »

Media bruker uttrykket bot i hytt og gevær, det er bare å se fullstendig bort fra. I Norge idømmes bøter av retten, forenklet forelegg er et unntak fra det, der det er en klar ankemulighet opp til rette. Nekter du å vedta forenklet forelegg, så går saken til påtalemyndigheten, som skriver ut forelegg. Dette kan nektes å vedta og da går saken til retten som en normal straffesak med tiltale. Forskjellen er at ved forenklet forelegg havner du ikke i politiets strafferegistre, det gjør du ved forelegg og bot.

Andre offentlige myndigheter kan ilegge gebyr for overtredelse av administrative lover, som f.eks. regler ved kjøretøy. Dette er ikke straff, og følger forvaltningslovens regler for klageadgang. De kan også tas inn for retten, men da som en sivil sak.

Det er enorme forskjeller på straff og sivile gebyr. At media benytter bot om det meste er kunnskapsløst og fordummende
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Sist jeg ringte politiet (ca. 5 uker siden) om en bil som sto parkert med dørene åpne midt i veibanen etter en sving i St.croix krysset i Fredrikstad så dukket det ikke opp noen på vertfall de 30 minuttene jeg sto der med varsellysene på midt i veien for å varsle om bilen til andre kjøretøy.

Politiet dukker slett ikke opp så fort som man tror. Så sant det ikke er væpnet ran, drap, vold etc. så tar det sin tid før dem dukker opp. Eller når man kjører litt for fort da... men det er en annen sak. Hvis de to etatene kunne delt litt på oppgavene seg i mellom så kan jeg ikke helt se hvordan dette kunne blitt værre vertfall....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Men la oss nå ikke blande meningen av hva disse gebyrene kalles. De fleste som ikke jobber med slikt vet den juridiske forskjellen.

Det jeg mener i bunn og grunn er at vegvesenet fint kunne bistått politiet med midlertidig tillaltesle til å kjøre utrykning og stanse andre kjøretøy med blålys og politimyndighet. Inntill politiet dukket opp etc.

Jeg snakker ikke om at vegvesenet skal dukke opp på oppdrag om væpnet ran etc. Da kreves det også sikkert en rekke andre kurs. Kan sikkert være greit og kunne grunnleggende knep samt opp ned på et våpen etc.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:19 Hvorfor det bør gis midlertidig tillatelse fra politiet vedrørende utrykning?
Er ikke det ganske åpenbart ut fra det jeg skriver?

Er vel viktigere å fjerne farlige kjøretøy fra trafikken enn å diskutere formaliteter rundt hvem som bør ha lov til hva? De fra vegvesenet som skal ha denne myndigheten må selvsagt gjennomgå samme opplæring som politiet.

Jeg synes at vegvesenet fint kunne bistått politiet i enkelte tillfeller. Finnes også flere artikler rundt om dette på nettet, så det er tydligvis en sak flere steder.

https://www.motor.no/artikler/2018/janu ... ha-blalys/
At veivesenet vil ha blålys bryr meg midt bak, det er like interessant som at vektere vil ha politimyndighet...

Det er veldig viktig hvem som har lov til hva. Dette er ikke formaliteter, men det er de grunnleggende forutsetningene hele vårt demokratiske system er bygget på. Det er viktig at det er et klart skille mellom hva som er administrative oppgaver og hva som er straffeforfølgning, det har betydning for instruksjonsmyndigheten til bl.a. til regjeringen, til stortinget og for domstolene.

Politiet samarbeider masse med andre etater de, bl.a. vegvesenet og tolletaten, men de har forskjellige oppgaver, og det er viktig.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:22 Sist jeg ringte politiet (ca. 5 uker siden) om en bil som sto parkert med dørene åpne midt i veibanen etter en sving i St.croix krysset i Fredrikstad så dukket det ikke opp noen på vertfall de 30 minuttene jeg sto der med varsellysene på midt i veien for å varsle om bilen til andre kjøretøy.

Politiet dukker slett ikke opp så fort som man tror. Så sant det ikke er væpnet ran, drap, vold etc. så tar det sin tid før dem dukker opp. Eller når man kjører litt for fort da... men det er en annen sak. Hvis de to etatene kunne delt litt på oppgavene seg i mellom så kan jeg ikke helt se hvordan dette kunne blitt værre vertfall....
Fint om du kunne holdt deg til å skrive ett innlegg av gangen :P

Høres ut som en jobb for kommunens parkeringsvakter og ikke politiet det der. Det er ikke politiets oppgave å gjøre alt mulig rart. Feilparkeringer, ulovlige parkeringer osv er parkeringsvakters oppgave, kontroll av kjøretøy er vegvesenets oppgave. Holde ro og orden og etterforske straffesaker er politiets oppgave.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:26 Men la oss nå ikke blande meningen av hva disse gebyrene kalles. De fleste som ikke jobber med slikt vet den juridiske forskjellen.

