Rs125 starter ikke

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Rs125
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2019, 01:22
Motorsykkelen din: Aprilia rs 125 2006

Rs125 starter ikke

Legg inn av Rs125 »

Hei på mandag kjøpte jeg meg en Aprilia rs 125 2006 modell, selgeren sa det var flattbatteri siden den hadde stått siden vinter og det måte lades så den startet ikke med startknappen så han trillstartet den og den startet med en gang. Så fikk jeg fraktet den hjem og så har jeg prøvd å starte den siden uten hel, prøvde å starte med startkabler men det gikk ikke og klarte ikke trillstarte den heller, har prøvd å skru av luftfilteret og spraye litt start gass i den uten at den startet, tok kontakt med selgeren og han sa den kan hende jeg har druknet pluggen i bensin siden jeg har prøvd å starte den for mye og med mye choke på så jeg byttet tennplugg vil ikke starte fremdeles, når jeg prøver å trillstarte dwn så starter den nesten men går ikke hele veien, den holder på å starte litt og jeg hører motoren for den slukner og dør ut, både på 1 og andre gir og det syns jeg er jævlig rart siden selgeren startet den foran meg og den startet på første forsøk
Nå har jeg prøvd alt jeg kan tenke på med mine kunnskaper og kommer ikke på hva det kan være så lurte på noen andre her inne vet hva årsaken kan være?
Setter pris på alle svar

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av Dansekris »

Du må enten lade batteriet eller kjøpe nytt. Helst det siste.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av kjellv »

Litt eldre sykler har gjerne sin egen sjel. De må gjerne ha sin helt spesielle prosedyre for å starte. Gjør du ikke akkurat som den vil ha det, så vil den ikke starte heller. Særlig kan litt slitne to-taktere være slik.

Men det er flere ting som skurrer litt her. Hvorfor har selger lagt ut sykkelen for salg uten å lade batteriet? Kanskje han hadde toppladet batteri men likevel hadde store problemer med å få startet før du kom, og da har tappet ned batteriet? Kanskje han vet at batteriet ikke er godt nok og bare skylte på vinteren når det ikke funket. Kanskje er motoren svært slitt og har startproblemer? At selger har skjult dette for deg og du har kjøpt en sykkel med nært forestående havari..? Dyre deler på disse..

Håper han ikke har lurt deg. Men faren for det er absolutt tilstede. Det er ikke veldig mange RS125 fra dette tidsrommet på markedet lenger. Delene er så dyre at de blir gjerne ikke reparert dersom et større havari skjer. Husk at du har loven i ryggen dersom det er betydelig feil på sykkelen som du ikke ble orientert om før du kjøpte den. Men du må ikke vente lenge med å finne ut dette og si fra til selgeren.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av freddy123 »

Har hatt samme sykkelen, ta ut pluggen børst den litt med stålbørste sørg for å ha fullada batteri og prøv på nytt.

Er som selger sier de blir ofte rå om de står for lenge

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av mekkern »

Hvor bor du da? mulig noen som kan hjelpe? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av Bjerknez »

Høres ut som naboens gressklipper av ukjent merke fra 90-tallet dette.

Men merker at jeg hadde blitt litt i overkant interresert i å oppsøke selgeren. Så får han «trille den i gang» slik han gjorde før du kjøpte den. Må inrømme at dette lukter litt banan...

Men det kan selvsagt også ha sin naturlige forklaring. Tror jeg hviler meg litt til det kjellv skrev over.

kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av kso »

kjellv skrev: 23 mar 2019, 09:19 Men det er flere ting som skurrer litt her. Hvorfor har selger lagt ut sykkelen for salg uten å lade batteriet?
Enig og dette minner meg om den gangen jeg var på visning for 16 år siden.
På visningen så jeg at doen var løs, ikke bare litt, ingen av de fire skruene mot gulvet var der. Selger så at så på dette og sa
"Det var ikke noe problem og var lett å fikse, var bare å skru den fast."

Men jeg tenkte mitt, hvis det var så enkelt å fikse, hvorfor hadde han ikke gjort det før visning.
Det hører med til historien at jeg forlot visningen umiddelbart.

ZZR-Erling

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan også være skit i tomgangsdyse, eller feil sådan.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av mekkern »

Nå skal jeg kaste frem et spørsmål:
Lurt å få noen med litt peiling på dette til å se på den før man konkluderer med svindel og bedrag?


Hvis den startet lett ved salg og siden ikke vil fyre så er det NOE som har endret seg fra forrige gang.
den går ikke magisk i stykker av frakt...Internettdiagnoser er nærmest ubrukelige-Finn en som HAR peiling på å finne hva feilen er.

Men helt enig med at du må finne ut problemet raskt-hvis det ER en skjult feil må man reklamere raskt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av mekkern »

kso skrev: 23 mar 2019, 20:33

Enig og dette minner meg om den gangen jeg var på visning for 16 år siden.
På visningen så jeg at doen var løs, ikke bare litt, ingen av de fire skruene mot gulvet var der. Selger så at så på dette og sa
"Det var ikke noe problem og var lett å fikse, var bare å skru den fast."

Men jeg tenkte mitt, hvis det var så enkelt å fikse, hvorfor hadde han ikke gjort det før visning.
Det hører med til historien at jeg forlot visningen umiddelbart.
Når det gjelder dasser så blir den ofte ikke skrudd i gulvet for å hindre punktering av membran-de blir da montert med silikon og skal ikke brukes på ei uke før det har herdet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, dassen min er limt.

Når det kommer til sykkelen som ikke starter.
Et sted må man begynne. Få strøm på batteriet.

Sjekk deretter om den får bensin(våt plugg kan indikere dette), sjekk gnist, kompresjon har du sikkert i orden,
Mangler du en av delene så må du gå utifra det.

En med litt erfaring får den igang på minutter.

I disse tider hvor direkte bensininnsprøytning brukes, og datamaskiner beregner og kompenserer for alle mulige ting for en perfekt motorgange, så kan kanskje dette med gassere, og totakt være i helt motsatt ende. Man må bli litt kjent med sykkelen, og hva den vil ha i ulike settinger. Min Jawa 2takt er ikke kresen, den skal ha tre tråkk og full choke. Om noen har vasket den slutter tenninga å funke i noen dager(den starter ikke). Da må man tjuvkoble for å få start. Andre sykler har sine behov.

Rs125
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2019, 01:22
Motorsykkelen din: Aprilia rs 125 2006

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av Rs125 »

Beklager beklager bare jeg som er esel... Prøvd å starte den med nødstop på, slo den av så starta den på et blunk...

Rs125
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2019, 01:22
Motorsykkelen din: Aprilia rs 125 2006

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av Rs125 »

Gått å klødd meg i hodet i en uke uten grun....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av kjellv »

Rs125 skrev: 24 mar 2019, 22:25 Gått å klødd meg i hodet i en uke uten grun....
:lol :twothumbs:
Det var jo den aller beste løsningen. Ellers, vi har vell alle opplevd dette en eller annen gang, vet hvor flaut dette kan være :redface

ZZR-Erling

Re: Rs125 starter ikke

Legg inn av ZZR-Erling »

:knegg

Svar