Det jeg mener i bunn og grunn er at vegvesenet fint kunne bistått politiet med midlertidig tillaltesle til å kjøre utrykning og stanse andre kjøretøy med blålys og politimyndighet. Inntill politiet dukket opp etc.

Jeg snakker ikke om at vegvesenet skal dukke opp på oppdrag om væpnet ran etc. Da kreves det også sikkert en rekke andre kurs. Kan sikkert være greit og kunne grunnleggende knep samt opp ned på et våpen etc.
Og ikke tre :P

Forenklet forelegg, forelegg og bot er ikke gebyrer, det er straff. Dette har ikke ubetydelige juridiske forskjeller, men er helt sentrale forskjeller på saksbehandlingsmåte, rettigheter, lovreguleringer osv. At lekfolk og media blander begrepene er greit, men det er absolutt ikke det samme og det er derfor ikke veivesenet kan gi forenklede forelegg.

Blålys gir ikke politimyndighet, husk at ambulanse og brannbil også har det. Hva er fellesnevneren, at kjøretøyene kjører utrykning, ikke at de stanser andre biler. Vegvesenet kan ikke gis politimyndighet under noen omstendighet. Hvem ser du for deg skulle gitt en slik tillatelse? En random politimann? Jeg synes du undervurderer politiets utdannelse her, det er en treårig utdannelse, ikke noen kurs du kan ta på kvelden for å bli politimann...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av 45316 »

Stian, jeg er helt enig at det kan bli for mye av det gode også. Har også møtt noen av de du kaller blaserte.

Så over til det med blålys hos vegvesenet. Jeg er også av den oppfatning de ikke bør ha det. Videre synes jeg du tolker nødrett VELDIG vidt, hvis jeg forstår deg riktig at vegvesenet kan benytte den hvis en stikker fra kontroll.
Min erfaring er at det skal forholdsvis mye til for å ta i bruk nødrett. Utrykningskjøring er en av de tingene nødetatene gjør som har størst skadepotensial. Da særlig biljakt.



Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 28 mar 2019, 12:33
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:19 Hvorfor det bør gis midlertidig tillatelse fra politiet vedrørende utrykning?
Er ikke det ganske åpenbart ut fra det jeg skriver?

Er vel viktigere å fjerne farlige kjøretøy fra trafikken enn å diskutere formaliteter rundt hvem som bør ha lov til hva? De fra vegvesenet som skal ha denne myndigheten må selvsagt gjennomgå samme opplæring som politiet.

Jeg synes at vegvesenet fint kunne bistått politiet i enkelte tillfeller. Finnes også flere artikler rundt om dette på nettet, så det er tydligvis en sak flere steder.

https://www.motor.no/artikler/2018/janu ... ha-blalys/
At veivesenet vil ha blålys bryr meg midt bak, det er like interessant som at vektere vil ha politimyndighet...

Det er veldig viktig hvem som har lov til hva. Dette er ikke formaliteter, men det er de grunnleggende forutsetningene hele vårt demokratiske system er bygget på. Det er viktig at det er et klart skille mellom hva som er administrative oppgaver og hva som er straffeforfølgning, det har betydning for instruksjonsmyndigheten til bl.a. til regjeringen, til stortinget og for domstolene.

Politiet samarbeider masse med andre etater de, bl.a. vegvesenet og tolletaten, men de har forskjellige oppgaver, og det er viktig.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:22 Sist jeg ringte politiet (ca. 5 uker siden) om en bil som sto parkert med dørene åpne midt i veibanen etter en sving i St.croix krysset i Fredrikstad så dukket det ikke opp noen på vertfall de 30 minuttene jeg sto der med varsellysene på midt i veien for å varsle om bilen til andre kjøretøy.

Politiet dukker slett ikke opp så fort som man tror. Så sant det ikke er væpnet ran, drap, vold etc. så tar det sin tid før dem dukker opp. Eller når man kjører litt for fort da... men det er en annen sak. Hvis de to etatene kunne delt litt på oppgavene seg i mellom så kan jeg ikke helt se hvordan dette kunne blitt værre vertfall....
Fint om du kunne holdt deg til å skrive ett innlegg av gangen :P

Høres ut som en jobb for kommunens parkeringsvakter og ikke politiet det der. Det er ikke politiets oppgave å gjøre alt mulig rart. Feilparkeringer, ulovlige parkeringer osv er parkeringsvakters oppgave, kontroll av kjøretøy er vegvesenets oppgave. Holde ro og orden og etterforske straffesaker er politiets oppgave.
Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:26 Men la oss nå ikke blande meningen av hva disse gebyrene kalles. De fleste som ikke jobber med slikt vet den juridiske forskjellen.

Det jeg mener i bunn og grunn er at vegvesenet fint kunne bistått politiet med midlertidig tillaltesle til å kjøre utrykning og stanse andre kjøretøy med blålys og politimyndighet. Inntill politiet dukket opp etc.

Jeg snakker ikke om at vegvesenet skal dukke opp på oppdrag om væpnet ran etc. Da kreves det også sikkert en rekke andre kurs. Kan sikkert være greit og kunne grunnleggende knep samt opp ned på et våpen etc.
Og ikke tre :P

Forenklet forelegg, forelegg og bot er ikke gebyrer, det er straff. Dette har ikke ubetydelige juridiske forskjeller, men er helt sentrale forskjeller på saksbehandlingsmåte, rettigheter, lovreguleringer osv. At lekfolk og media blander begrepene er greit, men det er absolutt ikke det samme og det er derfor ikke veivesenet kan gi forenklede forelegg.

Blålys gir ikke politimyndighet, husk at ambulanse og brannbil også har det. Hva er fellesnevneren, at kjøretøyene kjører utrykning, ikke at de stanser andre biler. Vegvesenet kan ikke gis politimyndighet under noen omstendighet. Hvem ser du for deg skulle gitt en slik tillatelse? En random politimann? Jeg synes du undervurderer politiets utdannelse her, det er en treårig utdannelse, ikke noen kurs du kan ta på kvelden for å bli politimann...
Så det du mener er at hvis en bil står parkert midt i veibanen i Fredrikstads mest trafikkerte kryss midt på natten med dørene åpne så løser man problemet med at Europark kommer å legger en bot på frontruten?

Dette er feks. en jobb statens vegvesen kunne tatt, for politiet hadde tydeligvis ikke tid. Sikkert ikke så viktig da... med tanke på hvordan bilen var forlatt og at dne sto midt i veibanen burde alene tenne noen lys hos politiet.

Kanskje var bilen innblandet i noe straffbart? Noe som faktisk kanskje er høyst sannsynlig?

Jeg har ikke sagt at det kreves et ettermiddagskurs for å bli politi. Men man trenger ikke overlege utannelse for å gi paracet til pasienter. Med en midlertid tillatelse og riktig kursing bør det være mulig for vegvesenet og kunne forfølge en bil i over tillatt hastiget i påvente av hjelp fra politet.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av mekkern »

SVV får holde seg til det de skal-Kontrollere kjøretøy og utstede førerprøver og holde oversikt over vegnettet.

Hvis de står etter veien og gir tegn til at jeg skal stanse så skal jeg som alltid det-men ligger det en bil m gule blinklys bak så får de ligge bak...

Adferd i trafikken får Politiet ta seg av.
Samme med uhensiktsmessig hensetting av kjøretøy i veibanen.

At politiet ikke har ressurser eller disponerer disse feil er ikke grunnlag for å gi andre utvidede myndigheter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kan vegvesenet stoppe deg utenfor kontroll?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 mar 2019, 12:59 SVV får holde seg til det de skal-Kontrollere kjøretøy og utstede førerprøver og holde oversikt over vegnettet.

Hvis de står etter veien og gir tegn til at jeg skal stanse så skal jeg som alltid det-men ligger det en bil m gule blinklys bak så får de ligge bak...

Adferd i trafikken får Politiet ta seg av.
Samme med uhensiktsmessig hensetting av kjøretøy i veibanen.

At politiet ikke har ressurser eller disponerer disse feil er ikke grunnlag for å gi andre utvidede myndigheter.
Ja.. enten eller...

Det det hele begynte med var vel om vegvesenet har myndighet til å stanse samt kontrollere kjøretøy og det har dem tydeligvis i følge norske lover. Jeg mener også dem burde få lov til (i enkelte tillfeller og ved begrenset fullmakt) å bistå politiet til politiet selv dukker opp. Som feks. å forfølge en som har unnlatt seg kontroll mens de har politiet på tråden etc.

Det er ikek snakk om å pågripe, arrestere å slike ting. Jeg snakker om "bistå" og ikke gjøre oppgevene til politiet. Tollvesenet har jo så vidt jeg vet politimyndighet? Eller i vertfall en begrenset en?

Svar